1)

FROM WHEN IS AN ED ZOMEM DISQUALIFIED? [last line on previous Amud]

איתמר (דף כז,א) עד זומם אביי אמר למפרע הוא נפסל
(a)

(Abaye): A Zomem witness is disqualified retroactively (all testimony he gave or will give after his fabricated testimony is invalid);

ורבא אמר מיכן ולהבא הוא נפסל
(b)

(Rava): He is disqualified only from the time he was Huzam.

אביי אמר למפרע הוא נפסל מעידנא דאסהיד רשע הוא והתורה אמרה (שמות כג) אל תשת ידך עם רשע אל תשת רשע עד
1.

Abaye says that he is disqualified retroactively. From when he testified, he is evil - "Al Tashes Yadcha Im Rasha Lihyos Ed Chamas";

רבא אמר מיכן ולהבא הוא נפסל עד זומם חידוש הוא
2.

Version #1: Rava says he is disqualified from now and onwards, because the law of Edim Zomemim is a Chidush:

מאי חזית דסמכת אהני סמוך אהני
i.

Why should we believe the latter witnesses (Mezimim), who say that the first pair are Zomemim? Perhaps the latter pair are lying!

אין לך בו אלא משעת חידושו ואילך
ii.

The Torah's Chidush is that in this trial (and surely, for future testimonies) we say that the first pair are liars. We have no source to consider them liars before this!

איכא דאמרי רבא נמי כאביי סבירא ליה
3.

Version #2: Rava agrees that the Torah disqualifies him retroactively;

ומאי טעם קאמר מכאן ולהבא משום פסידא דלקוחות
i.

Chachamim enacted that he is disqualified only from now and onwards to prevent a loss to buyers (who signed these witnesses on their documents or purchase). (end of Version #2)

מאי בינייהו
4.

Question: Practically, what is the difference between the two versions?

איכא בינייהו דאסהידו בי תרי בחד
5.

Answer #1: Each witness was Huzam by a different pair of witnesses. (It is no Chidush to believe the Mezimim. Only one witness contradicts each pair of Mezimim.)

אי נמי דפסלינהו בגזלנותא
6.

Answer #2: The witnesses who testified were not Huzmu, rather other witnesses said that these witnesses stole (and are therefore invalid witnesses) before they testified.

i.

NOTE: According to both answers, it is no Chidush to believe the latter witnesses. According to Version #1, the first witnesses are disqualified retroactively;

ii.

NOTE: According to Version #2, they are not disqualified retroactively, due to the loss to buyers.

ואמר ר' ירמיה מדיפתי עבד רב פפי עובדא כוותיה דרבא
(c)

(R. Yirmeyah mi'Difti): Rav Papa ruled in a case like Rava.

מר בר רב אשי אמר הלכתא כוותיה דאביי
(d)

(Rav Ashi): The Halachah follows Abaye.

והלכתא כוותיה דאביי ביע"ל קג"ם
(e)

The Halachah follows Abaye against Rava in six places, whose acronym is YA'AL K'GAM. (The 'Ayin' refers to Zomemim witnesses.)

2)

IS A MUMAR DISQUALIFIED? [line 15]

מומר אוכל נבילות לתיאבון דברי הכל פסול
(a)

All agree that if a Mumar eats Neveilos for enjoyment, he is disqualified;

להכעיס אביי אמר פסול
(b)

(Abaye): If he eats to anger (Hash-m) he is disqualified.

רבא אמר כשר
(c)

(Rava): He is Kosher.

אביי אמר פסול דהוה ליה רשע ורחמנא אמר אל תשת רשע עד
1.

Abaye: He is disqualified, for he is a Rasha - "Al Tesht Rasha Ed."

ורבא אמר כשר רשע דחמס בעינן
2.

Rava: The Torah disqualified only Rasha'im of Chamas (they transgress for monetary gain).

מיתיבי אל תשת רשע עד אל תשת חמס עד אלו גזלנין ומועלין בשבועות
(d)

Question (against Rava - Beraisa): "Al Tesht Rasha Ed" - do not accept a witness who transgresses Chamas, e.g. a thief or one who transgresses oaths.

מאי לאו אחד שבועת שוא ואחד שבועת ממון
1.

Suggestion: He is disqualified for a false or vain oath, even non-monetary oaths!

לא אידי ואידי שבועת ממון
(e)

Answer: No, it refers only to monetary oaths;

ומאי שבועות שבועות דעלמא
1.

The plural (oaths) alludes to different kinds of monetary oaths. (Alternatively, people (plural) are disqualified due to false monetary oaths. One oath disqualifies a person.)

מיתיבי אל תשת רשע עד אל תשת חמס עד אלו גזלנין ומלוי רביות
(f)

Question (against Abaye - Beraisa): "Al Tesht Rasha Ed" - do not accept a witness who transgresses Chamas, e.g. a thief or one who lends on Ribis.

תיובתא דאביי תיובתא
(g)

This refutes Abaye.

נימא כתנאי
(h)

Suggestion: Tana'im argue as Abaye and Rava argue.

עד זומם פסול לכל התורה כולה דברי רבי מאיר
1.

(Beraisa - R. Meir): An Ed Zomem is disqualified for all testimonies.

ר' יוסי אומר בד"א שהוזם בדיני נפשות אבל הוזם בדיני ממונות כשר לדיני נפשות
2.

R. Yosi says, this is only if he was Huzam in a capital case. If he was Huzam in a monetary case, he is Kosher for capital cases.

נימא אביי כר"מ ורבא כרבי יוסי
3.

Suggestion: Abaye holds like R. Meir, and Rava holds like R. Yosi:

אביי כר"מ דאמר אמרינן מקולא לחומרא
i.

Abaye holds like R. Meir. One who transgressed something light is suspected for more severe matters;

ורבא דאמר כרבי יוסי דאמר מחומרא לקולא אמרינן מקולא לחומרא לא אמרינן
ii.

Rava holds like R. Yosi. He is not suspected for things more severe than what he transgressed.

לא אליבא דר' יוסי כ"ע לא פליגי כי פליגי אליבא דר"מ
(i)

Rejection: Granted, Abaye cannot hold like R. Yosi, but Rava could hold even like R. Meir;

אביי כר"מ ורבא עד כאן לא קאמר ר"מ התם אלא גבי עד זומם דממון דרע לשמים ורע לבריות
1.

R. Meir disqualified a monetary Ed Zomem from all testimony, for he is evil with respect to people and Hash-m;

אבל הכא דרע לשמים ואין רע לבריות לא
2.

A Mumar to eat Neveilos (to anger Hash-m) is evil only towards Hash-m.

3)

WHAT IS THE HALACHAH? [line 38]

והלכתא כוותיה דאביי
(a)

The Halachah follows Abaye.

והא איתותב
(b)

Question: He was refuted!

ההיא רבי יוסי היא
(c)

Answer: R. Yosi taught the Beraisa that refuted him (and we know that R. Yosi holds like Rava).

ותיהוי נמי ר' יוסי ר"מ ור' יוסי הלכה כר' יוסי
(d)

Question: Even so, the Halachah follows R. Yosi when he argues with R. Meir!

שאני התם דסתם לן תנא כרבי מאיר
(e)

Answer: That is normally true, but here a Stam Mishnah is like R. Meir.

והיכא סתם לן
(f)

Question: Which Stam Mishnah is like R. Meir?

כי הא דבר חמא קטל נפשא אמר ליה ריש גלותא לרב אבא בר יעקב פוק עיין בה אי ודאי קטל ליכהיוהו לעיניה
(g)

Answer: A case occurred in which Bar Chama killed someone. The Reish Galusa asked Rav Acha bar Yakov to investigate, and if he surely killed, to gouge out his eyes (some explain - give his money to the victim's heirs, or excommunicate him).

אתו תרי סהדי אסהידו ביה דודאי קטל אזל איהו אייתי תרי סהדי אסהידו ביה בחד מהנך חד אמר קמאי דידי גנב קבא דחושלא וחד אמר קמאי דידי גנב (דף כז,ב) קתא דבורטיא
1.

Ploni and Almoni testified that he killed. Bar Chama brought two witnesses. One said 'I saw Ploni steal a Kav of peeled barley', the other said 'I saw him steal the handle of a spear.'

27b----------------------------------------27b
א"ל מאי דעתיך כר' מאיר רבי מאיר ורבי יוסי הלכה כרבי יוסי ורבי יוסי האמר הוזם בדיני ממונות כשר לדיני נפשות
2.

Rav Acha bar Yakov: The Halachah follows R. Yosi against R. Meir. A thief is Kosher for capital cases!

אמר ליה רב פפי הני מילי היכא דלא סתם לן תנא כרבי מאיר הכא סתם לן תנא כרבי מאיר
3.

Rav Papi: That applies in general, but here a Stam Mishnah is like R. Meir!

ממאי
4.

Question: Which Stam Mishnah is like R. Meir?

אילימא מהא דתנן כל הראוי לדון דיני נפשות ראוי לדון דיני ממונות
5.

Answer #1 (Mishnah): Anyone qualified to judge capital cases is qualified to judge monetary cases.

מני אילימא רבי יוסי היא הא איכא עד זומם דממון דכשר לדיני נפשות ופסול לדיני ממונות אלא לאו רבי מאיר היא
i.

This is unlike R. Yosim who says that a monetary Ed Zomem is disqualified for monetary cases but Kosher for capital cases. Rather, it is like R. Meir.

ממאי דילמא בפסולי יוחסין קאי
6.

Rejection: Perhaps the Mishnah discusses lineages disqualified from judging.

דאי לא תימא הכי סיפא דקתני יש ראוי לדון דיני ממונות ואין ראוי לדון דיני נפשות
i.

Support (Seifa): One can be qualified for monetary cases, but disqualified for capital cases.

אמאי אינו ראוי דאיתזם בדיני נפשות ראוי לדון דיני ממונות והא דברי הכל פסול הוא
ii.

We cannot say that he was Huzam in a capital case, for all agree that he is totally disqualified!

אלא בפסול יוחסין קאי ה"נ בפסול יוחסין קאי
iii.

Rather, we must say that his lineage disqualified him from capital cases. Also the Reisha refers to lineages qualified to judge!

אלא הכא קא סתם לן תנא דתנן אלו הן הפסולים המשחק בקוביא ומלוי ברבית ומפריחי יונים וסוחרי שביעית והעבדים
7.

Answer #2 (Mishnah): The following are disqualified: diceplayers, those who lend on Ribis, Mafrichei Yonim, Socharei Shemitah, and slaves;

זה הכלל כל עדות שאין האשה כשירה לה אף הן אין כשרין לה
i.

The general rule is, anything a woman cannot testify about, they cannot testify about. (This is a Mishnah in Rosh Hashanah. Our Mishnah (24b) omits slaves and this last clause.)

מני
8.

Question: Who is the Tana of the Mishnah?

אילימא רבי יוסי והאיכא עדות בדיני נפשות שאין האשה כשרה לה והן כשרין לה
i.

It cannot be R. Yosi. He says that a monetary Ed Zomem can testify in a capital case, even though a woman cannot!

אלא לאו רבי מאיר היא
9.

Answer: It is R. Meir.

קם בר חמא נשקיה אכרעיה וקבליה לכרגיה דכולי שניה:
(h)

Bar Chama kissed the feet of Rav Papi, and paid Rav Papi's head-tax for the rest of his life.

4)

A RELATIVE CANNOT TESTIFY [line 25]

(משנה) ואלו הן הקרובין אחיו ואחי אביו ואחי אמו ובעל אחותו ובעל אחות אביו ובעל אחות אמו ובעל אמו וחמיו וגיסו
(a)

(Mishnah - R. Akiva): The following relatives are disqualified from testifying: a brother, a paternal or maternal uncle, a sister's husband, the husband of a paternal or maternal aunt, a step-father, a father-in- law, and a Gis (the husband of his wife's sister):

הן ובניהן וחתניהן
1.

Also, their sons (i.e. of these relatives) and their Chasanim (son-in-laws) are disqualified;

וחורגו לבדו
2.

A step-son is disqualified (but not his sons or sons-in-law).

א"ר יוסי זו משנת רבי עקיבא אבל משנה ראשונה דודו ובן דודו וכל הראוי ליורשו וכל הקרוב לו באותה שעה
(b)

The first version of the Mishnah disqualified only an uncle, cousin, anyone proper to inherit (i.e. paternal relatives), and anyone who was related at the time (that he saw testimony or comes to testify);

היה קרוב ונתרחק ה"ז כשר
1.

If he was related beforehand but was unrelated when he saw the testimony, he is Kosher.

רבי יהודה אומר אפילו מתה בתו ויש לו בנים ממנה הרי זה קרוב
(c)

R. Yehudah says, if Reuven has children from Leah, he is considered a relative of her father even after she dies.

האוהב והשונא
(d)

A close friend or enemy cannot testify.

אוהב זה שושבינו
1.

A close friend refers to a Shushbin (one who brought gifts to a Chasan);

שונא כל שלא דבר עמו שלשה ימים באיבה
2.

An enemy is one who did not speak to him for three days due to hatred.

א"ל לא נחשדו ישראל על כך:
(e)

Chachamim: Yisraelim are not suspected to testify falsely due to love or hatred.

מנהני מילי
(f)

(Gemara) Question: What is the source of this?

דת"ר (דברים כד) לא יומתו אבות על בנים מה ת"ל
(g)

Answer (Beraisa) Question: What do we learn from "Lo Yumesu Avos Al Banim"?

אם ללמד שלא ימותו אבות בעון בנים ובנים בעון אבות הרי כבר נאמר (דברים כד) איש בחטאו יומתו
1.

It need not teach that fathers will not die for the sins of the sons or vice-versa. It already says "Ish b'Chet'o Yumasu"!

אלא לא יומתו אבות על בנים בעדות בנים ובנים לא יומתו על אבות בעדות אבות
2.

Answer: Rather, it teaches that fathers will not die through testimony of their sons or vice-versa.

ובנים בעון אבות לא והכתיב (שמות לד) פוקד עון אבות על בנים
3.

Question: Is it really true that sons will not die for the sins of the fathers?! It says "Poked Avon Avos Al Banim"!

התם כשאוחזין מעשה אבותיהן בידיהן
4.

Answer: That is when they continue in the sins of the fathers.

כדתניא (ויקרא כו) ואף בעונות אבותם אתם ימקו כשאוחזין מעשה אבותיהם בידיהם
i.

"V'Af ba'Avonos Avosam Itam Yimaku" is when they continue in the sins of the fathers.

אתה אומר כשאוחזין או אינו אלא כשאין אוחזין
ii.

Suggestion: Perhaps it is even if they do not!

כשהוא אומר איש בחטאו יומתו הרי כשאוחזין מעשה אבותיהן בידיהן
iii.

Rejection: "Ish b'Chet'o Yumasu."

ולא והכתיב (ויקרא כו) וכשלו איש באחיו איש בעון אחיו מלמד שכולן ערבים זה בזה
iv.

Question: "V'Choshelu Ish b'Achiv" - a man will be punished for his brother's sin. This teaches that Yisraelim are responsible for each other.

התם שהיה בידם למחות ולא מיחו
v.

Answer: This is when he could have protested, and did not.