1)

WHEN CAN WE OVERTURN A VERDICT? [line 2]

דיני ממונות מחזירין כו':
(a)

(Mishnah #1): A monetary verdict can be overturned, whether Zechus or Chiyuv:

ורמינהו דן את הדין זיכה את החייב חייב את הזכאי טימא את הטהור טיהר את הטמא מה שעשה עשוי וישלם מביתו
(b)

Contradiction (Mishnah #2): If a judge judged and acquitted the guilty or obligated the innocent, or he declared Tamei what is Tahor or declared Tahor what is Tamei, what he did stands. He must pay for the loss that he caused.

אמר רב יוסף לא קשיא כאן במומחה כאן בשאינו מומחה
(c)

Answer #1 (Rav Yosef): Mishnah #1 refers to a Mumcheh (if he retracts, we are confident that now he is correct). Mishnah #2 discusses a judge who is not Mumcheh.

ובמומחה מחזירין
1.

Question: Do we really overturn the verdict of a Mumcheh?!

והקתני אם היה מומחה לב"ד פטור מלשלם
i.

(Mishnah): A Mumcheh l'Rabim is exempt (if he erred). (If he can overturn his verdict, there is nothing to pay for!)

א"ר נחמן כאן שיש גדול הימנו בחכמה ובמנין כאן שאין גדול הימנו בחכמה ובמנין
2.

Answer #1 (Rav Nachman): A bigger Chacham can overturn the verdict. If there is no bigger Chacham, the verdict stands.

רב ששת אמר כאן שטעה בדבר משנה כאן שטעה בשיקול הדעת דאמר רב ששת אמר רב אסי טעה בדבר משנה חוזר טעה בשיקול הדעת אינו חוזר
3.

Answer #2 (Rav Sheshes): If he was To'eh bi'Dvar Mishnah (made a clear mistake), we overturn the verdict. If he was To'eh b'Shikul ha'Da'as (ruled unlike the primary opinion), the verdict stands.

א"ל רבינא לרב אשי אפילו טעה בר' חייא ורבי אושעיא
4.

Question (Ravina): If he erred in (a Tosefta of) R. Chiya and R. Oshaya, is this considered To'eh bi'Dvar Mishnah?

א"ל אין
5.

Answer (Rav Ashi): Yes.

אפילו בדרב ושמואל
6.

Question (Ravina): Is a mistake about a teaching of Rav and Shmuel included (in To'eh bi'Dvar Mishnah)?

אמר ליה אין
7.

Answer (Rav Ashi): Yes.

אפילו בדידי ודידך
8.

Question (Ravina): Is a mistake about one of our teachings included?

א"ל אטו אנן קטלי קני באגמא אנן
9.

Answer (Rav Ashi): Are we loafers?! (Also this is To'eh bi'Dvar Mishnah.)

היכי דמי שיקול הדעת
10.

Question: What is To'eh b'Shikul ha'Da'as?

אמר רב פפא כגון תרי תנאי או תרי אמוראי דפליגי אהדדי ולא איתמר הלכתא לא כמר ולא כמר ואיקרי ועבד כחד מינייהו וסוגיא דשמעת' אזלי כאידך היינו שיקול הדעת
11.

Answer (Rav Papa): Two Tana'im or Amora'im argue with each other, and the Halachah was not fixed like either one, but the discussion favors one (and the judge ruled like the other opinion).

איתיבי' רב המנונא לרב ששת מעשה בפרה <של בית מנחם> שניטלה האם שלה והאכילה רבי טרפון לכלבים
12.

Question (against Rav Sheshes - Rav Hamnuna - Mishnah): A case occurred in which the womb of a cow was removed. R. Tarfon ruled that it is Treifah, and they fed it to dogs;

ובא מעשה לפני חכמים ביבנה והתירוה שאמר תודוס הרופא אין פרה וחזירה יוצאת מאלכסנדריא של מצרים אלא אם כן חותכין האם שלה כדי שלא תלד
i.

Chachamim in Yavneh said that it is Kosher, for they cut the wombs of all cows and pigs that leave Miztrayim (so they will not reproduce, but they live).

א"ר טרפון הלכה חמורך טרפון
ii.

R. Tarfon: I will lose my donkey due to my mistake!

אמר לו רבי עקיבא פטור אתה שכל המומחה לרבים פטור מלשלם
iii.

R. Akiva: You are Mumcheh l'Rabim; you are exempt.

ואי איתא לימא ליה טועה בדבר משנה אתה וטועה בדבר משנה חוזר
iv.

Summation of question: If we overturn a Ta'us bi'Dvar Mishnah, that is enough to exempt R. Tarfon!

חדא ועוד קאמר
13.

Answer: Indeed, R. Akiva gave a second reason to exempt him:

חדא דטועה בדבר משנה אתה וטועה בדבר משנה חוזר
i.

Since you were To'eh bi'Dvar Mishnah, we overturn the verdict, and you are exempt;

ועוד אי נמי בשיקול הדעת טעית מומחה לרבים אתה וכל המומחה לרבים פטור מלשלם
ii.

Even if you were To'eh b'Shikul ha'Da'as, since you are a Mumcheh l'Rabim, you would be exempt.

אמר רב נחמן בר יצחק לרבא מאי קא מותיב רב המנונא לרב ששת מפרה פרה הרי האכילה לכלבים וליתא דתהדר
14.

Question (Rav Nachman bar Yitzchak): How could Rav Hamnuna ask from that case. R. Tarfon fed it to dogs, it would not help to overturn the verdict!

הכי קאמר ליה אי אמרת בשלמא טעה בדבר משנה אינו חוזר אלמא קם דינא היינו דקא מפחיד ר"ט וקאמר ליה איהו מומחה לב"ד אתה ואתה פטור מלשלם
15.

Answer (Rava): If regarding To'eh bi'Dvar Mishnah the verdict stands, we understand why R. Tarfon thought that he would be liable;

אלא אי אמרת טעה בדבר משנה חוזר לימא ליה כיון דאילו הואי פרה דינך לאו דינא ולא כלום עבדת השתא נמי לא כלום עבדת
i.

However, if To'eh bi'Dvar Mishnah can be overturned, why did he expect to be liable? Since if the cow was around his ruling has no effect, even if it is not around, his ruling should have no effect!

רב חסדא אמר כאן שנטל ונתן ביד כאן שלא נטל ונתן ביד
(d)

Answer #2 (Rav Chisda): If the judge himself transferred the money, the verdict stands. If he did not, we overturn the verdict.

בשלמא חייב את הזכאי כגון שנטל ונתן ביד
(e)

Question: That explains (in Mishnah #2) 'if he obligated the innocent';

אלא זיכה את החייב היכי משכחת לה דאמר ליה פטור אתה והא לא נטל ונתן ביד
1.

Regarding 'he acquitted the guilty' he said 'you are exempt.' He did not transfer money!

כיון דאמר פטור אתה כמו שנטל ונתן ביד דמי
(f)

Answer #1: Saying 'you are exempt' is like bodily transferring the money.

אלא מתניתין דקתני דיני ממונות מחזירין בין לזכות בין לחובה
1.

Question (Mishnah #1): A monetary verdict can be overturned, whether Zechus or Chiyuv:

בשלמא לזכות משכחת לה דא"ל מעיקרא חייב אתה ולא נטל ולא נתן ביד
i.

We understand Chiyuv. Originally, he said 'you are liable' and did not transfer the money himself, and later he retracted;

אלא לחובה היכי משכחת לה דאמר ליה פטור אתה והאמרת כיון דא"ל פטור אתה כמו שנטל ונתן ביד דמי
ii.

However, if saying 'you are exempt' is like bodily transferring the money, this can never be retracted!

חדא קתני דיני ממונות מחזירין לזכות שהיא חובה
2.

Answer: Mishnah #1 means that a monetary verdict of Chiyuv can be overturned, even though this is Zechus for the other party (but a verdict of 'exempt' cannot be overturned).

דכוותה גבי נפשות מחזירין לזכות (דף לג,ב) ואין מחזירין לחובה מחזירין לזכות זכות גרידתא ואין מחזירין לחובה לזכות שהיא חובה
i.

Inference: The Mishnah says that in capital cases we can overturn a verdict of Chiyuv, but not of Zechus. I.e., we can change to Zechus only if it does not harm anyone else (e.g. Ploni was sentenced for Chilul Shabbos).

33b----------------------------------------33b
חובתיה דמאן
ii.

Question: Who could be harmed if Ploni is exempted?

הא לא קשיא חובתיה דגואל הדם
iii.

Answer: (In a murder case,) the Go'el ha'Dam (the relative of the victim) is harmed (he hoped to avenge the murder).

משום חובתיה דגואל הדם קטלינן ליה להאי
3.

Objection #1: Will we kill Ploni due to (not wanting to retract, lest this upset) the Go'el ha'Dam?!

ועוד מאי בין בין
4.

Objection #2: The Mishnah says that a monetary verdict can be overturned, whether Zechus or Chiyuv!

קשיא
5.

These questions are left difficult.

רבינא אמר כגון שהיה לו בידו משכון ונטלו ממנו
(g)

Answer #2 (to Question (e) - Ravina): Almoni had a security of Ploni. When the judge exempted Ploni, he took the security and gave it to Ploni.

טימא את הטהור דאגעי ביה שרץ
(h)

'He declared Tamei what is Tahor' can also be through the judge's action. He touched a Sheretz to it to 'prove' that it is Tamei;

טיהר את הטמא שעירבן בין פירותיו:
1.

Regarding 'he declared Tahor what is Tamei', the judge mixed it with other Taharos of Ploni to 'prove' that it is Tahor.

2)

CHANGING THE VERDICT [line 9]

דיני נפשות כו':
(a)

(Mishnah): In capital cases (we can overturn a verdict of Chiyuv, but not of Zechus).

ת"ר מניין ליוצא מבית דין חייב ואמר אחד יש לי ללמד עליו זכות מניין שמחזירין אותו
(b)

(Beraisa) Question: What is the source that if Beis Din sentenced Ploni to die, and someone had a reason for Zechus, that we return him and reconsider the verdict?

ת"ל (שמות כג) נקי אל תהרג
(c)

Answer: "V'Naki (v'Tzadik) Al Taharog."

ומניין ליוצא מב"ד זכאי ואמר אחד יש לי ללמד עליו חובה מניין שאין מחזירין אותו
(d)

Question: What is the source that if Beis Din acquitted Ploni, and someone had a reason for Chiyuv, that we do not reconsider the verdict?

ת"ל (שמות כג) צדיק אל תהרג
(e)

Answer: "V'Tzadik Al Taharog."

א"ר שימי בר אשי וחילופא למסית דכתיב (דברים יג) לא תחמול ולא תכסה עליו
(f)

(Rav Simi bar Ashi): The opposite applies to a Mesis (we return to convict, but not to acquit) - "v'Lo Sachmol v'Lo Sechaseh Alav."

רב כהנא מתני (דברים יג) מכי הרג תהרגנו
(g)

(Rav Kahana): We learn from "Ki Harog Tahargenu."

בעא מניה רבי זירא מרב ששת חייבי גליות <מניין> [מאי]
(h)

Question (R. Zeira): What is the source that the same applies to someone sentenced or exempted from Galus (for killing unintentionally, and we overturn only a verdict of Chiyuv)?

אתיא רוצח רוצח
(i)

Answer (Rav Sheshes): We learn from a Gezerah Shavah "Rotze'ach-Rotze'ach."

חייבי מלקיות <מניין> [מאי]
(j)

Question (R. Zeira): What is the source for (conviction or exemption from) lashes?

אתיא רשע רשע
(k)

Answer (Rav Sheshes): We learn from a Gezerah Shavah "Rasha-Rasha."

תניא נמי הכי חייבי גליות מניין אתיא רוצח רוצח חייבי מלקות מניין אתיא רשע רשע:
(l)

Support (Beraisa): We learn Chayavei Galuyos from "Rotze'ach-Rotze'ach." We learn Chayavei Malkos from "Rasha-Rasha."

ואין מחזירין לחובה:
(m)

(Mishnah): We do not overturn a verdict of Zechus.

אמר ר' חייא בר אבא אמר רבי יוחנן והוא שטעה בדבר שאין הצדוקין מודין בו אבל טעה בדבר שהצדוקין מודין בו זיל קרי בי רב הוא
(n)

(R. Chiya bar Aba citing R. Yochanan): This refers to a mistake about something that the Tzedukim (who reject our Oral tradition) do not agree to. Something that even they agree to is a blatant error, and we overturn it.

בעא מיניה רבי חייא בר אבא מרבי יוחנן טעה בנואף ונואפת מהו
(o)

Question (R. Chiya bar Aba): If they exempted adulterers, what is the law?

א"ל אדמוקדך יקיד זיל קוץ קרך וצלי
(p)

Answer (R. Yochanan): You can answer that from what you already know. (Tzedukim admit to this.)

איתמר נמי א"ר אמי א"ר יוחנן טעה בנואף חוזר
(q)

(R. Ami): If they exempted adulterers, we overturn this.

אלא היכי דמי אין חוזרין
(r)

Question: What is a case (of adultery) that we do not overturn? (The Mishnah said that in capital cases, we do not overturn a verdict of Zechus, without specifying. This implies that this applies (at least sometimes) to every capital transgression.)

א"ר אבהו אמר רבי יוחנן כגון שטעה שלא כדרכה:
(s)

Answer: They exempted them for abnormal Bi'ah.

3)

ARGUING FOR ZECHUS [line 31]

דיני ממונות הכל כו':
(a)

(Mishnah): In monetary cases, anyone can give a reason for Zechus or Chiyuv... (in capital cases, anyone can give a reason for Zechus, but not everyone can give a reason for Chiyuv).

הכל ואפילו עדים
(b)

Inference: Anyone includes the witnesses.

נימא מתניתין ר' יוסי ברבי יהודה היא ולא רבנן
(c)

Suggestion: Our Mishnah is like R. Yosi b'Rebbi Yehudah, and unlike Chachamim.

דתניא (במדבר לה) ועד אחד לא יענה בנפש בין לזכות בין לחובה
1.

(Beraisa): "V'Ed Echad Lo Ya'aneh v'Nefesh" - a witness in a capital case cannot argue (at all, not) for Zechus or Chiyuv.

ר' יוסי בר' יהודה אומר עונה לזכות ואין עונה לחובה
2.

R. Yosi b'Rebbi Yehudah says, he can speak for Zechus, but not for Chiyuv.

אמר רב פפא באחד מן התלמידים ודברי הכל
(d)

Answer (Rav Papa): No, anyone includes the Talmidim. All agree to the Mishnah.