SANHEDRIN 17 (3 Teves 5785) - Dedicated l'Iluy Nishmas Leib ben Meier ha'Kohen Ehrmann, on his Yahrzeit. Sponsored by his nephew, Ze'ev Rosenbaum.
1)

A GREAT SANHEDRIN [line before last on previous Amud]

סנהדרי גדולה היתה:
(a)

(Mishnah): The Great Sanhedrin has 71 judges.

מ"ט דרבנן דאמרי ומשה על גביהן
(b)

Question: Chachamim say that Moshe was appointed over them and is counted with them. What is their source?

אמר קרא (במדבר יא) והתיצבו שם (דף יז,א) עמך עמך ואת בהדייהו
(c)

Answer #1: "V'Hisyatzvu Sham Imach" - they are with you, and you are with them.

ורבי יהודה עמך משום שכינה
1.

R. Yehudah says that "Imach" teaches that they may be with Moshe outside the Mishkan, but they may not enter it (alternatively - they should be with Moshe so that Shechinah will rest upon them).

ורבנן אמר קרא (במדבר יא) ונשאו אתך במשא העם אתך ואת בהדייהו
(d)

Answer #2: ("Imach" teaches like R. Yehudah.) Rather, Chachamim learn from "v'Nas'u Itecha b'Masa ha'Am" - they are with you, and you are with them.

ורבי יהודה אתך בדומין לך
1.

R. Yehudah says that "Itecha" teaches that they must be (of proper lineage and unblemished,) like Moshe.

ורבנן (שמות יח) מוהקל מעליך ונשאו אתך נפקא וילפא סנהדרי גדולה מסנהדרי קטנה
2.

Chachamim learn that from "v'Hakel me'Alecha v'Nas'u Itach" (said about small Sanhedriyos). We learn about the Great Sanhedrin from a small Sanhedrin.

ת"ר (במדבר יא) וישארו שני אנשים במחנה יש אומרים בקלפי נשתיירו
(e)

(Beraisa): "Va'Yisha'aru Shnei Anashim ba'Machaneh" - some say that their lottery cards remained in the box.

שבשעה שאמר לו הקב"ה למשה אספה לי שבעים איש מזקני ישראל אמר משה כיצד אעשה
1.

Hash-m told Moshe to gather 70 Zekenim. Moshe considered how to do this:

אברור ששה מכל שבט ושבט נמצאו שנים יתירים
i.

If each Shevet would have six, this would be 72, which is too much;

אברור חמשה חמשה מכל שבט ושבט נמצאו עשרה חסרים
ii.

If each Shevet would have five, this would be only 60;

אברור ששה משבט זה וחמשה משבט זה הריני מטיל קנאה בין השבטים
iii.

If 10 Shevetim would have six and two would have five, there will be envy among them!

מה עשה בירר ששה ששה והביא שבעים ושנים פיתקין על שבעים כתב זקן ושנים הניח חלק בללן ונתנן בקלפי אמר להם בואו וטלו פיתקיכם
2.

Moshe took six Zekenim from each Shevet, and 72 cards. On 70 of them he wrote 'Zaken.' He left two blank. He put the cards in a box; each Zaken took a card.

כל מי שעלה בידו זקן אמר כבר קידשך שמים מי שעלה בידו חלק אמר המקום לא חפץ בך אני מה אעשה לך
i.

Whoever picked a card saying 'Zaken' would be on the Sanhedrin, and those who picked blank cards would not be. (Eldad and Medad never took their cards.)

כיוצא בדבר אתה אומר (במדבר ג) ולקחת חמשת חמשת שקלים לגולגולת
(f)

Similarly: "V'Lakachta Chameshes Chameshes Shekalim la'Gulgoles" (there were 273 more firstborn (Yisraelim) than Leviyim, they had to redeem themselves).

אמר משה כיצד אעשה להן לישראל אם אומר לו תן לי פדיונך וצא יאמר לי כבר פדאני בן לוי
1.

Moshe was concerned, that any firstborn he approaches will say 'I correspond to a Levi. I need not redeem myself'!

מה עשה הביא עשרים ושנים אלפים פיתקין וכתב עליהן בן לוי ועל שלשה ושבעים ומאתים כתב עליהן חמשה שקלים בללן ונתנן בקלפי אמר להן טלו פיתקיכם
2.

Moshe took 22,273 cards; on 22,000 he wrote 'Ben Levi', on 273 he wrote 'Chameshes Shekalim.' He put them in a box; each firstborn took a card.

מי שעלה בידו בן לוי אמר לו כבר פדאך בן לוי מי שעלה בידו חמשת שקלים אמר לו תן פדיונך וצא
3.

Whoever picked a card saying 'Ben Levi' was exempt. Whoever picked a card saying 'Chameshes Shekalim' needed to pay five Shekalim.

רבי שמעון אומר במחנה נשתיירו בשעה שאמר לו הקב"ה למשה אספה לי שבעים איש אמרו אלדד ומידד אין אנו ראויין לאותה גדולה
(g)

R. Shimon says, (Eldad and Medad) remained in the camp. They believed that they were not worthy of this greatness.

אמר הקב"ה הואיל ומיעטתם עצמכם הריני מוסיף גדולה על גדולתכם
1.

Hash-m said, since you considered yourselves smaller than the others, I will make you greater than them!

ומה גדולה הוסיף להם שהנביאים כולן נתנבאו ופסקו והם נתנבאו ולא פסקו
2.

The others prophesized, but only temporarily. These two prophesized and did not cease.

ומה נבואה נתנבאו
3.

Question: What prophecy did they have?

אמרו משה מת יהושע מכניס את ישראל לארץ
4.

Answer #1: They prophesized that Moshe will die and Yehoshua will lead Yisrael into Eretz Yisrael.

אבא חנין אומר משום רבי אליעזר על עסקי שליו הן מתנבאים עלי שליו עלי שליו
5.

Answer #2 (Aba Chanin): They prophesized about the Slav (the birds Hash-m provided in response to Yisrael's desire for meat).

רב נחמן אמר על עסקי גוג ומגוג היו מתנבאין שנאמר (יחזקאל לח) כה אמר ה' אלהים האתה הוא אשר דברתי בימים קדמונים ביד עבדי נביאי ישראל הנבאים בימים ההם שנים להביא אותך עליהם וגו'
6.

Answer #3 (Rav Nachman): They prophesized about Gog and Magog (who will make war at the time of Moshi'ach) - "...Dibarti b'Yamim Kadmonim b'Yad Avadai... Shanim";

אל תיקרי שנים אלא שנים
i.

We can read "Shanim" like 'Shnayim'.

ואיזו הן שנים נביאים שנתנבאו בפרק אחד נבואה אחת הוי אומר אלדד ומידד
ii.

The only time we find two Nevi'im with the same prophecy was Eldad and Medad.

אמר מר כל הנביאים כולן נתנבאו ופסקו והן נתנבאו ולא פסקו מנא לן דפסקו
(h)

Question: (R. Shimon said that the others prophesized, but only temporarily.) What is his source?

אילימא מדכתיב (במדבר יא) ויתנבאו ולא יספו
1.

Suggestion: "Va'Yisnabe'u v'Lo Yasafu."

אלא מעתה (דברים ה) קול גדול ולא יסף ה"נ דלא אוסיף הוא
2.

Rejection: If so, we should likewise expound "Kol Gadol v'Lo Yasaf" (when we heard Hash-m on Sinai), that the voice ceased!

אלא דלא פסק הוא
i.

Rather, it means, it did not cease.

אלא הכא כתיב ויתנבאו התם כתיב (במדבר יא) מתנבאים עדיין מתנבאים והולכים
(i)

Answer: Regarding the other 70, it says "va'Yisnabe'u" (past tense). Regarding Eldad and Medad, it says "Misnabe'im" - they continue to prophesize.

בשלמא למ"ד משה מת היינו דכתיב (במדבר יא) אדוני משה כלאם
(j)

Question: Granted, according to the opinion that they prophesized that Moshe will die and Yehoshua will lead Yisrael into Eretz Yisrael, we understand why Yehoshua said "Adoni Moshe Kela'em";

אלא למ"ד הנך תרתי מאי אדני משה כלאם
1.

According to the other two opinions, why was Yehoshua upset?

דלאו אורח ארעא דהוה ליה כתלמיד המורה הלכה לפני רבו
(k)

Answer: It was improper to prophesize in front of Moshe, just like a Talmid may not decide Halachah in front of his Rebbi.

בשלמא למ"ד הנך תרתי היינו דכתיב מי יתן
(l)

Question: According to the other two opinions, we understand why Moshe said "Mi Yiten (all of Yisrael should have prophecy like them!)";

אלא למ"ד משה מת מינח הוה ניחא ליה
1.

If they prophesized about Moshe's death, why was he happy?

לא סיימוה קמיה
(m)

Answer: He only heard that they were prophesizing. He did not hear the prophecy.

מאי כלאם
(n)

Question: (Yehoshua suggested to Moshe) "Kela'em". What does this mean?

א"ל הטל עליהן צרכי ציבור והן כלין מאיליהן:
(o)

Answer: Impose the needs of the Tzibur on them. They will (become sad and) cease (to prophesize).

2)

A SMALL SANHEDRIN [line 44]

מניין להביא עוד שלשה:
(a)

(Mishnah): (A small Sanhedrin has 23... the Torah says that 10 are Mechayev, and 10 are Mezakeh.) Question: How do we learn another three? (The Mishnah answered, a majority of two is needed to convict, and we do not make a Beis Din with an even number of judges, so we add one more.)

סוף סוף לרעה ע"פ שנים לא משכחת לה
(b)

Question: Now that there are 23, we cannot have a majority of exactly two!

אי אחד עשר מזכין ושנים עשר מחייבין אכתי חד הוא
1.

If 12 are Mechayev, this is only one more than the Mezakim!

אי עשרה מזכין ושלשה עשר מחייבין תלתא הוו
2.

If 13 are Mechayev, this is three more than the Mezakim!

א"ר אבהו אי אתה מוצא אלא במוסיפין ודברי הכל ובסנהדרי גדולה ואליבא דרבי יהודה דאמר שבעים
(c)

Answer (R. Avahu): We can find a majority of exactly two when we add judges (because one of them could not decide), even according to Chachamim. Alternatively, we find this on the Great Sanhedrin, which has 70 judges according to R. Yehudah.

וא"ר אבהו במוסיפין עושין ב"ד שקול לכתחילה
(d)

(R. Avahu): When we add judges, we can make a Beis Din with an even number of judges l'Chatchilah.

פשיטא
(e)

Question: This is obvious! (If one does not know, and the Beis Din has an even number of judges, an odd number of judges will vote, like we want!)

מהו דתימא האי דקאמר איני יודע כמאן דאיתיה דמי ואי אמר מילתא שמעינן ליה
(f)

Answer: One might have thought that we count the indecisive judge among the judges, for if he later decides (and explains his previous indecision) he may vote;

קמ"ל דהאי דקאמר איני יודע כמאן דליתיה דמי ואי אמר טעמא לא שמעינן ליה
1.

R. Avahu teaches that this is not so. We do not count the indecisive judge among the judges, even if he later gives a reason.

אמר רב כהנא סנהדרי שראו כולן לחובה פוטרין אותו
(g)

(Rav Kahana): If all the judges (initially) say that he is Chayav, we exempt him.

מ"ט
(h)

Question: What is the reason?

כיון דגמירי הלנת דין למעבד ליה זכותא
(i)

Answer: We are not Mechayev Misah on the same day, because the judges must spend the night looking for Zechus (a reason to acquit);

והני תו לא חזו ליה
1.

Since all said that he is Chayav, they will not try hard enough to find Zechus.

א"ר יוחנן אין מושיבין בסנהדרי אלא בעלי קומה ובעלי חכמה ובעלי מראה ובעלי זקנה ובעלי כשפים ויודעים בע' לשון שלא תהא סנהדרי שומעת מפי המתורגמן
(j)

(R. Yochanan): We put on a Sanhedrin only people of great stature and appearance, who are Chachamim, old, understand witchcraft, and know all 70 languages, so that Beis Din will not need to hear testimony through an interpreter.

אמר רב יהודה אמר רב אין מושיבין בסנהדרין אלא מי שיודע לטהר את השרץ מה"ת
(k)

(Rav Yehudah): We put on a Sanhedrin only a Chacham clever enough to prove that the Torah says that a Sheretz (rodent) is Tahor.

אמר רב אני אדון ואטהרנו (דף יז,ב) ומה נחש שממית ומרבה טומאה טהור שרץ שאינו ממית ומרבה טומאה אינו דין שיהא טהור
(l)

(Rav): I can show that it is Tahor. A snake kills people, and increases Tum'ah, yet it is Tahor. A Sheretz does not kill people and increase Tum'ah, all the more so it is Tahor!

17b----------------------------------------17b
ולא היא מידי דהוה אקוץ בעלמא
(m)

Rejection: This is not a Kal va'Chomer. Also thorns kill, but this is no reason to say that they are Tamei!

אמר רב יהודה אמר רב כל עיר שאין בה שנים לדבר ואחד לשמוע אין מושיבין בה סנהדרי
(n)

Version #1 - Rambam - (Rav Yehudah): We do not establish a Sanhedrin in a city if it does not have two Chachamim who can speak (teach every subject in Torah), one must be able to listen and respond.

[[אמר רב יהודה אמר רב כל עיר שאין בה שנים לדבר ואחד לשמוע אין מושיבין בה סנהדרי ]]
(o)

Version #2 - Rashi - (Rav Yehudah): We do not establish a Sanhedrin unless it will have two people who can speak (every language) and a third who understands it if he hears it. (end of Version #2)

ובביתר הוו שלשה וביבנה ארבעה רבי אליעזר ורבי יהושע ור"ע ושמעון התימני דן לפניהם בקרקע
1.

In Beitar, there were three who could speak. In Yavneh, there were four - R. Eliezer, R. Yehoshua, R. Akiva and Shimon ha'Temani (a Talmid who sat in front of the Sanhedrin).

מיתיבי שלישית חכמה רביעית אין למעלה הימנה
(p)

Question (Beraisa): If three people in the city can speak, it is qualified to have a Sanhedrin. Four is the highest level.

הוא דאמר כי האי תנא
(q)

Answer: Rav Yehudah holds like the Tana of the following Beraisa.

דתניא שניה חכמה שלישית אין למעלה הימנה
1.

(Beraisa): If two people in the city can speak, it is qualified to have a Sanhedrin. Three is the highest level.

3)

NAMES USED FOR CERTAIN CHACHAMIM [line 11]

למידין לפני חכמים לוי מרבי
(a)

Whenever it says 'those who learn in front of Chachamim', this refers to Levi in front of Rebbi;

דנין לפני חכמים שמעון בן עזאי ושמעון בן זומא וחנן המצרי וחנניא בן חכינאי
1.

Version #1: 'Those who judge in front of Chachamim', refers to Shimon ben Azai, Shimon ben Zoma, Chanan ha'Mitzri and Chanina ben Chakinoi.

רב נחמן בר יצחק מתני חמשה שמעון שמעון ושמעון חנן וחנניה
2.

Version #2 (Rav Nachman bar Yitzchak): There were those four, and also Shimon ha'Temani.

רבותינו שבבבל רב ושמואל רבותינו שבארץ ישראל רבי אבא
3.

'Raboseinu in Bavel' refers to Rav and Shmuel. 'Raboseinu in Eretz Yisrael' refers to R. Aba;

דייני גולה קרנא דייני דארץ ישראל רבי אמי ורבי אסי דייני דפומבדיתא רב פפא בר שמואל דייני דנהרדעא רב אדא בר מניומי
4.

'Dayanei Golah' refers to Karna. 'Dayanei Eretz Yisrael' refers to R. Ami and R. Asi. 'Dayanei Pumbadisa' refers to Rav Papa bar Shmuel. 'Dayanei Neharde'a' refers to Rav Ada bar Minyomi;

סבי דסורא רב הונא ורב חסדא סבי דפומבדיתא רב יהודה ורב עינא
5.

'Elders of Sura' refers to Rav Huna and Rav Chisda. 'Elders of Pumbadisa' refers to Rav Yehudah and Rav Eina;

חריפי דפומבדיתא עיפה ואבימי בני רחבה
6.

'The sharp ones of Pumbadisa' refers to Eifah and Avimi, the sons of Rachbah;

אמוראי דפומבדיתא רבה ורב יוסף אמוראי דנהרדעי רב חמא
7.

'Amorai of Pumbadisa' refers to Rabah and Rav Yosef; 'Amorai of Neharde'a' refers to Rav Chama;

נהרבלאי מתנו רמי בר ברבי
8.

'Neharbelai taught' refers to Rami bar Berabi;

אמרי בי רב רב הונא
9.

'Bei Rav' refers to Rav Huna.

והאמר רב הונא אמרי בי רב
10.

Objection: Rav Huna cited Bei Rav...!

אלא רב המנונא
11.

Correction: Rather, 'Bei Rav' refers to Rav Hamnuna (Tosfos - when it cannot be Rav Huna).

אמרי במערבא רבי ירמיה שלחו מתם ר' יוסי בר חנינא מחכו עלה במערבא ר' אלעזר
12.

'They said in the west (Eretz Yisrael)' refers to R. Yirmeyah. 'They sent from there (Eretz Yisrael)' refers to R. Yosi bar Chanina. 'They laughed at this in the west' refers to R. Elazar.

והא שלחו מתם לדברי רבי יוסי בר חנינא
13.

Objection: 'They sent from there, according to R. Yosi bar Chanina...'!

אלא איפוך שלחו מתם ר' אלעזר מחכו עלה במערבא רבי יוסי בר חנינא:
14.

Correction: These must be switched. 'They sent from there' refers to R. Elazar, and 'they laughed at this in the west' refers to R. Yosi bar Chanina.

4)

THE SIZE OF A CITY QUALIFIED TO HAVE A SANHEDRIN [line 32]

וכמה יהא בעיר ויהא ראויה לסנהדרין מאה ועשרים וכו':
(a)

(Mishnah) Question: How many people must be in a city to qualify it to have a Sanhedrin? One hundred and twenty...

מאה ועשרים מאי עבידתייהו
(b)

Question: What is the reason for 120?

עשרים ושלשה כנגד סנהדרי קטנה ושלש שורות של עשרים ושלשה הרי תשעים ותרתי ועשרה בטלנין של בית הכנסת הרי מאה ותרי ושני סופרים ושני חזנין ושני בעלי דינין ושני עדים ושני זוממין ושני זוממי זוממין הרי מאה וארביסר
(c)

Answer: This suffices to have 23 on the Sanhedrin, three rows of 23 Talmidim (each), 10 people who are always in the Beis ha'Keneses, two scribes (to write the claims of each side), two Sheluchim of the Beis Din, two litigants, two witnesses, two Mezimim (witnesses to say that the witnesses were not where they claimed to see the testimony), two Mezimim of the Mezimim, and six more people necessary to make it proper for Chachamim to live there;

ותניא כל עיר שאין בה עשרה דברים הללו אין תלמיד חכם רשאי לדור בתוכה בית דין מכין ועונשין וקופה של צדקה נגבית בשנים ומתחלקת בשלשה ובית הכנסת ובית המרחץ וביהכ"ס רופא ואומן ולבלר <וטבח> ומלמד תינוקות
1.

(Beraisa): A Chachamim should only live in a city with these 10 things: a Beis Din that lashes and punishes, a Tzedakah box for which two people collect and three people distribute, a Beis ha'Keneses, a bathhouse, a privy, a doctor, a bloodletter, a scribe, (a butcher; Rashi's text deletes this, and he counts the collection and distribution of Tzedakah as two matters,) and one who teaches children;

משום ר' עקיבא אמרו אף מיני פירא מפני שמיני פירא מאירין את העינים:
2.

R. Akiva says, it should have fruits, for these enlighten the eyes.