1)

KILLING SOMEONE BEFORE HE SINS [line 1]

(משנה) ואלו הן שמצילין אותן בנפשן
(a)

(Mishnah): An onlooker may kill any of the following to prevent them from transgressing:

הרודף אחר חבירו להרגו
1.

A Rodef;

ואחר הזכר ואחר הנערה המאורסה
2.

A man chasing a man to have Bi'ah with him, or a man chasing a Na'arah Me'orasah to rape her.

אבל הרודף אחר בהמה והמחלל את השבת ועובד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} אין מצילין אותן בנפשן:
(b)

An onlooker may not kill someone chasing an animal for bestiality, or one who seeks to desecrate Shabbos, or to serve idolatry.

ת"ר מניין לרודף אחר חבירו להרגו שניתן להצילו בנפשו
(c)

(Gemara - Beraisa) Question: What is the source that we may kill a Rodef?

ת"ל (ויקרא יט) לא תעמוד על דם רעך
(d)

Answer #1: "Lo Sa'amod Al Dam Re'echa."

והא להכי הוא דאתא האי מיבעי ליה לכדתניא
(e)

Objection: We need this to teach the following!

מניין לרואה את חבירו שהוא טובע בנהר או חיה גוררתו או לסטין באין עליו שהוא חייב להצילו ת"ל לא תעמוד על דם רעך
1.

(Beraisa): If Reuven sees Shimon drowning in a river, or being dragged by an animal, or being pursued by bandits, he must save him - "Lo Sa'amod Al Dam Re'echa." (Perhaps this is only if he can save without killing the bandits, or if they are not Yisraelim, but one may not kill a Rodef.)

אין ה"נ ואלא ניתן להצילו בנפשו מנלן אתיא בקל וחומר מנערה המאורסה מה נערה המאורסה שלא בא אלא לפוגמה אמרה תורה ניתן להצילה בנפשו רודף אחר חבירו להרגו על אחת כמה וכמה
(f)

Answer #2: We learn a Kal va'Chomer from Na'arah Me'orasah. We kill one who seeks to rape her, even though he intends only to blemish her. All the more so, we kill one who seeks to kill someone!

וכי עונשין מן הדין
(g)

Objection: We do not punish based on a Kal va'Chomer!

דבי רבי תנא הקישא הוא (דברים כב) כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש
(h)

Answer #3 (d'Vei Rebbi): We learn from a Hekesh from Na'arah Me'orasah - "Ki Ka'asher... u'Retzacho Nefesh (the law of Na'arah Me'orasah is like Rotze'ach).

וכי מה למדנו מרוצח מעתה
1.

Question: We do not learn Na'arah Me'orasah from Rotze'ach. The Torah explicitly says that we do not kill her, for she was Anusah!

הרי זה בא ללמד ונמצא למד
2.

Answer: The verse seems to learn Na'arah Me'orasah from Rotze'ach, but really, Na'arah Me'orasah teaches about Rotze'ach;

מקיש רוצח לנערה המאורסה מה נערה המאורסה ניתן להצילה בנפשו אף רוצח ניתן להצילו בנפשו
i.

It equates Na'arah Me'orasah and Rotze'ach. Just like one can kill one who seeks to rape a Na'arah Me'orasah to save her, one can kill a Rodef to save the victim.

ונערה מאורסה גופה מנלן
(i)

Question: What is the source to kill one who seeks to rape a Na'arah Me'orasah?

כדתנא דבי ר' ישמעאל דתנא דבי רבי ישמעאל (דברים כב) ואין מושיע לה הא יש מושיע לה בכל דבר שיכול להושיע
(j)

Answer (Tana d'Vei R. Yishmael): "V'Ein Moshi'a Lah" - if someone can save her, he does whatever is necessary (he may kill the rapist).

גופא מניין לרואה את חברו שהוא טובע בנהר או חיה גוררתו או לסטין באין עליו שהוא חייב להצילו ת"ל לא תעמוד על דם רעך
(k)

(Beraisa): If Reuven sees Shimon drowning in a river, or being dragged by an animal, or being pursued by bandits, he must save him - "Lo Sa'amod Al Dam Re'echa."

והא מהכא נפקא מהתם נפקא
(l)

Question: A different verse teaches this!

אבדת גופו מניין
1.

(Beraisa) Question: If one is in danger of dying, what is the source that one must save him?

ת"ל והשבותו לו
2.

Answer: "Va'Hashevoso Lo."

אי מהתם הוה אמינא ה"מ בנפשיה אבל מיטרח ומיגר אגורי אימא לא
(m)

Answer: From there, we would know that an onlooker must exert himself to save him, but we would not know that (if he cannot) he must hire others to save him;

קמ"ל
1.

"Lo Sa'amod Al Dam Re'echa" teaches that he must hire others.

2)

WHEN MAY WE KILL? [line 32]

תנו רבנן
(a)

(Beraisa): An onlooker may kill any of the following to prevent them from transgressing:

אחד הרודף אחר חבירו להרגו
1.

A Rodef;

ואחר הזכר
2.

A man chasing a man for the sake of Mishkav Zachar;

ואחר נערה המאורסה ואחר חייבי מיתות ב"ד ואחר חייבי כריתות מצילין אותן בנפשו
3.

A man chasing a Na'arah Me'orasah (to rape her), or any other Ervah punishable by Misah or Kares.

אלמנה לכהן גדול גרושה וחלוצה לכהן הדיוט אין מצילין אותן בנפשו
(b)

We do not kill a Kohen Gadol chasing a widow, or a regular Kohen chasing a divorcee or Chalutzah (for these are only Chayavei Lavin).

נעבדה בה עבירה אין מצילין אותה בנפשו
(c)

If he already sinned with her, we do not kill him.

יש לה מושיע אין מצילין אותה בנפשו
(d)

If someone can save her (without killing him), we do not kill him.

רבי יהודה אומר אף האומרת הניחו לו שלא יהרגנה
(e)

R. Yehudah says, even if she says 'do not pursue him, lest he kill me (before you kill him)', we do not kill him.

מנה"מ
(f)

Question: What is the source of these laws (other than Rodef, which we learned above)?

אמר קרא (דברים כב) ולנערה לא תעשה דבר אין לנערה חטא מות נער זה זכור
(g)

Answer: "Vela'Na'arah Lo Sa'aseh Davar" - 'Na'arah' is spelled (without a 'Hei') like Na'ar, to teach about someone chasing a man;

נערה זו נערה המאורסה
1.

'Na'arah' teaches about a Na'arah Me'orasah;

חטא אלו חייבי כריתות
2.

'Chet' teaches Arayos of Kares;

מות אלו חייבי מיתות ב"ד
3.

'Maves' teaches Arayos of Misah.

כל הני למה לי
(h)

Question: Why must the Torah teach all of these?

צריכי דאי כתב רחמנא נער משום דלאו אורחיה אבל נערה דאורחה אימא לא
(i)

Answer #1: Had it taught only Na'ar, one might have thought that we (kill to) save him because Mishkav Zachar is abnormal (and is a great disgrace), but we do not save a woman;

ואי כתב רחמנא נערה משום דקא פגים לה אבל נער דלא קא פגים ליה אימא לא
1.

Had it taught only Na'arah, one might have thought that we save her from becoming defiled (she loses her virginity, and her husband will despise her), but we do not save a male;

ואי כתב רחמנא הני (דף עג,ב) משום דהאי לאו אורחיה הוא והא קא פגים לה אבל שאר עריות דאורחייהו ולא נפיש פיגמייהו אימא לא
2.

Had it taught only these two, one might have thought that this is only because (Na'ar) is abnormal or (Na'arah Me'orasah) is greatly defiled, but we do not save other Arayos;

73b----------------------------------------73b
כתב רחמנא חטא
i.

Therefore, 'Chet' is needed to teach other Arayos.

ואי כתב רחמנא חטא הוה אמינא אפילו חייבי לאוין כתב רחמנא מות
3.

Had it taught only 'Chet', one might have thought that even Chayavei Lavin are included. Therefore, it says 'Maves.'

ואי כתב רחמנא מות הוה אמינא חייבי מיתות בית דין אין חייבי כריתות לא כתב רחמנא חטא
4.

Had it taught only 'Maves', one might have thought that Chayavei Misah are included, but not Chayavei Kerisus. Therefore, it says 'Chet.'

ולכתוב רחמנא חטא מות ולא בעי נער ונערה
(j)

Objection:: The Torah could have said 'Chet Maves', and it would not need to say 'Na'ar' and 'Na'arah'!

אין ה"נ
(k)

Answer #2: Indeed, that would suffice to teach all these cases;

ואלא נער נערה חד למעוטי עובד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} וחד למעוטי בהמה ושבת
1.

Rather, 'Na'ar' excludes (one about to serve) idolatry. 'Na'arah' excludes bestiality and Chilul of Shabbos.

ולרבי שמעון בן יוחי דאמר עובד <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ניתן להצילו בנפשו למה לי
(l)

Question: According to R. Shimon, who says that we do kill someone about to serve idolatry, what do they exclude?

חד למעוטי בהמה וחד למעוטי שבת
(m)

Answer: One of them excludes bestiality, and the other excludes Chilul Shabbos;

סד"א תיתי שבת מחילול חילול <מעבודת כוכבים> {מעבודה זרה}
1.

One might have thought to include Shabbos, from the Gezeirah Shavah "Chilul-Chilul" from idolatry. 'Na'ar' (or 'Na'arah') teaches that this is not so.

ולרבי אלעזר ברבי שמעון דאמר מחלל את השבת ניתן להצילו בנפשו דאתיא שבת מחילול חילול <מעבודת כוכבים> {מעבודה זרה} מאי איכא למימר
(n)

Question: According to R. Elazar b'Rebbi Shimon, who says that we kill someone about to serve idolatry or desecrate Shabbos, what do they exclude?

חד מיעוט למעוטי בהמה ואידך איידי דכתב רחמנא נער כתב נמי נערה:
(o)

Answer: 'Na'ar' excludes bestiality. There is a tradition to pronounce it 'Na'arah' to correspond to the Parshah (which discusses a girl).

3)

KILLING TO PREVENT RAPE [line 19]

רבי יהודה אומר אף האומרת הניחו לו שלא יהרגנה:
(a)

(Mishnah - R. Yehudah): Even if she says 'do not pursue him, lest he kill me', we do not kill him.

במאי קמיפלגי
(b)

Question: What do they argue about?

אמר רבא במקפדת על פיגמה ומניחתו שלא יהרגנה
(c)

Answer (Rava): They argue in a case that she does not want to be defiled, but prefers that they not pursue him, lest he kill her:

רבנן סברי אפיגמה קפיד רחמנא והרי מקפדת על פיגמה
1.

Chachamim say that the criterion is the Pegam, and she is concerned for this;

ורבי יהודה האי דקאמר רחמנא קטליה משום דמסרה נפשה לקטלא הא לא מסרה נפשה לקטלא
2.

R. Yehudah says that the Torah allows killing him to save her life (perhaps she will resist and he will kill her). Here, she is not ready to sacrifice her life.

אמר ליה רב פפא לאביי אלמנה לכהן גדול נמי קא פגים לה
(d)

Question (Rav Papa): A Kohen Gadol defiles also a widow (he makes her a Chalalah, forbidding her to Terumah and Kohanim), yet we do not kill to save her!

אמר ליה אפיגמה רבה קפיד רחמנא אפיגמה זוטא לא קפיד רחמנא:
(e)

Answer (Abaye): The Torah allows killing to save from a big Pegam, but not from a small one.

חטא אלו חייבי כריתות:
(f)

(Beraisa): 'Chet' teaches Arayos of Kares.

ורמינהו ואלו נערות שיש להן קנס הבא על אחותו
(g)

Contradiction (Mishnah): The fine (for raping or enticing a virgin Na'arah) applies (even) to one who has Bi'ah with his sister. (If he may be killed to save her, he would be exempt from the fine!)

אמרוה רבנן קמיה דרב חסדא משעת העראה דפגמה איפטר לה מקטלא ממונא לא משלם עד גמר ביאה
(h)

Answer #1 (Rabanan): He cannot be killed once he did Ha'ara'ah (the first stage of Bi'ah). The fine is for completing the marital act (which breaks the Besulim).

הניחא למאן דאמר העראה זו נשיקה
(i)

Objection: This is like the opinion that Ha'ara'ah is touching (of the genitals);

אלא למ"ד העראה זו הכנסת עטרה מאי איכא למימר
1.

However, like the opinion that it is entrance of the crown (of the Ever), this breaks the Besulim. Liability for the fine comes when he may be killed!

אלא אמר רב חסדא כגון שבא עליה שלא כדרכה וחזר ובא עליה כדרכה
(j)

Answer #2 (Rav Chisda): The case is, he had abnormal Bi'ah with her (which is Pogem her but does not break the Besulim), and afterwards (when he may no longer be killed) he had normal Bi'ah with her (for which he must pay the fine).

רבא אמר במניחתו שלא יהרגנה ור' יהודה היא
(k)

Answer #3 (Rava): The case is, she told the onlookers not to kill him. The Mishnah is like R. Yehudah (that he may not be killed in such a case).

(דף עד,א) רב פפא אמר במפותה ודברי הכל
(l)

Answer #4 (Rav Papa): The case is, he enticed her (she consented). All agree that we do not kill him; he must pay the fine.

אביי אמר ביכול להציל באחד מאבריו ורבי יונתן בן שאול היא
(m)

Answer #5 (Abaye): The case is, someone could have saved her without killing him. The Mishnah is like R. Yonason ben Sha'ul.

דתניא רבי יונתן בן שאול אומר רודף שהיה רודף אחר חבירו להורגו ויכול להצילו באחד מאבריו ולא הציל נהרג עליו
1.

(Beraisa - R. Yonason ben Sha'ul): If the Nirdaf or an onlooker could have stopped the Rodef by maiming one of his limbs, but he killed him, he is (Rambam - worthy of being) killed for doing so.