1)

DOES HAZMANAH (DESIGNATION) TAKE EFFECT? [line 1]

אמר לך (דף מח,א) משמשין ממשמשין גמרינן לאפוקי עגלה ערופה דהיא גופה קדושה
(a)

Answer: It is better to learn Meshamshim (things used for a Mes) from Meshamshim (of idolatry), and not from Eglah Arufah, which is forbidden due to itself.

ואביי מ"ט לא גמר <מעבודת כוכבים> {מעבודה זרה]
(b)

Question: Why doesn't Abaye learn from idolatry?

אמר לך מידי דאורחיה ממידי דאורחיה גמרינן לאפוקי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} דלאו אורחא:
(c)

Answer: We learn something proper (making shrouds for a Mes) from something proper (Eglah Arufah), and not from idolatry, which is forbidden. (Such designation is less meaningful. Perhaps he will not serve it.)

<סימן כפ"ה נפשי"ה דחציב"א נכיס"א דאומנ"א> מיתיבי כפה שהוא טמא מדרס ונתנתו לספר טהור מן המדרס אבל טמא <מגע מדרס> [טמא מת]
(d)

Question (against Rava - Mishnah): If a kerchief was Tamei Medras (it becomes an Av ha'Tum'ah, because she often sits on it); and it was given to be used as a cover on a Sefer Torah, it is no longer Tamei Medras, but it is Tamei (because it 'touched' itself at the moment its status changed, through designation).

אימא נתנתו וכרכתו
(e)

Answer: The case is, it was wrapped on the Sefer Torah.

למה לי נתנתו וכרכתו
1.

Question: Why must it be wrapped on the Sefer Torah?

כדרב חסדא דאמר רב חסדא האי סודרא דאזמניה למיצר ביה תפילין וצר ביה תפילין אסור למיצר ביה פשיטי
2.

(Rav Chisda): If a cloth was designated and used to wrap Tefilin, one may not wrap coins in it;

אזמניה ולא צר ביה צר ביה ולא אזמניה שרי למיצר ביה פשיטי
3.

If it was designated but not yet used to wrap Tefilin, or used but not designated, one may wrap coins in it.

ולאביי דאמר הזמנה מילתא היא
4.

According to Abaye, who says that designation takes effect, it all depends on designation:

אזמניה אע"ג דלא צר ביה
i.

If it was designated, even if it was not yet used for Tefilin, one may not wrap coins in it;

צר ביה אי אזמניה אין אי לא אזמניה לא
ii.

If it was not designated, even if it was used for Tefilin, one may wrap coins in it.

ת"ש נפש שבנאו לשם חי מותר בהנאה
(f)

Question (against Rava - Beraisa): If a Nefesh (a tomb above ground) was built for a living person, it is permitted;

הוסיף בו דימוס אחד לשם מת אסור בהנאה
1.

If a layer of stones was added for his sake after he died, it is forbidden.

הכא במאי עסקינן דרמא ביה מת
(g)

Answer: It is forbidden after the Mes was put inside.

אי הכי מאי איריא הוסיף כי לא הוסיף נמי
(h)

Question: If so, even if a layer of stones was not added, it is forbidden!

לא צריכא אע"ג דפנייה
(i)

Answer: If a layer of stones was added, it is forbidden even after the Mes is removed.

אמר רפרם בר פפא אמר רב חסדא אם היה מכירו חולצו ומותר
(j)

(Rafram bar Papa): If one recognizes the layer of stones added, he may remove it, and the Nefesh is permitted (after the Mes is removed).

ת"ש החוצב קבר לאביו והלך וקברו בקבר אחר הרי זה לא יקבר בו עולמית
(k)

Question (against Rava - Beraisa): If one dug a grave for his father and buried him elsewhere, no one else may be buried in the first grave.

התם משום כבוד אביו
(l)

Answer: There it is forbidden due to the honor of his father.

הכי נמי מסתברא דקתני סיפא רבן שמעון בן גמליאל אומר אף החוצב אבנים לאביו והלך וקברו במקום אחר הרי זה לא יקבר בהן עולמית
1.

Support (end of the Beraisa - R. Shimon ben Gamliel): Even if he quarried rocks for a grave for his father and buried him elsewhere, he may not use the rocks to bury anyone else.

אי אמרת בשלמא משום כבוד אביו שפיר
2.

Surely, this is due to the honor of his father;

אלא אי אמרת משום הזמנה טווי לאריגה מי איכא למאן דאמר
i.

No one says that such a preliminary stage of designation has any effect. This is like spinning thread to be woven to make shrouds!

ת"ש קבר חדש מותר בהנאה
(m)

Question (against Abaye - Beraisa): One may benefit from a new grave;

הטיל בו נפל אסור בהנאה
1.

If a Nefel was put inside, one may not benefit from it.

הטיל אין לא הטיל לא
2.

Inference: Before putting a Nefel inside, it is permitted!

ה"ה דאע"ג דלא הטיל
(n)

Answer: No, even before putting a Nefel inside, it is forbidden;

ולאפוקי מדרבן שמעון בן גמליאל דאמר אין לנפלים תפיסת הקבר קמ"ל
1.

The Tana comes to argues with R. Shimon ben Gamliel, who says that a Nefel does not forbid a grave (permanently, i.e. even after it is removed).

ת"ש מותר המתים למתים מותר המת ליורשיו
(o)

Question (against Abaye - Mishnah): If money was collected to bury the dead, and not all was needed, the extra is used for people who will die later. If money was collected for one Mes and not all is needed, the extra is given to his heirs. (They may benefit from it. Designation does not forbid it!)

הכא במאי עסקינן שגבו מחיים
(p)

Answer: The case is, they collected before he died.

הא לא תני הכי דתנן מותר המתים למתים מותר המת ליורשיו
(q)

Question (Mishnah): If money was collected to bury the dead, and not all was needed, the extra is used for people who will die later. If money was collected for one Mes and not all is needed, the extra is given to his heirs.

ותני עלה כיצד גבו למתים סתם זהו מותר המתים למתים
1.

(Beraisa): If money was collected to bury the dead in general (Mesei Mitzvah or Mesim from poor families), the extra is used for people who will die later;

גבו למת זה זהו מותר המת ליורשיו
2.

If money was collected for a particular Mes and not all is needed, the extra is given to his heirs. (The designation had no effect.)

וליטעמיך אימא סיפא ר"מ אומר לא יגע בהן עד שיבא אליהו
(r)

Counter-question (Seifa - R. Meir): The heirs may not use the money. It is left until Eliyahu comes;

ר' נתן אומר יעשנו דימוס על קברו או זילוף לפני מטתו
1.

R. Nasan says, we use it to build another layer on his grave, or to sprinkle wine in front of his coffin.

אלא אביי מתרץ לטעמיה ורבא מתרץ לטעמיה
2.

Both Abaye and Rava explain according to their reasoning.

i.

NOTE: (Seemingly, Chachamim hold like Rava, and R. Meir and R. Nasan hold like Abaye.)

אביי מתרץ לטעמיה דכ"ע הזמנה מילתא היא ת"ק סבר דחזי ליה תפיס דלא חזי ליה לא תפיס ור"מ מספקא ליה אי תפיס אי לא תפיס הלכך לא יגע בהן עד שיבא אליהו ור' נתן פשיטא ליה דודאי תפיס הלכך יעשה דימוס על קברו
(s)

Answer #1 (for Abaye): All agree that designation takes effect. Chachamim say that designation applies only to the amount needed for the Mes. R. Meir is unsure (therefore, we leave it until Eliyahu comes). R. Nasan is sure that it applies to everything collected (therefore, we use it for the Mes).

ורבא מתרץ לטעמיה לכ"ע הזמנה לאו מילתא היא תנא קמא סבר כי בזו ליה אחולי מחיל זילותיה גבי יורשין ור"מ מספקא ליה אי מחיל אי לא מחיל הלכך לא יגע בהן כו' ורבי נתן פשיטא ליה דלא מחיל הלכך יעשה דימוס על קברו או זילוף לפני מטתו
(t)

Answer #2 (for Rava): All agree that designation has no effect. Chachamim say that one (when alive) pardons his disgrace (that people collect for his burial) in order to help his heirs (they should keep the extra money). R. Meir is unsure. R. Nasan is sure that he does not pardon.

2)

DOES HAZMANAH TAKE EFFECT? (cont.) [last line]

ת"ש היו אביו ואמו מזרקין בו כלים מצוה על האחרים להצילן
(a)

Question (against Abaye - Beraisa): If the parents of the Mes were throwing clothes on the Mes (more than is needed), it is a Mitzvah to remove them (so they will not become forbidden. This shows that they are not yet forbidden!)

48b----------------------------------------48b
(דף מח,ב) התם משום מררייהו
(b)

Answer: That is different, for they throw only due to grief (therefore, it is not designation).

אי הכי היינו דקתני עלה אמר רשב"ג במה דברים אמורים שלא נגעו במטה אבל נגעו במטה אסורין
(c)

Question (end of the Beraisa - R. Shimon ben Gamliel): If the clothes touched the bed on which the Mes rests, they are forbidden (even though they threw from grief)!

תרגמה עולא במטה הנקברת עמו דמחלפי בתכריכי המת
(d)

Answer (Ula): The case is, the bed will be buried with the Mes. R. Shimon ben Gamliel decrees to forbid what touches the Mes, lest people think that shrouds are permitted.

ת"ש כיס שעשאו להניח בו תפילין אסור להניח בו מעות
(e)

Question (against Rava - Beraisa): If a bag was made to hold Tefilin, one may not put coins in it;

הניח בו תפילין יניח בו מעות
1.

If it was not made for Tefilin but Tefilin were put in it, one may put coins in it.

אימא עשאו והניח בו תפילין אסור להניח בו מעות כדרב חסדא
(f)

Answer: The Reisha should say 'if it was made for Tefilin and Tefilin were put in, one may not put coins in it (like Rav Chisda's teaching above).

ת"ש אמר לאומן עשה לי תיק של ספר או נרתיק של תפילין עד שלא נשתמש בהן קודש מותר להשתמש בהן חול נשתמש בהן קודש אסור להשתמש בהן חול
(g)

Question (against Abaye - Beraisa): If Reuven told a craftsman 'make me a cover for a Sefer Torah (or for Tefilin)', he may use it for Chulin only until he uses it for Kodesh. Afterwards, it is forbidden.

תנאי היא
(h)

Answer: Tana'im argue about designation.

דתניא ציפן זהב או שטלה עליהן עור של בהמה טמאה פסולות
1.

(Beraisa): If (the Batim of) Tefilin were covered with gold or hide of a Tamei animal, they are Pasul;

עור בהמה טהורה כשירות אע"פ שלא עיבדן לשמן
2.

If they were covered with hide of a Tahor animal, they are Kosher, even if the hide was not tanned Lishmah (for the sake of Tefilin);

ר"ש ב"ג אומר אף עור בהמה טהורה פסולות עד שיעבדו לשמן
3.

R. Shimon ben Gamliel says, if the hide was not tanned Lishmah, they are Pasul.

i.

NOTE: (Rashi - Chachamim do not require Lishmah, for they say that designation is meaningless. R. Shimon requires it, for he says that designation takes effect. R. Tam - Chachamim say that designation takes effect, therefore, this suffices in place of Lishmah. R. Shimon says that designation has no effect, therefore he requires Lishmah.)

א"ל רבינא לרבא מי איכא דוכתא דרמו ביה מת וארגי בגד למת
(i)

Question (Ravina (to Rava)): You argue with Abaye about shrouds made for a particular Mes. Is there a place where they (do not have shrouds ready in advance, they) leave a Mes naked until they make shrouds?!

א"ל אין כגון שכבי דהרפניא
(j)

Answer (Rava): Yes, they do so in Herpanya.

דרש מרימר הלכתא כוותי' דאביי
(k)

(Mereimar): The Halachah follows Abaye.

ורבנן אמרי הלכתא כוותי' דרבא
(l)

(Rabanan): The Halachah follows Rava.

והלכתא כוותיה דרבא
(m)

The Halachah follows Rava.

3)

WHO RECEIVES THE PROPERTY OF SOMEONE EXECUTED? [line 20]

ת"ר הרוגי מלכות נכסיהן למלך
(a)

(Beraisa): The property of people killed by the (Yisrael) king (for rebelling against him) belongs to the king;

הרוגי ב"ד נכסיהן ליורשין
1.

The property of people killed by Beis Din belongs to the heirs.

ר' יהודה אומר אף הרוגי מלכות נכסיהן ליורשין
2.

R. Yehudah says, also the property of people killed by the king belongs to the heirs.

אמרו ליה לרבי יהודה והלא כבר נאמר (מלכים א כא) הנה בכרם נבות אשר ירד שם לרשתו
3.

Chachamim: It says "b'Cherem Navos Asher Yorad (Achav) Sham Lerishto"! (Achav hired false witnesses to say that Navos cursed him, and took Navos' property.)

אמר להן בן אחי אביו היה וראוי ליורשו היה
4.

R. Yehudah: Achav was his nephew. He was the heir.

והלא הרבה בנים היו לו
5.

Chachamim: Navos had many sons (they were his heirs)!

אמר להן אותו ואת בניו הרג שנא' (מלכים ב ט) אם לא את דמי נבות ואת דמי בניו ראיתי
6.

R. Yehudah: Achav killed also them - "Demei Navos v'Es Demei Vanav Ra'isi."

ורבנן ההוא בנים הראוין לצאת ממנו
7.

Chachamim: That refers to other children that Navos was destined to have.

בשלמא למאן דאמר נכסיהן למלך היינו דכתיב (מלכים א כא) ברך נבות אלהים ומלך
(b)

Question: According to Chachamim, we understand "Berach Navos Elokim va'Melech" - the witnesses testified that he cursed the king, in order that Achav would be entitled to his property;

אלא למאן דאמר נכסיהן ליורשין למה לי ומלך
1.

However, according to R. Yehudah, in any case Achav would not inherit it. It would have sufficed to testify that he blasphemed!

ולטעמיך אלהים למה לי
2.

Counter-question: Also according to Chachamim, why did they testify that he blasphemed? It would have sufficed to testify that he cursed the king! (A Mored b'Malchus is killed.)

אלא לאפושי ריתחא ה"נ לאפושי ריתחא
(c)

Answer to both questions: They added to the story to give more justification to kill him.

בשלמא למאן דאמר נכסיהן למלך היינו דכתיב וינס יואב אל אהל ה' ויחזק בקרנות המזבח וכתיב (מלכים א ב) ויאמר לא <אצא> כי פה אמות
(d)

Question: According to Chachamim, we understand "va'Yanas Yo'av El Ohel Hash-m va'Yachazek b'Karnos ha'Mizbe'ach... Ki Fo Amus" (he did not want to be judged by Shlomo, for then Shlomo would get his property);

אלא למאן דאמר נכסיהן ליורשין מאי נפקא ליה מינה
1.

However, according to R. Yehudah, in any case his heirs would inherit it. What difference would it make who judges him?

לחיי שעה
(e)

Answer: He wanted (a small) additional time to live (until Shlomo would hear and command to take him).

(מלכים א ב) וישב בניהו את המלך דבר לאמר כה דיבר יואב וכה ענני אמר ליה זיל אימא ליה תרתי לא תעביד בהאי גברא אי קטלית ליה קבול לטותיה דלטייה אבוך ואי לא שבקיה דליקו בלטותיה דלטייה אבוך
(f)

"Ko Diber Yo'av v'Cho Anani" - Yo'av told Shlomo 'do not do inflict a second punishment upon me. If you will kill me, accept upon yourself the curse that David cursed me. If you do not accept the curse upon yourself, do not kill me.'

(מלכים א ב) ויאמר לו המלך עשה כאשר דבר ופגע בו וקברתו אמר רב יהודה אמר רב כל קללות שקילל דוד את יואב נתקיימו בזרעו של דוד (שמואל ב ג) אל יכרת מבית יואב זב ומצורע ומחזיק בפלך ונופל בחרב וחסר לחם
(g)

(Rav Yehudah): "Ase Ka'asher Diber u'Fega Bo u'Kvarto" - all David's curses ("Al Yikares mi'Beis Yo'av Zav u'Metzora u'Machazik ba'Pelech v'Nofel ba'Cherev va'Chasar Lachem") came upon David's descendants:

זב מרחבעם דכתיב (מלכים א יב) והמלך רחבעם התאמץ לעלות במרכבה לנוס ירושלים וכתיב (ויקרא טו) וכל המרכב אשר ירכב עליו הזב יטמא
1.

Rechav'am was a Zav. It says "Rechav'am His'ametz La'alos ba'Merkavah", just like "ha'Merkav Asher Yirkav Alav ha'Zav Yitma";

מצורע מעוזיהו דכתיב (דברי הימים ב כו) ובחזקתו גבה לבו עד להשחית וימעל בה' אלהיו ויבא אל היכל ה' להקטיר על מזבח הקטרת וכתיב (דברי הימים ב כו) והצרעת זרחה במצחו
2.

Uziyahu was a Metzora - "Veha'Tzara'as Zorcha v'Mitzcho";

מחזיק בפלך מאסא דכתיב (מלכים א טו) רק לעת זקנתו חלה את רגליו
3.

Asa needed a cane - "l'Es Ziknaso Chalah Es Raglav."

ואמר רב יהודה אמר רב שאחזו פודגרא
i.

(Rav Yehudah): He was stricken by Podagra (a foot sickness).

א"ל מר זוטרא בריה דרב נחמן לרב נחמן היכי דמי
ii.

Question (Mar Zutra breih d'Rav Nachman): What is it like?

א"ל כמחט בבשר החי
iii.

(Rav Nachman): It feels like a needle in the skin.

מנא ידע
iv.

Question: How did Rav Nachman know?

אי בעית אימא מיחש הוה חייש ביה
v.

Answer #1: He himself suffered from this.

ואיבעית אימא מרביה הוה גמיר לה
vi.

Answer #2: He had a tradition from his Rebbi.

ואיבעית אימא (תהילים כה) סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם
vii.

Answer #3: "Sod Hash-m li'Re'av" (Hash-m reveals secrets to people who fear Him).

נופל בחרב מיאשיהו דכתיב (דברי הימים ב לה) ויורו <המורים> [היורים] למלך יאשיהו
4.

Yoshiyahu was killed by the sword - "va'Yoru ha'Yorim la'Melech Yoshiyahu";

ואמר רב יהודה אמר רב שעשו כל גופו ככברה
i.

(Rav Yehudah): They shot so many arrows into him that he resembled a sieve.

וחסר לחם מיכניה דכתיב (מלכים ב כה) וארוחתו ארוחת תמיד נתנה לו
5.

Yechonyah lacked bread - "va'Aruchaso Aruchas Tamid Nitnah Lo" (but before this, he lacked food).

אמר רב יהודה אמר רב היינו דאמרי אינשי (דף מט,א) תהא לוטא ולא תהא לאטה
(h)

(Rav Yehudah): It is better to be cursed (without reason) than to curse. (All David's curses came back upon his descendants).