1)

ARGUMENTS THAT A ZAKEN MAMREI IS LIABLE FOR [line before last on previous Amud]

נגעי בגדים בפלוגתא דר' <יונתן> [נתן] בן אבטולמוס ורבנן
(a)

Regarding Tzara'as of garments, they argue as R. Nasan ben Avtulmus and Chachamim do;

דתניא ר' <יונתן> [נתן] בן אבטולמוס אומר מנין (דף פח,א) לפריחה בבגדים שהיא טהורה
1.

(Beraisa - R. Nasan ben Avtulmus) Question: What is the source that if Tzara'as spreads and covers the entire garment, it is Tahor?

נאמרה קרחת וגבחת באדם ונאמרה קרחת וגבחת בבגדים
2.

Answer: It says Karachas and Gabachas regarding people, and also regarding garments;

מה להלן פרח בכולו טהור אף כאן פרח בכולו טהור
i.

Just like if Tzara'as spreads and covers the entire person, he is Tahor, also regarding garments.

דברי אלו הערכין והחרמים והקדישות הערכין בפלוגתא דר"מ ורבנן
(b)

Regarding Erchin they argue as R. Meir and Chachamim do. (One who accepts to give the Erech of Ploni must pay to Hekdesh an amount based on Ploni's gender and age. The Torah specified Erchin for people above one month old.)

דתנן המעריך פחות מבן חדש ר"מ אומר נותן דמיו
1.

(Beraisa - R. Meir): If one vows to give the Erech of a baby less than a month old, he gives the monetary value (if he would be sold to be a slave);

וחכמים אומרים לא אמר כלום
2.

Chachamim say, the vow is void.

החרמים בפלוגתא דרבי יהודה בן בתירה ורבנן
(c)

Regarding Charamim they argue as R. Yehudah ben Beseira and Chachamim do:

דתנן ר' יהודה בן בתירה אומר סתם חרמים לבדק הבית שנאמר (ויקרא כז) כל חרם קדש קדשים הוא לה'
1.

(Mishnah - R. Yehudah ben Beseira): Unspecified Cherem is Hekdesh Bedek ha'Bayis (for upkeep of the Mikdash) - "Kol Cherem Kodesh Kodoshim Hu la'Shem";

וחכמים אומרים סתם חרמים לכהן שנאמר (ויקרא כז) כשדה החרם לכהן תהיה אחוזתו
2.

Chachamim say, unspecified Cherem is given to Kohanim - "ki'Sdei Cherem la'Kohen Tihyeh."

אם כן מה תלמוד לומר קדש קדשים הוא לה'
3.

Question: What do Chachamim learn from "Kol Cherem..."?

שחל על קדשי קדשים ועל קדשים קלים
4.

Answer: This teaches that Cherem takes effect on Kodshei Kodoshim (the most Kodesh Korbanos; even when they are permitted, only Kohanim in the Azarah may eat them) and Kodshei Kalim (Korbanos that become permitted in Yerushalayim, even to Yisre'elim. If one said about either of these 'it is Cherem', he must give the value to Kohanim).

הקדשות בפלוגתא דרבי אליעזר בן יעקב ורבנן
(d)

Regarding Hekdesh they argue as R. Eliezer ben Yakov and Chachamim do:

דתניא ר' אליעזר בן יעקב אומר אפילו צינורא של הקדש צריכה עשרה בני אדם לפדותה
1.

(Beraisa - R. Eliezer ben Yakov): Ten are required to redeem even a tiny fork of Hekdesh.

ריבות זה השקאת סוטה ועריפת העגלה וטהרת מצורע השקאת סוטה בפלוגתא דרבי אליעזר ור' יהושע
(e)

Regarding giving a Sotah to drink, they argue as R. Eliezer and R. Yehoshua do:

דתנן המקנא לאשתו ר"א אומר מקנא על פי שנים ומשקה על פי עד אחד או על פי עצמו
1.

(Mishnah - R. Eliezer): One must warn his wife (not to be secluded with Ploni) in front of (at least) two witnesses. He can make her drink through one witness of seclusion, or if he himself says that he saw her secluded;

ר' יהושע אומר מקנא על פי שנים ומשקה על פי שנים
2.

R. Yehoshua says, warning requires two witnesses. Two witnesses of seclusion are needed to make her drink.

עריפת עגלה בפלוגתא דרבי אליעזר ורבי עקיבא
(f)

Regarding Eglah Arufah they argue as R. Eliezer and R. Akiva do;

דתנן מאין היו מודדין רבי אליעזר אומר מטיבורו
1.

(Mishnah - R. Eliezer): We measure from the bellybutton of the Mes (to the nearest city);

ר' עקיבא אומר מחוטמו
2.

R. Akiva says, we measure from the nose.

ר' אליעזר בן יעקב אומר ממקום שנעשה חלל מצוארו
3.

R. Eliezer ben Yakov says, we measure from the place he was killed, his throat.

טהרת מצורע בפלוגתא דר' שמעון ורבנן
(g)

Regarding Taharas Metzora, they argue as R. Shimon and Chachamim do:

דתנן אין לו בהן יד בהן רגל אוזן ימנית אין לו טהרה עולמית
1.

(Mishnah): If a Metzora does not have a right thumb, big toe or ear (on which the blood of the Asham and oil must be put), he can never become Tahor;

ר' אליעזר אומר נותן לו על מקומו ויוצא
2.

R. Eliezer says, it suffices to put it in the place of the missing limb.

רבי שמעון אומר נותן על של שמאל ויוצא
3.

R. Shimon says, it suffices to put it on the left thumb, toe or ear.

בשעריך זה לקט שכחה פיאה לקט דתנן
(h)

Regarding Leket and Shichchah, they argue as Beis Shamai and Chachamim do:

שני שבלין לקט שלשה אינן לקט
1.

If (one or) two ears fell (together during harvesting), they are Leket (one must leave them for the poor). If three fell, they are not Leket;

שכחה שני עומרין שכחה שלשה אינן שכחה
2.

If (one or) two sheaves were forgotten (near each other during harvesting), they are Shichchah. If three were forgotten, they are not Shichchah;

ועל כולן ב"ש אומרים שלש לעני וארבע לבעל הבית
3.

Beis Shamai say, even if three fell (or were forgotten), they are Leket (or Shichchah). If four fell, they are not.

פיאה בפלוגתא דר' ישמעאל ורבנן
(i)

Regarding Pe'ah, they argue as R. Yishmael and Chachamim do:

דתנן מצות פיאה להפריש מן הקמה לא הפריש מן הקמה יפריש מן העומרין לא הפריש מן העומרין יפריש מן הכרי עד שלא מירחו
1.

(Beraisa): Pe'ah should be designated and left attached (the poor take it themselves). If the owner harvested his entire field, he separates (the amount that he should have left) from the sheaves (and gives it to the poor). If he did not, he separates from the stack before Miru'ach (final processing);

מירחו מעשר ונותן לו
i.

If Miru'ach was already done, he separates the proper amount, tithes it, and gives it to the poor.

משום רבי ישמעאל אמרו אף מפריש מן העיסה:
ii.

R. Yishmael says, even if he made a dough (before giving), he separates from the dough and give to the poor (he still did not acquire it).

2)

THE REBELLION OF ZAKEN MAMREI [line 33]

ג' בתי דינין וכו':
(a)

(Mishnah): There are three Sanhedriyos...

אמר רב כהנא הוא אומר מפי השמועה והן אומרין מפי השמועה אינו נהרג הוא אומר כך הוא בעיני והן אומרין כך הוא בעינינו אינו נהרג וכל שכן הוא אומר מפי השמועה והן אומרין כך הוא בעינינו אינו נהרג
(b)

(Rav Kahana): If the Zaken and the Sanhedrin both have traditions for their rulings, he is exempt. If both rule based on their own understanding, he is exempt, and all the more so if he has a tradition and they rule based on their own understanding;

עד שיאמר כך הוא בעיני והן אומרים מפי השמועה
1.

He is liable only if they have a tradition and he rules based on his own understanding.

תדע שהרי לא הרגו את עקביא בן מהללאל
2.

Support: This is why Akavya ben Mahalal'el was not killed (and why he was allowed to argue with the Great Sanhedrin about four things, some of which pertain to Kares).

ור' אלעזר אומר אפילו הוא אומר מפי השמועה והן אומרין כך הוא בעינינו נהרג כדי שלא ירבו מחלוקות בישראל
(c)

(R. Elazar): Even if he has a tradition and they rule based on their own understanding (and all the more so, all the other cases) he is killed, lest there be many arguments in Yisrael;

ואם תאמר מפני מה לא הרגו את עקביא בן מהללאל מפני שלא הורה הלכה למעשה
1.

Akavya was not killed because he did not instruct people to act against the Sanhedrin's opinion.

תנן כך דרשתי וכך דרשו חבירי כך למדתי וכך למדו חבירי
(d)

Question (against Rav Kahana - Mishnah): He says 'this is how I expounded, and this is how they expounded. This is how I learned, and this is how they learned.'

מאי לאו דהוא אמר מפי השמועה והם אומרין כך הוא בעינינו
1.

Suggestion: He has a tradition and they rule based on their own understanding.

לא הוא אומר כך הוא בעיני והם אומרים מפי השמועה
(e)

Answer: No, they have a tradition, and he rules based on his own understanding.

ת"ש דאמר רבי יאשיה שלשה דברים סח לי זעירא מאנשי ירושלים
(f)

Question (against Rav Kahana): R. Yoshiyah said 'Ze'ira told me three Halachos from people of Yerushalayim:

בעל שמחל על קינויו קינויו מחול
1.

If a husband made Kinuy (warned his wife against seclusion with a certain man) he may pardon it (and if she is secluded with him, she remains permitted to her husband);

88b----------------------------------------88b
(דף פח,ב) בן סורר ומורה שרצו אביו ואמו למחול לו מוחלין לו
2.

Parents may pardon their son so he will not be killed for Ben Sorer u'Moreh;

זקן ממרא שרצו בית דינו למחול לו מוחלין לו
3.

Beis Din may pardon a Zaken Mamrei so he will not be killed.

וכשבאתי אצל חבירי שבדרום על שנים הודו לי על זקן ממרא לא הודו לי כדי שלא ירבו מחלוקת בישראל
4.

My (R. Yoshiyah's) colleagues in the south agreed with the first two, but Beis Din may not pardon a Zaken Mamrei, lest there be many arguments in Yisrael. (This reason applies even if he has a tradition and they rule based on their own understanding.)'

תיובתא
(g)

Rav Kahana is refuted. (It is clear from the Yerushalmi that this R. Yoshiyah was a Tana. However, even if his words are as authoritative as a Beraisa, why can't we say that Rav Kahana holds like Anshei Yerushalayim? Perhaps they were not Tana'im, so their opinion is Batel to R. Yoshiyah's colleagues. R. Yoshiyah did not try to defend Anshei Yerushalayim. This suggests that he accepted his colleagues'opinion. Alternatively, his colleagues convinced him that he heard incorrectly (Anshei Yerushalayim never said this). Perhaps this is why he said 'they told me.')

תניא אמר רבי יוסי מתחילה לא היו מרבין מחלוקת בישראל אלא בית דין של שבעים ואחד יושבין בלשכת הגזית ושני בתי דינין של עשרים ושלשה אחד יושב על פתח הר הבית ואחד יושב על פתח העזרה ושאר בתי דינין של עשרים ושלשה יושבין בכל עיירות ישראל הוצרך הדבר לשאול שואלין מבית דין שבעירן אם שמעו אמרו להן ואם לאו באין לזה שסמוך לעירן אם שמעו אמרו להם ואם לאו באין לזה שעל פתח הר הבית אם שמעו אמרו להם ואם לאו באין לזה שעל פתח העזרה ואומר כך דרשתי וכך דרשו חבירי כך למדתי וכך למדו חבירי אם שמעו אמרו להם ואם לאו אלו ואלו באין ללשכת הגזית
(h)

(Beraisa - R. Yosi): At first there were no arguments. Any question would be brought to the local Sanhedrin. If they couldn't answer, it would be brought to the Sanhedriyos outside the Mikdash, and if needed, to the Great Sanhedrin;

ששם יושבין מתמיד של שחר עד תמיד של בין הערבים ובשבתות ובימים טובים יושבין בחיל
1.

The Great Sanhedrin was in Lishkas ha'Gazis from (the time of) the morning Tamid until the afternoon Tamid. On Shabbos and Yom Tov, they would sit in the Cheil (just outside the Azarah).

נשאלה שאלה בפניהם אם שמעו אמרו להם ואם לאו עומדין למנין רבו המטמאים טמאו רבו המטהרין טהרו
2.

If they had no tradition about the matter, they would vote to decide.

משרבו תלמידי שמאי והלל שלא שמשו כל צרכן רבו מחלוקת בישראל ונעשית תורה כשתי תורות
3.

After there were many Talmidim of Hillel and Shamai that did not learn enough from their Rebbeyim, many arguments arose, as if there were two different Toros in Yisrael (Beis Hillel and Beis Shamai).

משם כותבין ושולחין בכל מקומות
4.

From Lishkas ha'Gazis they would write and send messages to all places.

כל מי שהוא חכם ושפל ברך ודעת הבריות נוחה הימנו יהא דיין בעירו משם מעלין אותו להר הבית משם לעזרה משם ללשכת הגזית
5.

Any humble Chacham that people like, he can be a judge in his city. A judge could be elevated from a local Beis Din to the Sanhedrin at the entrance to Har ha'Bayis (when someone from this Sanhedrin died, to fill the vacancy), from there to the Sanhedrin at the entrance to the Azarah (when a vacancy arose), and from there to the Great Sanhedrin in Lishkas ha'Gazis.

שלחו מתם איזהו בן העולם הבא ענוותן ושפל ברך שייף עייל שייף ונפיק וגריס באורייתא תדירא ולא מחזיק טיבותא לנפשיה
(i)

(Chachamim of Eretz Yisrael): A Ben Olam ha'Ba is a humble person who bends down when he enters or leaves, is liked by people, is always learning Torah, and pride himself for his merits.

יהבו ביה רבנן עינייהון ברב עולא בר אבא:
1.

Everyone looked at Rav Ula bar Aba.

חזר לעירו ושנה:
(j)

(Mishnah): If the Chacham returns to his city...

ת"ר אינו חייב עד שיעשה כהוראתו או שיורה לאחרים ויעשו כהוראתו
(k)

(Beraisa): He is not liable unless he or others act according to his ruling.

בשלמא יורה לאחרים ויעשו כהוראתו מעיקרא לאו בר קטלא הוא והשתא בר קטלא הוא
(l)

Question: We understand that if others act according to his ruling, he is killed only because he became a Zaken Mamrei;

אלא שיעשה כהוראתו מעיקרא נמי בר קטלא הוא התינח היכא דאורי בחלב ודם דמעיקרא לאו בר קטלא הוא והשתא בר קטלא הוא
1.

We also understand that if he acted according to his ruling to permit Chelev or blood (which are only Chayavei Kerisus), he is Chayav Misah only because he became a Zaken Mamrei;

אלא היכא דאורי בחייבי מיתות ב"ד מעיקרא נמי בר קטלא הוא
2.

However, if he acted according to his ruling to permit a transgression of Misah, even had he not rebelled against the Great Sanhedrin, he would be Chayav Misah for the transgression!

מעיקרא בעי התראה השתא לא בעי התראה
(m)

Answer: Normally, one is liable only if he was warned. A Zaken Mamrei is liable (for following his own ruling) even without warning.

מסית דלא בעי התראה מאי איכא למימר
(n)

Question: This does not explain Mesis, who never needs to be warned!

מעיקרא אי אמר טעמא מקבלינן מיניה
(o)

Answer: Normally, if a Mesis gives a proper reason to defend himself, we accept it;

השתא אי אמר טעמא לא מקבלינן מיניה:
1.

After he rebelled against the Great Sanhedrin, we do not accept his reasons.

3)

A ZAKEN MAMREI WHO ADDS TO A MITZVAH [line 43]

(משנה) חומר בדברי סופרים מבדברי תורה
(a)

(Mishnah): There is a stringency of laws explained by Chachamim over laws explicit in the Torah;

האומר אין תפילין כדי לעבור על ד"ת פטור
1.

If a Chacham says that there is no Mitzvah of Tefilin, which explicitly contradicts the Torah, he is exempt;

חמש טוטפות להוסיף על דברי סופרים חייב:
2.

If he says that they are five Parshiyos in Tefilin, to add to what Chachamim explained, he is liable.

אמר ר' אלעזר אמר ר' אושעיא אינו חייב אלא על דבר שעיקרו מדברי תורה ופירושו מדברי סופרים ויש בו להוסיף ואם הוסיף גורע
(b)

(Gemara - R. Elazar): He is liable only for (Mitzvos of Kares and Chatas, like R. Meir, or) a Mitzvah whose source is explicit in the Torah, and is explained by Chachamim, and it is possible (but forbidden) to add to the law, and by adding, he invalidates it;

ואין לנו אלא תפילין אליבא דרבי יהודה
(c)

The only such example is Tefilin, according to R. Yehudah (who says that one is liable (also) for a law whose source is in the Torah, but the explanation is through Chachamim).

והאיכא לולב דעיקרו מדברי תורה ופירושו מדברי סופרים ויש בו להוסיף ואם הוסיף גורע
(d)

Question: Also Lulav has an explicit source in Torah, it is explained by Chachamim, and if one adds (takes additional species with the four) he invalidates the Mitzvah!

בלולב מאי סבירא לן אי סבירא לן דלולב אין צריך אגד האי לחודיה קאי והאי לחודיה קאי
(e)

Answer - part 1: If we hold that the species need not be tied, holding additional species at the same time has no consequence (Rashi; Teshuvas ha'Rashba - to invalidate the Mitzvah, but he does transgress Bal Tosif (adding to a Mitzvah));

ואי סבירא לן דצריך אגד גרוע ועומד הוא
(f)

Answer - part 2: If we hold that the species must be tied, the bundle (with the extra species) was invalid from the beginning (when he tied it; R. Elazar discusses disqualifying a Mitzvah that already was valid, by adding to it).

והאיכא ציצית דעיקרו מדברי תורה ופירושו מדברי סופרים ויש בו להוסיף ואם הוסיף גורע
(g)

Question: Also Tzitzis has an explicit source in Torah, it is explained by Chachamim, and if one adds additional strings he invalidates the Mitzvah!

בציצית מאי סבירא לן אי סבירא לן דקשר העליון לאו דאורייתא האי לחודיה קאי והאי לחודיה קאי
(h)

Answer - part 1: If we hold that the Torah does not require tying the strings even once (after inserting them through a hole in the corner), the extra strings do not invalidate the Mitzvah;

ואי סבירא לן (דף פט,א) דקשר העליון דאורייתא גרוע ועומד
(i)

Answer - part 2: If we hold that the Torah requires tying the strings, it was invalid from the beginning (he tied too many strings)!