1)

ONE WHO CAN SAVE WITHOUT KILLING [line 6]

מאי טעמא דרבי יונתן בן שאול
(a)

Question: What is R. Yonason ben Sha'ul's source?

דכתיב (שמות כא) וכי ינצו אנשים <יחדו> וגו'
(b)

Answer: It says "v'Chi Yinatzu Anashim Yachdav";

וא"ר אלעזר במצות שבמיתה הכתוב מדבר דכתיב (שמות כא) ואם אסון יהיה ונתתה נפש תחת נפש
1.

(R. Elazar): The verse discusses a fight to kill - "v'Im Ason Yiheyeh v'Nosata Nefesh Tachas Nafesh" (Beis Din kills only one who intended to kill).

ואפ"ה אמר רחמנא ולא יהיה אסון ענוש יענש
2.

Still, if no one dies (and one of them hit a woman, killing her fetus) he pays for the loss of the fetus!

אי אמרת בשלמא יכול להציל באחד מאבריו לא ניתן להצילו בנפשו היינו דמשכחת לה דיענש כגון שיכול להציל באחד מאבריו
3.

According to R. Yonason ben Sha'ul, we understand why he pays. The case is, someone could have stopped him by maiming a limb.

אלא אי אמרת יכול להציל באחד מאבריו נמי ניתן להצילו בנפשו היכי משכחת לה דיענש
4.

However, if a Rodef may be killed even in this case, in what case does he pay?!

דילמא שאני הכא דמיתה לזה ותשלומין לזה
(c)

Question: Perhaps he pays (to the father) for the fetus, because he was Chayav Misah 'to' (i.e. due to) a different person (the man he wanted to kill).

לא שנא
(d)

Rejection: We do not distinguish. In either case he is exempt;

דאמר רבא רודף שהיה רודף אחר חבירו ושיבר את הכלים בין של נרדף ובין של כל אדם פטור מאי טעמא מתחייב בנפשו הוא
1.

(Rava): If Levi was Rodef Yehudah and Levi broke Kelim, he is exempt, whether they belong to Yehudah or to others, for he is liable to be killed.

ונרדף ששיבר את הכלים של רודף פטור של כל אדם חייב של רודף פטור שלא יהא ממונו חביב עליו מגופו
2.

If Yehudah broke Levi's Kelim, he is exempt. Since he may kill Levi, and all the more so he may break his Kelim;

של כל אדם חייב שמציל עצמו בממון חבירו
3.

If Yehudah broke someone else's Kelim, he is liable. One may not save himself with another's money (without paying).

ורודף שהיה רודף אחר רודף להצילו ושיבר את הכלים בין של רודף בין של נרדף בין של כל אדם פטור
4.

If David was Rodef Levi in order to save Yehudah, and David broke Kelim, whether they belong to Yehudah or to others, he is exempt;

ולא מן הדין שאם אי אתה אומר כן נמצא אין לך כל אדם שמציל את חבירו מיד הרודף:
i.

Letter of the law, he is liable. It is an enactment to exempt him, lest people refrain from trying to save a Nirdaf.

2)

WHEN DO WE KILL TO PREVENT A TRANSGRESSION? [line 22]

אבל הרודף אחר בהמה:
(a)

(Mishnah): An onlooker may not kill someone chasing an animal to commit bestiality.

תניא רשב"י אומר העובד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ניתן להצילו בנפשו מק"ו
(b)

(Beraisa - R. Shimon): A Kal va'Chomer teaches that we may kill someone about to serve idolatry:

ומה פגם הדיוט ניתן להצילו בנפשו פגם גבוה לא כל שכן
1.

We may kill someone about to be Pogem (rape) a person, and all the more so if he is about to be 'Pogem' Hash-m (serve idolatry)!

וכי עונשין מן הדין
2.

Question: We do not punish based on a Kal va'Chomer!

קא סבר עונשין מן הדין
3.

Answer: Indeed, he holds that we punish based on a Kal va'Chomer.

תניא רבי אלעזר ברבי שמעון אומר המחלל את השבת ניתן להצילו בנפשו
(c)

(Beraisa - R. Elazar b'Rebbi Shimon): We may kill someone about to desecrate Shabbos.

סבר לה כאבוה דאמר עונשין מן הדין ואתיא שבת בחילול חילול <מעבודת כוכבים> {מעבודה זרה}
1.

He hold like his father, that we punish based on a Kal va'Chomer. He learns Shabbos from a Gezeirah Shavah "Chilul-Chilul" from idolatry:

3)

FOR WHICH TRANSGRESSIONS MUST ONE FORFEIT HIS LIFE? [line 27]

א"ר יוחנן משום ר"ש בן יהוצדק נימנו וגמרו בעליית בית נתזה בלוד כל עבירות שבתורה אם אומרין לאדם עבור ואל תהרג יעבור ואל יהרג חוץ <מעבודת כוכבים> {מעבודה זרה} וגילוי עריות ושפיכות דמים
(a)

(R. Yochanan): A vote was taken (among Chachamim). They concluded that if one is told to transgress or else be killed, he may (Tosfos; Rambam - must) transgress, with three exceptions - idolatry, Arayos, and murder (he may not transgress any of these).

<ועבודת כוכבים> {ועבודה זרה} לא
(b)

Question: Is idolatry really an exception?!

והא תניא א"ר ישמעאל מנין שאם אמרו לו לאדם עבוד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ואל תהרג מנין שיעבוד ואל יהרג ת"ל (ויקרא כב) וחי בהם ולא שימות בהם
1.

(Beraisa - R. Yishmael): If one is told to serve idolatry or be killed, he may (Rambam - must) transgress - "va'Chay Bahem", do not die due to Mitzvos.

יכול אפילו בפרהסיא
2.

Suggestion: Perhaps this applies even in public!

תלמוד לומר (ויקרא כ) ולא תחללו את שם קדשי ונקדשתי
3.

Rejection: "V'Lo Sechalelu Es Shem Kodshi v'Nikdashti."

אינהו דאמור כר"א
(c)

Answer: The majority voted that the Halachah follows R. Eliezer.

דתניא ר"א אומר (דברים ו) ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך אם נאמר בכל נפשך למה נאמר בכל מאדך ואם נאמר בכל מאדך למה נאמר בכל נפשך
1.

(Beraisa - R. Eliezer) Question: Why must it say both "v'Ohavta Es Hash-m Elokecha b'Chol Levavcha uv'Chol Nafshecha" and also "uv'Chol Me'odecha"?

אם יש לך אדם שגופו חביב עליו מממונו לכך נאמר בכל נפשך
2.

Answer: If one's Nefesh (life) is dearer to him than his money, he is commanded to love Hash-m (and refuse to serve idolatry), even if he must forfeit his life;

ואם יש לך אדם שממונו חביב עליו מגופו לכך נאמר בכל מאדך
3.

If his money is dearer to him than his life, he is commanded to love Hash-m, even if he must lose his money.

גילוי עריות ושפיכות דמים כדרבי
(d)

We learn Arayos and murder like Rebbi did.

דתניא רבי אומר (דברים כב) כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה
1.

(Beraisa - Rebbi) Question: "Ki Ka'asher... u'Retzacho Nefesh" (we do not kill a Na'arah Me'urasah who was raped, like the law of Rotze'ach).

וכי מה למדנו מרוצח
2.

Question: We do not learn Na'arah Me'orasah from Rotze'ach. It says explicitly that we do not kill her, for she was Anusah!

מעתה הרי זה בא ללמד ונמצא למד
3.

Answer: The verse seems to learn Na'arah Me'orasah from Rotze'ach, but really, Na'arah Me'orasah teaches about Rotze'ach;

מקיש רוצח לנערה המאורסה מה נערה המאורסה ניתן להצילו בנפשו אף רוצח ניתן להצילו בנפשו
i.

It equates Na'arah Me'orasah and Rotze'ach. Just like one can kill one who seeks to rape a Na'arah Me'orasah, one can kill a Rodef.

ומקיש נערה המאורסה לרוצח מה רוצח יהרג ואל יעבור אף נערה המאורסה תהרג ואל תעבור
ii.

It also equates Rotze'ach to Na'arah Me'orasah. Just like one must forfeit his life and not murder, one must forfeit his life and not transgress Arayos.

רוצח גופיה מנא לן
(e)

Question: What is the source that must forfeit his life and not murder?

סברא הוא
(f)

Answer: Reasoning teaches this.

דההוא דאתא לקמיה דרבה ואמר ליה אמר לי מרי דוראי זיל קטליה לפלניא ואי לא קטלינא לך
1.

A man asked Rava: The mayor told me to kill Ploni or be killed. What should I do?

אמר ליה לקטלוך ולא תיקטול מי יימר דדמא דידך סומק טפי דילמא דמא דהוא גברא סומק טפי
2.

Rava: Be killed, and do not kill. Perhaps Ploni is more worthy to live than you!

כי אתא רב דימי א"ר יוחנן לא שנו אלא שלא בשעת <גזרת המלכות> {שמד}
(g)

(Rav Dimi citing R. Yochanan): We transgress (all Mitzvos except for the three) to save a life. This is only when the king did not decree against the Mitzvos;

אבל בשעת <גזרת המלכות> {שמד} אפי' מצוה קלה יהרג ואל יעבור
1.

If the king decreed that we must transgress, one may not transgress even a light Mitzvah. He must submit to be killed.

כי אתא רבין אמר רבי יוחנן אפי' שלא בשעת <גזרת מלכות> {שמד} לא אמרו אלא בצינעא אבל בפרהסיא אפי' מצוה קלה יהרג ואל יעבור
(h)

(Ravin citing R. Yochanan): Even when the king did not decree, one may not transgress even a light Mitzvah in public. He must submit to be killed.

מאי מצוה קלה
(i)

Question: What is considered a light Mitzvah?

אמר רבא בר רב יצחק אמר רב (דף עד,ב) אפילו לשנויי ערקתא דמסאנא
(j)

Answer (Rava bar Rav Yitzchak): Wearing shoelaces like Yisraelim is an example. (Rashi - Yisraelim tie them differently because it is more modest; Rif - Nochrim wear red shoelaces and Yisraelim wear black, to avoid wearing Bigdei Nochrim.)

74b----------------------------------------74b
וכמה פרהסיא
(k)

Question: What is considered in public?

אמר ר' יעקב אמר רבי יוחנן אין פרהסיא פחותה מעשרה בני אדם
(l)

Answer (R. Yakov): It is when at least 10 people are present.

פשיטא ישראלים בעינן דכתיב (ויקרא כב) ונקדשתי בתוך בני ישראל
1.

Obviously, he refers to Yisraelim - "v'Nikdashti b'Soch Bnei Yisrael."

בעי רבי ירמיה תשעה ישראל ונכרי אחד מהו
(m)

Question (R. Yirmeyah): If there are nine Yisraelim and one Nochri, what is the law?

תא שמע דתני רב ינאי אחוה דרבי חייא בר אבא אתיא תוך תוך
(n)

Answer (Rav Yanai, brother of R. Chiya bar Aba): We learn from a Gezeirah Shavah "Toch-Toch":

כתיב הכא ונקדשתי בתוך בני ישראל וכתיב התם (במדבר טז) הבדלו מתוך העדה הזאת
1.

It says here "v'Nikdashti b'Soch Bnei Yisrael", like it says about the Meraglim "Hibadlu mi'Toch ha'Edah ha'Zos";

מה להלן עשרה וכולהו ישראל אף כאן עשרה וכולהו ישראל
2.

Just like there, there were 10 (evil Meraglim), and all were Yisraelim, also here there must be 10 Yisraelim.

והא אסתר פרהסיא הואי
(o)

Question: Esther was married to Achashverosh in public (i.e. many Yisraelim knew about it. She should have been Moser Nefesh!)

אמר אביי אסתר קרקע עולם היתה
(p)

Answer #1 (Abaye): She was totally passive (she never did action until she went to the king on Mordechai's command. In such a case, one need not forfeit his life).

רבא אמר הנאת עצמן שאני
(q)

Answer #2 (Rava): When the Nochri intends for his own benefit, the Yisrael may transgress even in public to save his life.

דאי לא תימא הכי הני קוואקי ודימוניקי היכי יהבינן להו
(r)

Support (Rava, for himself): On their idolatrous festivals, Nochrim demand that we give to them Kelim with coals (for their rituals). Even though this pertains to idolatry, we give, and we are not Moser Nefesh!

אלא הנאת עצמן שאני הכא נמי הנאת עצמן שאני
1.

We must say that since they intend for their own pleasure, it is permitted.

ואזדא רבא לטעמיה
(s)

This is like Rava taught elsewhere:

דאמר רבא <עכו"ם> {נכרי} דאמר ליה להאי ישראל קטול אספסתא בשבתא ושדי לחיותא ואי לא קטילנא לך ליקטיל ולא לקטליה
1.

(Rava): If a Nochri told a Yisrael on Shabbos 'cut (attached) fodder and feed my animal, or else I will kill you', he may (Rambam - must) cut it and live;

שדי לנהרא ליקטליה ולא ליקטול
2.

If he told him 'cut fodder and throw it in the river, or else I will kill you', he may not cut it.

מ"ט
3.

Question: What is the reason?

לעבורי מילתא קא בעי
4.

Answer: In the latter case, the Nochri's sole intent is to make the Yisrael transgress.

4)

ARE BENEI NOACH OBLIGATED IN KIDUSH HASH-M? [line 23]

בעו מיניה מר' אמי בן נח מצווה על קדושת השם או אין מצווה על קדושת השם
(a)

Question: Are Bnei Noach commanded about Kidush Hash-m?

אמר אביי ת"ש שבע מצות נצטוו בני נח
(b)

Answer #1 (Abaye - Beraisa): Bnei Noach are commanded about seven Mitzvos;

ואם איתא תמני הויין
1.

If they were commanded about Kidush Hash-m, this would be an eighth!

א"ל רבא אינהו וכל אבזרייהו
(c)

Rejection (Rava): They are commanded about seven Mitzvos and all their ramifications (i.e. this could include forfeiting their lives rather than transgressing one of the seven Mitzvos).

מאי הוי עלה
(d)

Question: What do we conclude?

אמר רב אדא בר אהבה אמרי בי רב כתיב (מלכים ב ה) לדבר הזה יסלח ה' לעבדך בבא אדני בית רמון להשתחות שמה והוא נשען על ידי והשתחויתי וכתיב (מלכים ב ה) ויאמר לו לך לשלום
(e)

Answer #2 (Rav Ada bar Ahavah): "...Yislach Hash-m... Adoni... Nish'an Alai v'Hishtachaveisi" (Na'aman accepted to be a Ger Toshav, and mentioned that he must bow with his master to idolatry). Elisha blessed him "Lech l'Shalom";

(דף עה,א) ואם איתא לא לימא ליה
1.

Version #1 (Our text, Rashi) If he were commanded about Kidush Hash-m, Elisha should have protested!

הא בצנעה הא בפרהסיא
2.

Rejection: Yisraelim would not see it. Perhaps Bnei Noach are commanded to Mekadesh Hash-m only in front of Yisraelim.

3.

NOTE: Version #2 (Tosfos) If he were commanded about Kidush Hash-m, Elisha should have explained that he is permitted only in private, but not in public!