1)

THE DEATH OF REBBI ELIEZER [line 1]

אמר ר' עקיבא כו':
(a)

(Mishnah - R. Akiva citing R. Yehoshua): Two people can gather gourds; only one is liable

(דף סח,א) והא ר' עקיבא מר' יהושע גמיר לה
(b)

Question: R. Akiva learned this from R. Eliezer!

והתניא כשחלה ר' אליעזר נכנסו ר' עקיבא וחביריו לבקרו הוא יושב בקינוף שלו והן יושבין בטרקלין שלו ואותו היום ע"ש היה ונכנס הורקנוס בנו לחלוץ תפליו גער בו ויצא בנזיפה
1.

(Beraisa): R. Eliezer fell sick. R. Akiva and his colleagues came to visit, they were in another room. It was Erev Shabbos; Hurkanos came to take off the Tefilin of his father R. Eliezer, who angrily sent him away.

אמר להן לחביריו כמדומה אני שדעתו של אבא נטרפה
i.

Hurkanos (to Chachamim): I think that my father (is about to die, and he) lost his sanity. (He does not agree to take off his Tefilin before Shabbos)!

אמר להן דעתו ודעת אמו נטרפה היאך מניחין איסור סקילה ועוסקין באיסור שבות
ii.

R. Eliezer: No, my son and my wife lost their sanity. They are more worried about a mid'Rabanan law (wearing Tefilin on Shabbos) than things for which one is stoned (they should first finish cooking the food and light the Shabbos candles)!

כיון שראו חכמים שדעתו מיושבת עליו נכנסו וישבו לפניו מרחוק ד' אמות
2.

Chachamim saw that his mind was sound. They entered and sat four Amos away from him (because he had been excommunicated).

א"ל למה באתם
3.

R. Eliezer: Why did you come?

א"ל ללמוד תורה באנו
4.

Chachamim: To learn Torah from you!

א"ל ועד עכשיו למה לא באתם
5.

R. Eliezer: Why didn't you come before?!

א"ל לא היה לנו פנאי
6.

Chachamim: We did not have time.

אמר להן תמיה אני אם ימותו מיתת עצמן
7.

R. Eliezer: Surely, (you will be punished for not coming before, and) you will not die natural deaths!

אמר לו ר' עקיבא שלי מהו
8.

R. Akiva: How will I die?

אמר לו שלך קשה משלהן נטל שתי זרועותיו והניחן על לבו אמר אוי לכם שתי זרועותיי שהן כשתי ספרי תורה שנגללין
9.

R. Eliezer: Your death will be worse than theirs! I am like a closed Sefer Torah (that people did not open it to learn from it).

הרבה תורה למדתי והרבה תורה לימדתי הרבה תורה למדתי ולא חסרתי מרבותי אפילו ככלב המלקק מן הים
i.

I learned and taught much Torah. I learned much from my Rebbeyim, but it was like a dog licking water from the ocean (compared to what they knew);

הרבה תורה לימדתי ולא חסרוני תלמידי אלא כמכחול בשפופרת
ii.

I taught much, but it was like a stick inserted in a tube of eye-liner (it absorbs a tiny amount of what is there, i.e. of what I know).

ולא עוד אלא שאני שונה שלש מאות הלכות בבהרת עזה ולא היה אדם ששואלני בהן דבר מעולם
iii.

I know 300 laws of a bright Baheres (appearance of Tzara'as), no one ever asked me about them!

ולא עוד אלא שאני שונה שלש מאות הלכות ואמרי לה שלשת אלפים הלכות בנטיעת קשואין ולא היה אדם שואלני בהן דבר מעולם חוץ מעקיבא בן יוסף
iv.

I know 300 (Some say, 3000) laws of planting gourds (through Kishuf). R. Akiva is the only one who ever asked me about them!

פעם אחת אני והוא מהלכין היינו בדרך אמר לי רבי למדני בנטיעת קשואין אמרתי דבר אחד נתמלאה כל השדה קשואין אמר לי רבי למדתני נטיעתן למדני עקירתן אמרתי דבר אחד נתקבצו כולן למקום אחד
v.

Once we were walking together, he asked me to teach him about planting gourds. I said something, and the field became full of gourds. He asked me about uprooting gourds. I said something, and they all gathered to one place.

אמרו לו
10.

Question (Chachamim): Do the following receive Tum'ah (all are covered with leather)?

הכדור והאמוס והקמיע וצרור המרגליות ומשקולת קטנה מהו
i.

A ball of wool, a mold (for making shoes), an amulet, a holder for a pearl, and a small weight.

אמר להן הן טמאין
11.

Answer (R. Eliezer): (I hold that) they can receive Tum'ah.

וטהרתן במה שהן
i.

If they are torn (Chachamim agree that they can receive Tum'ah. I hold that) they may be immersed as they are (the inside is not a Chatzitzah).

מנעל שעל גבי האמוס מהו
12.

Question (Chachamim): Does a shoe that (was made and) is still on the mold receive Tum'ah?

אמר להן הוא טהור
13.

Answer (R. Eliezer): It is Tahor.

ויצאה נשמתו בטהרה עמד רבי יהושע על רגליו ואמר הותר הנדר הותר הנדר
i.

R. Eliezer's dying word was 'Tahor.' R. Yehoshua announced that the excommunication was lifted.

למוצאי שבת פגע בו רבי עקיבא מן קיסרי ללוד היה מכה בבשרו עד שדמו שותת לארץ
ii.

They carried his coffin from Keisari to Lud. R. Akiva was wounding himself. His blood was spilling on the ground;

פתח עליו בשורה ואמר (מלכים ב ב) אבי אבי רכב ישראל ופרשיו הרבה מעות יש לי ואין לי שולחני להרצותן
iii.

He said "Avi Avi Rechev Yisrael" - I have many coins, and no moneychanger to look at them (i.e. no one else can answer my questions)!

אלמא מרבי אליעזר גמרה
14.

Summation of question: R. Akiva learned the law of planting gourds from R. Eliezer. Why does he cite it in R. Yehoshua's name?

גמרה מרבי אליעזר ולא סברה
(c)

Answer: He learned it from R. Eliezer, but he did not understand it;

הדר גמרה מרבי יהושע ואסברה ניהליה
1.

After he learned it from R. Yehoshua, he understood it.

היכי עביד הכי
(d)

Question: How could R. Eliezer do acts of Kishuf?!

והאנן תנן העושה מעשה חייב
1.

(Mishnah): If he does an act of Kishuf, he is liable.

להתלמד שאני
(e)

Answer: This does not apply if it is done in order to learn or teach the laws of Kishuf.

דאמר מר (דברים יח) לא תלמד לעשות לעשות אי אתה למד אבל אתה למד להבין ולהורות:
1.

(Beraisa): "Lo Silmad La'asos (do not learn in order to do Kishuf)", but you may learn in order to understand and give Halachic rulings.

68b----------------------------------------68b
PEREK BEN SORER U'MOREH
2)

BEN SORER U'MOREH [line 1]

מסכת סנהדרין פרק ח (דף סח,ב משנה) בן סורר ומורה מאימתי נעשה בן סורר ומורה משיביא שתי שערות ועד שיקיף זקן
(a)

(Mishnah): A boy can become a Ben Sorer u'Moreh from the time he brings two hairs (after 13 years) until his beard fills out;

התחתון ולא העליון אלא שדברו חכמים בלשון נקיה
1.

This refers to the lower (i.e. pubic) beard, and not the upper one. Chachamim use a clean expression.

שנאמר (דברים כא) כי יהיה לאיש בן בן ולא בת בן ולא איש
(b)

We learn from "Ki Yihyeh l'Ish Ben" - a son, and not a daughter; a son, and not an adult.

קטן פטור שלא בא לכלל מצות:
1.

A minor is exempt for he is not yet obligated to guard Mitzvos.

קטן מנלן דפטור
(c)

(Gemara) Question: What is the source that a minor is exempt?

מנלן כדקתני טעמא שלא בא לכלל מצות
1.

Question #1: The Mishnah explicitly says that he is not yet obligated to guard Mitzvos!

ותו היכא אשכחן דענש הכתוב דהכא ליבעי קרא למיפטריה
2.

Question #2: Why should we think that he is liable, and ask for a source to exempt him?

אנן הכי קאמרינן אטו בן סורר ומורה על חטאו נהרג על שם סופו נהרג וכיון דעל שם סופו נהרג אפילו קטן נמי
3.

Answer: A Ben Sorer u'Moreh is not killed for his sin, rather, due to his future (if he would live, he would sin much more). Therefore, one might have thought that even a minor is killed;

ועוד בן ולא איש קטן משמע
i.

Also, 'a son, and not an adult' connotes a minor.

אמר רב יהודה אמר רב דאמר קרא וכי יהיה לאיש בן בן הסמוך לגבורתו של איש:
(d)

Answer (Rav Yehudah): "Ki Yihyeh l'Ish Ben" alludes to a son approaching the might of a man (the beginning of his adulthood).

ועד שיקיף זקן התחתון כו':
(e)

(Mishnah): ...Until his lower beard fills out.

תני רבי חייא עד שיקיף עטרה
(f)

(Beraisa - R. Chiya): It is until the Ever is surrounded by hair.

כי אתא רב דימי אמר הקפת גיד ולא הקפת ביצים
(g)

(Rav Dimi): The Ever itself must be surrounded. The Beitzim need not be.

אמר רב חסדא קטן שהוליד אין בנו נעשה בן סורר ומורה שנא' כי יהיה לאיש בן לאיש בן ולא לבן בן
(h)

(Rav Chisda): If a minor fathered a son, that son cannot become a Ben Sorer u'Moreh - "Ki Yihyeh l'Ish Ben", and not if a minor has a son.

האי מיבעי ליה לכדרב יהודה אמר רב
(i)

Question: We need this to teach Rav Yehudah's law (above)!

א"כ לימא קרא כי יהיה בן לאיש
(j)

Answer: Had the Torah said 'Ki Yihyeh Ben l'Ish', we would only learn Rav Yehudah's law;

מאי כי יהיה לאיש בן ש"מ לכדרב חסדא
1.

Rather, it says "Ki Yihyeh l'Ish Ben" to teach Rav Chisda's law as well.

ואימא כוליה להכי הוא דאתא
(k)

Question: Perhaps it comes to teach only Rav Chisda's law!

אם כן נימא קרא בן איש
(l)

Answer: Had the Torah said 'Ben Ish', we would only learn Rav Chisda's law;

מאי לאיש בן שמע מינה תרתי
1.

Rather, it says "l'Ish Ben" to teach Rav Yehudah's law as well.

ופליגא דרבה
(m)

Rav Chisda argues with Rabah.

דאמר רבה קטן אינו מוליד שנא' (במדבר ה) אם אין לאיש גואל
1.

(Rabah): A minor cannot father children. We learn from "v'Im Ein la'Ish Go'el";

וכי יש לך אדם בישראל שאין לו גואל
2.

Question: Is there a Yisrael who does not have a Go'el (a relative who inherits him, who is commanded to redeem him if he becomes a slave)?

אלא בגזל הגר הכתוב מדבר (דף סט,א) ואמר רחמנא איש איש אתה צריך לחזור עליו אם יש לו גואלין ואם לאו קטן אי אתה צריך לחזור עליו בידוע שאין לו גואלין
3.

Answer: The verse must refer to a convert. It teaches that one must investigate whether or not an Ish has a Go'el (perhaps he fathered children), but one need not investigate a minor (he cannot have children).