1)

NICHUSH [line 2]

תנו רבנן (ויקרא יט) לא תנחשו ולא תעוננו כגון אלו המנחשים בחולדה בעופות ובדגים:
(a)

(Beraisa): "Lo Tenacheshu v'Lo Te'onenu" refers to people who look for or act according to omens of weasels, birds and fish.

2)

WHEN IS ONE CHAYAV SEKILAH FOR SHABBOS? [line 4]

(משנה) המחלל את השבת בדבר שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת:
(a)

(Mishnah): If one desecrates Shabbos by something that is Chayav Kares (for Mezid) and Chayav Korban b'Shogeg (if he was Mezid and warned, he is Chayav Misah).

מכלל דאיכא מידי דחילול שבת הוי ואין חייבין לא על שגגתו חטאת ולא על זדונו כרת מאי היא
(b)

(Gemara) Question: This implies that there is a desecration of Shabbos that is not Chayav Korban or Kares. What is it?

תחומין ואליבא דרבי עקיבא
(c)

Answer #1: According to R. Akiva, the Torah forbids to leave the Techum (2000 Amos around the city) on Shabbos. This is not Chayav Korban or Kares;

הבערה ואליבא דר' יוסי:
(d)

Answer #2: According to R. Yosi, burning on Shabbos is only a Lav.

3)

CURSING A PARENT [line 10]

(משנה) המקלל אביו ואמו אינו חייב עד שיקללם בשם
(a)

(Mishnah): One is liable for cursing his father and mother only if he curses with Hash-m's name;

קללם בכנוי ר' מאיר מחייב
(b)

R. Meir says, if he cursed with a Kinuy he is liable;

וחכמים פוטרין:
(c)

Chachamim say, he is exempt.

מאן חכמים
(d)

(Gemara) Question: Who are the Chachamim who exempt?

ר' מנחם בר' יוסי הוא
(e)

Answer: It is R. Menachem b'Rebbi Yosi.

דתניא ר' מנחם בר' יוסי אומר (ויקרא כד) בנקבו שם יומת מה ת"ל שם
1.

(Beraisa - R. Menachem b'Rebbi Yosi) Question: What do we learn from "b'Nokvo Shem Yumas"?

לימד על מקלל אביו ואמו שאינו חייב עד שיקללם בשם
2.

Answer: One is liable for cursing a parent only if he used Hash-m's name.

תנו רבנן איש מה ת"ל (ויקרא כ) איש איש לרבות בת טומטום ואנדרוגינוס
(f)

(Beraisa): "Ish Ish" includes a daughter, Tumtum (one of unknown gender, his genitals are covered) and Androginus (one who has male and female genitals);

אשר יקלל את אביו ואת אמו אין לי אלא אביו ואמו אביו שלא אמו אמו שלא אביו מניין
1.

Question (R. Yoshiyah): "Asher Yekalel Es Aviv v'Es Imo" teaches only if he curses both. What is the source if he curses only one of them?

ת"ל אביו ואמו קילל דמיו בו אביו קילל אמו קילל דברי רבי יאשיה
2.

Answer (R. Yoshiyah): "Aviv v'Imo Kilel" - cursing is written next to the mother (as well as next to the father) to teach that he is liable even if he curses only one of them.

רבי יונתן אומר משמע שניהן כאחד ומשמע אחד בפני עצמו עד שיפרוט לך הכתוב יחדיו
3.

R. Yonason says, the 'Vov' in "Aviv v'Es Imo" connotes even one, unless the Torah explicitly says 'together' (like it does regarding Kilayim).

מות יומת בסקילה
(g)

"Mos Yumas" - by stoning.

אתה אומר בסקילה או אינו אלא באחת מכל מיתות האמורות בתורה
(h)

Suggestion: Perhaps it is a different Misas Beis Din!

נאמר כאן דמיו בו ונאמר להלן (ויקרא כ) דמיהם בם מה להלן בסקילה אף כאן בסקילה
(i)

Rejection: It says here "Damav Bo." It says regarding Ov and Yid'oni "Demeihem Bam." There (it explicitly says that) it means stoning, and the same applies here.

עונש שמענו אזהרה מניין
(j)

Question: This teaches the punishment. What Lav forbids this?

ת"ל (שמות כב) אלהים לא תקלל וגו' אם היה אביו דיין הרי הוא בכלל אלהים לא תקלל
(k)

Answer: If his father was a judge, he transgresses "Elokim Lo Sekalel";

ואם היה אביו נשיא הרי הוא בכלל (שמות כב) ונשיא בעמך לא תאור
1.

If his father was a Nasi (king), he transgresses "v'Nasi v'Amcha Lo Sa'or."

אינו לא דיין ולא נשיא מניין
(l)

Question: If his father was neither a judge nor a Nasi, what is the source?

אמרת הרי אתה דן בנין אב משניהן
(m)

Answer #1: We learn from a Binyan Av (precedent) from both of them:

לא ראי נשיא כראי דיין ולא ראי דיין כראי נשיא לא ראי דיין כראי נשיא שהרי דיין אתה מצווה על הוראתו כראי נשיא שאי אתה מצווה על הוראתו
1.

Each has its own stringency. We are commanded to follow rulings of a judge, but not of a Nasi;

ולא ראי נשיא כראי דיין שהנשיא אתה מצווה על המראתו כראי דיין שאי אתה מצווה על המראתו
2.

We are commanded not to rebel against a Nasi, but not against a judge.

הצד השוה שבהם שהן בעמך ואתה מוזהר על קללתן אף אני אביא אביך שבעמך ואתה מוזהר על קללתו
3.

The Tzad ha'Shavah of (what is common to) them is that they act like someone of your nation, and we are commanded not to curse them. Likewise, one may not curse his father!

מה להצד השוה שבהן שכן גדולתן גרמה להן
(n)

Objection: One may not curse a judge or a Nasi due to their greatness. This does not apply to one's father!

ת"ל (ויקרא יט) לא תקלל חרש באומללים שבעמך הכתוב מדבר
(o)

Answer #2: "Lo Sekalel Cheresh" - just like one may not curse a deaf-mute, also one's father.

מה לחרש שכן חרישתו גרמה לו
1.

Question: One may not curse him because he is deaf. This does not apply to one's father!

נשיא ודיין יוכיחו
2.

Answer: We learn from a Nasi and a judge that deafness is not the criteria.

מה לנשיא ודיין שכן גדולתן גרמה להן
3.

Question: We cannot learn from a judge or a Nasi. Their greatness causes the Isur to curse them!

חרש יוכיח וחזר הדין לא ראי זה כראי זה ולא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן שהן בעמך ואתה מוזהר על קללתן אף אני אביא אביך שבעמך ואתה מוזהר על קללתו
4.

Answer: If we try to learn from a deaf-mute we are still forced to conclude that each has its own stringency. We learn from the Tzad ha'Shavah of them. They act like one of your nation, and we are commanded not to curse them. The same applies to one's father.

מה לצד השוה שבהן שכן משונין
5.

Objection: We cannot learn from these, for each of them is special!

אלא א"כ נכתוב קרא או אלהים וחרש או נשיא וחרש אלהים למה לי אם אינו ענין לגופו תנהו ענין לאביו
(p)

Answer #3: The Torah could have omitted Nasi or a judge (it could be learned from the other two), so we use it to teach about one's father.

הניחא למאן דאמר אלהים חול
1.

Question: This is like the opinion that "Elokim Lo Sekalel" refers to a judge;

אלא למאן דאמר קודש מאי איכא למימר
i.

According to the opinion that it refers to Hash-m (and forbids blasphemy), how can we answer?

דתניא אלהים חול דברי רבי ישמעאל
ii.

(Beraisa - R. Yishmael): "Elokim Lo Sekalel" refers to a judge;

רבי עקיבא אומר אלהים קודש
iii.

R. Akiva says, it refers to Hash-m.

ותניא רבי אליעזר בן יעקב אומר אזהרה למברך את השם מניין תלמוד לומר אלהים לא תקלל
iv.

(Beraisa - R. Eliezer ben Yakov): "Elokim Lo Sekalel" forbids blasphemy.

למ"ד אלהים חול גמר קודש מחול
2.

Answer: We must say that R. Yishmael learns the Isur of blasphemy from cursing a judge (there is no other source);

למ"ד אלהים קודש גמרינן חול מקודש
i.

Likewise, R. Akiva learns the Isur of cursing a judge from blasphemy!

בשלמא למ"ד אלהים חול גמר קודש מחול אלא למ"ד אלהים קודש גמר חול מקודש דילמא אקודש אזהר אחול לא אזהר
3.

Question: We understand R. Yishmael (the Torah calls a judge 'Elokim' to teach that it applies also to Hash-m). However, according to R. Akiva, perhaps there is no Isur to curse a judge!

א"כ לכתוב קרא לא תקל
4.

Answer: If so, it should say 'Elokim Lo Sekal';

(דף סו,ב) מאי לא תקלל ש"מ תרתי:
i.

Rather, it says "Sekalel" to teach that it also forbids cursing a judge.

66b----------------------------------------66b
4)

STONING FOR BI'AH WITH A NA'ARAH ME'ORASAH [line 1]

(משנה) הבא על נערה המאורסה אינו חייב עד שתהא נערה בתולה מאורסה והיא בבית אביה
(a)

(Mishnah): One is not stoned for Bi'ah with a Na'arah Me'orasah, Ad (unless) she is a Na'arah (less than six months after becoming Bas Mitzvah), a virgin, Arusah, and in her father's house.

באו עליה שנים הראשון בסקילה והשני בחנק:
(b)

If two men had Bi'ah with her, the first is stoned, and the second is choked.

תנו רבנן (דברים כב) נערה ולא בוגרת בתולה ולא בעולה מאורסה ולא נשואה בבית אביה פרט לשמסר האב לשלוחי הבעל
(c)

(Gemara - Beraisa): "Na'arah" excludes a Bogeres (more than six months after becoming Bas Mitzvah). "Besulah" excludes a non-virgin. "Me'orasah" excludes a Nesu'ah. "Beis Aviha" excludes one whose father's messengers handed her over to her husband's (to take her for Chupah).

אמר רב יהודה אמר רב זו דברי ר"מ אבל חכמים אומרים נערה המאורסה אפי' קטנה במשמע
(d)

(Rav Yehudah): Our Mishnah is like R. Meir, but Chachamim say that "Na'arah" includes a minor. (She must be at least three years old, for only then Bi'ah with her is considered Bi'ah.)

א"ל רב אחא מדפתי לרבינא ממאי דמתני' ר"מ היא ולמעוטי קטנה נמי דילמא רבנן היא ולמעוטי בוגרת ותו לא
(e)

Question (Rav Acha mi'Difti): Perhaps the Mishnah is like Chachamim. 'Unless she is a Na'arah' excludes a Bogeres!

א"ל האי אינו חייב עד שתהא נערה בתולה מאורסה
(f)

Answer (Ravina): It says 'Ad (until) she is a Na'arah...', to exclude a minor.

אינו חייב אלא על נערה בתולה מאורסה מיבעי ליה
1.

It should have said 'one is liable only for a Na'arah, a virgin, Arusah, and in her father's house;

ותו לא מידי
2.

This cannot be refuted,

בעא מיניה ר' יעקב בר אדא מרב בא על הקטנה מאורסה לר"מ מהו
(g)

Question (R. Yakov bar Ada): According to R. Meir, if one had Bi'ah with am Arusah minor, what is the law?

לגמרי ממעיט ליה או מסקילה ממעיט ליה
1.

Does the Parashah totally exclude (Bi'ah with) a minor (he is exempt), or does it apply to a minor, except for stoning?

א"ל מסתברא מסקילה ממעט ליה
(h)

Answer (Rav): Presumably, it applies, except for stoning (he is choked).

והכתיב (דברים כב) ומתו גם שניהם עד שיהו שניהן שוין
(i)

Question: "U'Mesu Gam Shneihem" teaches that they must be alike (i.e. both are adults and are Chayav Misah. If not, neither is killed!)

שתיק רב
(j)

Rav was silent.

אמר שמואל מאי טעמא שתיק רב ונימא ליה (דברים כב) ומת האיש אשר שכב עמה לבדו
(k)

Question (Shmuel): Rav should have answered "u'Mes ha'Ish Asher Shochav Imah Levado"!

כתנאי
(l)

Answer: Tana'im argue like Rav and Shmuel do.

ומתו גם שניהם עד שיהו שניהן שוין דברי ר' יאשיה
1.

(Beraisa - R. Yoshiyah): "U'Mesu Gam Shneihem" - only if they are alike;

רבי יונתן אומר ומת האיש אשר שכב עמה לבדו
2.

R. Yonason says, "u'Mes ha'Ish... Levado" (if she is a minor).

ואידך ההיא ומתו גם שניהם מאי דריש ביה
(m)

Question: What does R. Yonason learn from "u'Mesu Gam Shneihem"?

אמר רבא למעוטי מעשה חידודים
(n)

Answer (Rava): This excludes acts of Chidudim (he touches the Ever to other parts of her body. She does not get much pleasure from this, surely she is exempt.) The verse teaches that (also) he is exempt.

ואידך מעשה חידודים לאו כלום היא
1.

R. Yoshiyah does not need a verse to teach this. Obviously, one is not liable for it.

ואידך האי לבדו מאי דריש ביה
(o)

Question: What does R. Yoshiyah learn from "u'Mes ha'Ish... Levado"?

כדתניא
(p)

Answer: He learns Rebbi's law.

באו עליה עשרה בני אדם ועדיין היא בתולה כולם בסקילה
1.

(Beraisa): If 10 men had Bi'ah with a Na'arah Me'orasah, and she is still a virgin (e.g. they had abnormal Bi'ah), all are stoned;

ר' אומר הראשון בסקילה וכולן בחנק
2.

Rebbi says, the first is stoned, and the others are choked.

5)

BURNING A BAS KOHEN [line 31]

תנו רבנן (ויקרא כא) ובת איש כהן כי תחל לזנות רבי אומר תחילה
(a)

(Beraisa - Rebbi): "U'Vas Ish Kohen Ki Sechel Liznos" - the beginning (this will be explained);

וכן הוא אומר ומת האיש אשר שכב עמה לבדו
1.

Similarly, it says "u'Mes ha'Ish Asher Shochav Imah Levado."

מאי קאמר
(b)

Question: What does Rebbi teach?

אמר רב הונא בריה דרב יהושע רבי כר' ישמעאל סבירא ליה דאמר ארוסה יצאה לשריפה ולא נשואה
(c)

Answer #1 (Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): Rebbi holds like R. Yishmael, who says that an Arusah is burned, but a Nesu'ah is not;

והכי קאמר אם תחילת ביאה בזנות בשריפה אידך בחנק
1.

"...Ki Sechel Liznos" teaches that if her first Bi'ah was adultery, she is burned. If she had Bi'ah before this, she is choked.

מאי וכן
2.

Question: How is this similar to "u'Mes..."?

כי התם מה התם בתחילת ביאה קמשתעי קרא הכא נמי בתחילת ביאה קמשתעי קרא
3.

Answer: Just like an Arusah is stoned only if (she was a virgin, and) her first Bi'ah was adultery, also a Bas Kohen is burned only if her first Bi'ah was adultery.

אמר ליה רב ביבי בר אביי מר לא הכי אמר ומנו רב יוסף ר' כר' מאיר ס"ל דאמר נשאת לאחד מן הפסולין מיתתה בחנק
(d)

Answer #2 (Rav Bivi bar Abayem citing Rav Yosef): Rebbi holds like R. Meir, who says that (also a Nesu'ah is burned, but) if she married a Pasul (someone forbidden to marry a Bas Yisrael), she is choked for adultery.

והכי קאמר אם תחילת אחלתה בזנות בשריפה ואידך בחנק
1.

"...Ki Sechel Liznos" teaches that if her first Chilul (profane ate) was adultery, she is burned. If not, she is choked.

ומאי וכן
(e)

Question: How is this similar to "u'Mes..."?

(דף סז,א) סימנא בעלמא:
(f)

Answer: That verse gives a special law (stoning) for first Bi'ah (of a Na'arah Me'orasah). Similarly, our verse gives a special law (burning) for her first Chilul.