1)

WHEN A BAS KOHEN IS BURNED (cont.) [line 1]

בת כהן (דף נא,א) אין לי אלא שניסת לכהן ניסת ללוי ולישראל <לעובד כוכבים> {} לחלל לממזר ולנתין מניין
(a)

(Continuation of Beraisa) Question: This is only if she married a Kohen (this will be explained). What is the source even if she married a Levi, Yisrael, Nochri, Chalal (one born from Isurei Kehunah) , Mamzer (one born from a Bi'ah of Kares), or Nesin (one of the seven Kena'ani nations)?

ת"ל (ויקרא כא) ובת איש כהן אע"פ שאינה כהנת
(b)

Answer: 'U'Vas Ish Kohen" includes even if she is not a Kohenes.

(ויקרא כא) היא בשריפה ואין בועלה בשריפה היא בשריפה ואין זוממיה בשריפה
1.

"Hi" - she is burned, but not the adulterer, and not Zomemim witnesses who testified about her.

רבי אליעזר אומר את אביה בשריפה ואת חמיה בסקילה
(c)

R. Eliezer says, "Es Aviha" is burned, but her father-in- law is stoned (this will be explained).

אמר מר יכול אפילו חיללה שבת חיללה שבת בת סקילה היא
(d)

Question: How could the Beraisa suggest that she is burned for Chilul Shabbos? One is stoned for this!

אמר רבא הא מני ר"ש היא דאמר שריפה חמורה
(e)

Answer (Rava): The Beraisa is R. Shimon, who says that burning is more severe than stoning;

סד"א הואיל ואחמיר בהו רחמנא בכהני דרבי בהו מצות יתירות תידון בשריפה קא משמע לן
1.

The Torah is stringent about Kohanim. They have extra Mitzvos. One might have thought that a Bas Kohen gets a harsher Misah for Chilul Shabbos than a Yisrael does.

מאי שנא מיניה דידיה
(f)

Question: Why would she be punished more severely than her father?

סלקא דעתך אמינא איהו דאשתריא ליה שבת לגבי עבודה היא כיון דלא אשתריא שבת לגבה אימא תידון בשריפה
(g)

Answer: Male Kohanim may be Mechalel Shabbos to do Avodah, so the Torah is not extra stringent if they Mechalel Shabbos without permission;

קא משמע לן
1.

The Torah teaches that we are not more stringent for a Bas Kohen, even though she is never permitted to Mechalel Shabbos.

יכול אפילו פנויה הא לזנות כתיב
(h)

Question: How could the Beraisa suggest that even a single girl is burned? It says "Liznos"!

כדר"א דאמר פנוי הבא על הפנויה שלא לשום אישות עשאה זונה
(i)

Answer: The Tana holds like R. Eliezer, who says that if two singles have Bi'ah without intent for Kidushin, she becomes a Zonah (and is forbidden to Kohanim, i.e. this is called Zenus).

או אינו אומר אביה אלא להוציא את כל אדם אלא מאי ניהו שזינתה מאביה מאי איריא בת כהן אפילו בת ישראל נמי
(j)

Question: The Beraisa suggested that perhaps "Aviha" teaches that she is burned only if she was Mezanah with her father. Even a Bas Yisrael is burned for this!

דאמר רבא אמר לי רב יצחק בר אבודימי אתיא הנה הנה אתיא זמה זמה
1.

(Rava): We learn from Gezeros Shavos "Henah-Henah" and "Zimah-Zimah" (that a man is burned for Bi'ah with his daughter).

איצטריך סד"א קרא לאפוקי מדרבא מדגלי רחמנא בבת כהן ולא בבת ישראל
(k)

Answer: One might have thought that the Torah taught that a Bas Kohen is burned, and we infer that a Bas Yisrael is not burned, i.e. we do not learn from the Gezeros Shavos;

קמ"ל
1.

The Tana teaches that this is not so.

בת כהן אין לי אלא שניסת לכהן ניסת ללוי לישראל <ולעובד כוכבים> {} ולחלל לנתין ולממזר מניין
(l)

(Beraisa) Question: This is only if she married a Kohen. What is the source for a Bas Kohen who married a Levi, Yisrael, Nochri, Chalal, Mamzer, or Nesin?

תלמוד לומר בת איש כהן אף על פי שאינה כהנת
(m)

Answer: 'U'Vas Ish Kohen" includes even if she is not a Kohenes.

משום דאינסבא להו להני לאו בת כהן היא
(n)

Question #1: If a Bas Kohen married one of these people, does she cease to be a Kohenes?! (Why would we think that she is not burned?)

ותו מידי כהנת לכהן כתיב
(o)

Question #2: What suggests that the verse discusses when she married a Kohen?

סד"א (ויקרא כא) כי תחל לזנות אמר רחמנא הני מילי היכא דקא מתחלא השתא אבל הא כיון דקא מתחלא וקיימא מעיקרא
(p)

Answer: One might have thought that "Ki Sechel Liznos" refers to when the Zenus profaned her, but if she was already profaned, she is not burned.

דאמר מר (ויקרא כב) ובת כהן כי תהיה לאיש זר כיון שנבעלה לפסול לה פסלה
1.

"U'Vas Kohen Ki Sihyeh l'Ish Zar" teaches that once she had Bi'ah with someone forbidden to her, she is disqualified (permanently from marrying a Kohen or eating Terumah).

ללוי וישראל נמי (ויקרא כב) ושבה אל בית אביה כנעוריה מכלל דכי איתיה גביה לא אכלה
2.

Even when she was married to a Levi or Yisrael, "v'Shavah" (after she is widowed or divorced, she resumes to eat Terumah)" implies that during the marriage, she was forbidden to eat Terumah.

אימא לא תידון בשריפה קמ"ל
3.

Therefore, one might have thought that (she is not considered a Kohenes, and she) is not burned for Zenus. The Tana teaches that this is not so.

ודלא כר"מ
(q)

This is not like R. Meir.

דתניא בת כהן שניסת לישראל ואכלה תרומה משלמת את הקרן ואינה משלמת את החומש ומיתתה בשריפה
1.

(Mishnah - R. Meir): If a Bas Kohen was married to a Levi or Yisrael, and she ate Terumah, she pays its value, but does not add a fifth. She is burned (for Zenus):

ניסת לאחד מן הפסולין משלמת קרן וחומש ומיתתה בחנק דברי ר' מאיר
2.

If she was married to someone forbidden, she pays its value and adds a fifth (like a non-Kohen), and she is not burned.

וחכמים אומרים זו וזו משלמות קרן ולא חומש ומיתתן בשריפה
3.

Chachamim say, in both cases she does not add a fifth, and she is burned.

ר"א אומר את אביה בשריפה ואת חמיה בסקילה
4.

R. Eliezer says, "Es Aviha" (her father) she is burned. 'Es Chameha (her father-in-law)', she is stoned.

2)

R. ELIEZER'S OPINION [line 28]

מאי את אביה ואת חמיה
(a)

Question: What does R. Eliezer mean?

אילימא את אביה מאביה ואת חמיה מחמיה
1.

Suggestion: She is burned for Bi'ah with her father, and she is stoned for Bi'ah with her father-in-law.

מאי איריא בת כהן אפילו בת ישראל נמי בתו בשריפה וכלתו בסקילה
2.

Rejection: That applies even to a Bas Yisrael!

אלא את אביה ברשות אביה ואת חמיה ברשות חמיה
(b)

Answer: Rather, if she was (an Arusah, who lives) with her father, she is burned (for Zenus). If she was with her father-in-law (Nesu'ah), she is stoned.

כמאן
(c)

Question: Like whom is this?

אי כרבנן האמרי נשואה יצאת לשריפה ולא ארוסה
1.

It is unlike Chachamim. They say that an Arusah (Bas Kohen) is stoned, and not burned!

אי כרבי שמעון האמר אחת ארוסה ואחת נשואה בשריפה
2.

It is unlike R. Shimon. He says that also a Nesu'ah is burned!

ואי כרבי ישמעאל האמר ארוסה יצאת לשריפה ולא נשואה את חמיה חנק הוא
3.

It is unlike R. Yishmael. He says that only an Arusah is burned, but not a Nesu'ah. A Nesu'ah is choked!

שלח רבין משמיה דרבי יוסי ברבי חנינא כך היא הצעה של משנה לעולם כרבנן והכי קאמר כל שהוא למטה ממיתת אביה ומאי ניהו נשוא' בת ישראל דאילו נשוא' בת ישראל בחנק הכא במיתת אביה בשריפה
(d)

Answer #1 (Ravin): Really, it is like Chachamim. It means, any Zenus (i.e. of a Nesu'ah) for which a Bas Yisrael is killed less severely (choking) than for Zenus with her father (burning), a Bas Kohen is burned for it;

כל שהיא למעלה ממיתת אביה ומאי ניהו ארוסה בת ישראל דאילו ארוסה בת ישראל בעלמא בסקילה הכא במיתת חמיה בסקילה
1.

Any Zenus (i.e. of an Arusah) for which a Bas Yisrael is killed more severely (stoning) than for Zenus with her father (burning), a Bas Kohen is killed like one who was Mezanah with her father-in- law (stoning).

מתקיף לה ר' ירמיה מידי למעלה למטה קתני
(e)

Objection (R. Yirmeyah): The Mishnah does not discuss more or less severe Misos!

אלא אמר רבי ירמיה (דף נא,ב) לעולם כרבי ישמעאל
(f)

Answer #2 (R. Yirmeyah): Really, it is like R. Yishmael;

51b----------------------------------------51b
והכי קאמר את אביה ברשות אביה בשריפה ואת חמיה מחמיה בסקילה
1.

If she was Mezanah while with her father (Mekudeshes) she is burned. If she was (Nesu'ah and was) Mezanah with her father-in-law, she is stoned;

וכל אדם בחנק
2.

If she was Mezanah with anyone else, she is choked.

אמר רבא מאי שנא או אידי ואידי ממש או אידי ואידי רשות
(g)

Objection (Rava): The Mishnah says 'Es Aviha... Es Chameha' - either both refer to the adulterer, or both refer to location!

אלא אמר רבא לעולם כר"ש
(h)

Answer #3 (Rava): Really, it is like R. Shimon;

וקסבר ר"א נשואה כארוסה מה ארוסה חד דרגא מסקינן לה מסקילה לשריפה אף נשואה חד דרגא מסקינן לה מחנק לסקילה
1.

R. Eliezer equates a Nesu'ah to an Arusah. Just like the Misah of an Arusah Bas Kohen (burning) is one level greater than that of a Bas Yisrael (stoning), also the Misah of a Nesu'ah Bas Kohen is (stoning,) one level greater than that (choking) of a Bas Yisrael.

מתקיף לה ר' חנינא הא אידי ואידי ר"ש בשריפה קאמר
(i)

Objection (R. Chanina): R. Shimon explicitly said that a Bas Kohen is burned, whether she is Arusah or Nesu'ah!

אלא אמר רבינא לעולם כרבנן ואיפוך את אביה בסקילה ואת חמיה בשריפה
(j)

Answer #4 (Ravina): Really, it is like Chachamim. We must switch the laws. "Es Aviha" (when she is with her father, i.e. Arusah) she is stoned. When she is 'Es Chameha', she is burned;

והאי דקאמר את אביה סירכא בעלמא נקט:
1.

Version #1 (Rashi): The Tana did not directly say 'Arusah' or 'Nesu'ah', for he uses the expressions of the Torah.

[[והאי דקאמר את אביה סירכא בעלמא נקט]]:
2.

Version #2 (Tosfos): The Tana taught it reversed because this is the law of Zenus with them (burning for the father, stoning for the father-in- law).

אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה אמר רב הלכה כדשלח רבין משמיה דרבי יוסי ברבי חנינא
(k)

(Rav Nachman): The Halachah follows Ravin's explanation of the Mishnah.

אמר רב יוסף הלכתא למשיחא
(l)

Objection (Rav Yosef): This (law of Misas Beis Din) has no bearing until Moshi'ach will come (and the Sanhedrin will be restored. People will not sin then!)

א"ל אביי אלא מעתה שחיטת קדשים לא ליתני הלכתא למשיחא
(m)

Question (Abaye): Also Korbanos will not apply until Moshi'ach comes. Should we not learn this now?!

אלא דרוש וקבל שכר הכא נמי דרוש וקבל שכר
1.

Rather, we study it and receive reward. Likewise, Rav Nachman teaches a Halachah about Misas Beis Din!

הכי קאמרי הלכתא למה לי סוגיא דשמעתא הלכה קאמר
(n)

Rav Yosef: I asked why Rav Nachman said that the Halachah follows Ravin. Ravina does not argue with him about Halachah, just about how to explain the wording of the Mishnah. (In any case it will not apply until Mashi'ach, and then will be Techiyas ha'Mesim, and R. Eliezer will explain himself!)

3)

R. YISHMAEL'S OPINION [line 20]

מאי רבי ישמעאל
(a)

Question: What is R. Yishmael's opinion?

דתניא (ויקרא כא) ובת [איש] כהן כי תחל לזנות בנערה והיא ארוסה הכתוב מדבר
(b)

Answer (Beraisa - R. Yishmael): 'U'Vas Ish Kohen..." discusses a Na'arah Me'orasah.

אתה אומר בנער' והיא ארוסה או אינו אלא אפי' נשואה
1.

Suggestion: Perhaps it also discusses a Nesu'ah!

ת"ל (ויקרא כ) איש אשר ינאף את אשת רעהו מות יומת הנואף והנואפת הכל היו בכלל הנואף והנואפת
2.

Rejection: "Mos Yumas ha'Noef veha'No'afes" refers to all adulterers (and Mos Yumas connotes choking);

הוציא הכתוב בת ישראל בסקילה ובת כהן בשריפה
i.

The Torah taught two exceptions. An Arusah Bas Yisrael is stoned, and a Bas Kohen is burned;

מה כשהוציא הכתוב את בת ישראל לסקילה ארוסה ולא נשואה אף כשהוציא הכתוב בת כהן לשריפה ארוסה ולא נשואה
ii.

The exception of stoning applies only to an Arusah Bas Yisrael, but not to a Nesu'ah. Likewise, the exception of burning applies only to an Arusah Bas Kohen, but not to a Nesu'ah.

זוממיה ובועלה בכלל (דברים יט) ועשיתם לו כאשר זמם וגו'
3.

"Ka'asher Zomam" teaches about Zomemeha (lying witnesses who testified about a Bas Kohen) and the adulterer...

בועלה מאי כאשר זמם איכא
4.

Objection: How does this teach about the adulterer?!

אלא זוממיה בכלל מיתת בועלה משום שנאמר ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו ולא לאחותו דברי רבי ישמעאל
5.

Correction: It means, her Zomemim receive the Misah of the adulterer - "Ka'asher Zomam La'asos l'Achiv", and not as he plotted to do to his 'sister' (i.e. the Bas Kohen).

ר"ע אומר אחת ארוסה ואחת נשואה יצאת לשריפה
(c)

R. Akiva says, the Torah teaches that a Bas Kohen is burned, whether she is Arusah or Nesu'ah;

יכול אפילו פנויה
1.

Suggestion: Perhaps she is burned even if she is single!

נאמר כאן אביה ונאמר להלן אביה
2.

Rejection: It says here "Aviha", like it says about a Na'arah Me'orasah;

מה להלן זנות עם זיקת הבעל אף כאן זנות עם זיקת הבעל
i.

Just like there she has a husband, also here.

א"ל ר' ישמעאל אי מה להלן נערה והיא ארוסה אף כאן נערה והיא ארוסה
3.

R. Yishmael: If it must be like it says there, it should only apply to a Na'arah Me'orasah!

א"ל ר"ע ישמעאל אחי (ויקרא כא) בת ובת אני דורש
4.

R. Akiva: I expound the extra 'Vov' to include a Nesu'ah - "u'Vas Kohen."

א"ל וכי מפני שאתה דורש בת ובת נוציא זו לשריפה אם משמע להביא את הנשואה הביא את הפנויה ואם משמע להוציא את הפנויה הוציא את הנשואה
5.

R. Yishmael: Is this a reason to burn? If the verse includes a Nesu'ah, you should also include a single girl. If it excludes a single girl, you should also exclude a Nesu'ah!

ור"ע אהני גזירה שוה למעוטי פנויה ואהני בת ובת לרבות את הנשואה
6.

R. Akiva: The Gezerah Shavah excludes a single girl. "U'Vas" includes a Nesu'ah.

ורבי ישמעאל סבר מדקאמר ליה בת ובת ש"מ הדר ביה מגזירה שוה
7.

R. Yishmael thought that when R. Akiva said that he expounds the extra 'Vov', he retracted from the Gezerah Shavah.

ור' ישמעאל האי בת ובת מאי דריש ביה
(d)

Question: How does R. Yishmael expound "U'Vas"?

מיבעי ליה לכדתני אבוהי דשמואל בר אבין
(e)

Answer: He expounds like the father of Shmuel bar Avin.

לפי שמצינו שחלק הכתוב בזכרים בין תמימים לבעלי מומין
1.

(Shmuel bar Avin's father): Regarding males, the Torah gave different laws for blemished and unblemished Kohanim;

יכול נחלוק בבנותיהן
2.

Suggestion: Perhaps we also distinguish among females (a blemished Bas Kohen is like a Bas Yisrael, and she is not burned)!

ת"ל בת ובת
3.

Rejection: "U'Vas" (includes even a blemished Bas Kohen).

ורבי עקיבא (ויקרא כא) מוהם מקריבים והיו קדש נפקא
(f)

R. Akiva knows not to distinguish from "Hem Makrivim v'Hayu Kodesh" (blemished Kohanim are disqualified only for Avodah, but they have Kedushas Kehunah).

ור' ישמעאל אי מההיא הוה אמינא ה"מ אינהו אבל בנותיהן לא קמ"ל
1.

R. Yishmael holds that one might have thought that this is only for males, but a blemished Bas Kohen has no Kedushah.