1)

DOES MISAS BEIS DIN OVERRIDE AVODAH? (cont.) [line 2 from end on previous Amud]

אמר רבא <אי הכי> לא תהא רציחה דוחה קרבן יחיד מק"ו
(a)

Answer #1 (Rava): (You cannot say that "me'Im Mizbechi Tikachenu Lamus" refers only to a Korban Yachid, because) a Kal va'Chomer should teach that Misas Beis Din does not override Avodah, even for a Korban Yachid!

(דף לו,א) מה יום טוב שנדחה מפני קרבן יחיד אין רציחה דוחה אותו קרבן יחיד שהוא דוחה את יום טוב אינו דין שלא תהא רציחה דוחה אותו
1.

A Korban Yachid (Shelamim) overrides Yom Tov, but Misas Beis Din does not override Yom Tov. All the more so, Misas Beis Din does not override a Korban Yachid!

הניחא למאן דאמר אין נדרים ונדבות קריבין ביום טוב
(b)

Question: (Rava assumed that a Korban Yachid overrides Yom Tov.) This is like the opinion that we may offer Nedarim (a vow to bring an animal) and Nedavos (one said 'this animal is a Korban) on Yom Tov;

אלא למאן דאמר נדרים ונדבות קריבין ביום טוב מאי איכא למימר
1.

However, according to the opinion that we may not offer Nedarim and Nedavos on Yom Tov, how can he answer Abaye?

אלא אמר רבא לא מיבעיא למ"ד נדרים ונדבות קריבין ביום טוב דהא לא מתקיים מעם מזבחי כלל
(c)

Answer #2 (Rava): According to the opinion that we may offer Nedarim and Nedavos on Yom Tov, "me'Im Mizbechi" refutes Abaye's Kal va'Chomer (like above);

אלא אפילו למאן דאמר נדרים ונדבות אין קריבין ביום טוב הכתיב מעם מזבחי מזבחי המיוחד לי ומאי נינהו תמיד ואמר רחמנא (שמות כא) מעם מזבחי תקחנו למות:
1.

Even according to the opinion that forbids Nedarim and Nedavos on Yom Tov, "me'Im Mizbechi" denotes the (Korban on the) Mizbe'ach special to Hash-m, i.e. the Tamid. This is a Korban Tzibur, and the Torah commands to kill the Kohen before he does the Avodah!

2)

THE GREATEST CHACHAM [line 14]

דיני ממונות הטמאות והטהרות כו':
(a)

(Mishnah): In monetary cases or questions of Tum'ah...

אמר רב אנא הואי במניינא דבי רבי ומינאי דידי הוו מתחלי ברישא
(b)

(Rav): I was counted on Rebbi's Beis Din, and I used to begin.

והא אנן מתחילין מן הגדול תנן
(c)

Question: The Mishnah says that we begin with the greatest (for everything except for capital cases, which they did not judge in Rebbi's time)!

אמר רבה בריה דרבא ואיתימא רבי הלל בריה דרבי וולס שאני מניינא דבי רבי דכולהו מנינייהו מן הצד הוו מתחלי
(d)

Answer (Rabah brei d'Rava): Rebbi's Beis Din was different. They always used to begin with an intermediate Chacham (due to Rebbi's humility).

ואמר רבה בריה דרבא ואיתימא רבי הלל בריה דר' וולס מימות משה ועד רבי לא מצינו תורה וגדולה במקום אחד
(e)

(Rabah brei d'Rava): From the time of Moshe until Rebbi, the greatest Chacham was never the executive leader of Yisrael.

ולא
(f)

Questions on Rabah brei d'Rava: Is that so?

הא הוה יהושע
1.

Question: Yehoshua was the greatest Chacham, and also the leader!

הוה אלעזר
i.

Answer: There was a Chacham as great as him, Elazar ha'Kohen.

והא הוה פנחס
2.

Question: Pinchas was the greatest Chacham, and also the leader!

הוו זקנים
i.

Answer: There were the Zekeinim.

והא הוה שאול
3.

Question: Shaul was the greatest Chacham, and also the leader!

הוה שמואל
i.

Answer: There was Shmuel.

והא נח נפשיה
ii.

Question: But he passed away?

כולהו שניה קאמרינן
iii.

Answer: Rabah meant that no one between Moshe and Rebbi was the greatest Chacham all the years that he was the leader.

והא הוה דוד
4.

Question: David was the greatest Chacham, and also the leader!

הוה עירא היאירי
i.

Answer: There was Ira the Ya'iri.

והא נח נפשיה
ii.

Question: But he passed away!

כולהו שניה קאמרינן
iii.

Answer: Rabah meant that no one between Moshe and Rebbi was the greatest Chacham all the years that he was the leader.

והא הוה שלמה
5.

Question: Shlomo was the greatest Chacham, and also the leader!

הוה שמעי בן גרא
i.

Answer: There was Shim'i ben Geira.

והא קטליה
ii.

Question: He (Shlomo) killed him!

כוליה שניה קאמרינן
iii.

Answer: Rabah meant that no one between Moshe and Rebbi was the greatest Chacham all the years that he was the leader.

הא הוה חזקיה
6.

Question: Chizkiyah was the greatest Chacham, and also the leader!

הוה שבנא
i.

Answer: There was Shevna.

והא איקטיל
ii.

Question: He (Chizkiyah) killed him!

כולהו שניה קאמרינן
iii.

Answer: Rabah meant that no one between Moshe and Rebbi was the greatest Chacham all the years that he was the leader.

והא הוה עזרא
7.

Question: Ezra was the greatest Chacham, and also the leader!

הוה נחמיה בן חכליה
i.

Answer: There was Nechemyah.

אמר רב אדא בר אהבה אף אני אומר מימות רבי עד רב אשי לא מצינו תורה וגדולה במקום אחד
(g)

(Rav Ada bar Ahavah): Likewise, from the time of Rebbi until Rav Ashi, the greatest Chacham was never the leader.

ולא והא הוה הונא בר נתן
(h)

Question: There was Huna bar Nasan (he was as powerful as Rav Ashi)!

הונא בר נתן מיכף הוה כייף ליה לרב אשי:
(i)

Answer: Huna was submissive to Rav Ashi.

דיני נפשות מתחילין מן הצד:
(j)

(Mishnah): In capital cases we begin with an intermediate Chacham.

מנא הני מילי
(k)

Question: What is the source of this?

אמר ר' אחא בר פפא אמר קרא (שמות כג) לא תענה על ריב לא תענה על רב
(l)

Answer #1 (Rav Acha bar Papa): "Lo Sa'aneh Al Riv" - we read this 'Al Rav', do not argue with the greatest Chacham. (If the greatest begins, perhaps he will give a reason for Chiyuv, and no one will argue with him. Others may question the Rav (Tosfos), but perhaps they will refrain.)

רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן מהכא (שמואל א כה) ויאמר דוד לאנשיו חגרו איש [את] חרבו ויחגרו איש [את] חרבו ויחגור גם דוד את חרבו
(m)

Answer #2 (Rabah bar bar Chanah): "Va'Yachgeru Ish Es Charbo Gam David" (others began to judge Naval for rebellion against the king, and then David joined them).

3)

COUNTING A REBBI AND HIS TALMID [line 41]

אמר רב שונה אדם לתלמידו ודן עמו בדיני נפשות
(a)

(Rav): In capital cases, one may explain the reasons for Zechus and Chiyuv to his Talmid, and the Talmid is also counted in the vote on the verdict.

מיתיבי הטהרות והטמאות האב ובנו הרב ותלמידו מונין להם שנים
(b)

Question (Beraisa): In cases of Tum'ah, a father and his son, or a Rebbi and his Talmid, count like two;

דיני ממונות ודיני נפשות ודיני מכות קידוש החדש ועיבור שנה אב ובנו הרב ותלמידו אין מונין להן אלא אחד
1.

In monetary cases, capital cases, lashes, Kidush ha'Chodesh, and Ibur Shanah, a father and his son (or a Rebbi and his Talmid) count like only one.

36b----------------------------------------36b
(דף לו,ב) כי קאמר רב כגון רב כהנא ורב אסי דלגמריה דרב הוו צריכי ולסבריה דרב לא הוו צריכי
(c)

Answer: Rav referred to Talmidim such as Rav Kahana and Rav Asi, who needed to hear teachings from a Rebbi, but could reason by themselves, and did not need a Rebbi for this.

4)

WHO MAY JUDGE CAPITAL CASES [line 3]

א"ר אבהו עשרה דברים יש בין דיני ממונות לדיני נפשות וכולן אין נוהגין בשור הנסקל חוץ מעשרים ושלשה
(a)

(R. Avahu): There are 10 differences between monetary and capital cases. The only one that applies to an animal that is stoned (for killing a Yisrael) is that 23 judges are required.

מנא הני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

אמר רב אחא בר פפא דאמר קרא (שמות כג) לא תטה משפט אביונך בריבו משפט אביונך אי אתה מטה אבל אתה מטה משפט של שור הנסקל
(c)

Answer (Rav Acha bar Papa): "Lo Sateh Mishpat Evyoncha b'Rivo" - you do not tilt (to Mechayev through a majority of one) the judgment of the poor, but you may tilt the judgment of an ox.

עשרה הא ט' הוו
(d)

Question: Our Mishnah teaches nine differences, and not 10!

הא עשרה קתני
1.

Question: It teaches 10!

משום דאין הכל כשרין ועשרים ושלשה חדא היא
2.

Answer: Two of these 10 are counted like one (23 judges are required, and not everyone is qualified to judge capital cases. Both of these are because a Sanhedrin is required.)

הא איכא אחריתי
(e)

Answer: A Beraisa teaches the 10th.

דתניא אין מושיבין בסנהדרין זקן וסריס ומי שאין לו בנים
1.

(Beraisa): We do not put on the Sanhedrin one who is old (and has forgotten the pain of raising children), a Seris, or one who has no children.

ר' יהודה מוסיף אף אכזרי
2.

R. Yehudah says, also a cruel person is disqualified.

וחילופיהן במסית דרחמנא אמר (דברים יג) לא תחמול ולא תכסה עליו:
3.

The opposite applies to a Mesis (we prefer such judges) - "Lo Sachmol v'Lo Sechaseh Alav."

הכל כשרין לדון דיני ממונות:
(f)

(Mishnah): Everyone is qualified to judge monetary cases.

הכל לאתויי מאי
(g)

Question: What does this come to include?

אמר רב יהודה לאתויי ממזר
(h)

Answer (Rav Yehudah): It includes a Mamzer.

הא תנינא חדא זימנא
(i)

Question: Rav Yehudah already taught this (from a different Mishnah)

כל הראוי לדון דיני נפשות ראוי לדון דיני ממונות
1.

(Mishnah): Anyone proper to judge capital cases is proper to judge monetary cases;

ויש ראוי לדון דיני ממונות ואין ראוי לדון דיני נפשות
2.

There is someone qualified for monetary cases who is disqualified for capital cases.

והוינן בה לאתויי מאי
3.

Question: What does this come to include?

ואמר רב יהודה לאתויי ממזר
4.

Answer (Rav Yehudah): It includes a Mamzer.

חדא לאתויי גר וחדא לאתויי ממזר וצריכ'
(j)

Answer: One Mishnah includes a convert, and one includes a Mamzer. It needed to teach both.

דאי אשמעינן גר דראוי לבא בקהל אבל ממזר אימא לא
1.

Had we taught only about a convert, one might have thought that he is Kosher for monetary cases, for he can marry a Bas Yisrael, but a Mamzer is disqualified;

ואי אשמעינן ממזר דבא מטיפה כשרה אבל גר דלא בא מטיפה כשרה אימא לא צריכא:
2.

Had we taught only about a Mamzer, one might have thought that he can judge monetary cases, for he was conceived by Yisraelim, but a convert would be disqualified.

ואין הכל כשרין לדון דיני נפשות:
(k)

(Mishnah): Not everyone is qualified to judge capital cases (only Yisraelim who may marry a Bas Kohen).

מאי טעמא
(l)

Question: What is the reason?

דתני רב יוסף כשם שב"ד מנוקין בצדק כך מנוקין מכל מום
(m)

Answer (Rav Yosef): Just like Beis Din are clean from transgressions, they must be clean from all blemishes (of lineage).

אמר אמימר מאי קרא (שיר השירים ד) כולך יפה רעיתי ומום אין בך
(n)

(Ameimar): We learn from "Kulach Yafah Rayasi u'Mum Ein Bach."

ודילמא מום ממש
(o)

Question: Perhaps it refers to physical blemishes!

אמר רב אחא בר יעקב אמר קרא (במדבר יא) והתיצבו שם עמך עמך בדומין לך
(p)

Answer #1 (Rav Acha bar Yakov): "V'Hisyatzvu Sham Imach" - they must resemble you (Moshe), i.e. have proper lineage.

ודילמא התם משום שכינה
(q)

Objection: Perhaps Moshe's Sanhedrin needed proper lineage in order that the Shechinah should rest on it (but later Sanhedriyos do not)!

אלא אמר רב נחמן בר יצחק אמר קרא (שמות יח) ונשאו אתך אתך בדומין לך ליהוי:
(r)

Answer #2 (Rav Nachman bar Yitzchak): "V'Nas'u Itach" - they must resemble you. (This verse discusses judges appointed like Yisro suggested, to judge the people, and not for the Shechinah to rest on them).

5)

HOW A SANHEDRIN SITS [line 35]

(משנה) סנהדרין היתה כחצי גורן עגולה כדי שיהו רואין זה את זה
(a)

(Mishnah): (Even a small) Sanhedrin sat in a semi-circle, in order that they see each other.

ושני סופרי הדיינין עומדים לפניהם אחד מימין ואחד משמאל וכותבין דברי <מחייבין ודברי מזכין> [המזכין ודברי המחייבין]
(b)

One scribe stands to the right of the judges and writes the words of the Mezakim, and one scribe stands to the left and writes the words of the Mechayvim.

ר' יהודה אומר שלשה אחד כותב דברי המזכין ואחד כותב דברי המחייבין והשלישי כותב דברי המזכין ודברי המחייבין
(c)

R. Yehudah says, there are three scribes. One writes the words of the Mezakim, one writes the words of the Mechayvim, and one writes both.