SHOFARS AND HORNS (Yerushalmi Halachah 2 Daf 16a)
[דף יט עמוד ב (עוז והדר)] משנה כל השופרות כשירין חוץ משל פרה מפני שהוא קרן
(Mishnah): All Shofars are valid for use except the Shofar of a cow, as it is a horn (rather than a Shofar).
א''ר יוסי והלא כל השופרות נקראו קרן שנאמר (יהושוע ו) והיה במשך בקרן היובל כשמעכם את קול השופר
R. Yosi: Surely all Shofars are called horns as the Pasuk says (Yehoshua 6, 5), "And it shall be, during the extended blast with the ram's horn, as you hear the sound of the Shofar...''?
גמרא הוון בעיי מימר ולא פליגין
(Gemara): They wanted to suggest that these opinions do not disagree - Rabbanan say that it is not ideal to use a cow's horn and R. Yosi says that if one used it, it is valid.
אשכחת תני ר' יוסה מכשיר בשל פרה וחכמים פוסלין.
However, a Beraisa teaches that R. Yosi says that if a cow's horn was used it is valid and the Chachamim (Rabbanan) say that it is invalid.
מ''ט דר' יוסי והיה במשוך בקרן היובל
R. Yosi's source: The Pasuk (stated above in the Mishnah), "And it shall be, during the extended blast with the ram's horn''.
מ''ט דרבנן (תהילים סט) ותיטב לה' משור פר מקרין מפריס מקרן כתיב
Rabbanan's source: (That a cow's Shofar is actually a horn) The Pasuk states (Tehillim 69, 32), "It will please Hash-m more than a bull with horns and hoofs'' - the Pasuk says "מקרן'' without the letter 'Yud' - this shows that when taken from a cow, it is called a horn, not a Shofar.
ורבנן כל השופרות נקראו קרן ונקראו שופר חוץ משל פרה שנקרא קרן ולא נקרא שופר
Question: What do Rabbanan do with the Pasuk of R. Yosi? All Shofars are called horns and called Shofars, except for a cow's, that is called a horn but not a Shofar.
התיבון הרי של יעל הרי אינו קרוי לא קרן ולא שופר.
Question: The horn of a wild goat is called neither a horn nor a Shofar?
מאי כדון כהיא דאמר רבי לוי שנייא היא שאין קטיגור נעשה סניגור
Answer: We would allow a cow's horn (despite that fact that the Pasuk never refers to it as a Shofar), except that a prosecutor (the cow reminds Hash-m of the Golden Calf) cannot become a defender (to be used on Rosh Hashanah).
THE SHOFAR AND ITS SOUNDS (Yerushalmi Halachah 3 Daf 16a)
משנה שופר של ר''ה של יעל פשוט ופיו מצופה זהב ושתי חצוצרות מן הצדדין
(Mishnah): The Shofar of Rosh Hashanah that comes from a wild goat is straight, its mouth is coated with gold and there is a trumpet on each side.
שופר מאריך וחצוצרות מקצרות שמצות היום בשופר
The Shofar extends it sound and the trumpets sound a short sound
גמרא א''ר יונה כדי שיפשטו לבם בתשובה.
(Gemara - R. Yona): Why blow with a straight Shofar? So that they straighten out their hearts in repentance.
פיו מצופה זהב. ציפהו זהב מבפנים פסול מבחוץ כשר. ציפהו מקום הנחת פיו או שהיה קולו עבה מחמת הציפוי פסול
Its mouth is coated with gold. If he coated it in gold on the inside, it is invalid; on the outside, it is valid. If he coated it on the mouthpiece or if the Shofar's sound was thick because of the coating, it is invalid.
א''ר יוסה הדא אמרה פשוטה ששמע מקצתה מן המתעסק לא יצא.
R. Yosa: This shows that if a person was blowing without intent to fulfill the Mitzvah and somebody overheard some of the sounds from this person, it is invalid.
והיי דא אמרה
Question: Where is it taught that a person only fulfills his obligation if he heard the Shofar sound in its entirety?
תקע בראשונה ומשך בשנייה בשתים [דף טז עמוד ב] אין בידו אלא אחת.
Answer (Mishnah): If he blew the first sound and continued to the second (without pausing), he has only blown one sound.
ר' אבא בר זמינא בשם ר' זעירה אפילו אחת אין בידו.
R. Aba bar Zemina quoting R. Zeira: He has not even blown one sound.
[דף כ עמוד א (עוז והדר)] למה ראשה גבי סופה מצטרף וסופה גבי ראשה מצטרף לא ראשה אית לה סוף ולא סופה אית לה ראש.
Why is this? The beginning of one sound joins with the end of another and the end of one sound joins with the beginning of another. (However, the Halacha requires the entirety of each sound to be isolated.)
SOUNDING THE SHOFAR ON A FAST DAY (Yerushalmi Halachah 4 Daf 16b)
משנה ובתעניות של זכרים כפופין ופיו מצופה כסף ושתי חצוצרות באמצע
(Mishnah): On fast days, they would use (a Shofar of) a ram that is bent with its mouthpiece coated in silver. There were trumpets on either side.
שופר מקצר וחצוצרות מאריכות שמצות היום בחצוצרות
The Shofar sounds were short and the trumpet sounds were long, since the Mitzvah of the day is to use trumpets.
גמרא א''ר יונה כדי שיכופו את לבם בתפלה
(Gemara - R. Yona): In order to bend (subjugate) their hearts in prayer.
קומי ריב''ל תקעין בתעניתא.
On a fast day, they sounded Shofars in front of R. Yehoshua ben Levi.
רבי יוסה בעי ויתקעון קומיי בחצוצרתא.
Question (R. Yosa): Why did they not also sound trumpets?
ולא שמיע דתני חצוצרות במקדש אין חצוצרות בגבולין.
Rejection: Did R. Yosa not learn the Beraisa - Trumpets were used in the Temple but not outside?
ויתפללו לפניו עשרים וארבע כהדא ר' יוחנן מתפלל בתשעה באב עשרים וארבע ומפקד לתלמידוי לא תילפון מיני הדין עובדה דצריכה ליה אבל הוא תענית ציבור הוא.
R''YBL instructed that at the prayers on a fast day, they should recite the 24 blessings (to show that these blessings are not only recited in the Temple). It was in accordance with R. Yochanan who said that they would recite the 24 blessings on the 9th of Av. However, he instructed his students not to copy him - as R. Yochanan raised the question afterwards - is the 9th of Av because of mourning, meaning that the 24 blessings should not be said; or alternatively, it is like a regular public fast day and requires 24 blessings?
ר' יוסה בשם ר' יהושע בן לוי אינו תענית ציבור
R. Yosa quoting R. Yehoshua ben Levi: It is not like a public fast day - it is because of mourning.
ר' יונה ר' יצחק בר נחמן בשם ר' יהושע בן לוי אבל הוא אינו תענית ציבור.
R. Yona/ R. Yitzchak bar Nachman also quoted R. Yehoshua ben Levi as saying this.
אמר ר' זעירה מילתיה דר' יוחנן אמר יחיד בתשעה באב מתפלל ארבע לא אמר אלא ארבע הא כ''ד לא.
R. Zeirah: We learn from R. Yochanan that even an individual who prays on the 9th of Av recites four prayers (including Neilah, like a fast day - although he does not recite 24 blessings).
COMPARING ROSH HASHANAH TO YOVEL (Yerushalmi Halachah 5 Daf 16b)
משנה שוה היובל לראש השנה לתקיעה ולברכות
(Mishnah): Yovel compares to Rosh Hashanah for the sounding of the Shofar and the blessings. (On Yom Kippur of Yovel, the same blessings are recited as Musaf of Rosh Hashanah - Malchiyos, Zichronos and Shofaros - Kingship, Remembrance and Shofar).
ר' יהודה אומר בראש השנה תוקעין בשל זכרים וביובל בשל יעלים
R. Yehudah: On Rosh Hashanah, they blow using horns of males and on Yovel they use the horns of wild goats.
גמרא (במדבר י) אני ה' אלהיכם אלו מלכיות
(Gemara): The Pasuk states (Bamidbar 10, 10), "I am the L-rd Your G-d'' - this refers to the verses of Malchiyus.
(ויקרא כג) זכרון תרועה אלו הזכרונות
The Pasuk states (Vayikra 23, 24), "A remembrance of blowing'' - this refers to the verses of Zichronos.
(ויקרא כג) שופר תרועה אלו השופרות [דף כ עמוד ב (עוז והדר)] עד כדון ראש השנה.
The Pasuk states (Vayikra 25, 9), "A Shofar of Teruah sounds'' - this refers to the verses of Shofaros. Until this point, it has been discussing Rosh Hashanah.
יובל (שם) והעברת שופר תרועה בחדש השביעי בעשור לחדש ביום הכיפורים שאין תלמוד לומר בחדש השביעי מה תלמוד לומר בחדש השביעי אלא כל מה שאת עושה בר''ה הוי עושה בעשור לחדש מה כאן מלכיות זכרונות ושופרות אף כאן מלכיות זכרונות ושופרות.
As for Yovel, the Pasuk states (ibid), "And you shall pass a Shofar of Teruah sounds in the 7th month on the 10th of the month on Yom Kippur''. The Pasuk did not need to mention the 7th month (as it mentions Yom Kippur). Why did it mention the 7th month? To teach us that everything that is done on Rosh Hashanah should be done on this 10th of the month - just as on Rosh Hashanah, the three blessings are recited (Malchiyos, Zichronos and Shofaros), so on the 10th they must be recited.
מניין שהיא פשוטה לפניה ת''ל והעברת שופר
Question: What is the source that a straight sound (Tekiyah) must be sounded at the beginning? The Pasuk states (ibid), "and you shall pass a Shofar''.
ומניין שהיא פשוטה לאחריה ת''ל (שם) תעבירו שופר עד כדון יובל.
Question: What is the source that a straight sound must be sounded at the end? The Pasuk states (ibid), "You shall pass a Shofar''. Until this point, it has been discussing Yovel.
ר''ה והעברת שופר תרועה בעשור לחדש ביה''כ שאין תלמוד לומר בחדש השביעי מה ת''ל בחדש השביעי אלא מה שאת עושה בחדש השביעי כבעשור לחדש מה כאן תוקע ומריע ותוקע אף כאן תוקע ומריע ותוקע.
As for Rosh Hashanah, the Pasuk states, "You shall pass a Shofar of Teruah sounds on the 10th of the month on Yom Kippur''. Why does the Pasuk mention the 7th month? To teach that whatever you do in the 7th month should be done on the 10th - just as here one sounds a Tekiyah, Teruah, Tekiyah, so here one sounds a Tekiyah, Teruah, Tekiyah.
מניין שהן שלש על שלש שלש ת''ל (במדבר כט) יום תרועה (ויקרא כג) זכרון תרועה (שם) שופר תרועה
Question: What is the source for sounding 3 sounds 3 times? The Pasuk states (Bamidbar 29, 1), "a day of blowing''; (Vayikra 23, 24), "a remembrance of blowing''; (Vayikra 25, 9), "a Shofar of blowing''.
עד כדון כר' עקיבה. כר' ישמעאל
This is the understanding of R. Akiva (who expounds double wordings). But according to R. Yishmael (who does not expound them - as the Torah merely expresses things in the way that people speak)....
תני ר' ישמעאל (שם) ותקעתם תרועה ותקעתם תרועה שנית תרועה יתקעו למסעיהם
Beraisa (R. Yishmael): The Pesukim state (Bamidbar 10, 5-6), "When you sound Teruah sounds''; "When you sound Teruah sounds a second time...they shall sound Teruah sounds for their journeys''.
[דף יז עמוד א] אין תימר היא תקיעה היא תרועה והכתיב (במדבר י) ובהקהיל את הקהל תתקעו ולא תריעו. (ויקרא כה) יובל היא אע''פ שלא השמיטו אע''פ שלא תקעו בשופר.
You cannot say that Tekiyah is the same as Teruah, as the Pasuk states (Bamidbar 10, 7), "When you gather the congregation together, you shall sound a Tekiyah sound, not a Teruah sound''. The Pasuk states (Vayikra 25, 10), "...it is Yovel (the Jubilee year - these words are extra in the Pasuk)...'' - this teaches that (the laws of the Yovel year apply) even if they did not return lands to their original owners and even if they did not sound the Shofar.
או יכול אע''פ שלא שילחו עבדים ת''ל היא דברי ר' יודה
R. Yehuda: I might have thought that this is true even if they did not free the slaves, but the Pasuk says "...it is [Yovel]...''
ר' יוסה אומר יובל אע''פ שלא השמיטו אע''פ שלא שילחו עבדים. או יכול אע''פ שלא תקעו בשופר ת''ל הוא
R. Yosi: (It is) Yovel, even if they did not return lands and even if they did not free slaves. I might have thought that this is true even if they did not sound the Shofar, but the Pasuk says, "...it is''.
א''ר יוסה מאחר שהכתוב תולה אותה לענין תקיעת שופר וכתוב אחד תולה אותה לענין שילוח עבדים. מפני מה אני אומר יובל שלא בשילוח עבדים שאיפשר ליובל בלא שילוח עבדים אבל אי אפשר ליובל שלא בתקיעת שופר.
R. Yosa: If the Pasuk connected it to sounding the Shofar and another Pasuk connected it to freeing slaves, why must we conclude that it is Yovel even without freeing slaves? Since it is possible for Yovel to pass without any Jewish slaves needing to be freed. However, it is impossible that there can be Yovel without a Shofar available for sounding.
ד''א תקיעת שופר תלויה בב''ד ושילוח עבדים תלוי בכל אדם
Alternatively, the Shofar sounding is dependent on Beis Din but freeing slaves is dependent on any person (who owns a slave).
ואתייא כהיא דא''ר שמואל בר רב יצחק (שמות ו) וידבר ה' אל משה ואל אהרן ויצום אל בני ישראל על מה ציום על פרשת שילוח עבדים.
This follows the statement of R. Shmuel bar R. Yitzchak - the Pasuk states (Shemos 6, 13), "Hash-m spoke to Moshe and Aharon and commanded them about the Children of Israel''. About what did He command them? About freeing slaves.
ואתיא כהיא דא''ר הילא לא נענשו ישראל אלא על פרשת שילוח עבדים הדא הוא דכתיב (ירמיהו לג) מקץ שבע שנים תשלחו איש את אחיו העברי וגו'.
This follows the statement of R. Hila - Israel were punished for the portion of freeing slaves. This is the understanding of the Pasuk (Yirmiyahu 34, 14), "At the end of seven years, you shall send out you Hebrew brother etc.''
תני בשם רבי נחמיה (משלי לא) היתה כאניות סוחר ממרחק תביא לחמה. [דף כא עמוד א (עוז והדר)] דברי תורה עניים במקומן ועשירים במקום אחר
Beraisa (R. Nechemya): The Pasuk states (Mishlei 31, 14), "She is like a merchant's boat, she brings her bread from afar.'' The words of Torah are 'poor' (unexplained) in one place and 'rich' (explained) in another.
א''ר יוחנן זו דברי רבי יודא ורבי יסא אבל דברי חכמים קידוש ב''ד ותקיעת שופר והשמט כספים משמיטין
R. Yochanan: This is the view of R. Yehudah and R. Yasa; but the Chachamim say that the sanctification by the Beis Din, the sounding of the Shofar and the relinquishing of loans are all crucial.
ניחא קדוש בית דין ותקיעת שופר השמט כספים לא בסוף הן משמיטין.
Question: The sanctification by Beis Din and the sounding of the Shofar are understandable, but how could Yovel depend on the relinquishing of loans, if that only takes place at the end of the year?
רבי זעירה שמע לה מן הדא (דנייאל י) ויאמר אלי אל תירא דניאל כי מן היום הראשון אשר נתת לבך להבין ולהתענות לפני אלהיך נשמעו דבריך. כבר נשמעו דבריך.
Answer (R. Zeirah): It can be expounded from the Pasuk that states (Daniel 10, 12), "And he said to me - Do not be afraid Daniel, as from the first day that you set your heart to understand and fast before your G-d, you words have been heard'' - your words had already been heard (from the time that you set your heart etc. Here also, if the people accepted at the beginning of Yovel that they will follow the law of relinquishing loans at the end, then Yovel is kept that year.)
א''ר יוחנן טעמיה דר' יהודה כדי ליתן את המצוי על המצוי ואת שאינו מצוי על שאינו מצוי
R. Yochanan: The reasoning of R. Yehuda (see above (b), that on Rosh Hashanah the horn of a male is used and on Yovel the horn of a wild goat is used) is in order to use the more common horn (of a male) for the more common use (Rosh Hashanah every year) and the less common one (of a wild goat) for the less common use (Yovel - once every 50 years).