1)

THE REASON FOR EULOGIES [line 1]

(דף מז,א) ת"ש (תהילים טו) נבזה בעיניו נמאס זה חזקיהו מלך יהודה שגירר עצמות אביו על מטה של חבלים
(a)

Answer #5 (Beraisa): "Nivzeh b'Einav Nim'as" refers to Chizkiyah, who dragged his father's bones on a bed of ropes.

ואי משום יקרא דחיי הוא מ"ט
1.

If (eulogies or other honor shown to the dead) were to honor the living, he would not have done so (to disgrace the living)!

כי היכי דתיהוי ליה כפרה לאבוה
(b)

Rejection: He did so in order that the disgrace would atone for his father.

ומשום כפרה דאבוה משהו ליה ליקרא דישראל
1.

Question: If it is to honor the living, he should not have delayed the honor of Yisrael (the eulogy) for the sake of his father!

ישראל גופייהו ניחא להו דמיחלי יקרייהו לגביה
2.

Answer: Yisrael pardoned their honor to him.

ת"ש אמר להן אל תספדוני בעיירות
(c)

Answer #6: Before Rebbi died, he instructed 'do not eulogize me in cities.'

ואי אמרת יקרא דחיי מאי נפקא ליה מינה
1.

If it is to honor the living, what difference does it make to him?

קסבר ליתייקרו ביה ישראל טפי
(d)

Rejection: He wanted Yisrael to get more honor through himself.

ת"ש הלינו לכבודו להביא לו ארון ותכריכין אינו עובר עליו
(e)

Answer #7 (Mishnah): If he left him for his honor, to bring a coffin or shrouds, he does not transgress.

מאי לאו לכבודו של מת
1.

Suggestion: it means, for the deceased's honor.

לא לכבודו של חי
(f)

Rejection: No, it means for the honor of the living.

ומשום כבודו של חי מבית ליה למת
1.

Question: Do we leave the deceased overnight in order to honor the living?!

אין כי אמר רחמנא (דברים כא) לא תלין נבלתו על העץ דומיא דתלוי דאית ביה בזיון אבל הכא כיון דלית ביה בזיון לא
2.

Answer: Yes! The Isur "Lo Salin" resembles leaving a person hanging, which is a disgrace. Here, it is not a disgrace.

ת"ש הלינו לכבודו לשמע עליו עיירות להביא לו מקוננות להביא לו ארון ותכריכין אינו עובר עליו שכל העושה אינו אלא לכבודו של מת
(g)

Answer #8 (Beraisa): If he left him for his honor, for eulogizers to gather in cities, to bring women to wail over him, to bring a coffin or shrouds, he does not transgress, for these are purely to honor the deceased.

ה"ק כל העושה לכבודו של חי אין בו בזיון למת
(h)

Rejection: It means, whatever is purely to honor the living, this is not a disgrace to the deceased.

ת"ש ר' נתן אומר סימן יפה למת שנפרעין ממנו לאחר מיתה מת שלא נספד ולא נקבר או שחיה גוררתו או שהיו גשמים מזלפין על מטתו זהו סימן יפה למת
(i)

Answer #9 (Beraisa - R. Nasan): It is a good sign for the deceased if he is punished in this world, e.g. if he was not eulogized, was not buried, was dragged around by an animal, or it was raining on him.

ש"מ יקרא דשכבי הוא שמע מינה:
1.

Since it is an atonement if he was not eulogized, this shows that the eulogy is to honor the deceased.

2)

BURIAL OF SOMEONE EXECUTED [line 25]

לא היו קוברין כו':
(a)

(Mishnah): Someone executed is not buried with his family.

וכל כך למה
(b)

Question: What is the reason?

לפי שאין קוברין רשע אצל צדיק
(c)

Answer: We do not bury a Rasha next to a Tzadik.

דאמר ר' אחא בר חנינא מנין שאין קוברין רשע אצל צדיק שנאמר (מלכים ב יג) ויהי הם קוברים איש והנה ראו את הגדוד וישליכו את האיש בקבר אלישע ויגע האיש בעצמות אלישע ויחי ויקם על רגליו
1.

(R. Acha bar Chanina): We learn from "va'Yashilchu Es ha'Ish b'Kever Elisha va'Yiga ha'Ish b'Atzmos Elisha va'Ychi va'Yakam Al Raglav." (A Rasha was buried in Elisha's grave. The man revived and walked out.)

אמר ליה רב פפא
2.

Question (Rav Papa): You assume that he was revived because a Rasha may not be buried near a Tzadik;

ודילמא לאיקיומא (מלכים ב ב) ויהי נא פי שנים ברוחך אלי
i.

Perhaps he was revived to fulfill "vi'Hi Na Pi Shnayim b'Ruchacha Alai"! (Elisha requested to have twice the Ru'ach ha'Kodesh that Eliyahu had, and Eliyahu agreed. Eliyahu revived one Mes, and this was Elisha's second.)

אמר ליה אי הכי
3.

Answer (Rav Acha): If so, he should have lived longer;

היינו דתניא על רגליו עמד ולביתו לא הלך
i.

(Beraisa): He stood on his legs, but he did not even reach his house.

אלא ויהי נא פי שנים היכי משכחת לה דאחייא
4.

Question: If so, when did Elisha revive another person, to fulfill Eliyahu's blessing?

א"ל רבי יוחנן שריפא צרעת נעמן
5.

Answer (R. Yochanan): He cured Na'aman's Tzara'as;

שהיא שקולה כמת דכתיב (במדבר יב) אל נא תהי כמת
i.

A Metzorah is considered to be dead - "Al Na Sehi ka'Mes."

וכשם שאין קוברין רשע אצל צדיק כך אין קוברין רשע חמור אצל רשע קל
(d)

Similarly, we do not bury a severe Rasha near a less severe Rasha.

וליתקון ארבע קברות
(e)

Question: Beis Din should have four cemeteries, one for each death penalty!

שני קברות) גמירי לה
(f)

Answer: A tradition from Moshe from Sinai teaches that Beis Din has two cemeteries.

3)

IS DEATH AN ATONEMENT? [line 37]

אמר עולא א"ר יוחנן אכל חלב והפריש קרבן והמיר דתו וחזר בו הואיל ונדחה ידחה
(a)

(Ula citing R. Yochanan): If one (mistakenly) ate Chelev, was Makdish a Korban to atone for this, became a Mumar (idolator, who may not offer a Korban) and repented, since the animal was once Nidcheh (unable to be offered), it can never be offered.

איתמר נמי א"ר ירמיה אמר ר' אבהו א"ר יוחנן אכל חלב והפריש קרבן ונשתטה וחזר ונשתפה הואיל ונדחה ידחה
(b)

(R. Yirmeyah citing R. Yochanan): If one ate Chelev, was Makdish a Korban, went crazy and regained sanity, since the animal was once Nidcheh, it can never be offered.

וצריכא
(c)

He needed to teach both cases.

דאי אשמעינן קמייתא משום דאיהו דחה נפשיה בידים אבל האי דממילא קא דחי אימא כישן דמי
1.

Had he taught only the first case, one might have thought that there it can never be offered, because he actively was Docheh the Korban, but insanity happens by itself, so he is like one who goes to sleep (the Korban is not (permanently) Nidcheh);

ואי אשמעינן הכא משום דאין בידו לחזור אבל התם דבידו לחזור אימא לא צריכא
2.

Had he taught only the second case, one might have thought that there it can never be offered, because he cannot restore his sanity, but a Mumar can always repent (so his Korban is not Nidcheh).

אמר רב יוסף אף אנן נמי תנינא היו בה קדשים קדשי מזבח ימותו
(d)

Support (Rav Yosef - Mishnah): If there were Kodshei Mizbe'ach in an Ir ha'Nidachas, we do not burn them with the rest of the city, we precipitate their death;

קדשי בדק הבית יפדו
1.

If there were Kodshei Bedek ha'Bayis, we redeem them.

והוינן בה אמאי ימותו כיון דאיקטול הויא להו כפרה וליסקו לגבוה
2.

Question: Why do we kill Kodshei Mizbe'ach? Once the owners die, that is an atonement for them. The Korbanos (are no longer "Zevach Resha'im", so they) should be offered!

לאו משום דאמרינן הואיל ונדחו ידחו
3.

Answer #1: This is because once a Korban was Nidcheh, it is permanently Nidcheh.

א"ל אביי מי סברת מת מתוך רשעו הויא ליה כפרה מת מתוך רשעו לא הויא ליה כפרה
(e)

Objection (and Answer #2 - Abaye): No, death is not an atonement for one who died without Teshuvah.

דתני רב שמעיה יכול אפילו פירשו אבותיו מדרכי ציבור יטמא
1.

Proof (Beraisa of Rav Shemaya): Perhaps a Kohen becomes Tamei to bury a relative who separated from the ways of the Tzibur (e.g. a Mumar)!

ת"ל בעמיו בעושה מעשה עמיו
2.

Proof (continued): He is Mitamei "b'Amav", only for one who acts like his people.

א"ל רבא מי קא מדמית נהרג מתוך רשעו למת מתוך רשעו מת מתוך רשעו כיון דכי אורחיה קמיית לא הויא ליה כפרה נהרג מתוך רשעו כיון דלאו כי אורחיה מיית הויא ליה כפרה
(f)

Objection (against Abaye - Rava): There is a difference between one who died without Teshuvah and one who was executed without Teshuvah. Since the latter did not die naturally, his death atones for him!

תדע דכתיב (תהילים עט) מזמור לאסף אלהים באו גוים בנחלתך טמאו את היכל קדשך [וגו'] נתנו את נבלת עבדיך מאכל לעוף השמים בשר חסידיך לחיתו ארץ מאי עבדיך ומאי חסידיך
(g)

Support (Rava, for himself) Question: "...Nivlas Avadecha... Besar Chasidecha" - what do these refer to?

לאו חסידיך חסידיך ממש עבדיך הנך דמחייבי דינא דמעיקרא וכיון דאיקטול קרי להו עבדיך
1.

Answer: "Chasidecha" are the true Tzadikim. "Avadecha (Your servants)" are those who were Chayav Misah. Since they were killed, they are called "Your servants."

אמר ליה אביי מי קא מדמית (דף מז,ב) הרוגי מלכות להרוגי בית דין
(h)

Rejection (Abaye): Death at the hands of the king is different than execution by Beis Din;

47b----------------------------------------47b
הרוגי מלכות כיון דשלא בדין קא מיקטלי הויא להו כפרה
1.

Those killed by the king were not killed according to law, therefore it atones for them;

הרוגי בית דין כיון דבדין קא מיקטלי לא הוי להו כפרה
2.

Those killed by Beis Din were killed according to law, therefore it does not atone for them (without Teshuvah).

תדע דתנן לא היו קוברין אותו בקברות אבותיו
(i)

Support (Abaye, for himself - Mishnah): Someone executed is not buried with his family.

ואי סלקא דעתך כיון דאיקטול הויא להו כפרה ליקברו
1.

If Misas Beis Din is an atonement, he should be buried with his family right away!

מיתה וקבורה בעינן
(j)

Rejection (Rava): Death and the burial together bring atonement.

מותיב רב אדא בר אהבה לא היו מתאבלין אלא אוננין שאין אנינות אלא בלב
(k)

Question (Rav Ada bar Ahavah - Mishnah): The relatives do not mourn. They conduct Aninus, for this is not apparent to others.

ואי סלקא דעתך כיון דאיקבור הויא להו כפרה ליאבלו
1.

If death and the burial bring atonement, they should mourn!

בעינן נמי עיכול בשר
(l)

Answer #1: Decomposition of the flesh is also needed for atonement.

דיקא נמי דקתני נתעכל הבשר מלקטין את העצמות וקוברין אותן במקומן שמע מינה
1.

Support (Mishnah): After the flesh has decomposed, his bones are buried with his family.

רב אשי אמר
(m)

Answer #2 (Rav Ashi): Really, death and the burial bring atonement by themselves;

אבילות מאימתי קא מתחלת מסתימת הגולל כפרה מאימתי קא הויא מכי חזו צערא דקברא פורתא
1.

Mourning should begin from Stimas ha'Golel (Rashi - sealing of the coffin; R. Tam - placing a stone to mark off the grave), atonement is only after suffering pain of burial;

הלכך הואיל ואידחו ידחו
2.

Since they were Nidchim (disqualified) from beginning mourning at the proper time, they are permanently Nidchim.

אי הכי למה לי עיכול בשר
(n)

Question: If so, why do we wait until the flesh decomposes before burying the bones with his family?

משום דלא אפשר
(o)

Answer: It is not feasible to collect the bones while the flesh is rotting.

4)

BENEFIT FROM GRAVES AND SHROUDS [line 18]

קבריה דרב הוו שקלי מיניה עפרא לאישתא בת יומא
(a)

People would take dirt from Rav's grave to cure a fever on the first day.

אתו אמרו ליה לשמואל אמר להו יאות עבדין קרקע עולם הוא וקרקע עולם אינה נאסרת
(b)

Shmuel: It is permitted. The ground does not become forbidden.

דכתיב (מלכים ב כג) וישלך את עפרה על קבר בני העם מקיש קבר בני העם <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה}
1.

"Va'Yashlach Es Afarah (of the Asheirah) Al Kever Bnei ha'Am" equates a grave to idolatry:

מה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} במחובר לא מיתסרא דכתיב (דברים יב) אשר אתם יורשים אותם את אלהיהם על ההרים הרמים על ההרים אלהיהם ולא ההרים אלהיהם
2.

Idolatry attached to the ground is permitted. The Torah forbids "Eloheihem Al he'Harim" (their gods on the mountains), but the mountains are not their gods;

הכא נמי במחובר לא מיתסר
i.

Likewise, attached dirt of a grave is permitted.

מיתיבי החוצב קבר לאביו והלך וקברו במקום אחר הרי זה לא יקבר בו עולמית
(c)

Question (Beraisa): If one dug a grave for his father (or anyone else, after his death) and buried him elsewhere, no one else may be buried in the first grave.

הכא במאי עסקינן בקבר בנין
(d)

Answer: The case is, he made a tomb above ground (since it was originally detached, it becomes forbidden).

תא שמע קבר חדש מותר בהנאה
(e)

Question (Beraisa): One may benefit from a new grave;

הטיל בו נפל אסור בהנאה
1.

If a Nefel (stillborn baby) was put inside, one may not benefit from it;

הכא נמי בקבר בנין
(f)

Answer: Here also, the tomb is above ground.

תא שמע נמצא אתה אומר שלש קברות הן קבר הנמצא קבר הידוע קבר המזיק את הרבים
(g)

Question (Beraisa): There are three types of graves: a found grave, a known grave, and a grave that harms the public.

קבר הנמצא מותר לפנותו פינהו מקומו טהור ומותר בהנאה
1.

If one finds a grave on his property that he did not authorize, he may move it. After he does so, its place is Tahor, and one may benefit from it;

קבר הידוע אסור לפנותו פינהו מקומו טמא ואסור בהנאה
2.

One may not move a known grave (the owner of the property authorized it). If he moved it, its place is Tamei and one may not benefit from it;

קבר המזיק את הרבים מותר לפנותו פינהו מקומו טהור ואסור בהנאה
3.

If a grave harms the public, one may move it. After he does so, its place is Tahor, and one may not benefit from it.

הכא נמי בקבר בנין
(h)

Answer: Here also, the tomb is above ground.

וקבר הנמצא מותר לפנותו דילמא מת מצוה הוא ומת מצוה קנה מקומו
(i)

Question: Why may one move a found grave? Perhaps it was a Mes Mitzvah, which acquires (the right to remain in) its place!

שאני מת מצוה דקלא אית ליה
(j)

Answer: A Mes Mitzvah becomes known. (Since we did not hear about it, we are not concerned for this.)

איתמר האורג בגד למת אביי אמר אסור
(k)

(Abaye): If one wove a garment for a Mes, one may not benefit from it;

ורבא אמר מותר
(l)

(Rava): One may benefit from it.

אביי אמר אסור הזמנה מילתא היא
1.

Abaye forbids, because designation takes effect;

ורבא אמר מותר הזמנה לאו מילתא היא
2.

Rava permits, because designation has no effect.

מאי טעמא דאביי
(m)

Question: What is Abaye's reason?

גמר (במדבר כ) שם (דברים כא) שם מעגלה ערופה מה עגלה ערופה בהזמנה מיתסרא האי נמי בהזמנה מיתסרא
(n)

Answer: He learns a Gezerah Shavah "Sham-Sham" from Eglah Arufah. Just like the calf is forbidden through designation (being taken to the Nachal (valley or river)), also designation for a Mes.

ורבא גמר (דברים יב) שם שם <מעבודת כוכבים> {מעבודה זרה} מה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בהזמנה לא מיתסרא אף הכא נמי בהזמנה לא מיתסרא
(o)

Rava learns the Gezerah Shavah "Sham-Sham" from idolatry. Just like (a Keli to serve) idolatry is not forbidden through designation (until he serves with it), also designation for a Mes.

ורבא מאי טעמא לא גמר מעגלה ערופה
(p)

Question: Why doesn't Rava learn from Eglah Arufah?