1)

HOW A SANHEDRIN SITS (cont.) [line 1]

(דף לז,א) ושלש שורות של תלמידי חכמים יושבין לפניהן כל אחד ואחד מכיר את מקומו
(a)

Three rows of Chachamim sit in front of the Sanhedrin. Everyone knows his proper place.

הוצרכו לסמוך סומכין מן הראשונה אחד מן השניה בא לו לראשונה אחד מן השלישית בא לו לשניה בוררים להן עוד אחד מן הקהל ומושיבין אותו בשלישית
(b)

If they must give Semichah to one (e.g. one of the Sanhedrin died), they are Somech someone in the first row. Someone from the second row goes to the first row, someone from the third row goes to the second, and they choose someone else to sit in the last row;

ולא היה יושב במקומו של ראשון אלא יושב במקום הראוי לו:
1.

He does not sit in the vacated seat, rather, in the place proper for him.

מנא הני מילי
(c)

(Gemara) Question: What is the source of this?

א"ר אחא בר חנינא דאמר קרא (שיר השירים ז) שררך אגן הסהר אל יחסר המזג וגו' שררך זו סנהדרין
(d)

Answer (Rav Acha bar Chanina): "Sharerech Agan ha'Sahar Al Yechsar ha'Mezeg" refers to the Great Sanhedrin;

למה נקרא שמה שררך שהיא יושבת בטיבורו של עולם
1.

It is called Sharerech (navel) because it sits (in Lishkas ha'Gazis (a chamber in the Mikdash),) in the middle of the world.

אגן שהיא מגינה על כל העולם כולו
2.

It is called "Agan" - because it is Magen (protects) the entire world;

הסהר שהיא דומה לסהר
3.

"Ha'Sahar" - they sit in a (semi-)circle, like the moon;

אל יחסר המזג שאם הוצרך אחד מהם לצאת רואין אם יש עשרים ושלשה כנגד סנהדרי קטנה יוצא ואם לאו אינו יוצא:
4.

"Al Yechsar ha'Mezeg" - one may leave the Sanhedrin only if at least 23 (the size of a small Sanhedrin) will remain.

(שיר השירים ז) בטנך ערימת חטים מה ערימת חטים הכל נהנין ממנה אף סנהדרין הכל נהנין מטעמיהן:
(e)

"Bitnech Aremas Chitim" - just like all enjoy wheat, all enjoy the reasons the Sanhedrin gives.

(שיר השירים ז) סוגה בשושנים שאפילו כסוגה של שושנים לא יפרצו בהן פרצות
(f)

"Sugah ba'Shoshanim" - Yisrael do not breach even a wall of roses (Rabbinical enactments).

והיינו דאמר ליה ההוא מינא לרב כהנא אמריתו נדה שרי לייחודי בהדי גברא אפשר אש בנעורת ואינה מהבהבת
1.

A Min (heretic): You permit a Nidah to be secluded with her husband. Is it possible that a fire will not singe chips (can he control his desire)?

אמר ליה התורה העידה עלינו סוגה בשושנים שאפילו כסוגה בשושנים לא יפרצו בהן פרצות
2.

Rav Kahana: The Torah testified about us. "Sugah ba'Shoshanim", we do not breach even a wall of roses.

ריש לקיש אמר מהכא (שיר השירים ז) כפלח הרמון רקתך אפילו ריקנין שבך מלאין מצות כרמון
(g)

(Reish Lakish): We learn from "k'Felach ha'Rimon Rakasech." Even Reikim (empty Yisraelim) are full of Mitzvos like a pomegranate (is full of seeds).

ר' זירא אמר מהכא (בראשית כז) וירח את ריח בגדיו אל תיקרי בגדיו אלא בוגדיו
(h)

(R. Zeira): We learn from "va'Yarach Es Re'ach Begadav." We read this "Bogedav" (even betrayers in Yisrael have a nice smell).

הנהו בריוני דהוה בשיבבותיה דר' זירא דהוה מקרב להו כי היכי דניהדרו להו בתיובתא והוו קפדי רבנן
(i)

Some uncouth people lived in R. Zeira's area. He endeared them in order to encourage them to repent; other Rabanan were upset about this.

כי נח נפשיה דר' זירא אמרי עד האידנא הוה חריכא קטין שקיה דהוה בעי עלן רחמי השתא מאן בעי עלן רחמי הרהרו בלבייהו ועבדו תשובה:
1.

When R. Zeira died, the people realized that until now R. Zeira used to pray for them, but now no one will pray for them! They did a proper repentance.

שלש שורות כו'
(h)

(Mishnah): Three rows of Chachamim, etc.

אמר אביי ש"מ כי ניידי כולהו ניידי
(j)

Gemara (Abaye): We see that when one moves, all move.

ולימא להו עד האידנא הוה יתיבנא ברישא השתא מותביתו לי בדנבי אמר
(k)

Question: Let the one who moves up a row (from the head of the row behind) move to the vacated place!

אביי דאמרי ליה הכי הוי זנב לאריות ואל תהי ראש לשועלים
(l)

Answer (Abaye): It is better to be the tail of lions than the head of foxes.

2)

FRIGHTENING THE WITNESSES [line 33]

(משנה) כיצד מאיימין את העדים על עידי נפשות היו מכניסין אותן ומאיימין עליהן שמא תאמרו מאומד ומשמועה עד מפי עד ומפי אדם נאמן
(a)

(Mishnah): To frighten the witnesses in capital cases, we bring them in and say 'perhaps you are speaking through estimation, or what you heard from other witnesses;

שמא אי אתם יודעין שסופנו לבדוק אתכם בדרישה ובחקירה
(b)

Perhaps you don't know that we will check you with Drishos and Chakiros?

הוו יודעין שלא כדיני ממונות דיני נפשות דיני ממונות אדם נותן ממון ומתכפר לו
(c)

You should know that capital cases are not like monetary cases. In monetary cases (if one testified falsely), he could pay and atone for his sin;

דיני נפשות דמו ודם זרעותיו תלויין בו עד סוף העולם
1.

If one killed through false testimony, he is responsible for the victim's blood, and the blood of all the descendants that would have come from him for all generations.

שכן מצינו בקין שהרג את אחיו שנאמר (בראשית ד) דמי אחיך צועקים אינו אומר דם אחיך אלא דמי אחיך דמו ודם זרעותיו
2.

Kayin killed Hevel. It says "Demei (plural) Achicha", showing that he is liable for his blood and that of the descendants destined to come from him.

דבר אחר דמי אחיך שהיה דמו מושלך על העצים ועל האבנים
3.

Also, it says Demei because his blood was spilled over wood and stones.

לפיכך נברא אדם יחידי ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא וכל המקיים נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא
(d)

Hash-m originally created only one man, to teach that killing one Yisrael is like destroying an entire world, and saving one Yisrael is like saving an entire world.

ומפני שלום הבריות שלא יאמר אדם לחבירו אבא גדול מאביך
(e)

Also, this promotes Shalom among people. One cannot say 'my progenitor was created before yours.'

ושלא יהו המינים אומרים הרבה רשויות בשמים
(f)

Also, this prevents Minim from saying that there are different powers that created.

ולהגיד גדולתו של הקב"ה שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד כולן דומין זה לזה
(g)

Also, this shows the greatness of Hash-m. If a person makes a stamp to mint coins, they all look the same;

ומלך מלכי המלכים הקב"ה טבע כל אדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחד מהן דומה לחבירו
1.

Hash-m made all people in the mold of Adam ha'Rishon, yet no two people look alike.

לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר בשבילי נברא העולם
(h)

Therefore, everyone must say 'the world was created for me.'

ושמא תאמרו (דף לז,ב) מה לנו ולצרה הזאת
(i)

Suggestion: Perhaps you (the witnesses) will say 'why should we get involved in this matter (to kill the defendant)'?

37b----------------------------------------37b
והלא כבר נאמר (ויקרא ה) והוא עד או ראה או ידע אם לא יגיד וגו'
(j)

Rejection: "V'Hu Ed Oh Ra'ah Oh Yada Im Lo Yagid" - if you saw, you must testify.

ושמא תאמרו מה לנו לחוב בדמו של זה
(k)

Suggestion: Perhaps you will say 'why should we be liable for his blood?'

והלא כבר נאמר (משלי יא) באבוד רשעים רנה:
(l)

Rejection: "Va'Avod Resha'im Rinah" - there will not be retribution.'

ת"ר כיצד מאומד אומר להן שמא כך ראיתם שרץ אחר חבירו לחורבה ורצתם אחריו ומצאתם סייף בידו ודמו מטפטף והרוג מפרפר אם כך ראיתם לא ראיתם כלום
(m)

(Gemara - Beraisa) What is saying by estimation? Perhaps you saw Reuven chasing Shimon to kill him, and you found Reuven holding a sword dripping with blood, and Shimon was murdered and still quivering. If so, you saw nothing (to testify about)!

תניא א"ר שמעון בן שטח אראה בנחמה אם לא ראיתי אחד שרץ אחר חבירו לחורבה ורצתי אחריו וראיתי סייף בידו ודמו מטפטף והרוג מפרפר ואמרתי לו רשע מי הרגו לזה או אני או אתה אבל מה אעשה שאין דמך מסור בידי שהרי אמרה תורה (דברים יז) על פי שנים עדים יומת המת היודע מחשבות יפרע מאותו האיש שהרג את חבירו
1.

(Beraisa - Shimon ben Shetach): I saw Levi chasing Yehudah into a ruin. I ran after him, and I found Levi holding a sword dripping with blood and Yehudah was murdered and quivering. I said 'Rasha, who killed him, me or you?! However, I cannot do anything - "Al Pi Shnayim Edim Yumas ha'Mes." The One who knows thoughts will punish one who kills another.'

אמרו לא זזו משם עד שבא נחש והכישו ומת
2.

Before he moved, a snake bit Levi and killed him.

והאי בר נחש הוא
(n)

Question: This was not the proper death penalty for Levi! (A murderer is beheaded with a sword.)

והאמר רב יוסף וכן תני דבי חזקיה מיום שחרב בית המקדש אף על פי שבטלה סנהדרי ארבע מיתות לא בטלו
1.

(Rav Yosef): After the Mikdash was destroyed, even though the Sanhedrin does not sit (in its place, to judge capital cases), the four death penalties did not cease.

לא בטלו והא בטלו
2.

Objection: Indeed, they ceased!

אלא דין ארבע מיתות לא בטלו
3.

Correction: Rather, death according to the four death penalties did not cease;

מי שנתחייב סקילה או נופל מן הגג או חיה דורסתו
i.

One who deserves stoning (Beis Din throws him down from a height; if he survives, they drop a boulder on him, if necessary, everyone throws rocks at him) falls from a roof, or a beast tramples him;

מי שנתחייב שריפה או נופל בדליקה או נחש מכישו
ii.

One who deserves burning falls into a fire, or a snake bites him (the venom burns him);

מי שנתחייב הריגה או נמסר למלכות או ליסטין באין עליו
iii.

One who deserves the sword, the kingdom kills him (e.g. by a guillotine) or robbers stab him;

מי שנתחייב חנק או טובע בנהר או מת בסרונכי
iv.

One who deserves choking drowns in a river or dies of quinsy (a throat sickness).

אמרי ההוא חטא אחריתי הוה ביה
(o)

Answer: Levi had done another transgression worthy of burning.

דאמר מר מי שנתחייב שתי מיתות ב"ד נידון בחמורה:
1.

Someone liable for two different Misos Beis Din receives the more severe one. (All agree that burning is more severe than the sword.)

מאומד וכו':
(p)

(Mishnah): (You may not testify) by estimation.

בדיני נפשות הוא דלא אמדינן הא בדיני ממונות אמדינן
(q)

Inference: In capital cases, testimony by estimation is invalid, but it is valid for monetary cases!

כמאן כר' אחא
(r)

Suggestion: Our Mishnah is like R. Acha.

דתניא ר' אחא אומר גמל האוחר בין הגמלים ונמצא גמל הרוג בצידו בידוע שזה הרגו
1.

(Beraisa - R. Acha): If a dead camel was found next to a mating camel (some say - a camel that bites), we are sure that it killed it.

וליטעמיך עד מפי עד דקתני בדיני נפשות הוא דלא אמרינן הא בדיני ממונות אמרינן
(s)

Objection: We also tell them that Ed mi'Pi Ed (a witness who testifies about what he heard from another witness) is unacceptable. Will you also infer that this is Kosher for monetary cases?!

והתנן אם אמר הוא אמר לי שאני חייב לו איש פלוני אמר לי שהוא חייב לו לא אמר כלום
1.

(Mishnah): If he says 'Reuven himself told me', or 'Ploni told me', this is not testimony;

עד שיאמר בפנינו הודה לו שהוא חייב לו מאתים זוז
2.

He must say 'Reuven admitted to him in front of us that he owes him 200.'

אלמא אף על גב דפסילי בדיני ממונות אמרינן להו בדיני נפשות הכא נמי אף על גב דפסילי בדיני ממונות אמרינן להו בדיני נפשות:
(t)

Conclusion: Even though it is also invalid for monetary cases, we tell capital witnesses that it is invalid. The same applies to testimony by estimation.

3)

GALUS ATONES [line 41]

הוו יודעים כו':
(a)

(Mishnah): You should know (...It says Demei, because his blood was on wood and stones.)

אמר רב יהודה בריה דר' חייא מלמד שעשה קין בהבל אחיו חבורות חבורות פציעות פציעות שלא היה יודע מהיכן נשמה יוצאה עד שהגיע לצוארו
(b)

(Rav Yehudah brei d'R. Chiya): This teaches that Kayin wounded Hevel in many places. He did not know where to hit him to kill him, until he struck his neck.

וא"ר יהודה בריה דר' חייא מיום שפתחה הארץ את פיה וקיבלתו לדמו של הבל שוב לא פתחה שנאמר (ישעיהו כד) מכנף הארץ זמירות שמענו צבי לצדיק מכנף הארץ ולא מפי הארץ
(c)

(Rav Yehudah brei d'R. Chiya): From the day that the earth opened its mouth to swallow Hevel's blood, it did not open it again. "Mi'Kenaf ha'Aretz Zmiros Shomanu", we hear from the corner of the earth, but not from the mouth.

איתיביה חזקיה אחיו (במדבר טז) ותפתח הארץ את פיה
(d)

Question (Chizkiyah): "Va'Tiftach ha'Aretz Es Piha"!

א"ל לרעה פתחה לטובה לא פתחה
(e)

Answer (Rav Yehudah): It opened its mouth for evil, but not for good.

וא"ר יהודה בריה דרבי חייא גלות מכפרת עון מחצה מעיקרא כתיב (בראשית ד) והייתי נע ונד ולבסוף כתיב (בראשית ד) וישב בארץ נוד
(f)

(Rav Yehudah brei d'R. Chiya): Galus atones halfway. Kayin's judgment was "v'Hayisi Na va'Nod." He only needed to fulfill half, "va'Yeshev b'Eretz Nod."

אמר רב יהודה גלות מכפרת שלשה דברים שנאמר (ירמיהו כא) <כה אמר ה' וגו'> היושב בעיר הזאת ימות בחרב ברעב ובדבר והיוצא ונפל אל הכשדים הצרים עליכם יחיה והיתה לו נפשו לשלל
(g)

(Rav Yehudah): Galus atones for three things:"Ba'Cherev uva'Ra'av uva'Dever (one who was liable to die by the sword, hunger or a plague)... v'Nofal Al ha'Kasdim... v'Chayah" (if he will be exiled by the Babylonians, he will live).

ר' יוחנן אמר גלות מכפרת על הכל שנאמר (ירמיהו כב) <כה אמר ה'> כתבו את האיש הזה ערירי גבר לא יצלח בימיו כי לא יצלח מזרעו איש יושב על כסא דוד ומושל עוד ביהודה ובתר דגלה כתיב (דברי הימים א ג) ובני יכניה אסיר <בנו> שלתיאל בנו
(h)

(R. Yochanan): Galus atones for everything. "Ha'Ish ha'Zeh Ariri... Lo Yitzlach mi'Zar'o... Al Kisei" (Yechanyah will not have children, and his throne will not pass to his seed). After he was exiled, it says "u'Vnei Yechanyah Asir She'alti'el Beno";

אסיר שעיברתו אמו בבית האסורין
1.

His son is called "Asir" because he was conceived in jail;

שלתיאל ששתלו אל שלא כדרך הנשתלין גמירי שאין האשה מתעברת מעומד (דף לח,א) והיא נתעברה מעומד
2.

"She'alti'el" - Hash-m was Shosel (planted) him in the womb unnaturally. Normally, a woman does not get pregnant through Bi'ah while standing (the semen falls out), but his mother did. (There was no room in the jail cell for them to lie down.)

דבר אחר שלתיאל שנשאל על אלתו אל
3.

Also, he is called She'alti'el because Hash-m was Sho'el on (permitted) His vow that Yechanyah would not have children.

זרובבל שנזרע בבבל
4.

His son is called Zerubavel because he was Nizra (conceived) in Bavel;

ומה שמו נחמיה בן חכליה שמו
5.

His son's true name was Nechemyah ben Chachalyah. (The Ramah asks that he was the son of Yechanyah. Also, verses list Zerubavel separately from Nechemyah! Margoliyas ha'Yam answers that 'ben Chachalyah' means 'the son of one who was Chayav Kelayah (worthy to be destroyed)', and a different Nechemyah was listed with Zerubavel.)