1)

WHO CAN GIVE REASONS? [line 1]

(דף לד,א) מאי טעמא דר' יוסי בר יהודה
(a)

Question: What is R. Yosi b'Rebbi Yehudah's reason?

דאמר קרא (במדבר לה) עד אחד לא יענה בנפש למות למות הוא דאינו עונה אבל לזכות עונה
(b)

Answer: "V'Ed Echad Lo Ya'aneh v'Nefesh Lamus" - he does not speak to kill, but he speaks for Zechus.

ורבנן
(c)

Question: What is Chachamim's reason?

אמר ריש לקיש משום דמיחזי כנוגע בעדותו
(d)

Answer (Reish Lakish): It looks like his testimony is biased (he wants to acquit Ploni).

ורבנן האי למות מאי דרשי ביה
(e)

Question: What do Chachamim expound from "Lamus"?

מוקמי ליה באחד מן התלמידים
(f)

Answer: It refers to one of the Talmidim;

כדתניא אמר אחד מן העדים יש לי ללמד עליו זכות מניין שאין שומעין לו ת"ל עד אחד לא יענה
1.

(Beraisa): If one of the witnesses has a reason (even) for Zechus, we do not listen - "v'Ed Echad Lo Ya'aneh." ("Lamus" does not apply to witnesses. Since it would look like they are Noge'a, they may not a witness for Zechus or Chiyuv);

מניין לאחד מן התלמידים שאמר יש לי ללמד עליו חובה מניין שאין שומעין לו ת"ל אחד לא יענה בנפש למות:
2.

If one of the Talmidim has a reason for Chiyuv, we do not listen - "Echad Lo Ya'aneh v'Nefesh Lamus."

2)

CHANGING ONE'S OPINION [line 11]

דיני נפשות המלמד כו':
(a)

(Mishnah): In capital cases, one who gave a reason...

אמר רב לא שנו אלא בשעת משא ומתן אבל בשעת גמר דין מלמד זכות חוזר ומלמד חובה
(b)

(Rav): This is only at the time of debating. When they vote on the final verdict, one who gave a reason for Zechus can vote 'Chayav'.

מיתיבי למחרת משכימין ובאין המזכה אומר אני המזכה ומזכה אני במקומי המחייב אומר אני המחייב ומחייב אני במקומי
(c)

Question (Mishnah): The next day, they rise early. A Mezakeh says 'I was Mezakeh, and I still am.' A Mechayev says 'I was Mechayev, and I still am';

המלמד חובה מלמד זכות אבל המלמד זכות אינו יכול לחזור וללמד חובה
1.

One who gave a reason for Chiyuv can give a reason for Zechus, but one who gave a reason for Zechus cannot give a reason for Chiyuv.

והא למחרת גמר דין הוא
2.

The next day is when they give the final verdict!

וליטעמיך למחרת משא ומתן מי ליכא כי קתני בשעת משא ומתן
(d)

Answer: They also debate the next day. One cannot change from Zechus to Chiyuv at the time of debate.

ת"ש דנין אלו כנגד אלו עד שיראה אחד מן המחייבין דברי המזכין
(e)

Question (Mishnah): They debate with each other until one of the Mechayvim agrees with the Mezakim.

ואם איתא ליתני נמי איפכא
1.

According to Rav, it should say 'or until one of the Mezakim agrees with the Mechayvim'!

תנא אזכות קא מהדר אחובה לא קא מהדר
(f)

Answer: Indeed, that is true. The Tana prefers to teach only the case in which the final verdict is Zechus.

ת"ש דאמר ר' יוסי בר חנינא אחד מן התלמידים שזיכה ומת רואין אותו כאילו חי ועומד במקומו
(g)

Question: R. Yosi bar Chanina taught that if one of the Talmidim was Mezakeh and he died, we count him as if he is still Mezakeh.

ואמאי נימא אילו הוה קיים הדר ביה
1.

We should be concerned lest he would have retracted to Mechayev!

השתא מיהא לא הדר ביה
(h)

Answer: Since he did not retract in his life, we are not concerned for this.

והא שלחו מתם לדברי ר' יוסי בר חנינא מוצא מכלל רבינו
(i)

Question: They sent from Eretz Yisrael that R. Yosi bar Chanina argues with Rav!

אין מוצא איתמר
(j)

Answer: No, they said that he does not argue with Rav.

תא שמע שני סופרי הדיינין עומדין לפניהן אחד מן הימין ואחד מן השמאל וכותבין דברי המזכין ודברי המחייבין
(k)

Question (Mishnah): One scribe stands to the right of the judges and writes the words of the Mezakim, and one scribe stands to the left and writes the words of the Mechayvim.

בשלמא דברי המחייבין למחר חזו טעמא אחרינא ובעו למעבד הלנת דין
1.

Granted, we must write the words of the Mechayvim, lest a Mechayev be Mechayev for a different reason the next day, requiring Halanas Din (to postpone the verdict another day, to give to him time to reconsider the new reason).

אלא דברי המזכין מאי טעמא
2.

However, why must we write the words of the Mezakim? (We do not need Halanas Din for a new reason for Zechus!)

לאו משום דאי חזו טעמא אחרינא לחובה לא משגחינן בהו
3.

Suggestion: We must say that a judge cannot change from Zechus to Chiyuv (unless he originally erred in something the Tzedukim admit to. Therefore, we write his words, lest tomorrow he will think to Mechayev, and will assume that he formerly erred in something the Tzedukim admit to)!

לא כדי שלא יאמרו שנים טעם אחד משני מקראות
(l)

Answer: No, we write the words of the Mezakim lest two judges give the same reason due to different verses (as we now explain)

כדבעא מיניה רבי אסי מרבי יוחנן אמרו שנים טעם אחד משני מקראות מהו
1.

Question (Rav Asi): If two judges give the same reason due to different verses, what is the law?

אמר ליה אין מונין להן אלא אחד
2.

Answer (R. Yochanan): They count only like one (because one of them is erring).

מנהני מילי
(m)

Question: What is the source of this?

אמר אביי דאמר קרא (תהילים סב) אחת דבר אלהים שתים זו שמעתי כי עז לאלהים מקרא אחד יוצא לכמה טעמים ואין טעם אחד יוצא מכמה מקראות
(n)

Answer (Abaye): "Achas Diber Elokim Shtayim Zu Shamati"- one verse has many meanings, but one law is not learned from more than one verse.

דבי ר' ישמעאל תנא (ירמיהו כג) וכפטיש יפוצץ סלע מה פטיש זה מתחלק לכמה ניצוצות אף מקרא אחד יוצא לכמה טעמים
(o)

(Tana d'Vei R. Yishmael): "Uch'Patish Yefotzetz Sela" - just like a hammer is broken by (R. Tam; Rashbam - breaks) a rock into many pieces, one verse has many meanings.

3)

ONE LAW LEARNED FROM TWO VERSES [line 38]

היכי דמי טעם אחד משני מקראות
(a)

Question: What is a case of a law learned from more than one verse (which indicates that one of the opinions is wrong)?

אמר רב זביד כדתנן מזבח מקדש את הראוי לו
(b)

Answer (Rav Zvid - Mishnah): The Mizbe'ach is Mekadesh what is proper for it (as we now explain);

רבי יהושע אומר כל הראוי לאשים אם עלה לא ירד שנאמר (ויקרא ז) העולה על מוקדה
1.

R. Yehoshua says, anything proper to be burned on the Mizbe'ach, once it is brought up the ramp, we do not take it down (even if it was Pasul and should not have been brought up) - "ha'Olah Al Mokedah";

מה עולה שהיא ראויה לאשים אם עלתה לא תרד אף כל שהוא ראוי לאשים אם עלה לא ירד
i.

Just like an Olah is proper to be burned on the Mizbe'ach, and if it was brought up, we do not take it down, the same applies to everything proper to be burned on the Mizbe'ach.

רבן גמליאל אומר כל הראוי למזבח אם עלה לא ירד שנאמר היא העולה על מוקדה על המזבח
2.

Raban Gamliel says, anything proper for the Mizbe'ach, once it is brought up, we do not take it down - "Hi ha'Olah Al Mokedah Al ha'Mizbe'ach";

מה עולה שהיא ראויה לגבי מזבח אם עלתה לא תרד אף כל שהוא ראוי למזבח אם עלה לא ירד
i.

Just like an Olah is proper for the Mizbe'ach, if it is brought up, we do not take it down, also everything proper for the Mizbe'ach.

ותרוייהו מאי קמרבו פסולין מר מייתי לה ממוקדה ומר מייתי לה ממזבח
3.

Both Tana'im include Korbanos that became Pasul in the Mikdash. R. Yehoshua learns from "Mokedah", and Raban Gamliel learns from "Mizbe'ach."

והא התם מיפלג פליגי
(c)

Rejection: They argue in Halachah (not just how to expound)!

דקתני סיפא אין בין דברי רבן גמליאל לדברי ר' יהושע אלא הדם והנסכים שר"ג אומר לא ירדו ור' יהושע אומר ירדו
1.

(Seifa): They argue only about the blood and the Nesachim.Raban Gamliel says that they do not go down (for they go on the Mizbe'ach). R. Yehoshua says that they go down (for they are not burned).

אלא אמר רב פפא כדתניא ר' יוסי הגלילי אומר מתוך שנאמר (דף לד,ב) (שמות כט) כל הנוגע במזבח יקדש שומע אני בין ראוי בין שאינו ראוי
(d)

Answer #2 (Rav Papa - Beraisa - R. Yosi ha'Galili) Suggestion: Perhaps "Kol ha'Noge'a ba'Mizbe'ach Yikdash" applies whether or not it isf Kosher (for the Mizbe'ach)!

34b----------------------------------------34b
ת"ל (שמות כט) כבשים מה כבשים ראויין אף כל ראוי
1.

Rejection: "Kevasim" - just like lambs are Kosher, also anything Kosher (does not go down).

ר' עקיבא אומר (שמות כט) עולה מה עולה ראויה אף כל ראוי
2.

R. Akiva says, "Olah" teaches that just like an Olah is Kosher, also everything that is Kosher (does not go down).

ותרוייהו מאי קא ממעטו פסולי מר מייתי לה מכבשים ומר מייתי לה מעולה
3.

Both Tana'im exclude Pesulim that were never Kosher. R. Yosi ha'Galili learns from "Kevasim", and R. Akiva learns from "Olah"!

והאמר רב אדא בר אהבה עולת העוף פסולה איכא בינייהו מאן דמייתי לה מכבשים כבשים אין אבל עולת העוף לא ומאן דמייתי לה מעולה אפילו עולת העוף נמי
(e)

Rejection: Rav Ada bar Ahavah taught that they argue about a Pasul Olas ha'Of. We do not learn this from "Kevasim", but it is included in "Olah".

אלא אמר רב אשי כדתניא (ויקרא יז) דם יחשב לאיש ההוא דם שפך לרבות את הזורק דברי רבי ישמעאל
(f)

Answer #3 (Rav Ashi - Beraisa - R. Yishmael): "Dam Yechashev... Dam Shofach" includes one who throws the blood (of a Korban outside the Mikdash. He is Chayav Kares, just like one who slaughters);

ר"ע אומר (ויקרא יז) או זבח לרבות את הזורק
1.

R. Akiva says, "Oh Zavach" includes one who throws.

ותרוייהו מאי קא מרבו זריקה מר מייתי לה מדם יחשב ומר מייתי לה מאו זבח
2.

Both include one who throws. R. Yishmael learns from "Dam Yechashev", and R. Akiva learns from "Oh Zavach."

והאמר רבי אבהו שחט וזרק איכא בינייהו לדברי רבי ישמעאל אינו חייב אלא אחת לדברי ר"ע חייב שתים
(g)

Objection: R. Avahu taught that they argue about one who slaughtered and threw. R. Yishmael obligates only one Korban (if he was Shogeg, because throwing was learned from the same Kares as slaughtering), and R. Akiva obligates two Korbanos (we learned throwing from a different Kares written about offering outside the Mikdash).

הא איתמר עלה אמר אביי אף לדברי ר"ע נמי אינו חייב אלא אחת דאמר קרא (דברים יב) שם תעלה עולותיך ושם תעשה ערבינהו רחמנא לכולהו עשיות:
(h)

Defense (of Rav Ashi - Abaye): No, R. Akiva admits that he is liable only once because the same Lav forbids both - "Sham Ta'aleh Olasecha v'Sham Ta'aseh..."

4)

MAY WE JUDGE AT NIGHT? [line 21]

דיני ממונות דנין ביום וכו':
(a)

(Mishnah): Monetary cases must be started during the day...

<סימן משפ"ט מענ"ה מט"ה> מנהני מילי
(b)

Question: What is the source (that they can finish at night)?

א"ר חייא בר פפא דאמר קרא (שמות יח) ושפטו את העם בכל עת
(c)

Answer (R. Chiya bar Papa): "V'Shoftu Es ha'Am b'Chol Es."

אי הכי תחלת דין נמי
(d)

Question: If so, it should be permitted to start at night!

כדרבא
(e)

Answer: Rava teaches that this is not so.

דרבא רמי כתיב ושפטו את העם בכל עת וכתיב (דברים כא) והיה ביום הנחילו את בניו
1.

Contradiction (Rava): It says "v'Shoftu Es ha'Am b'Chol Es", and it says "b'Yom Hanchilo Es Banav"!

הא כיצד יום לתחלת דין לילה לגמר דין
2.

Answer (Rava): The case must be started during the day. It can finish at night.

מתניתין דלא כרבי מאיר
(f)

Our Mishnah is not like R. Meir.

דתניא היה ר"מ אומר מה ת"ל (דברים כא) על פיהם יהיה כל ריב וכל נגע וכי מה ענין ריבים אצל נגעים
1.

(Beraisa - R. Meir) Question: "V'Al Pihem Yihyeh Kol Riv v'Chol Naga" - what is the connection between Riv (Dinim) and Naga (Tzara'as)?

אלא מקיש ריבים לנגעים מה נגעים ביום דכתיב (ויקרא יג) וביום הראות בו אף ריבים ביום
2.

Answer (R. Meir): The Torah equates them. Just like the Kohen looks at Tzara'as only during the day ("uv'Yom Hera'os"), also Dinim must be judged during the day.

ומה נגעים שלא בסומין דכתיב (ויקרא יג) לכל מראה עיני הכהן אף ריבים שלא בסומין
i.

Also, just like a blind Kohen cannot rule about Tzara'as ("l'Chol Mar'e Einei ha'Kohen"), a blind person cannot judge Dinim.

ומקיש נגעים לריבים מה ריבים שלא בקרובים אף נגעים שלא בקרובים
3.

We also learn from Dinim to Tzara'as. Just like relatives cannot judge Dinim, they cannot rule about Tzara'as.

אי מה ריבים בשלשה אף נגעים בשלשה
4.

Suggestion: Just like three judges are required for Dinim, we should require three Kohanim to rule about Tzara'as!

ודין הוא ממונו בשלשה גופו לא כל שכן
i.

Support: If three judges are required to take money from a person, and all the more so three are required to declare Tzara'as on his body!

ת"ל (ויקרא יג) והובא אל אהרן הכהן או אל אחד וגו' הא למדת שאפילו כהן אחד רואה את הנגעים
5.

Rejection: "V'Huva El Aharon ha'Kohen Oh El Echad" - even one Kohen can rule.

ההוא סמיא דהוה בשבבותיה דרבי יוחנן דהוה דאין דינא ולא אמר ליה רבי יוחנן ולא מידי
(g)

A blind man used to judge in R. Yochanan's neighborhood. R. Yochanan did not say anything.

היכי עביד הכי והא"ר יוחנן הלכה כסתם משנה
(h)

Question: R. Yochanan said that the Halachah follows a Stam Mishnah!

ותנן כל הכשר לדון כשר להעיד ויש שכשר להעיד ואין כשר לדון
1.

(Mishnah): Anyone Kosher to judge is Kosher to testify. There is someone Kosher to testify who is disqualified from judging.

ואמר ר' יוחנן לאתויי סומא באחת מעיניו
2.

(R. Yochanan): Someone blind in one eye is Kosher to testify but disqualified from judging.

ר' יוחנן סתמא אחריתא אשכח
(i)

Answer: R. Yochanan rules like a different Stam Mishnah (i.e. ours).

דיני ממונות דנין ביום וגומרין בלילה
1.

(Mishnah): Monetary cases must be started during the day, but they can finish at night (when people are like blind people, they cannot see).

מאי אולמיה דהאי סתמא מהאי סתמא
(j)

Question: Why does he rule like our Stam Mishnah, and not like the other?

אי בעית אימא סתמא דרבים עדיף
(k)

Answer #1: Our Mishnah is the opinion of many Chachamim (since it is never attributed to an individual, but the other Mishnah is like R. Meir (in the Beraisa above).

ואי בעית אימא משום דקתני לה גבי הלכתא דדינא
(l)

Answer #2: Our Mishnah teaches the law among other laws of Dinim.

ורבי מאיר האי ושפטו את העם בכל עת מאי דריש ביה
(m)

Question: How does R. Meir expound "v'Shoftu Es ha'Am b'Chol Es"?

אמר רבא לאיתויי יום המעונן
(n)

Answer (Rava): It permits judging on a cloudy day. (We would have thought that we cannot, for we cannot see Tzara'as then.)

דתנן אין רואין את הנגעים שחרית ובין הערבים ולא בתוך הבית ולא ביום המעונן מפני שכהה נראית עזה
1.

(Mishnah): We do not look at Tzara'as early in the morning or late in the afternoon (when the sun is weak), in a house, or on a cloudy day, for then a faint appearance will look strong;

ולא בצהרים מפני שעזה נראית כהה
2.

We do not look at midday, for then a strong appearance will look weak.

ורבי מאיר האי ביום הנחילו את בניו מאי עביד ליה
(o)

Question: How does R. Meir expound "b'Yom Hanchilo"?

ההוא מיבעי ליה לכדתני רבה בר חנינא קמיה דרב נחמן
(p)

Answer: He learns like Rabah bar Chinena;

והיה ביום הנחילו את בניו ביום אתה מפיל נחלות ואי אתה מפיל נחלות בלילה
1.

(Rabah bar Chinena): "B'Yom Hanchilo Es Banav" - we bequeath by day, and not at night.

א"ל אלא מעתה מאן דשכיב ביממא ירתון ליה בניה ומאן דשכיב בליליא לא ירתון ליה בניה
2.

Objection (Rav Nachman): If someone dies at night, do his children not inherit him?!

דילמא דין נחלות קאמרת
3.

Suggestion (Rav Nachman): Perhaps your mean that we do not judge cases of inheritance at night.

דתניא (במדבר כז) והיתה לבני ישראל לחקת משפט אורעה כל הפרשה כולה להיות דין
i.

(Beraisa): "L'Chukas Mishpat" - the end of the Parshah (of inheritance) is called Din.

כדרב יהודה אמר רב דאמר רב יהודה אמר רב שלשה שנכנסו לבקר את החולה רצו כותבין רצו עושין דין
ii.

(Rav Yehudah): If three people went to visit a sick person (and he commanded how to bequeath his property, and then died), they may write his command, or they may execute it;

שנים כותבין ואין עושין דין
iii.

If only two were present, they must write it, but they may not execute it (they are not a Beis Din).

ואמר רב חסדא לא שנו אלא ביום אבל בלילה כותבין ואין עושין דין משום דהוו להו עדים ואין עד נעשה דיין
iv.

(Rav Chisda): This is if they visited during the day. If they visited at night, they must write it, but they may not execute it, for they are witnesses, and they cannot become judges (even during the day).

אמר ליה אין הכי קאמינא:
4.

Rabah bar Chinena: Yes, that is what I meant.