1)

ALL OF THEM HAVE A SHARE IN THE WORLD TO COME [line 1]

מואב סיר רחצי זה גחזי שלקה על עסקי רחיצה
(a)

"Mo'av Sir Rachtzi" refers to Geichazi, who was stricken with Tzara'as (for deceiving Na'aman after Na'aman Rochatz (washed, i.e. immersed) to be cured from Tzara'as);

על אדום אשליך נעלי זה דואג האדומי
1.

"Al Edom Ashlich Na'ali" refers to Do'eg ha'Edomi.

עלי פלשת התרועעי אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה רבש"ע אם יבא דוד שהרג את הפלשתי והוריש את בניך גת מה אתה עושה לו
(b)

The angels asked, if David, who killed the Plishti (Galyus) will complain why Do'eg and Achitofel are in the world to come, how will You answer?

אמר להן עלי לעשותן ריעים זה לזה
(c)

Hash-m: "Alai Peleshes Hisro'a'i" - it is Alai (incumbent on me) to make them Re'im (friends).

(ירמיהו ח) מדוע שובבה העם הזה ירושלים משובה נצחת וגו' אמר רב תשובה נצחת השיבה כנסת ישראל לנביא
(d)

(Implied question): "Shovevah ha'Am ha'Zeh Yerushalayim Meshuvah Nitzachas" - what did Yisrael (consider to be an unbeatable) answer to the Navi?

אמר להן נביא לישראל חזרו בתשובה אבותיכם שחטאו היכן הם
(e)

Answer #1 (Rav): Zecharyah told them 'do Teshuvah. "Avoseichem Ayei Hem" (your fathers who sinned, where are they?!)'

אמרו להן ונביאיכם שלא חטאו היכן הם שנאמר (זכריה א) אבותיכם איה הם
1.

Version #1 - Maharsha - Yisrael: Your Nevi'im who did not sin, where are they?

והנביאים הלעולם יחיו
2.

Zecharyah: "Veha'Nevi'im hal'Olam Yichyu" (We know that the Nevi'im are in the world to come - we do not know about your fathers!)

אמר להן <אבותיכם> חזרו והודו שנאמר (זכריה א) אך דברי וחוקי אשר צויתי את עבדי הנביאים וגו'
3.

"Va'Yashuvu va'Yomru..." (they admitted that Zecharyah was right).

[[אמרו להן ונביאיכם שלא חטאו היכן הם שנאמר (זכריה א) אבותיכם איה הם והנביאים הלעולם יחיו
4.

Version #2 - Ben Yehoyada - Yisrael: Your Nevi'im who did not sin, where are they - "veha'Nevi'im hal'Olam Yichyu?"!

אמר להן <אבותיכם> חזרו והודו שנאמר (זכריה א) אך דברי וחוקי אשר צויתי את עבדי הנביאים וגו']]
5.

Zecharyah: "Devarai v'Chukai Asher Tzivisi Es Avadai ha'Nevi'im ha'Lo Hisigu Avoseichem va'Yashuvu va'Yomru...uch'Mo'alaleinu Ken Asah Lanu" (when the punishments prophesized for your fathers came true, they repented and admitted that they were worthy of it, so they have a share in the world to come. You do not repent!)

שמואל אמר באו עשרה בני אדם וישבו לפניו אמר להן חזרו בתשובה
(f)

Answer #2 (Shmuel): Ten men sat in front of Yechezkeil (20:1). He told them to do Teshuvah;

אמרו לו עבד שמכרו רבו ואשה שגרשה בעלה כלום יש לזה על זה כלום
1.

The men: If a master sold his slave, or a husband divorced his wife, he has no more claim on him (or her. Likewise, Hash-m has no more claim on us!)

אמר לו הקב"ה לנביא לך אמור להן (ישעיהו נ) איזה ספר כריתות אמכם אשר שלחתיה או מי מנושי אשר מכרתי אתכם לו הן בעונותיכם נמכרתם ובפשעכם שלחה אמכם
2.

Hash-m told Yechezkeil to tell them (the verse from Yeshayah) "Ei Zeh Sefer Kerisus Imchem... Mi mi'Noshai Asher Mocharti Eschem Lo Hen ba'Avonoseichem Nimkartem uv'Fish'achem Shulchah Imchem"? (I did not divorce or sell Yisrael!)

והיינו דאמר ריש לקיש מאי דכתיב דוד עבדי (ירמיהו מג) נבוכדנצר עבדי
3.

Question (Reish Lakish): Why is Nebuchadnetzar called "Avdi", just like David is?

גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתידין ישראל לומר כך לפיכך הקדים הקב"ה וקראו עבדו
4.

Answer: Hash-m knew that Yisrael would say this (what the 10 men said), therefore He called Nebuchadnetzar a slave;

עבד שקנה נכסים עבד למי נכסים למי
i.

If a slave acquires property, the slave and the property belong to the master. (Therefore, Yisrael still belong to Hash-m.)

(יחזקאל כ) והעולה על רוחכם היה לא תהיה אשר אתם אומרים נהיה כגוים כמשפחות הארצות לשרת עץ ואבן חי אני נאם ה' אלהים אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחימה שפוכה אמלוך עליכם אמר רב נחמן כל כי האי ריתחא לירתח רחמנא עלן ולפרוקינן
5.

(Rav Nachman): "Veha'Olah Al Ru'chachem... Nihyeh cha'Goyim.... Leshares Etz va'Aven... uv'Chemah Shefuchah Emloch Aleichem" - may Hash-m show this anger and redeem us!

(ישעיהו כח) ויסרו למשפט אלהיו יורנו אמר רבה בר בר חנה אמר להן נביא לישראל חזרו בתשובה אמרו לו אין אנו יכולין יצר הרע שולט בנו
(g)

Answer #3 (Rabah bar bar Chanah): "V'Yisro la'Mishpat..." - when Yeshayah told Yisrael to do Teshuvah, they said that the Yetzer ha'Ra rules over them;

אמר להם יסרו יצריכם
1.

Yeshayah: Afflict your inclinations!

אמרו לו אלהיו יורנו:
2.

Yisrael: "Elokav Yorenu (Hash-m, Who created the Yetzer, should instruct it what to do)."

2)

COMMONERS WITH NO SHARE IN THE WORLD TO COME [line 38]

ארבעה הדיוטות בלעם ודואג ואחיתופל וגחזי:
(a)

The four commoners are Bil'am, Do'eg, Achitofel and Gechazi.

בלעם בלא עם דבר אחר בלעם שבלה עם
(b)

He is called Bil'am because he was b'Lo Am (he is not part of any nation). Alternatively, Balah (he confused) Am (Yisrael, causing us to sin with Benos Midyan);

בן בעור שבא על בעיר
1.

Ben Be'or - he had Bi'ah with Be'ir (an animal).

תנא הוא בעור הוא כושן רשעתים הוא לבן הארמי בעור שבא על בעיר כושן רשעתים דעבד שתי רשעיות בישראל
(c)

(Beraisa): Be'or is Kushan Risha'sayim, he is Lavan. He is called Be'or because he had Bi'ah with an animal. He is called Kushan Risha'sayim because he did two evils to Yisrael:

אחת בימי יעקב ואחת בימי שפוט השופטים ומה שמו לבן הארמי שמו
1.

One was pursuing Yakov, with intent to destroy him. The other was in the time of the Shoftim (he conquered Yisrael). His name was Lavan.

כתיב (במדבר כב) בן בעור וכתיב (במדבר כד) בנו בעור
(d)

Contradiction: It says "Ben Be'or", and it says "Beno Ve'or"!

אמר רבי יוחנן אביו בנו הוא לו בנביאות
(e)

Resolution (R. Yochanan): His father was like a son (i.e. inferior) to him in prophecy.

בלעם הוא דלא אתי לעלמא דאתי הא אחריני אתו מתניתין מני רבי יהושע היא
(f)

Inference: Bil'am has no share in the world to come, but other Nochrim do. Our Mishnah is like R. Yehoshua;

דתניא ר"א אומר (תהילים ט) ישובו רשעים לשאולה כל גוים שכחי אלהים ישובו רשעים לשאולה אלו פושעי ישראל כל גוים שכחי אלהים אלו <פושעי עובדי כוכבים> {אומות העולם} דברי ר"א
1.

(Beraisa - R. Eliezer): "Yashuvu Resha'im li'Sh'olah" refers to Yisrael Resha'im; "Kol Goyim Shecheichei Elokim" are Nochri Resha'im;

אמר לו ר' יהושע וכי נאמר בכל גוים והלא לא נאמר אלא כל גוים שכחי אלהים אלא (תהילים ט) ישובו רשעים לשאולה מאן נינהו כל גוים שכחי אלהים
2.

R. Yehoshua: It does not say 'b'Chol (some texts - k'Chol) Goyim' (which would imply that all Nochrim have no share in the world to come). Rather, it says "Kol Goyim Shecheichei Elokim", i.e. the Resha'im among them.

ואף אותו רשע נתן סימן בעצמו אמר (במדבר כג) תמות נפשי מות ישרים אם תמות נפשי מות ישרים תהא אחריתי כמוהו ואם לאו הנני הולך לעמי
(g)

Bil'am gave a sign that he has no share - "Tamos Nafshi Mos Yesharim." If I will die like Tzadikim (a normal death), this proves that I have a share in the world to come. If not, "I will go to (Gehinom, like) my nation."

3)

BIL'AM [line 48]

וילכו זקני מואב וזקני מדין תנא מדין ומואב לא היה להם שלום מעולם משל לשני כלבים שהיו בעדר והיו צהובין זה לזה בא זאב על האחד אמר האחד אם איני עוזרו היום הורג אותו ולמחר בא עלי הלכו שניהם והרגו הזאב
(a)

(Beraisa): "Va'Yelchu Ziknei Mo'av v'Ziknei Midyan" - Mo'av and Midyan were always fighting. This is like two dogs that were always angry at each other. A wolf attacked one of them. The other reasoned 'if I do not help it now, the wolf will kill it and attack me tomorrow.' It helped the other dog to kill the wolf.

אמר רב פפא היינו דאמרי אינשי כרכושתא ושונרא עבדו הלולא מתרבא דביש גדא
1.

(Rav Papa): This is like people say, the weasel and the cat (which always fight) made a feast out of their unlucky victim.

(במדבר כב) וישבו שרי מואב עם בלעם ושרי מדין להיכן אזול
(b)

Question: "Va'Yeshvu Sarei Mo'av Im Bil'am" - what happened to the officers of Midyan?

כיון דאמר להו (במדבר כב) לינו פה הלילה והשבותי אתכם דבר אמרו כלום יש אב ששונא את בנו
(c)

Answer: When Bil'am told them 'Linu... va'Hashivosi Eschem Davar" (I will see if Hash-m will allow me to go), they despaired. A father does not hate his children (surely, Hash-m will not let him go)!

אמר רב נחמן חוצפא אפילו כלפי שמיא מהני מעיקרא כתיב לא תלך עמהם ולבסוף כתיב קום לך אתם
(d)

(Rav Nachman): Impudence works, even towards Hash-m. Initially, Hash-m told Bil'am "Lo Selech Imahem." After Bil'am persisted, He said "Lech Itam."

אמר רב ששת חוצפא מלכותא בלא תאגא היא דכתיב (שמואל ב ג) ואנכי היום רך ומשוח מלך והאנשים האלה בני צרויה קשים ממני וגו'
1.

(Rav Sheshes): Impudence is a king without a crown (people fear the impudent) - "va'Anochi Melech veha'Anashim ha'Eleh Bnei Tzeruyah Kashim Mimeni."

א"ר יוחנן בלעם חיגר ברגלו אחת היה שנאמר (במדבר כג) וילך שפי
(e)

(R. Yochanan): "Va'Yelech Shefi" - Bil'am was lame in one foot;

שמשון בשתי רגליו שנאמר (בראשית מט) שפיפון עלי אורח הנושך עקבי סוס
1.

"Shefifun Alei Orach" refers to Shimshon. He was lame in both feet.

בלעם סומא באחת מעיניו היה שנאמר (במדבר כד) שתום העין
(f)

Bil'am was blind in one eye - "Shesum ha'Ayin."

קוסם באמתו היה כתיב הכא נופל וגלוי עינים וכתיב התם (אסתר ז) והנה המן נופל על המטה וגו'
(g)

Bil'am conjured with his Ever. He said about himself "Nofel u'Gluy Einayim", similar to "v'Haman Nofel Al ha'Mitah."

איתמר מר זוטרא אמר קוסם באמתו
(h)

(Mar Zutra): Bil'am conjured with his Ever (he learns from "v'Haman Nofel");

היה מר בריה דרבינא אמר שבא על אתונו
(i)

(Mar brei d'Ravina): He had Bi'ah with his donkey;

מ"ד קוסם באמתו היה כדאמרן ומ"ד בא על אתונו היה כתיב הכא (במדבר כד) כרע שכב וכתיב התם (שופטים ה) בין רגליה (דף קה,ב) כרע נפל שכב וגו'
1.

He learns from "Bein Ragleha Kora Nofal."

105b----------------------------------------105b
(במדבר כד) ויודע דעת עליון השתא דעת בהמתו לא הוה ידע דעת עליון הוה ידע
2.

Question: Why does it say "v'Yode'a Da'as Elyon"? He did not even know his donkey's mind, how could he know Hash-m's?!

מאי דעת בהמתו דאמרי ליה מאי טעמא לא רכבת סוסיא אמר להו שדאי להו ברטיבא
i.

When the Moabite nobles asked why he was riding on a donkey and not a horse, Bilam said that he left his horse grazing.

אמרה ליה הלא אנכי אתונך
ii.

His donkey: "Ha'Lo Anochi Asonecha."

לטעינא בעלמא
iii.

Bilam: You are for carrying burdens.

אשר רכבת עלי
iv.

His donkey: "Asher Rochavta Alai."

אקראי בעלמא
v.

Bilam: Only occasionally.

מעודך עד היום הזה ולא עוד אלא שאני עושה [לך] מעשה אישות בלילה כתיב הכא (במדבר כ) ההסכן הסכנתי וכתיב התם (מלכים א א) ותהי לו סוכנת
vi.

His donkey: "Me'Odecha Ad ha'Yom ha'Zeh!" You ride on me by day, and sleep with me at night - "ha'Hasken Hiskanti" (from the root of Sochenes, which discusses the virgin picked to warm David).

אלא מאי ויודע דעת עליון שהיה יודע לכוון אותה שעה שהקב"ה כועס בה
3.

Answer: "V'Yode'a Da'as Elyon" teaches that Bilam knew when is the moment of Hash-m's fury.

4)

HASH-M'S ANGER [line 12]

והיינו דקאמר להו נביא לישראל (מיכה ו) עמי זכר נא מה יעץ בלק מלך מואב ומה ענה אותו בלעם בן בעור מן השטים ועד הגלגל למען דעת צדקות ה' מאי למען דעת צדקות ה' אמר להן הקב"ה לישראל דעו נא כמה צדקות עשיתי עמכם שלא כעסתי כל אותן הימים בימי בלעם הרשע
(a)

(Gemara): "Ami Zechor... u'Meh Anah Oso Bilam... Lema'an Da'as Tzidkos Hash-m" - we should know what Hash-m did for us. He was not angry for a moment during the entire time that Bilam was trying to curse us;

שאילמלא כעסתי כל אותן הימים לא נשתייר משונאיהן של ישראל שריד ופליט
1.

Had He been angry, (Bilam would have succeeded to curse us, and) there would be no remnant of us.

היינו דקאמר ליה בלעם לבלק (במדבר כג) מה אקב לא קבה אל <וגו' אותן היום [הימים] לא זעם ה'> [ומה אזעום לא זעם ה' מלמד שכל אותם הימים לא זעם ה'] אל זועם בכל יום
2.

This explains "Mah Ekov Lo Kaboh Kel u'Mah Ez'om Lo Zo'am Hash-m."

וכמה זעמו רגע
(b)

Question: What is the source that Hash-m's fury is a Rega?

שנאמר (תהילים ל) כי רגע באפו חיים ברצונו וגו'
(c)

Answer #1: It says "Ki Rega b'Apo."

איבעית אימא (ישעיהו כו) לך עמי בא בחדריך וסגור דלתיך בעדך חבי כמעט רגע עד יעבור זעם
(d)

Answer #2: "Chavi Chim'at Rega Ad Ya'avor Zo'am."

אימת רתח
(e)

Question: When does this Rega come?

בתלת שעי קמייתא כי חוורא כרבלתא דתרנגולא
(f)

Answer (Abaye): It is in the first three hours of the day, when a rooster's mane turns white.

כל שעתא ושעתא נמי חוורא
(g)

Question: Its mane is always white!

כל שעתא ושעתא אית ביה סוריקי סומקי ההיא שעתא לית ביה סוריקי סומקי
(h)

Answer: All other times, it has red speckles. During the Rega, it is totally white.

ההוא מינא דהוה בשיבבותיה דרבי יהושע בן לוי דהוה קא מצער ליה יומא חד נקט תרנגולתא ואסר ליה בכרעיה ואותיב אמר כי מטא ההוא שעתא אילטייה
(i)

A certain Min was bothering R. Yehoshua ben Levi with (perverted explanations of) verses. R. Yehoshua ben Levi set a rooster between the legs of his bed. He intended to curse him when the mane turned all white.

כי מטא ההוא שעתא נמנם אמר שמע מינה לאו אורח ארעא
1.

At the time, R. Yehoshua ben Levi fell asleep. He realized that Hash-m did not want him to curse him - "v'Rachamav Al Kol Ma'asav";

דכתיב (משלי יז) גם ענוש לצדיק לא טוב אפילו במיני לא איבעי ליה למימר הכי
2.

Also, it says "Gam Anosh la'Tzadik Lo Tov." This applies even to cursing Minim.

תנא משמיה דרבי מאיר בשעה שהחמה זורחת והמלכים מניחין כתריהן על ראשיהן ומשתחוים לחמה מיד כועס
(j)

(Beraisa - R. Meir): When kings put on their crowns and bow to the sun, immediately Hash-m gets angry.

(במדבר כב) ויקם בלעם בבקר ויחבוש את אתונו תנא משום רבי שמעון בן אלעזר אהבה מבטלת שורה של גדולה מאברהם דכתיב (בראשית כא) וישכם אברהם בבקר
(k)

(R. Shimon ben Elazar): Love overturns civilities. "Va'Yashkem Avraham ba'Boker (va'Yachavosh Es Chamoro)" - he saddled his own donkey, which important people never do, to do Hash-m's will (the Akeidah);

שנאה מבטלת שורה של גדולה מבלעם שנאמר ויקם בלעם בבקר ויחבוש את אתונו
1.

Hate overturns civilities. "Va'Yakam Bil'am ba'Boker va'Yachavosh Es Asono" - he saddled his own donkey to go to curse Yisrael.

אמר רב יהודה אמר רב לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצוה אפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה
(l)

(Rav Yehudah): One should always engage in Torah and Mitzvos, even Lo Lishmah, for this will lead him to do them Lishmah.

שבשכר ארבעים ושתים קרבנות שהקריב בלק זכה ויצאה ממנו רות
1.

A reward for the 42 Korbanos that Balak brought (in order that Hash-m should allow Bil'am to curse Yisrael) was that he merited that Rus descend from him.

א"ר יוסי בר הונא רות בתו של עגלון בן בנו של בלק מלך מואב היתה
2.

(R. Yosi bar Chanina): Rus was the daughter of Eglon, the grandson of Balak.

א"ל רבא לרבה בר מרי כתיב (מלכים א א) ייטב אלהים את שם שלמה משמך ויגדל [את] כסאו מכסאך אורח ארעא למימרא ליה למלכא הכי
(m)

Question (Rava): It says "Yitav Elokim Es Shem Shlomo mi'Shimcha va'Yigdal Es Kis'o mi'Kis'echa." It is improper to tell this to a king (it will make him feel bad)!

א"ל מעין קאמרה ליה
(n)

Answer (Rabah): "Mi'Shimcha" and "mi'Kis'echa" do not mean that Shlomo's will be greater, rather, it will have a semblance of David's.

דאי לא תימא הכי (שופטים ה) תבורך מנשים יעל אשת חבר הקיני מנשים באהל תבורך
1.

Support: "Ya'el... mi'Nashim ba'Ohel Tevorach."

נשים באהל מאן נינהו שרה רבקה רחל ולאה אורח ארעא למימר הכי
2.

Question: The "women in the tent" are Sarah, Rivkah, Rachel and Leah. Surely, Ya'el will not be more blessed than them!

אלא מעין קאמר הכא נמי מעין קאמר
3.

Answer: Her blessing will have a semblance of theirs.

ופליגא דרב יוסי בר חוני
(o)

Rabah and Rava argue with Rav Yosi bar Choni.

דאמר רב יוסי בר חוני בכל אדם מתקנא חוץ מבנו ותלמידו
1.

(Rav Yosi bar Choni): One is envious of everyone, except for his son and his Talmid:

בנו משלמה
i.

We learn from Shlomo that he does not envy his son (therefore, it was a proper blessing that Shlomo be more exalted than David);

ותלמידו איבעית אימא (מלכים ב ב) ויהי נא פי שנים ברוחך אלי
ii.

We can learn that he does not envy his Talmid from "vi'Hi Na Pi Shnayim b'Ru'chacha Elai" (Elisha asked his Rebbi (Eliyahu) for twice the Ru'ach (ha'Kodesh) of Eliyahu himself, and Eliyahu consented);

ואיבעית אימא (במדבר כז) ויסמוך את ידיו עליו ויצוהו
iii.

Alternatively, we learn from "va'Yismoch Es Yadav Alav." (Moshe was commanded to put one hand on Yehoshua (to pass Ru'ach to him), and he put both hands on him.)

5)

HASH-M FORCED BIL'AM TO BLESS YISRAEL [line 46]

(במדבר כג) וישם דבר בפי בלעם ר"א אומר מלאך
(a)

(R. Elazar): "Va'Yasem Hash-m Davar b'Fi Bil'am" - He appointed an angel over him;

ר' יונתן אמר חכה
(b)

(R. Yonason): He put a hook in his mouth to prevent him from cursing Yisrael.

א"ר יוחנן מברכתו של אותו רשע אתה למד מה היה בלבו
(c)

(R. Yochanan): From Bil'am's blessings, we can infer what he wanted to curse:

ביקש לומר שלא יהו להם בתי כנסיות ובתי מדרשות (במדבר כד) מה טובו אהליך יעקב
(d)

"Mah Tovu Ohalecha" - he wanted that we should not have Batei Keneses and Batei Medrash;

לא תשרה שכינה עליהם ומשכנותיך ישראל
1.

"Mishkenosecha Yisrael" - he wanted that the Shechinah should not rest on them;

לא תהא מלכותן נמשכת כנחלים נטיו
2.

"Ki'Nchalim Nitayu" - their kingdom should not last;

לא יהא להם זיתים וכרמים כגנות עלי נהר
3.

"K'Ganos Alei Nahar" - they should not have olives and vineyards;

לא יהא ריחן נודף כאהלים נטע ה'
4.

"Ka'Ahalim Nota Hash-m" - they should not have a pleasing scent;

לא יהיו להם מלכים בעלי קומה כארזים עלי מים
5.

"Ka'Arazim Alei Mayim" - they should not have kings of stature;

לא יהיה להם מלך בן מלך יזל מים מדליו
6.

"Yizal Mayim mi'Dalav" - they should not establish the king's son to be the next king;

לא תהא מלכותן שולטת באומות וזרעו במים רבים
7.

"V'Zar'o b'Mayim Rabim" - they should not rule over nations;

לא תהא עזה מלכותן וירם מאגג מלכו
8.

"V'Yarom me'Agag Malko" - their kingdom should not be strong;

לא תהא אימת מלכותן ותנשא מלכותו
9.

"V'Sinasei Malchuso" - their kingdom should not be awesome.

אמר רבי אבא בר כהנא כולם חזרו לקללה חוץ מבתי כנסיות ומבתי מדרשות שנאמר (דברים כג) ויהפוך ה' אלהיך לך את הקללה לברכה כי אהבך ה' אלהיך קללה ולא קללות
(e)

(R. Aba bar Kahana): All of these reverted to curses, except for the blessing of Batei Keneses and Batei Medrash - "va'Yahafoch Es ha'Klalah li'Vrachah" (only one curse was permanently transformed to a blessing).

א"ר שמואל בר נחמני א"ר יונתן מאי דכתיב (משלי כז) נאמנים פצעי אוהב ונעתרות נשיקות שונא טובה קללה שקילל אחיה השילוני את ישראל יותר מברכה שברכם בלעם הרשע
(f)

(R. Shmuel bar Nachmani): "Ne'emanim Pitz'ei Ohev v'Ne'etaros Neshikos Sonei" - Achiyah ha'Shiloni's curse against Yisrael was better than Bil'am's blessings.

אחיה השילוני קילל את ישראל בקנה שנאמר (מלכים א יד) והכה ה' את ישראל כאשר ינוד הקנה במים וגו'
1.

Achiyah said "v'Hikah Hash-m Es Yisrael Ka'asher Yanud ha'Kaneh ba'Mayim (Yisrael should be stricken like a reed)";

מה קנה זה עומד במקום מים וגיזעו (דף קו,א) מחליף ושרשיו מרובין ואפילו כל רוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזות אותו ממקומו אלא הוא הולך ובא עמהן כיון שדוממו הרוחות עמד קנה במקומו
i.

A reed grows near water. It grows back when it is cut. It has many roots. The strongest winds do not uproot it. It bends with them, and when they desist it stands erect.