1)

OV AND YID'ONI [line 1]

(דף סה,א משנה) בעל אוב זה פיתום המדבר משחיו
(a)

(Mishnah): A Ba'al Ov is a witch who raises the dead under his armpit, from where it talks;

וידעוני זה המדבר בפיו
(b)

Yid'oni is one who talks with his mouth (this will be explained).

הרי אלו בסקילה והנשאל בהם באזהרה:
(c)

Both of these are stoned. One who asks (either of them to conjure up the dead) transgresses a Lav.

מאי שנא הכא דקתני בעל אוב וידעוני ומאי שנא גבי כריתות דקתני בעל אוב ושייריה לידעוני
(d)

(Gemara) Question: Why does our Mishnah mention both Ov and Yid'oni, and the Mishnah in Kerisus (which lists all the Chayvei Kerisus, for which one brings a Korban if he was Shogeg) teaches Ov and omits Yid'oni?

ר' יוחנן אמר הואיל ושניהן בלאו אחד נאמרו
(e)

Answer #1 (R. Yochanan): Since one Lav forbids both of them, there is only one Kares. (If someone transgressed both b'Shogeg in one He'elem, he brings only one Korban).

ר"ל אמר ידעוני לפי שאין בו מעשה
(f)

Answer #2 (Reish Lakish): Yid'oni is not Chayav Kares because it is done without an action.

ור' יוחנן מאי שנא בעל אוב דנקט
(g)

Question: According to R. Yochanan, why did the Mishnah list Ov, and omit Yid'oni (and not the opposite)?

משום דפתח ביה קרא
(h)

Answer: It taught the first one in the verse.

וריש לקיש מ"ט לא אמר כר' יוחנן
(i)

Question: Why didn't Reish Lakish explain like R. Yochanan?

אמר רב פפא חלוקין הן במיתה
(j)

Answer (Rav Papa): The Torah is Mechayav Misah for Ov or Yid'oni. This teaches that each obligates Misah by itself. If Yid'oni were Chayav Kares, one who transgressed Ov and Yid'oni (b'Shogeg) would bring two Korbanos.

ור' יוחנן חלוקה דלאו שמה חלוקה דמיתה לא שמה חלוקה
1.

R. Yochanan says that since the Torah does not write a separate Lav for each, they are considered like one.

2)

BRINGING A KORBAN FOR A SIN THAT INVOLVED NO ACTION [line 12]

ורבי יוחנן מ"ט לא אמר כריש לקיש
(a)

Question: Why didn't R. Yochanan explain like Reish Lakish?

אמר לך מתני' דכריתות ר' עקיבא היא דאמר לא בעינן מעשה
(b)

Answer: He says that the Mishnah in Kerisus is R. Akiva, who obligates a Korban even without an action.

וריש לקיש נהי דלא בעי ר' עקיבא מעשה רבה מעשה זוטא בעי
1.

Reish Lakish says, even R. Akiva requires a small action to obligate a Korban.

מגדף מאי מעשה איכא
2.

Question: The Mishnah lists Megadef (blasphemy). What action is there?

עקימת שפתיו הוי מעשה
3.

Answer: Moving the lips is a (small) action. (Yid'oni need not even move his lips.)

בעל אוב מאי מעשה איכא
4.

Question: What action does a Ba'al Ov do?

הקשת זרועותיו הוי מעשה
5.

Answer #1: He bangs his arms.

ואפילו לרבנן
6.

Question: Does Reish Lakish say that even Chachamim consider this an action?!

והתניא אינו חייב אלא על דבר שיש בו מעשה כגון זיבוח קיטור וניסוך והשתחואה
i.

(Beraisa): One is liable (to bring a Korban) only for an action, such as slaughtering, burning, Nisuch, or bowing.

ואמר ר"ל מאן תנא השתחואה ר"ע היא דאמר לא בעינן מעשה
ii.

(Reish Lakish): The Beraisa obligates for bowing. It is like R. Akiva, who does not require a (big) action.

ור' יוחנן אמר אפילו תימא רבנן כפיפת קומתו לרבנן הוי מעשה
iii.

(R. Yochanan): It is even like Chachamim. They consider bending one's stature to be an action.

השתא לריש לקיש כפיפת קומתו לרבנן לא הוי מעשה הקשת זרועותיו דבעל אוב הוי מעשה
iv.

Summation of question: Reish Lakish says that Chachamim do not consider bending one's stature to be an action. All the more so, banging one's arms is not an action!

כי קאמר ר"ל נמי לר"ע אבל לרבנן לא
7.

Answer: Reish Lakish says only that R. Akiva considers it to be an action, but Chachamim do not.

אי הכי יצא מגדף ובעל אוב מיבעי ליה
8.

Rejection: (In the Seifa of that Mishnah, Chachamim exempt Megadef from a Korban, for it does not have an action.) If so they should also exempt Ba'al Ov!

אלא אמר עולא במקטר לשד
9.

Answer #2 (to Question 6 - Ula): Chachamim obligate a Ba'al Ov who offers incense to the Shed (that performs the Kishuf of Ov).

א"ל רבא מקטר לשד עובד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} הוא
10.

Objection (Rava): If so, he is liable for idolatry!

אלא אמר רבא במקטר לחבר
11.

Answer #3 (Rava): Chachamim obligate a Ba'al Ov who offers incense(Rashi in Kerisus - to the leader of the Shedim) in order to gather Shedim (that perform Ov. The incense is not offered to worship them).

אמר ליה אביי המקטר לחבר חובר חבר הוא
12.

Question (Abaye): This is "Chover Chaver" (which is only a Lav)!

אין והתורה אמרה חובר זה בסקילה
13.

Answer: When done for the sake of Ov, it is Chayav Misah. (Chover Chaver who whispers charms to gather animals is only a Lav.)

ת"ר (דברים יח) חובר חבר אחד חבר גדול ואחד חבר קטן ואפי' נחשים ועקרבים
(c)

(Beraisa): "Chover Chaver" is whether he gathers (through Kishuf) large or small animals, even snakes and scorpions.

אמר אביי הלכך האי מאן דצמיד זיבורא ועקרבא אע"ג דקא מיכוין דלא ליזקו אסור
(d)

(Abaye): Therefore, one may not gather (through Kishuf) wasps and scorpions (to a deserted place; alternatively, incite them to kill each other), even though he intends to stop them from damaging others (unless they are chasing someone. Then, it is Piku'ach Nefesh).

ורבי יוחנן מאי שנא דכפיפת קומתו לרבנן הוי מעשה ועקימת שפתיו לא הוי מעשה
(e)

Question: Why does R. Yochanan say that Chachamim consider bending one's stature to be an action, but not moving one's lips?

אמר רבא שאני מגדף הואיל וישנו בלב
(f)

Answer #1 (Rava): Megadef is not considered an action because it depends on one's intention (Rashi; Tosfos - a verse calls it intention).

65b----------------------------------------65b
(דף סה,ב) מתיב ר' זירא יצאו עדים זוממין שאין בהן מעשה
(g)

Objection (R. Zeira - Beraisa): Zomemim witnesses are excluded (from bringing a Chatas) because they do not do an action.

ואמאי הא ליתנהו בלב
1.

False testimony does not depend on one's intention!

אמר רבא שאני עדים זוממין הואיל וישנו בקול
(h)

Answer #1 (Rava): False testimony is different because it depends on voice (which is intangible).

וקול לרבי יוחנן לאו מעשה הוא
(i)

Rejection: R. Yochanan considers voice like an action!

והא איתמר חסמה בקול והנהיגה בקול רבי יוחנן אמר חייב
1.

(R. Yochanan): If someone used is voice to muzzle an animal (he shouted at it when it wanted to eat) or make diverse species work together, he is liable;

ור"ל אמר פטור
2.

(Reish Lakish): He is exempt.

רבי יוחנן אמר חייב עקימת פיו הוי מעשה
i.

R. Yochanan obligates, for he holds that moving one's mouth is an action;

ר"ל אמר פטור עקימת פיו לא הוי מעשה
ii.

Reish Lakish exempts, for he holds that it is not an action.

אלא אמר רבא שאני עדים זוממין הואיל וישנן בראיה
(j)

Answer #2 (Rava): False testimony is different because it depends on what they (claimed to, but did not) see (i.e. inaction. Some say that this is a second answer to Question (e).)

3)

OV AND YID'ONI [line 10]

ת"ר בעל אוב זה המדבר בין הפרקים ומבין אצילי ידיו
(a)

(Beraisa): Ba'al Ov is one who raises the dead and makes him speak from a joint of the Mechashef (e.g. his knee);

ידעוני זה המניח עצם ידוע בפיו והוא מדבר מאליו
1.

Yid'oni is one who puts a bone of a Yadu'a (a certain Chayah) in his mouth. The bone speaks by itself.

מיתיבי (ישעיהו כט) והיה כאוב מארץ קולך מאי לאו דמשתעי כי אורחיה
(b)

Question: "V'Hayah k'Ov me'Eretz Kolech" implies that the voice is heard normally (from the ground, i.e. his grave)!

לא דסליק ויתיב בין הפרקים ומשתעי
(c)

Answer: No, he talks from the Mechashef's joint. (The voice is low because he has no life.)

תא שמע (שמואל א כח) ותאמר האשה אל שאול אלהים ראיתי עולים מן הארץ
(d)

Question: "...Elohim (an angel, i.e. the spirit of Shmuel) Ra'isi Olim Min ha'Aretz."

מאי לאו דמשתעי כי אורחיה
1.

His voice was heard from the ground!

לא דיתיב בין הפרקים ומשתעי
(e)

Answer: No, it was heard from the Mechashefah's joint.

ת"ר בעל אוב אחד המעלה בזכורו ואחד הנשאל בגולגולת
(f)

(Beraisa): The same law applies to a Ba'al Ov that raises the Mes on his Ever, or one who asks questions to a skull (and makes it answer);

מה בין זה לזה מעלה בזכורו אינו עולה כדרכו ואינו עולה בשבת נשאל בגולגולת עולה כדרכו ועולה בשבת
1.

The difference is, a Mes does not come up on the Ever normally (rather, upside down), and it cannot come on Shabbos. When asking a skull; it arises normally, and it can come on Shabbos.

עולה להיכא סליק הא קמיה מנח
2.

Objection: When asking a skull; it stays still!

אלא אימא עונה כדרכו ועונה בשבת
3.

Correction: When asking a skull, it answers normally (without resting on the Ba'al Ov's joint), and it can answer on Shabbos.

ואף שאלה זו שאל טורנוסרופוס {הרשע} את ר"ע אמר לו ומה יום מיומים
(g)

Turnusrufus: Why do you say that one day (Shabbos) is more special than others?

אמר לו ומה גבר מגוברין
1.

R. Akiva: Why do you say that one person (such as yourself) is more special than others?

א"ל דמרי צבי
2.

Turnusrufus: My master (the king) chose to elevate me.

שבת נמי דמרי צבי
3.

R. Akiva: Likewise, Hash-m chose to elevate Shabbos!

א"ל הכי קאמינא לך מי יימר דהאידנא שבתא
4.

Turnusrufus: How do you know that what you call Shabbos is the day Hash-m chose?

אמר לו נהר סבטיון יוכיח בעל אוב יוכיח קברו של אביו יוכיח שאין מעלה עשן בשבת אמר לו
5.

R. Akiva: We can prove this from the Sabatyon river (it is calm on Shabbos, it rages all other days), from a Ba'al Ov (it does not come up on Shabbos), or from your father's grave (smoke emits from it every day except for Shabbos).

ביזיתו ביישתו וקיללתו
6.

Turnusrufus: You disgraced, shamed, and cursed (my father).

שואל אוב היינו ודורש אל המתים
(h)

Question: Asking an Ov is the same as "Doresh El ha'Mesim." Why does the Torah write both together?

דורש למתים כדתניא (דברים יח) ודורש אל המתים זה המרעיב עצמו והולך ולן בבה"ק כדי שתשרה עליו רוח טומאה
(i)

Answer (Beraisa): "V'Doresh El ha'Mesim" is one who starves himself and spends the night in a cemetery, in order that a spirit of Tum'ah will rest on him;

וכשהיה ר"ע מגיע למקרא זה היה בוכה ומה המרעיב עצמו כדי שתשרה עליו רוח טומאה שורה עליו רוח טומאה המרעיב עצמו כדי שתשרה עליו רוח טהרה על אחת כמה וכמה
1.

R. Akiva: One who starves himself in order that a spirit of Tum'ah will rest on him achieves his goal. All the more so, one who starves himself in order that a spirit of Taharah will rest on him should achieve this!

אבל מה אעשה שעונותינו גרמו לנו שנאמר (ישעיהו נט) כי [אם] עונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלהיכם
2.

We do not reach Taharah due to our sins - "Avonoseichem Hayu Mavdilim Beineichem l'Vein Elokeichem."

אמר רבא אי בעו צדיקי ברו עלמא שנאמר כי עונותיכם היו מבדילים וגו'
(j)

(Rava): If Tzadikim wanted, they could (be totally sin- free and) create a world - "Avonoseichem Hayu Mavdilim..." (If not for sins, they would be like Hash-m.)

רבא ברא גברא שדריה לקמיה דר' זירא הוה קא משתעי בהדיה ולא הוה קא מהדר ליה
(k)

Rava created a man. He sent him to R. Zeira. R. Zeira talked to him, he did not respond.

אמר ליה מן חבריא את הדר לעפריך
1.

R. Zeira: You are not a real person. A Chacham created you. Return to the dust!

רב חנינא ורב אושעיא הוו יתבי כל מעלי שבתא ועסקי בספר יצירה ומיברו להו עיגלא תילתא ואכלי ליה
2.

Every Erev Shabbos R. Chanina and R. Oshaya would use Sefer Yetzirah to create an Eglah Tilsa (it a third grown calf. Some say that it was as good as the third calf born from a cow), and eat it.

תנו רבנן מעונן ר' שמעון אומר זה המעביר שבעה מיני זכור על העין
(l)

(Beraisa - R. Shimon): Me'onen is one who puts semen of seven men on the eye;

וחכ"א זה האוחז את העינים
(m)

Chachamim say, it is a sleight of hand magician (who appears to do magic);

ר"ע אומר זה המחשב עתים ושעות ואומר היום יפה לצאת למחר יפה ליקח לימודי ערבי שביעיות חיטין יפות עיקורי קטניות מהיות רעות
(n)

R. Akiva says, it is one who 'calculates' times that are good or bad, e.g. today is good to embark, tomorrow is good to buy, wheat is good in Erev Shemitah, if one uproots legumes without harvesting them they will not rot or grow wormy.

תנו רבנן מנחש
(o)

(Beraisa): Menachesh is superstition, looking for or acting according to omens like the following:

זה האומר פתו נפלה מפיו מקלו נפלה מידו בנו קורא לו מאחריו עורב קורא לו צבי הפסיקו בדרך נחש מימינו ושועל משמאלו (דף סו,א) אל תתחיל בי שחרית הוא ראש חודש הוא מוצאי שבת הוא
1.

His bread fell from his mouth, his staff fell from his hand, his son called to him from behind him, a deer crossed his path, a snake was on his right, a fox was on his left, do not collect the tax from me first, I do not want to pay my debt now, it is the start of the day or week or month.