1)

HOW TANA D'VEI MENASHEH LEARNS [line 3 before end on previous Amud]

תנא דבי מנשה אי דריש ויצו אפילו הנך נמי אי לא דריש ויצו הני מנא ליה
(a)

Question: If Tana d'Vei Menasheh expounds the verse "Va'Yetzav", he should include Dinim and blasphemy. If he does not expound it, how does he know the other five (which were derived from the verse)?

לעולם לא דריש ויצו הני כל חדא וחדא באפי נפשיה כתיבא
(b)

Answer: He does not expound it. All seven Mitzvos are written elsewhere:

ע"ז וגילוי עריות (דף נז,א) דכתיב (בראשית ו) ותשחת הארץ לפני האלהים
1.

We learn idolatry and Arayos from "va'Tishaches ha'Aretz Lifnei ha'Elokim."

ותנא דבי רבי ישמעאל בכל מקום שנא' השחתה אינו אלא דבר ערוה <ועבודת כוכבים> {ועבודה זרה}
i.

(Tana d'Vei R. Yishmael): 'Hashchasah' always refers to Arayos and idolatry:

דבר ערוה שנא' (בראשית ו) כי השחית כל בשר את דרכו
ii.

It says about Arayos "Ki Hishchis Kol Basar Es Darko";

<עבודת כוכבים> {עבודה זרה} דכתיב (דברים ד) פן תשחיתון ועשיתם וגו'
iii.

It says about idolatry "Pen Tashchisun va'Asisem Pesel."

ואידך אורחייהו דקא מגלי
iv.

The Tana who learns from "va'Ytzav Hash-m..." says that the Torah merely discusses the generation of the flood. These are not commandments.

שפיכות דמים דכתיב (בראשית ט) שופך דם האדם וגו'
2.

We learn murder from "Shofech Dam ha'Adam...";

ואידך קטלייהו הוא דקמגלי
i.

The other Tana says that this comes to teach about the punishment. The verse continues "...Ba'Adam Damo Yishafech";

גזל דכתיב (בראשית ט) כירק עשב נתתי לכם את כל
3.

We learn theft from "k'Yerek Esev Nosati Lachem Es Kol";

וא"ר לוי כירק עשב ולא כירק גנה
i.

(R. Levi): This permits what is like Yerek Esev (that grows by itself, i.e. Hefker), and not what grows in gardens.

ואידך ההוא למישרי בשר הוא דאתא
ii.

The other Tana says that this comes to permit eating meat (which was forbidden before this).

אבר מן החי דכתיב (בראשית ט) אך בשר בנפשו דמו לא תאכלו
4.

We learn Ever Min ha'Chai from "Ach Basar b'Nafsho Damo Lo Sochelu";

ואידך ההוא למישרי שרצים הוא דאתא
i.

The other Tana says that this comes to permit Sheratzim (rodents, even before they die).

סירוס דכתיב (בראשית ט) שרצו בארץ ורבו בה
5.

We learn castration from "Shirtzu va'Aretz u'Rvu Vah";

ואידך לברכה בעלמא
i.

The other Tana says that this is a blessing, and not a Mitzvah.

כלאים דכתיב (בראשית ז) מהעוף למינהו
6.

We learn Kilayim from "meha'Of l'Minehu";

ואידך ההוא לצותא בעלמא
i.

The other Tana says that the birds (and animals) in the ark were according to their species, for this is the best companionship. We may not derive an Isur of mating diverse species.

2)

WHAT ARE BNEI NOACH KILLED FOR? [line 11]

אמר רב יוסף אמרי בי רב על שלש מצות בן נח נהרג: גש"ר סימן: על גילוי עריות ועל שפיכות דמים ועל ברכת השם
(a)

(Rav Yosef): A Ben Noach has three Chayavei Misah - Arayos, murder and blasphemy.

מתקיף לה רב ששת בשלמא שפיכות דמים דכתיב (בראשית ט) שופך דם האדם וגו' אלא הנך מנא להו
(b)

Objection (Rav Sheshes): Granted, we learn murder from "Shofech Dam ha'Adam ba'Adam Damo Yishafech". What is the source for the other two?

אי גמר משפיכות דמים אפילו כולהו נמי
1.

If you learn from murder, he should be liable for all his Mitzvos!

אי משום דאיתרבאי מאיש איש <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} נמי איתרבי מאיש איש
2.

If they are included because it says "Ish Ish", it says so also regarding idolatry!

אלא אמר רב ששת אמרי בי רב על ארבע מצות בן נח נהרג
(c)

(Rav Sheshes): Rather, he has four Chayavei Misah, i.e. these three and idolatry.

ועל <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בן נח נהרג
(d)

Question: He is not killed for idolatry!

והתניא <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} דברים שב"ד של ישראל ממיתין עליהן בן נח מוזהר עליהן
1.

(Beraisa): Regarding idolatry, a Nochri is commanded only about things that a Yisrael is killed for.

אזהרה אין מיתה לא
2.

Inference: He is commanded, but he is not killed for it!

אמר רב נחמן בר יצחק אזהרה שלהן זו היא מיתתן
(e)

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): Anything a Ben Noach is commanded, he is Chayav Misah if he transgresses it.

רב הונא ורב יהודה וכולהו תלמידי דרב אמרי על שבע מצות בן נח נהרג גלי רחמנא בחדא והוא הדין לכולהו
(f)

(Rav Huna and all Rav's Talmidim): He is Chayav Misah for any of his seven Mitzvos. The Torah taught about one of them, and the same applies to all of them.

ועל הגזל בן נח נהרג
(g)

Question: He is not killed for theft!

והתניא על הגזל גנב וגזל וכן יפת תואר וכן כיוצא בהן
1.

(Beraisa): Regarding robbery, theft, taking a Yafes To'ar (another man's wife in war, which resembles theft) and everything like this:

<כותי בכותי וכותי> {נכרי בנכרי ונכרי} בישראל אסור וישראל <בכותי> {בנכרי} מותר
i.

If a Nochri takes from a Nochri or from a Yisrael, it is forbidden. A Yisrael is permitted to take from a Nochri.

ואם איתא ניתני חייב
2.

If a Nochri is Chayav Misah for this, it should say so (and not just that he is forbidden)!

משום דקבעי למיתני סיפא ישראל <בכותי> {בנכרי} מותר תנא רישא אסור
(h)

Answer: He is Chayav Misah. It says 'forbidden' due to the next clause, a Yisrael is permitted.

והא כל היכא דאית ליה חיובא מיתנא קתני
(i)

Question: Whenever he is liable, the Tana says so!

דקתני רישא על שפיכות דמים נכרי <בכותי וכותי> {בנכרי ונכרי} בישראל חייב
1.

(Reisha of the Beraisa): If a Nochri kills a Nochri or a Yisrael, he is liable;

ישראל <בכותי> {בנכרי} פטור
i.

If a Yisrael kills a Nochri, he is exempt.

התם היכי ליתני
(j)

Answer: There, there was no other way to teach!

ליתני אסור ומותר
1.

Suggestion: It could say 'a Nochri is forbidden, and a Yisrael is permitted.'

והתניא <כותי> {הגוים} ורועי בהמה דקה לא מעלין ולא מורידין
2.

Rejection (Beraisa): Nochrim and people who graze (their own) small animals (they constantly steal by grazing on others' property): we do not throw them into a pit (to actively kill them), nor do we raise them from a pit to save them. (I.e. it is not permitted to overtly kill Nochrim.)

כיוצא בו בגזל מאי היא
(k)

Question: The Beraisa alludes to a similar case regarding robbery. What is it?

אמר רב אחא בר יעקב לא נצרכה אלא לפועל בכרם
(l)

Answer #1 (Rav Acha bar Yakov): This teaches about a worker (eating) in a vineyard.

פועל בכרם אימת
1.

Question: When is he eating?

אי בשעת גמר מלאכה התירא הוא
i.

If the fruit is finished, he may eat!

אי לאו בשעת גמר מלאכה גזל מעליא הוא
ii.

If the fruit is not finished, this is fully- fledged theft!

אלא אמר רב פפא לא נצרכה אלא לפחות משוה פרוטה
2.

Answer (Rav Papa): (The fruit is not finished.) The case is, he eats less than the value of a Perutah.

אי הכי <כותי> {נכרי} בישראל אסור הא בר מחילה הוא
3.

Question: If so, why is a Nochri forbidden to eat from a Yisrael? A Yisrael pardons less than the value of a Perutah!

נהי דבתר הכי מחיל ליה צערא בשעתיה מי לית ליה
4.

Answer: Later, he pardons. Initially, it bothers him.

<כותי בכותי> {נכרי בנכרי} כיוצא בהן כיון דלאו בני מחילה נינהו גזל מעליא הוא
5.

Objection: When a Nochri eats from a Nochri, since Nochrim do not pardon less than the value of a Perutah, this is fully-fledged theft!

אלא אמר רב אחא בריה דרב איקא לא נצרכה אלא לכובש שכר שכיר
(m)

Answer #2 (Rav Acha brei d'Rav Ika): The case is, he withheld wages:

<כותי בכותי וכותי> {נכרי בנכרי ונכרי} בישראל אסור ישראל בנכרי מותר
1.

If a Nochri withheld wages from a Nochri or from a Yisrael, it is forbidden. A Yisrael may withhold wages from a Nochri.

כיוצא ביפת תואר מאי היא
(n)

Question: What is the case similar to a Yafes To'ar?

כי אתא רב דימי א"ר אלעזר א"ר חנינא בן נח שייחד שפחה לעבדו ובא עליה נהרג עליה
(o)

Answer (Rav Dimi): If a Nochri had Bi'ah with a female slave designated for a male slave, he is killed. (Rashi - this is like stealing.)

כיוצא בו דשפיכות דמים לא תניא
(p)

Observation: The Tana did not say that there is a similar case regarding murder.

אמר אביי אי משכחת דתניא רבי יונתן בן שאול היא
(q)

(Abaye): If one finds a Beraisa teaching such a case, it is R. Yonason ben Sha'ul.

דתניא רבי יונתן בן שאול אומר רודף אחר חבירו להורגו ויכול להצילו באחד מאבריו ולא הציל (דף נז,ב) נהרג עליו
1.

(Beraisa - R. Yonason ben Sha'ul): If Reuven was chasing Shimon (to kill him), and Shimon could have stopped him by maiming one of his limbs, but he instead killed him, Shimon is (Rambam - worthy of being) killed for this.

57b----------------------------------------57b
3)

CONDEMNING A BEN NOACH [line 1]

אשכח ר' יעקב בר אחא דהוה כתיב בספר אגדתא דבי רב בן נח נהרג בדיין א' ובעד אחד שלא בהתראה
(a)

(R. Yakov bar Acha - Sefer Agadata): A Ben Noach can be sentenced to death by one judge, based on one witness, without warning;

מפי איש ולא מפי אשה ואפילו קרוב
1.

The judge (or witness) cannot be a woman. He can be a relative.

משום רבי ישמעאל אמרו אף על העוברין
(b)

(R. Yishmael): A Ben Noach is killed for killing a fetus.

מנהני מילי
(c)

Question: What is the source of R. Yakov's law?

אמר רב יהודה דאמר קרא (בראשית ט) אך את דמכם לנפשותיכם אדרוש אפילו בדיין אחד (בראשית ט) מיד כל חיה אפילו שלא בהתראה (בראשית ט) אדרשנו ומיד האדם אפילו בעד אחד (בראשית ט) מיד איש ולא מיד אשה אחיו אפילו קרוב
(d)

Answer (Rav Yehudah): "Ach Es Dimchem l'Nafshoseichem Edrosh (singular)", even through one judge. (I will punish) "mi'Yad Kol Chayah" - without warning. "Edreshenu umi'Yad ha'Adam", through one witness; "mi'Yad Ish", but not through a woman; "Achiv", even through a relative.

משום רבי ישמעאל אמרו אף על העוברין מאי טעמיה דרבי ישמעאל
(e)

Question: What is the source of R. Yishmael's law?

דכתיב (בראשית ט) שופך דם האדם באדם דמו ישפך איזהו אדם שהוא באדם הוי אומר זה עובר שבמעי אמו
(f)

Answer: "Shofech Dam ha'Adam ba'Adam Damo Yishafech" - the case of a person in a person is a fetus.

ותנא קמא תנא דבי מנשה הוא דאמר כל מיתה האמורה לבני נח אינו אלא חנק
(g)

The first Tana holds like Tana d'Vei Menasheh, who says that a Ben Noach is always choked;

ושדי ליה האי באדם אסיפיה דקרא ודרוש ביה הכי באדם דמו ישפך איזהו שפיכות דמים של אדם שהוא בגופו של אדם הוי אומר זה חנק
1.

He expounds "ba'Adam Damo Yishafech" - his blood will remain inside his body, i.e. he will be choked.

מתיב רב המנונא ואשה לא מפקדה
(h)

Question (Rav Hamnuna): Is it really true that a Bas Noach is not commanded about Dinim?! (We said that she cannot be a judge or witness.)

והכתיב (בראשית יח) כי ידעתיו למען אשר יצוה וגו'
1.

It says "(Avraham)... Yetzaveh (Es Banav v'Es Beiso, his sons and daughters)"!

הוא מותיב לה והוא מפרק לה בניו לדין ביתו לצדקה
(i)

Answer (Rav Hamnuna): He will command his sons about laws, and his daughters about Tzedakah.

אמר ליה רב אויא סבא לרב פפא אימא בת נח שהרגה לא תיהרג מיד איש ולא מיד אשה כתיב
(j)

Question (Rav Avya Sava): (If "mi'Yad Ish" excludes women, we should say that Hash-m will not punish a woman murderer.) If a Bas Noach killed, is she exempt?!

אמר ליה הכי אמר רב יהודה שופך דם האדם מכל מקום
(k)

Answer (Rav Papa): Rav Yehudah taught that "Shofech Dam ha'Adam..." teaches that the murderer is always killed (even if it is a woman).

אימא בת נח שזינתה לא תיהרג דכתיב (בראשית ב) על כן יעזב איש ולא אשה
(l)

Question (Rav Avya Sava): "Al Ken Ya'azov Ish (...v'Dovak b'Ishto)" - if a Bas Noach was Mezanah, is she exempt?!

א"ל הכי אמר רב יהודה (בראשית ב) והיו לבשר אחד הדר ערבינהו קרא
(m)

Answer (Rav Papa): Rav Yehudah taught that "v'Hayu l'Basar Echad" equates men and women (for Arayos).

4)

WHICH ARAYOS APPLY TO NOCHRIM? [line 30]

ת"ר איש מה תלמוד לומר (ויקרא יח) איש איש לרבות את הכותים שמוזהרין על העריות כישראל
(a)

(Beraisa): "Ish Ish (...Lo Sikrevu Legalos Ervah)" includes Nochrim (they are commanded about Arayos).

והא מהכא נפקא מהתם נפקא לאמר זה גילוי עריות
(b)

Question: We expounded "Leimor" to teach (that Nochrim are commanded) about Arayos!

התם בעריות דידהו והכא בעריות דידן
(c)

Answer: This teaches about their Arayos. "Ish Ish" teaches about ours.

דקתני סיפא בא על עריות ישראל נידון בדיני ישראל
(d)

(Seifa): If a Nochri had Bi'ah with Arayos of Yisrael, he is judged according to laws of Yisrael.

למאי הלכתא
(e)

Question: How does this make a difference?

אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה לא נצרכה אלא לעדה ועדים והתראה
(f)

Answer #1 (Rav Nachman): We need 23 judges, two witnesses and warning to convict him.

מגרע גרע
(g)

Objection: It is unreasonable to say that it is harder to convict him for our Arayos than for theirs!

אלא א"ר יוחנן לא נצרכה אלא לנערה המאורסה דלדידהו לית להו דדיינינן להו בדינא דידן אבל אשת איש בדינא דידהו דיינינן להו
(h)

Answer #2 (R. Yochanan): This teaches about a Na'arah Me'orasah, which does not apply to them (therefore, he is stoned, according to our law). For Eishes Ish they are punished according to their law.

והתניא בא על נערה המאורסה נידון בסקילה על אשת איש נידון בחנק
(i)

Question (Beraisa): If a Nochri had Bi'ah with a Na'arah Me'orasah, he is stoned. If he had Bi'ah with a married woman (Nesu'ah), he is choked.

ואי בדינא דידהו סייף הוא
1.

Since Nesu'ah applies to Nochrim, he should receive his usual death, beheading!

אמר רב נחמן בר יצחק מאי אשת איש דקתני כגון שנכנסה לחופה ולא נבעלה
(j)

Answer #1 (Rav Nachman bar Yitzchak): When the Beraisa discusses a married woman, it refers to a woman who had Chupah but did not yet have Bi'ah with her husband;

דלדידהו לית להו דיינינן להו בדינא דידן
1.

Since this does not apply to Nochrim, he receives the law of Yisrael, choking.

דתני ר' חנינא בעולת בעל יש להן נכנסה לחופה ולא נבעלה אין להן
2.

(R. Chanina): Be'ulas Ba'al (a Nochris who had Bi'ah with her husband) applies to Nochrim. A Nochris who had Chupah but did not yet have Bi'ah with her husband is still considered single.

תניא כוותיה דר' יוחנן כל ערוה שב"ד של ישראל ממיתין עליה בן נח מוזהר עליה אין ב"ד של ישראל ממיתין עליה אין בן נח מוזהר עליה דברי רבי מאיר
(k)

Support (for R. Yochanan - Beraisa #1 - R. Meir): A Nochri is commanded only about the Arayos that a Yisrael is killed for;

וחכמים אומרים הרבה עריות יש שאין בית דין של ישראל ממיתין עליהן ובן נח מוזהר עליהן
(l)

Chachamim say, he is commanded about many Arayos (Gra's text - an Ervah) that Yisraelim are not killed for;

בא על עריות ישראל נידון בדיני ישראל בא על עריות בן נח נידון בדיני בן נח
1.

If he had Bi'ah with Arayos of Yisrael (a married Yisraelis), he is judged by laws of Yisrael. If he had Bi'ah with Arayos of Nochrim (a Nochris), he is judged by laws of Nochrim.

ואנו אין לנו אלא נערה המאורסה בלבד
2.

The only case (in which it makes a difference) is a Na'arah Me'orasah. (We stone for Bi'ah with a Yisraelis Na'arah Me'urasah.)

ונחשוב נמי נכנסה לחופה ולא נבעלה
3.

Question: Why doesn't it also list a woman who had Chupah but did not yet have Bi'ah with her husband?

האי תנא תנא דבי מנשה הוא דאמר כל מיתה האמורה לבני נח אינו אלא חנק אידי ואידי חנק הוא
4.

Answer: The Tana holds like Tana d'Vei Menasheh, who says that a Ben Noach is always choked. It makes no difference whether he is judged by our law or theirs.