1)

HOW CHACHAMIM LEARN THE ORDER OF SEVERITY OF THE FOUR MISOS (cont.) [line 1]

(דף נ,א) קסברי רבנן נשואה יוצאה לשריפה ולא ארוסה
(a)

Answer: Chachamim say that a Bas Kohen is burned for Zenus only (in a case when a Bas Yisrael would be choked, e.g) if she had already Nisu'in (or was a Bogeres (more than six months after becoming Bas Mitzvah) or non- virgin), but a (virgin) Na'arah Me'orasah is stoned (like a Bas Yisrael, for this is harsher than burning);

ומדאפקה רחמנא לארוסה בסקילה ש"מ סקילה חמורה
1.

Surely, the Torah is more stringent about an Arusah (she disgraces her father even more, for she was Mezanah while under his jurisdiction) than a Nesu'ah. This shows that stoning is harsher than burning.

סקילה חמורה מסייף שכן ניתנה למגדף ולעובד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(b)

Stoning is more severe than beheading, for it is given to blasphemers and idolaters.

ומאי חומרא
1.

Question: What is its stringency?

כדאמרן
2.

Answer: As mentioned earlier (idolatry is rebellion against Hahem).

אדרבה סייף חמור שכן ניתן לאנשי עיר הנדחת
(c)

Question: People of an Ir ha'Nidachas are beheaded, this is more severe!

ומאי חומרא
1.

Question: What is the stringency of an Ir ha'Nidachas?

שכן ממונן אבד
2.

Answer: We destroy their property.

אמרת איזה כח מרובה כח המדיח או כח הנידח הוי אומר כח המדיח
(d)

Answer: Enticing to serve idolatry is worse than serving it;

ותניא מדיחי עיר הנדחת בסקילה
1.

(Beraisa): The enticers of an Ir ha'Nidachas are stoned.

סקילה חמורה מחנק שכן ניתן למגדף ולעובד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(e)

Stoning is more severe than choking, for it is given to blasphemers and idolaters.

ומאי חומרא
1.

Question: What is its stringency?

כדאמרן
2.

Answer: As mentioned earlier (idolatry is rebellion against Hahem).

אדרבה חנק חמור שכן ניתן למכה אביו ואמו ומאי חומרא שכן הוקש כבודן לכבוד המקום
(f)

Question: One who wounds a parent is choked. This is severe, because honor of parents is compared to honor of Hash-m.

מדאפקיה רחמנא לארוסה בת ישראל מכלל נשואה בת ישראל מחנק לסקילה ש"מ סקילה חמורה
(g)

Answer: Since a Nesu'ah (Bas Yisrael) is choked for Zenus, and a Na'arah Me'orasah (Yisrael) is stoned, it follows that stoning is more severe than choking.

שריפה חמורה מסייף שכן ניתנה לבת כהן שזינתה
(h)

Burning is more severe than beheading, for a Bas Kohen who was Mezanah is burned.

ומאי חומרא
1.

Question: What is its stringency?

שכן מחללת את אביה
2.

Answer: She profanes her father.

אדרבה סייף חמור שכן ניתן לאנשי עיר הנדחת
(i)

Question: People of an Ir ha'Nidachas are beheaded!

ומאי חומרא
1.

Question: What is its stringency?

שכן ממונן אבד
2.

Answer: Their possessions are destroyed.

נאמר אביה בסקילה ונאמר אביה בשריפה
(j)

Answer: It says "Aviha" regarding stoning a Na'arah Me'orasah, and also regarding burning a Bas Kohen;

מה אביה האמור בסקילה סקילה חמורה מסייף אף אביה האמור בשריפה שריפה חמורה מסייף
1.

Just like stoning is more severe than beheading, also burning.

שריפה חמורה מחנק שכן ניתנה לבת כהן שזינתה
(k)

Burning is more severe than choking, for a Bas Kohen is burned.

ומאי חומרא
1.

Question: What is its stringency?

כדאמרן
2.

Answer: As mentioned earlier (she profanes her father).

אדרבה חנק חמור שכן ניתן למכה אביו ואמו ומאי
(l)

Question: One who wounds a parent is choked!

ומאי חומרא
1.

Question: What is its stringency?

שכן הוקש כבודן לכבוד המקום
2.

Answer: Their honor is compared to that of Hash-m.

מדאפקיה רחמנא לנשואה בת כהן מכלל נשואה בת ישראל מחנק לשריפה ש"מ שריפה חמורה
(m)

Answer: Since a (Nesu'ah) Bas Yisrael who was Mezanah is choked, and a Bas Kohen is burned, this shows that burning is more severe.

סייף חמור מחנק שכן ניתן לאנשי עיר הנדחת
(n)

Beheading is more severe than choking, for it is given to people of an Ir ha'Nidachas.

ומאי חומרא
1.

Question: What is its stringency?

שכן ממונם אבד
2.

Answer: Their possessions are also destroyed.

אדרבה חנק חמור שכן ניתן למכה אביו ואמו ומאי חומרא שכן הוקש כו'
(o)

Question: One who wounds a parent is choked.

אפילו הכי פושט ידו בעיקר עדיף:
(p)

Answer: Ir ha'Nidachas is more severe, for idolatry is a rebellion against Hash-m.

2)

HOW R. SHIMON LEARNS THE ORDER OF SEVERITY THE FOUR MISOS [line 34]

רבי שמעון אומר כו':
(a)

(Mishnah - R. Shimon): Burning...

שריפה חמורה מסקילה שכן ניתנה לבת כהן שזינתה ומאי חומרא שכן מחללת את אביה
(b)

Burning is more severe than stoning, for a Bas Kohen who was Mezanah is burned. This is severe because she profanes her father.

אדרבה סקילה חמורה שכן ניתנה למגדף ולעובד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
(c)

Question: Stoning is severe, for it is given to blasphemers and idolaters;

ומאי חומרא שכן פושט ידו בעיקר
1.

These are severe because they rebel against Hash-m.

רבי שמעון לטעמיה דאמר אחת ארוסה ואחת נשואה יצאה לשריפה
(d)

Answer: R. Shimon says that a Bas Kohen is burned even if she is Mekudeshes;

ומדאפקיה רחמנא לארוסה בת כהן מכלל ארוסה בת ישראל מסקילה לשריפה ש"מ שריפה חמורה
1.

An Arusah Bas Yisrael is stoned. Surely, the Torah is more stringent about a Bas Kohen.

שריפה חמורה מחנק שכן ניתנה לבת כהן שזינתה ומאי חומרא כדאמרן
(e)

Burning is more severe than choking, for a Bas Kohen who was Mezanah is burned.

אדרבה חנק חמור שכן ניתן למכה אביו ואמו ומאי חומר' שכן הוקש כבודם לכבוד המקו'
(f)

Question: One who wounds a parent is choked. This is severe because honor of parents is compared to honor of Hash-m!

מדאפקיה רחמנא לנשואה בת כהן מכלל נשואה בת ישראל מחנק לשריפה ש"מ שריפה חמורה
(g)

Answer: Since a (Nesu'ah) Bas Yisrael who was Mezanah is choked, and a Bas Kohen is burned, this shows that burning is more severe.

שריפה חמורה מסייף שכן ניתנה לבת כהן שזינתה ומאי חומרא כדאמרן
(h)

Burning is more severe than beheading, for a Bas Kohen who was Mezanah is burned.

אדרבה סייף חמור שכן ניתן לאנשי עיר הנדחת ומאי חומרא שכן ממונם אבד
(i)

Question: Beheading is severe, for we do so to people of an Ir ha'Nidachas, and their property is destroyed!

אמרת וכי איזה כח מרובה כח המדיח או כח הנידח (דף נ,ב) הוי אומר כח המדיח
(j)

Answer: Enticing to serve idolatry is worse than serving it;

1.

NOTE: R. Shimon holds that the ones who enticed a city to idolatry are choked. Surely this is more severe than beheading.

50b----------------------------------------50b
וקל וחומר ומה חנק שחמור מסייף שריפה חמורה ממנו סייף הקל לא כ"ש
2.

Burning is more severe than choking, and all the more so it is more severe than beheading!

סקילה חמורה מחנק שכן ניתנה למגדף ולעובד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ומאי חומרא כדאמרן
(k)

Stoning is more severe than choking, for it is given to blasphemers and idolaters.

אדרבה חנק חמור שכן ניתן למכה אביו ואמו ומאי חומרא שכן הוקש כו'
(l)

Question: One who wounds a parent is choked!

מדאפקיה רחמנא לארוסה בת ישראל מכלל נשואה בת ישראל מחנק לסקילה שמע מינה סקילה חמורה
(m)

Answer: Since a Nesu'ah (Bas Yisrael) is choked for Zenus, and a Na'arah Me'orasah (Yisrael) is stoned, it follows that stoning is more severe.

סקילה חמורה מסייף שכן ניתנה למגדף כו'
(n)

Stoning is more severe than beheading, for it is given to blasphemers...

אדרבה סייף חמור שכן ניתן לאנשי עיר הנדחת ומאי חומרא שכן ממונם אבד
(o)

Question: Beheading is severe, for it is given to people of an Ir ha'Nidachas!

אמרת וכי איזה כח מרובה כח המדיח או כח הנידח הוי אומר כח המדיח
(p)

Answer: Enticing to serve idolatry is worse than serving it;

1.

NOTE: (R. Shimon holds that) the ones who enticed a city to idolatry are choked. Surely this is more severe than beheading.

וקל וחומר ומה חנק שחמור מסייף סקילה חמורה ממנו סייף הקל לא כ"ש
2.

Stoning is more severe than choking, and all the more so it is more severe than beheading!

חנק חמור מסייף שכן ניתן למכה אביו ואמו ומאי חומרא כדאמרן
(q)

Choking is more severe than beheading, for it is given to one who wounds a parent.

אדרבה סייף חמור שכן ניתן לאנשי עיר הנדחת ומאי חומרא שכן ממונם אבד
(r)

Question: Beheading is severe, for it is given to people of an Ir ha'Nidachas!

אמרת וכי איזה כח מרובה כח המדיח או כח הנידח הוי אומר כח המדיח
(s)

Answer: Enticing to serve idolatry is worse than serving it;

1.

NOTE: The ones who enticed a city to idolatry are choked, surely this is more severe than beheading.

ותניא מדיחי עיר הנדחת בסקילה
(t)

(Beraisa): The ones who enticed a city to idolatry are stoned;

ר"ש אומר בחנק
1.

R. Shimon says, they are choked.

3)

WHEN A BAS KOHEN IS BURNED [line 22]

מרגלא בפומיה דרבי יוחנן נערה המאורסה בת כהן שזינתה בסקילה ר"ש אומר בשריפה
(a)

(R. Yochanan): (Chachamim say that) if a Na'arah Me'orasah Bas Kohen was Mezanah, she is stoned. R. Shimon says, she is burned.

זינתה מאביה בסקילה ר"ש אומר בשריפה
1.

If she was Mezanah with her father, she is stoned. R. Shimon says, she is burned.

מאי קמ"ל
(b)

Question: What is R. Yochanan's Chidush?

לרבנן נשואה יצאה לשריפה ולא ארוסה לר' שמעון אחת ארוסה ואחת נשואה יצאה לשריפה
(c)

Answer: Chachamim say that burning applies only to a Nesu'ah (or Bogeres or non-virgin), but not to a (virgin) Na'arah Me'orasah. R. Shimon says that it applies to both.

וטעמא מאי
(d)

Question: What is the reason for the argument?

משום דלרבנן סקילה חמורה לר' שמעון שריפה חמורה
(e)

Answer: Chachamim say that stoning is more severe, and R. Shimon says that burning is more severe.

נפקא מינה למי שנתחייב שתי מיתות ב"ד נידון בחמורה
1.

This reason also teaches that anyone who is liable for two Misos receives the harsher one.

מאי רבי שמעון
(f)

Question: What is the source of R. Shimon's opinion about a Na'arah Me'orasah?

דתניא רבי שמעון אומר שני כללות נאמרו בבת כהן
(g)

Answer (Beraisa - R. Shimon): The Torah gave two general rules about a Bas Kohen...

בבת כהן ולא בבת ישראל
(h)

Interjection: His rules also apply to a Bas Yisrael! (This questioner already knows R. Shimon's opinion.)

אימא אף בבת כהן
(i)

Correction: The Torah gave two general rules (that should have applied) even for a Bas Kohen (a Nesu'ah is choked for Zenus, and a Na'arah Me'orasah is stoned);

והוציא הכתוב נשואה מכלל נשואה וארוסה מכלל ארוסה
1.

The Torah said that a Nesu'ah Bas Kohen has a different law than a Nesu'ah Bas Yisrael, and an Arusah Bas Kohen has a different law than an Arusah Bas Yisrael (i.e. the Bas Kohen is burned);

מה כשהוציא הכתוב נשואה מכלל נשואה להחמיר אף כשהוציא הכתוב ארוסה מכלל ארוסה להחמיר
2.

Just like a Nesu'ah Bas Kohen gets a harsher Misah than a Nesu'ah Bas Yisrael (even Chachamim agree to this), also an Arusah Bas Kohen does.

זוממי נשואה בת כהן בכלל זוממי נשואה בת ישראל וזוממי ארוסה בת כהן בכלל זוממי ארוסה בת ישראל
3.

The special law of a Bas Kohen does not apply to Zomemim witnesses who are killed for testifying that a Nesu'ah or Arusah Bas Kohen was Mezanah (they are choked or stoned, as if they testified about a Bas Yisrael).

ת"ר (ויקרא כא) ובת איש כהן כי תחל יכול אפילו חללה את השבת
(j)

(Beraisa) Suggestion: Perhaps "u'Vas Ish Kohen Ki Sechel" refers even to Chilul (desecration of) Shabbos!

ת"ל (ויקרא כא) לזנות בחילולין שבזנות הכתוב מדבר
(k)

Rejection: "Liznos" - the verse applies only to Zenus.

יכול אפילו פנויה
(l)

Suggestion: Perhaps it even applies to a single girl!

נאמר כאן אביה ונאמר להלן אביה
(m)

Rejection: It says here "Aviha", like it says about a Na'arah Me'orasah;

מה להלן זנות עם זיקת הבעל אף כאן זנות עם זיקת הבעל
1.

Just like there she has a husband, also here.

או אינו אומר אביה אלא להוציא את כל האדם
(n)

Question: Perhaps "Aviha" (here) teaches that she is burned only if she was Mezanah with her father (and it is not free for the Gezerah Shavah)!

כשהוא אומר (ויקרא כא) היא מחללת הוי כל אדם אמור הא מה אני מקיים אביה נאמר כאן אביה ונאמר להלן אביה מה להלן זנות עם זיקת הבעל אף כאן זנות עם זיקת הבעל
(o)

Answer: "Hi Mechaleles" implies that she was Mezanah with someone else (if it was with her father, he is Mechalel her). Therefore, "Aviha" is free for the Gezerah Shavah.

אי מה להלן נערה והיא ארוסה אף כאן נערה והיא ארוסה נערה והיא נשואה בוגרת והיא ארוסה בוגרת והיא נשואה ואפילו הזקינה מנין
(p)

Question: There it refers to a Na'arah Me'orasah. What is the source to include a Nesu'ah or a Bogeres, even if she is old?

תלמוד לומר (ויקרא כא) ובת כהן מכל מקום
(q)

Answer: "U'Vas" includes any case.