1)

THE EXEMPTION OF METZAMTZEM [line 3]

רב אחא בר רב פוטר אמר רב משרשיא מ"ט דאבוה דאבא דפוטר אמר קרא
(a)

(Rav Mesharshiya): Rav Acha bar Rav exempted due to a verse:

(במדבר לה) מות יומת המכה רוצח הוא ברוצח הוא דחייב לן מצמצם בנזקין לא חייב לן מצמצם
1.

"Mos Yumas ha'Makeh Rotze'ach Hu" - a murderer is liable for Metzamtzem, but a damager is not.

2)

LEAVING SOMEONE TO DIE [line 7]

אמר רבא כפתו ומת ברעב פטור
(a)

(Rava): If Reuven tied up Shimon and Shimon starved to death, Reuven is exempt. (The cause of death, i.e. hunger, came by itself.)

ואמר רבא כפתו בחמה ומת בצינה ומת חייב
(b)

(Rava): If Reuven tied up Shimon in a hot sun or in the cold and he died from this, Reuven is liable;

סוף חמה לבא סוף צינה לבא פטור
1.

If he tied him up before the sun shone there or before it was cold, but knowing that the sun or cold will later come, he is exempt. (This is only Grama, i.e. causation.)

ואמר רבא כפתו לפני ארי פטור
(c)

(Rava): If Reuven tied up Shimon in front of a lion, he is exempt (Rashi - Shimon could not have escaped even if he was not tied up; Tosfos - since Reuven had time to tie him up, surely the lion was not yet upon him);

לפני יתושין חייב
1.

If he tied him up in front of a swarm of mosquitoes and they killed him, he is liable.

רב אשי אמר אפילו לפני יתושין נמי פטור הני אזלי והני אתו
(d)

(Rav Ashi): Even if he tied him up in front of mosquitoes, he is exempt. (Perhaps) the ones chasing him went away, and others came and killed him.

איתמר כפה עליו גיגית ופרע עליו מעזיבה רבא ורבי זירא חד אמר חייב
(e)

(Rava or R. Zeira): If Reuven tied a barrel over Shimon (and he suffocated) or he uncovered the roof over him (allowing the cold in, which killed him) he is liable;

וחד אמר פטור
(f)

(The other of Rava and R. Zeira): He is exempt.

תסתיים דרבא הוא דאמר פטור דאמר רבא כפתו ומת ברעב פטור
(g)

Inference: Rava must exempt, for Rava taught that if he tied him up and he starved to death, he is exempt.

אדרבה תסתיים דרבי זירא הוא דאמר פטור דא"ר זירא האי מאן דעייליה לחבריה בביתא דשישא ואדליק ליה שרגא ומת חייב
(h)

Objection: R. Zeira must exempt, for he taught that if Levi locked Yehudah in a marble house and lit a fire (and the heat killed him), he is liable;

טעמא דאדליק ליה שרגא הא לא אדליק ליה שרגא לא
1.

Inference: Had he not lit the fire, he would be exempt!

אמרי התם בלא שרגא לא מתחיל הבלא (דף עז,ב) בשעתיה
(i)

Answer: There, had he not lit the fire, he would be exempt because the cause of death (the heat) did not begin yet.

77b----------------------------------------77b
הכא בלא שרגא נמי מתחיל הבלא בשעתיה:
1.

When he tied a barrel over him, the (lack of air, the analog of the) heat is there from the beginning.

<סימן סול"ם תרי"ס סמני"ן בכות"ל> אמר רבא דחפו לבור וסולם בבור ובא אחר וסילקו ואפילו הוא קדם וסילקו פטור דבעידנא דשדייה יכול לעלות הוא
(j)

(Rava): If Reuven pushed Shimon into a pit with a ladder, and Yehudah or even Reuven himself removed the ladder (leaving Shimon to die), he is exempt, because when he pushed him in, it was possible to leave. (Removing the ladder is only Grama.)

ואמר רבא זרק חץ ותריס בידו ובא אחר ונטלו ואפילו הוא קדם ונטלו פטור
(k)

(Rava): If Shimon was holding a shield, and Reuven shot an arrow at him, and Yehudah or even Reuven himself removed the shield, he is exempt;

דבעידנא דשדייה ביה מיפסק פיסקיה גיריה
1.

This is because his liability the arrow ended at the time he shot it (it was not prone to kill. Removing the shield is only Grama.)

ואמר רבא זרק בו חץ וסמנין בידו ובא אחר ופיזרן ואפי' הוא קדם ופיזרן פטור
(l)

(Rava): If Shimon was holding medicine (that could heal him from being hit with an arrow), and Reuven shot an arrow at him, and Yehudah or even Reuven himself removed the medicine, he is exempt;

דבעידנא דשדא ביה יכול להתרפאות הוה
1.

This is because when he shot the arrow, Shimon could have cured himself.

א"ר אשי הלכך אפילו סמנין בשוק
(m)

(Rav Ashi): Therefore, even if Shimon was not holding medicine but he could buy it in the market, Reuven is exempt.

א"ל רב אחא בריה דרבא לרב אשי נזדמנו לו סמנין מהו
(n)

Question (Rav Acha brei d'Rava): If when Reuven shot the arrow Shimon did not have a way to obtain medicine, and later Shimon had an opportunity but did not cure himself, what is the law?

אמר ליה הרי יצא מבית דין זכאי
(o)

Answer (Rav Ashi): Once Shimon had an opportunity to cure himself, Reuven is permanently exempted.

3)

BOUNCING A BALL OFF A WALL [line 15]

ואמר רבא זרק צרור בכותל וחזרה לאחוריה והרגה חייב
(a)

(Rava): If Reuven threw a rock at a wall and it bounced back and killed, he is liable.

ותנא תונא כגון אלו המשחקין בכדור שהרגו
(b)

Support (Beraisa): If Levi was playing with a ball (to bounce it off a wall), and it bounced back and killed someone:

במזיד נהרגין
1.

If Levi was Mezid, he is killed;

בשוגג גולין
2.

If he was Shogeg, he is exiled (he must stay in an Ir Miklat).

בשוגג גולין פשיטא
3.

Objection: This law (Galus) is obvious!

במזיד נהרגין איצטריך ליה
4.

Answer: The Chidush is the first law, that if he was Mezid, he is killed;

מהו דתימא התראת ספק היא מי יימר דהדרה קמ"ל
i.

One might have thought that since it is not clear that it will bounce back, the warning is doubtful and he is exempt. The Beraisa teaches that this is not so.

תני רב תחליפא בר מערבא קמיה דרבי אבהו כגון אלו המשחקין בכדור שהרגו תוך ארבע אמות פטור חוץ לארבע אמות חייב
(c)

(Rav Tachlifa bar Ma'arava - Beraisa): If Levi was playing with a ball (like above) and it bounced and killed someone within four Amos (of the wall), he is exempt (from Galus; some explain, from Misas Beis Din). Outside of four Amos, he is liable.

אמר ליה רבינא לרב אשי היכי דמי
(d)

Question (Ravina): What is the case?

אי דקא ניחא ליה אפילו פורתא נמי
1.

If he wanted it to go that far, he should be liable even within four Amos;

אי דלא ניחא ליה אפילו טובא נמי לא
2.

If he did not want it to go that far, he should be exempt even outside four Amos!

אמר ליה סתם משחקין בכדור כמה <דעיילי טפי> [דאזלי מיניה] מינח ניחא ליה
(e)

Answer (Rav Ashi): People who play with balls want the ball to bounce back as far as possible. (We assume that he did not want it to go less than four Amos.)

למימרא דכה"ג כחו הוא
(f)

Inference: (Since he is liable, this shows that) bouncing a ball off a wall is considered one's Ko'ach (impetus).

ורמינהי המקדש ונפל קידוש על ידו או על הצד ואחר כך נפל לשוקת פסול
(g)

Contradiction (Mishnah): If Reuven wanted to be Mekadesh (put ashes of the Parah Adumah on) water, and the ashes fell on his hand or on the side of the Keli holding the water and from there to the water, the Kidush is invalid.

הכא במאי עסקינן בשותת
(h)

Answer: The case is, the ashes came to rest, and then fell (by themselves, and not because he initially dropped them).

תא שמע מחט שהיה נתונה על החרס והזה עליה ספק על המחט הזה ספק על החרס הזה ומיצה עליה הזאתו פסול
(i)

Question (Mishnah): If a needle was on earthenware, and one sprinkled Mei Chatas, and he is unsure if it went directly on the needle or if it fell on the earthenware and from there Mitzah (spurted) to the needle, the sprinkling is invalid.

אמר רב חיננא בר יהודה משמיה דרב מצא איתמר
(j)

Answer (Rav Chinena bar Yehudah): The text should say 'Matza' (it was found) on the needle (the earthenware is inclined. Perhaps it flowed down not due to human Ko'ach.)

אמר רב פפא האי מאן דכפתיה לחבריה ואשקיל עליה בידקא דמיא גירי דידיה הוא ומיחייב
(k)

(Rav Papa): If Reuven tied up Shimon and directed water to onto him, and it killed him, Reuven is liable for murder, for his action killed him. It is as if he shot an arrow at him;

הני מילי בכח ראשון אבל בכח שני גרמא בעלמא הוא
1.

This is only if he was right by Shimon when he directed the water. If not, he only caused the death, so he is exempt.

ואמר רב פפא זרק צרור למעלה והלכה לצדדין והרגה חייב
(l)

(Rav Papa): If Reuven threw a rock up and it came down and killed someone to the side, he is liable. (It killed due to Reuven's Ko'ach, not just due to gravity).

אמר ליה מר בר רב אשי לרב פפא מ"ט משום דכחו הוא אי כחו תיזיל לעיל
(m)

Question (Mar bar Rav Ashi): If it moved due to his Ko'ach, it should have continued in the direction he threw it, i.e. up!

(דף עח,א) ואי לאו כחו הוא תיזיל לתחת
1.

Counter-question (Rav Papa): If it is not his Ko'ach, it should have gone straight down!

אלא כח כחוש הוא
(n)

Answer (Rav Papa): Rather, the sideways movement is a weak component of Reuven's Ko'ach.