FROM PREVIOUS CYCLE



 
ROSH HASHANAH 26-30 - Dedicated Dr. Shalom Kelman of Baltimore, MD. May the Zechus of helping thousands study the Torah provide a Refu'ah Sheleimah for his father, Dr. Herbert (Isser Chayim ben Itta Fruma) Kelman.

1)

A DAMAGED SHOFAR (Yerushalmi Halachah 6 Daf 17a)

משנה שופר שנסדק ודיבקו פסול דיבק שיברי שופרות פסול

(a)

(Mishnah): If a Shofar was split and he glued it it is invalid. If a person glued together pieces of Shofar, it is invalid.

ניקב וסתמו אם עיכב את התקיעה פסול ואם לאו כשר

(b)

If it was perforated and the hole was plugged, if the hole had prevented the Shofar from being used, it is invalid; otherwise, it is valid.

גמרא למי נצרכה לר' נתן דיבק שיברי שופרות פסול [דף יז עמוד ב] עוד היא דר' נתן ניקב וסתמו.

(c)

(Gemara): The Mishnah taught the law of a split Shofar that was glued, according to the view of R. Noson. R. Noson said that if a Shofar had a hole and it was filled with Shofar material, it is valid. (According to the Rabbanan who disagree with R. Noson , the case of our Mishnah would certainly be invalid.)

ר' חייה בשם ר' יוחנן דר' נתן היא דתני ניקב וסתמו בין במינו בין שלא במינו אם היה מעכב את התקיעה פסול אם לאו כשר

(d)

R. Chiya quoting R. Yochanan: We can also establish it like R. Noson, as the Beraisa teaches - If a hole was filled with the same or with a different material, if the filling prevents effectively blowing the Shofar, it is invalid; otherwise, it is valid.

ר' נתן אומר במינו כשר שלא במינו פסול.

1.

R. Noson: If it was filled with the same material, it is valid; with another material, it is invalid.

ר' חייה בשם ר' יוחנן כיני מתני' אם היה מעכבת את התקיעה פסול ואם לאו כשר

(e)

R. Chiya quoting R. Yochanan: The Mishnah teaches that if the presence of the hole had prevented the Shofar from being effectively sounded, it shows that the filling assists the sound and it is invalid; otherwise, it is valid.

[דף כא עמוד ב (עוז והדר)] ר' אבא בר זמינא בשם ר' זעירה והוא שסתמו אבל אם לא סתמו כשר שכל הקולות כשירין בשופר.

(f)

R. Aba bar Zemina quoting R. Zeirah: It is only invalid if he filled it, but if he did not (and it can produce a sound) it is valid, as all sounds are valid in a Shofar.

ר' יעקב בר אחא אמר אבא בר בא שאל לר' שופר קדוח מהו

(g)

R. Yaakov bar Acha: Abba bar Ba asked Rav - (When the horn is still attached to the animal, a bone protrudes into the airspace of horn. This bone is normally removed.) What if he (instead) bored a hole (through the middle of this bone)?

א''ל כזה תוקעין בעייני טב

(h)

Answer (Rav to Aba): In Ein Tav they use such a Shofar (i.e. it is valid).

2)

HEARING AN ECHO (Yerushalmi Halachah 7 Daf 17b)

משנה התוקע לתוך הבור או לתוך הדות או לתוך הפיטם אם קול שופר שמע יצא אם קול הברה שמע לא יצא

(a)

(Mishnah): If a person blows the Shofar into a pit, a cistern or large earthenware vessel - if he heard the sound of the Shofar, he fulfills his obligation; if he heard the echo, he does not fulfill his obligation.

וכן מי שהיה עובר אחורי בה''כ או שהיה ביתו סמוך לבה''כ ושמע קול שופר או קול מגילה אם כוין לבו יצא ואם לאו לא יצא

(b)

Similarly, one who is passing behind a Synagogue or his house is close to a Synagogue and he heard the sound of the Shofar or the Megilah, if he has intent, he fulfills his obligation; if not, he does not fulfill his obligation.

אע''פ שזה שמע וזה שמע זה כוין לבו וזה לא כוין לבו

(c)

Even though this person heard and that person heard, one had intent and one did not.

גמרא א''ר יוסי בן חנינה לא אמר אלא וכן מי שהיה עובר הא אם עמד חזקה כוין.

(d)

(Gemara - R. Yosi ben Chanina): The Mishnah said 'and similarly one who is passing [behind a synagogue]' - but if he actually stood there, one can assume that he had intent.

נתן שופר בתוך שופר ותקע אם קול הפנימי שמע יצא אם קול חיצון שמע לא יצא.

(e)

If a person inserted a Shofar into another Shofar and blew, if he heard the sound of the inner Shofar he fulfilled his obligation; if it was the sound of the outer Shofar, he did not.

ר' אבינא בעי הפכו מהו

(f)

Question (R. Avina): If a person (softened up and) turned a Shofar inside out (like a garment) and blew, is it valid?

נישמעינה מן הדא גרדו [בין] מבפנים (פסול)[בין] מבחוץ כשר

(g)

Proof (Beraisa): If a person filed down a Shofar, whether inside or outside, it is valid.

לא אמר אלא גרדו הא אם הפכו פסול.

1.

Deduction: The Beraisa only discussed filing down, but if he would have turned it inside out, it is invalid.

מה בין זה לזה

(h)

Question: What is the difference?

זה ביטל חללו וזה לא ביטל חללו

(i)

Answer: If it is turned inside out, its hollow is annulled; if it is filed down, its hollow still remains.