1)

WHAT A ZAKEN MAMREI IS LIABLE FOR [last line on previous Amud]

תנו רבנן כי יפלא ממך דבר (דף פז,א) במופלא שבב"ד הכתוב מדבר
(a)

(Gemara - Beraisa #1): "Ki YiPaLEI..." discusses MuFLA (someone qualified to be part) of Beis Din;

ממך זה יועץ
(b)

"Mimcha" refers to (an argument about Ibur Shanah (making a leap year), which is called) counsel;

וכן הוא אומר (נחום א) ממך יצא חושב על ה' רעה יועץ בליעל
1.

We learn from "Mimcha Yatza...Yo'etz Bli'ya'al."

דבר זו הלכה
(c)

"Davar" refers to a (dispute about a) Halachah (a tradition from Moshe from Sinai);

למשפט זה הדין
(d)

"La'Mishpat" refers to things learned from Gezerah Shavah;

בין דם לדם בין דם נדה דם לידה דם זיבה
(e)

"Bein Dam l'Dam" refers to blood of Nidah, birth or Zivah;

בין דין לדין בין דיני נפשות דיני ממונות דיני מכות
(f)

"Bein Din l'Din" refers to capital and monetary cases and cases of lashes;

בין נגע לנגע בין נגעי אדם נגעי בתים נגעי בגדים
(g)

"Bein Nega l'Nega" refers to Tzara'as of people, houses or garments;

דברי אלו החרמים והערכין וההקדשות
(h)

"Divrei" refers to laws of Cherem, Erchin and Hekdesh;

ריבות זו השקאת סוטה ועריפת עגלה וטהרת מצורע
(i)

"Rivos" refers to making a Sotah drink, Eglah Arufah (a calf beheaded for atonement when a murdered corpse is found), and Taharah of a Metzora;

בשעריך זו לקט שכחה ופאה
(j)

"Bi'She'arecha" refers to Leket, Shichchah and Pe'ah (one who harvests his field must leave them for the poor);

וקמת מב"ד ועלית מלמד שבית המקדש גבוה מא"י
(k)

"V'Kamta" -from Beis Din; "v'Alisa" teaches that the Beis ha'Mikdash is the highest place in Eretz Yisrael;

וא"י גבוה מכל הארצות
1.

Eretz Yisrael is the highest of all lands.

אל המקום מלמד שהמקום גורם
(l)

"El ha'Makom" - the Parshah applies only if they go to the Great Sanhedrin in Lishkas ha'Gazis.

בשלמא בית המקדש גבוה מא"י דכתיב ועלית
(m)

Question: Granted, "v'Kamta v'Alisa" teaches that the Beis ha'Mikdash is the highest place in Eretz Yisrael. (Wherever the Chacham and his Beis Din are, they ascend to the Mikdash);

אלא א"י גבוה מכל הארצות מנא ליה
1.

What is the source that Eretz Yisrael is the highest of all lands?

דכתיב (ירמיהו כג) לכן הנה ימים באים נאם ה' <לא יאמר> [ולא יאמרו עוד] חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את זרע בית ישראל מארץ צפונה ומכל הארצות אשר הדחתים שם וישבו על אדמתם
(n)

Answer: "...Hash-m Asher He'elah... Beis Yisrael... umi'Kol ha'Aratzos Asher Hidachtim Sham (He will bring Yisrael up to Eretz Yisrael)."

תנו רבנן זקן ממרא אינו חייב אלא על דבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת דברי ר"מ
(o)

(Beraisa #2 - R. Meir): Zaken Mamrei is liable only for (ruling about) something punishable by Kares (if Mezid) and Chatas (if Shogeg);

רבי יהודה אומר על דבר שעיקרו מדברי תורה ופירושו מדברי סופרים
(p)

R. Yehudah says, he is (also) liable for a law whose source is in the Torah, but the explanation is through Chachamim;

ר"ש אומר אפילו דקדוק אחד מדקדוקי סופרים
(q)

R. Shimon says, he is liable for a law that is (not explicit in the Torah at all, it is only) deduced by Chachamim.

2)

REBBI MEIR'S OPINION [line 24]

מאי טעמא דר"מ
(a)

Question: What is R. Meir's reason?

גמר דבר דבר
(b)

Answer: He learns a Gezerah Shavah "Davar-Davar";

כתיב הכא (דברים יז) כי יפלא ממך דבר למשפט וכתיב התם (ויקרא ד) ונעלם דבר מעיני הקהל מה להלן דבר שחייב על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת אף כאן דבר שחייב על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת
1.

It says here "Ki Yipalei Mimcha Davar", like it says (about Par He'elem Davar) "v'Nelam Davar me'Einei ha'Kahal." Just like there it refers to transgressions of Kares and Chatas, also here.

ור' יהודה (דברים יז) על פי התורה אשר יורוך עד דאיכא תורה ויורוך
(c)

R. Yehudah learns from "Al Pi ha'Torah Asher Yorucha" - a law pertaining to (written) Torah and Hora'ah (of Chachamim);

ור"ש אשר יגידו לך מן המקום ההוא אפילו כל דהו
(d)

R. Shimon learns from "Asher Yagidu Lecha Min ha'Makom ha'Hu" - even Kol d'Hu (any law).

א"ל רב הונא בר חיננא לרבא תרגמא לי להא מתניתא אליבא דר"מ
(e)

Rav Huna bar Chinena: Explain to me how Beraisa #1 can be R. Meir (that everything mentioned (Ibur Shanah, tradition from Moshe from Sinai, Gezerah Shavah...) is punishable by Kares and Chatas.

א"ל רבא לרב פפא פוק תרגמא ליה כי יפלא במופלא שבב"ד הכתוב מדבר ממך זה יועץ שיודע לעבר שנים ולקבוע חדשים
(f)

Rav Papa: Regarding Ibur Shanah, the Chacham and the Sanhedrin argue about when we may be Me'aber the year:

כדתנן הן העידו שמעברים את השנה כל אדר
1.

(Mishnah): R. Yehoshua and R. Papyus testified that we may be Me'aber the year (before or) anytime during Adar;

שהיו אומרים עד הפורים
i.

Chachamim used to say that it is permitted only until Purim.

דאי להאי גיסא קא שרי חמץ בפסח ואי להאי גיסא קא שרי חמץ בפסח
2.

If Ibur Shanah was declared after Purim, they argue about when Pesach is. This pertains to Kares and Chatas (if one eats Chametz during what is truly Pesach).

דבר זה הלכה זו הלכות אחד עשר דאיתמר עשירי רבי יוחנן אמר עשירי כתשיעי ור"ש בן לקיש אמר עשירי כאחד עשר
(g)

They argue about a tradition from Moshe from Sinai regarding Dam Zivah:

רבי יוחנן אמר עשירי כתשיעי מה תשיעי בעי שימור אף עשירי בעי שימור
1.

(R. Yochanan): If a woman sees blood on the 10th day (of the 11 days of Zivah following Nidah), this is like seeing on the ninth. (Then, she must be Shomer (refrain from Bi'ah on) the next day, for she can become a full Zavah if she sees on the next two days. Also when she sees on the 10th, she can become a Zavah Ketanah if she will see on day 11);

ר"ל אמר עשירי כאחד עשר מה אחד עשר לא בעי שימור אף עשירי לא בעי שימור
2.

(Reish Lakish): Seeing on the 10th day is like seeing on the 11th. (Then, she need not be Shomer the next day, for any future blood is not Dam Zivah, rather Dam Nidah. Even though when she sees on the 10th she could become a Zavah Ketanah, a Halachah from Sinai teaches that Shimur does not apply.)

משפט זה הדין (דף פז,ב) דין בתו מאנוסתו
(h)

They argue about the Isur of a man to his daughter from a woman he raped (or enticed);

87b----------------------------------------87b
דאמר רבא א"ל רב יצחק בר אבודימי אתיא הנה הנה אתיא זימה זימה
1.

(Rava): We learn from Gezeros Shavah "Henah-Henah" and "Zimah-Zimah."

בין דם לדם בין דם נדה דם לידה דם זיבה דם נדה בפלוגתא עקביא בן מהללאל ורבנן
(i)

They argue about Dam Nidah as the following Tana'im do:

דתנן דם הירוק עקביא בן מהללאל מטמא
1.

(Mishnah - Akavya ben Mahalal'el): Yarok blood is Metamei (makes a woman a Nidah. Almost all Rishonim say that (plain) Yarok is yellow. Green is called Yarok k'Karsi. Me'iri - Yarok is green, but all are Metamei yellow);

וחכמים מטהרין
2.

Chachamim are Metaher.

דם לידה בפלוגתא דרב ולוי
(j)

They argue about blood of childbirth as Rav and Levi do. (Any blood that a woman sees from day 8 through day 40 after the birth of a boy, or from day 15 through day 80 after the birth of a girl, is called Dam Tohar. It is Tahor, and is not Metamei her. Blood she sees at any other time is Tamei, and it is Metamei her);

דאתמר רב אמר מעין אחד הוא התורה טימאתו והתורה טיהרתו
1.

(Rav): There is one source for both Dam Tamei and Dam Tohar. The Torah decrees when the blood is Tamei, and when it is Tahor;

ולוי אמר שני מעיינות הן נסתם הטמא נפתח הטהור נסתם הטהור נפתח הטמא:
2.

(Levi): Dam Tamei and Dam Tohar come from different sources. (They argue about a woman who, at the start (or end) of the days of Dam Tohar, was in the middle of a flow of blood. Levi holds that in this case, we assume that all the blood (until the flow ceases) is from the source from which the flow began, and it is Tamei (or Tahor) like the beginning of the flow in the days of Dam Tamei (or Tohar). Rav says that even though it is from one source, the Torah changes its status when she begins (or ends) the days of Dam Tohar.)

דם זיבה בפלוגתא דר"א ורבי יהושע
(k)

They argue about blood of Zivah as R. Eliezer and R. Yehoshua do:

דתנן קישתה שלשה ימים בתוך אחד עשר יום אם שפתה מעת לעת וילדה הרי זו יולדת בזוב דברי ר"א
1.

(Mishnah - R. Eliezer): If a woman saw Dam Zivah three consecutive days amidst Koshi (labor pains) and ceased Koshi for 24 consecutive hours before giving birth, (we do not attribute the blood to the birth;) she is Yoledes b'Zov (a Zavah who gave birth. Dam Tohar does not apply to her);

ור' יהושע אומר לילה ויום כלילי שבת ויומו
2.

R. Yehoshua says, this is only if she ceased Koshi for a Halachic day (a night followed by the day, like Shabbos).

ששפתה מן הצער ולא מן הדם
i.

She must cease from pain. It does not matter whether or not she ceased seeing blood.

בין דין לדין בין דיני ממונות דיני נפשות דיני מכות דיני ממונות בפלוגתא דשמואל ורבי אבהו
(l)

They argue about monetary cases as Shmuel and R. Avahu do:

דאמר שמואל שנים שדנו דיניהם דין אלא שנקראין בית דין חצוף
1.

(Shmuel): If two judged a monetary case, the verdict stands, just it is called an impudent Beis Din.

ורבי אבהו אמר לדברי הכל אין דיניהן דין
2.

(R. Avahu): All agree that this is not a judgment.

דיני נפשות בפלוגתא דרבי ורבנן
(m)

They argue about capital cases as Rebbi and Chachamim do:

דתניא רבי אומר (שמות כא) ונתת נפש תחת נפש ממון
1.

(Beraisa - Rebbi): "V'Nosata Nefesh Tachas Nafesh" refers to money. (If Ploni intended to kill Reuven, and killed Shimon, he pays money.)

אתה אומר ממון או אינו אלא נפש ממש
2.

Suggestion: Perhaps it refers to capital punishment (like Chachamim hold)!

נאמר נתינה למעלה ונאמר נתינה למטה
3.

Rejection: It says 'Nesinah' here, and also regarding compensation for causing a miscarriage;

מה להלן ממון אף כאן ממון
i.

Just like the latter refers to money, also here.

דיני מכות בפלוגתא דרבי ישמעאל ורבנן
(n)

They argue about lashes as R. Yishmael and Chachamim do:

דתנן מכות בג'
1.

(Mishnah): Cases of lashes require three judges;

משום רבי ישמעאל אמרו בכ"ג
2.

R. Yishmael says, they require 23.

בין נגע לנגע בין נגעי אדם נגעי בתים נגעי בגדים נגעי אדם בפלוגתא דרבי יהושע ורבנן
(o)

Regarding Tzara'as of people, they argue as R. Yehoshua and Chachamim do:

דתנן אם בהרת קדם לשער הלבן טמא אם שער לבן קדם לבהרת טהור
1.

If Baheres (a white appearance on the skin) preceded the white hair, he is Muchlat (absolutely Tamei). If the white hair came first, he is Tahor (i.e. Musgar, i.e. only quarantined);

ספק טמא
2.

If we are in doubt which came first, he is Tamei;

רבי יהושע אומר כהה
3.

R. Yehoshua says, Kehah.

מאי כהה
4.

Question: What does this mean?

אמר רבא כהה טהור
5.

Answer (Rabah): It is as if the Tzara'as became weaker, and he is Tahor.

נגעי בתים בפלוגתא דרבי אלעזר ברבי שמעון ורבנן
(p)

Regarding Tzara'as of houses, they argue as R. Elazar bar Shimon and Chachamim do:

דתנן רבי אליעזר ברבי שמעון אומר לעולם אין הבית טמא עד שיראה כשני גריסין על שתי אבנים בשתי כתלים בקרן זוית ארכו כשני גריסין ורחבו כגריס
1.

(Mishnah - R. Elazar b'Rebbi Shimon): A Bayis ha'Menuga must have appearances (of Tzara'as) the size of a Gris on each of two stones that touch in the corner (and the appearances touch each other).

מאי טעמא דר' אלעזר בר"ש
2.

Question: What is his reason?

כתיב קיר וכתיב קירות
3.

Answer: It says "Kir", and it says "Kiros";

איזהו קיר שהוא כקירות הוי אומר זה קרן זוית
i.

A wall that is like two walls is the corner.