1)

BIL'AM'S BLESSINGS [line 5]

אבל בלעם הרשע ברכן בארז מה ארז זה אינו עומד במקום מים ושרשיו מועטין ואין גזעו מחליף אפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזות אותו ממקומו כיון שנשבה בו רוח דרומית מיד עוקרתו והופכתו על פניו
(a)

Bil'am blessed Yisrael to be like a cedar tree, which does not grow near water, does not grow back when cut, has few roots, and the (other) strong winds do not uproot it, but the south wind topples it.

ולא עוד אלא שזכה קנה ליטול ממנו קולמוס לכתוב ממנו ס"ת נביאים וכתובים
1.

Another advantage of a reed (over a cedar) is that it is used to write Torah, Nevi'im and Kesuvim.

(במדבר כד) וירא את הקיני וישא משלו אמר לו בלעם ליתרו קיני לא היית עמנו באותה עצה מי הושיבך אצל איתני עולם
(b)

"Va'Yar Es ha'Keini" - Bil'am asked Yisro 'you were with us when Paro took counsel (how to thwart the savior of Yisrael). Who sat you among the mighty of the world (your descendants will sit on the Great Sanhedrin)?'

והיינו דא"ר חייא בר אבא א"ר סימאי שלשה היו באותה עצה אלו הן בלעם איוב ויתרו
1.

(R. Chiya bar Aba): Paro took counsel with three - Bil'am, Iyov and Yisro;

בלעם שיעץ נהרג
2.

Bil'am counseled (to drown the baby boys in the river). He was killed;

איוב ששתק נידון ביסורין
3.

Iyov was silent. He received great afflictions;

ויתרו שברח זכו בני בניו לישב בלשכת הגזית שנאמר (דברי הימים א ב) ומשפחות סופרים יושבי יעבץ תרעתים שמעתים סוכתים המה הקינים הבאים מחמת אבי בית רכב וכתיב (שופטים א) ובני קיני חותן משה עלו מעיר התמרים
4.

Yisro fled. He merited that his descendants sit on the Great Sanhedrin - "umi'Mishpechos Sofrim... ha'Kinim ha'Ba'im me'Chamas Avi Beis Rechav" (Bnei Rechav will be on the Sanhedrin), and it says "u'Vnei Keini Chosen Moshe."

(במדבר כד) וישא משלו ויאמר אוי מי יחיה משמו אל <אמר רשב"ל אוי מי שמחיה עצמו בשם אל> א"ר יוחנן אוי לה לאומה שתמצא בשעה שהקב"ה עושה פדיון לבניו מי מטיל כסותו בין לביא ללביאה בשעה שנזקקין זה עם זה
(c)

"Va'Yisa Meshalo va'Yomar Oy Mi Yichyeh mi'Sumo Kel" - woe to the nation that will (be subjugating Yisrael) when Hash-m decides to redeem them. Who can stop two lions from mating?!

(במדבר כד) וצים מיד כתים אמר רב ליבון אספיר
(d)

(Rav): "V'Tzim mi'Yad Kitim" refers to great ships from Liba Aspir (Rashi; Aruch - Roman legions).

(במדבר כד) וענו אשור וענו עבר עד אשור קטלי מיקטל מכאן ואילך משעבדי שיעבודי
(e)

"V'Inu Ashur v'Inu Ever" - they will kill everyone until Ashur. From there on, they will subjugate the nations.

2)

BIL'AM'S COUNSEL [line 31]

(במדבר כד) הנני הולך לעמי לכה איעצך אשר יעשה העם הזה לעמך עמך לעם הזה מיבעי ליה
(a)

Question: Why does it say "Lecha I'atzcha Asher Ya'aseh ha'Am ha'Zeh l'Amcha"? It should say 'I will counsel what your nation should do to this nation!

א"ר אבא בר כהנא כאדם שמקלל את עצמו ותולה קללתו באחרים
(b)

Answer: The Torah did not want to it sound as if Yisrael was cursed. (Alternatively, Bil'am did not want it to sound as if Mo'av needs to take counsel against Yisrael.)

אמר להם אלהיהם של אלו שונא זימה הוא והם מתאוים לכלי פשתן בוא ואשיאך עצה עשה להן קלעים והושיב בהן זונות זקינה מבחוץ וילדה מבפנים וימכרו להן כלי פשתן
1.

Bil'am (to Balak): Hash-m hates Zimah, and Yisrael love linen garments. Make curtains (a market), have old harlots selling linen garments outside, and young harlots selling inside.

עשה להן קלעים מהר שלג עד בית הישימות והושיב בהן זונות זקינה מבחוץ וילדה מבפנים ובשעה שישראל אוכלין ושותין ושמחין ויוצאין לטייל בשוק אומרת לו הזקינה אי אתה מבקש כלי פשתן זקינה אומרת לו בשוה וילדה אומרת לו בפחות שתים ושלש פעמים
2.

They made curtains from Har Sheleg until Beis ha'Yshimos. Yisrael ate, drank and were merry and went to the market. The old harlots offered the garments for their true value. The young ones sold it for less.

ואח"כ אומרת לו הרי את כבן בית שב ברור לעצמך וצרצורי של יין עמוני מונח אצלה ועדיין לא נאסר <יין של עמוני ולא> יין של נכרים אמרה לו רצונך שתשתה כוס של יין כיון ששתה בער בו אמר לה השמיעי לי הוציאה יראתה מתוך חיקה אמרה לו עבוד לזה
i.

After two or three sales, the young ones said 'you are like family. Take what you want (for free).' They had Amoni wine with them (this was before Chachamim forbade Nochri wine). The Yisrael drank, his Yetzer was aroused, and he asked to have Bi'ah with her. She took out an idol, and said that first he must serve it.

אמר לה הלא יהודי אני
ii.

The Yisrael: I am a Yisrael. I do not serve idolatry!

אמרה לו ומה איכפת לך כלום מבקשים ממך אלא פיעור [והוא אינו יודע שעבודתה בכך]
iii.

The harlot: I ask you only to excrete in front of it! (Yisrael did not know that this is the way Ba'al Pe'or is served.)

ולא עוד אלא שאיני מנחתך עד שתכפור בתורת משה רבך שנא' (הושע ט) המה באו בעל פעור וינזרו לבשת ויהיו שקוצים באהבם
iv.

The harlot: I do not consent to Bi'ah until you deny the entire Torah of Moshe - "va'Yinazru la'Boshes va'Yihyu Shikutzim k'Ahavam."

(במדבר כה) וישב ישראל בשטים רבי אליעזר אומר שטים שמה
(c)

(R. Eliezer): "Va'Yeshev Yisrael ba'Shitim" - Shitim is its name.

רבי יהושע אומר שנתעסקו בדברי שטות
(d)

(R. Yehoshua): It is called Shitim because Yisrael engaged in Shtus (foolishness) there.

ותקראן לעם לזבחי אלהיהן ר"א אומר ערומות פגעו בהן
(e)

(R. Eliezer): "Va'Tikrena la'Am l'Zivchei Eloheihen" - Yisrael encountered their very bodies (i.e. unclothed).

רבי יהושע אומר שנעשו כולן בעלי קריין
(f)

(R. Yehoshua): The Yisraelim had emissions of Keri (semen).

מאי לשון רפידים
(g)

Question: What is the meaning of the name Refidim (where Amalek attacked Yisrael)?

רבי אליעזר אומר רפידים שמה
(h)

Answer #1 (R. Eliezer): This is its name.

רבי יהושע אומר שריפו עצמן מדברי תורה שנאמר (ירמיהו מז) לא הפנו אבות אל בנים מרפיון ידים
(i)

(R. Yehoshua): It is called Refidim because Yisrael slackened (Rifu) from learning Torah there -"Lo Hifnu Avos El Banim (to correct their ways) me'Rifyon Yadayim."

אמר רבי יוחנן כל מקום שנאמר וישב אינו אלא לשון צער
(j)

(R. Yochanan): Wherever it says "va'Yeshev", this denotes misfortune:

שנא' (במדבר כה) וישב ישראל בשטים ויחל העם לזנות אל בנות מואב
1.

"Va'Yeshev Yisrael ba'Shitim (and they sinned with Bnos Mo'av)";

(בראשית לז) וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען ויבא יוסף את דבתם רעה אל אביהם
2.

"Va'Yeshev Yakov b'Eretz Megurei Aviv" - Yosef brought bad reports about his brothers (and was sold to Mitzrayim);

ונאמר (בראשית מז) וישב ישראל בארץ גשן ויקרבו ימי ישראל למות
3.

"Va'Yeshev Yisrael... b'Eretz Goshen... va'Yikrevu Yemei Yisrael Lamus";

(מלכים א ה) וישב יהודה וישראל לבטח איש תחת גפנו ותחת תאנתו (מלכים א יא) ויקם ה' שטן לשלמה את הדד האדומי מזרע המלך הוא באדום
4.

"Va'Yeshev Yehudah v'Yisrael la'Vetach... va'Yakam Hash-m Satan li'Shlomo Es Hadad ha'Adomi."

(במדבר לא) ואת מלכי מדין הרגו על חלליהם וגו' את בלעם בן בעור הרגו בחרב בלעם מאי בעי התם
(k)

Question: "V'Es Malchei Midyan Hargu Al Chaleleihem... v'Es Bil'am" - why was Bil'am with Midyan? (Earlier, he said that he would return to his nation!)

א"ר יוחנן שהלך ליטול שכר עשרים וארבעה אלף [שהפיל מישראל]
(l)

Answer (R. Yochanan): He went to collect reward for (his counsel, which caused) the death of 24,000 Yisraelim.

אמר מר זוטרא בר טוביה אמר רב היינו דאמרי אינשי גמלא אזלא למיבעי קרני אודני דהוו ליה גזיזן מיניה
1.

(Mar Zutra bar Tuvya): This is like people say, the camel asked for horns, and they cut off its ears. (So too, Bil'am went to get reward, and he was killed.)

(יהושוע יג) ואת בלעם בן בעור הקוסם קוסם נביא הוא
(m)

Question: Why does it say "v'Es Bil'am... ha'Kosem"? He was not just a magician. He was a Navi!

א"ר יוחנן בתחלה נביא ולבסוף קוסם
(n)

Answer (R. Yochanan): At first he was a Navi. In the end (Ramah - after he counseled to make Yisrael sin, he lost his Ru'ach ha'Kodesh, but he still strove to know the future), he was (only) a magician.

אמר רב פפא היינו דאמרי אינשי מסגני ושילטי הואי אייזן לגברי נגרי
1.

(Rav Papa): This is like people say, the former wife of a prince was Mezanah with people who pull ships (Rashi; Ramah - she will marry only someone else who bears something resembling weapons, such as a carpenter).

106b----------------------------------------106b
(דף קו,ב) (יהושוע יג) הרגו בני ישראל [בחרב] אל חלליהם אמר רב שקיימו בו ארבע מיתות סקילה ושריפה הרג וחנק
(o)

(Rav): "Horgu Bnei Yisrael ba'Cherev El Chaleleihem (plural)" - they performed all four Misos Beis Din on Bil'am.

א"ל ההוא מינא לר' חנינא מי שמיע לך בלעם בר כמה הוה
(p)

A Min: Do you know how old Bil'am was?

א"ל מיכתב לא כתיב אלא מדכתיב (תהילים נה) אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם בר תלתין ותלת שנין או בר תלתין וארבע
(q)

R. Chanina: It does not say explicitly, but since it says "Anshei Damim u'Mirmah Lo Yechetzu Yemeihem" (Resha'im will not live even half a normal lifetime, i.e. 35 years), presumably he lived 33 or 34 years.

א"ל שפיר קאמרת לדידי חזי לי פנקסיה דבלעם והוה כתיב ביה בר תלתין ותלת שנין בלעם חגירא כד קטיל יתיה פנחס ליסטאה
(r)

The Min: You are correct. The annals ('Rashi' on Avos - tombstone) of Bil'am say(s) 'the lame Bil'am was 33 years old when (the army led by) Pinchas killed him.'

3)

DO'EG [line 10]

א"ל מר בריה דרבינא לבריה בכולהו לא תפיש למדרש לבר מבלעם הרשע דכמה דמשכחת ביה דרוש ביה
(a)

(Mar brei d'Ravina): Do not expound the names of those who have no share in the world to come (to demean them), except for Bil'am.

כתיב דואג וכתיב דוייג
(b)

Question: Elsewhere, Do'eg is written "Doyeg"!

אמר ר' יוחנן בתחילה יושב הקב"ה ודואג שמא יצא זה לתרבות רעה לאחר שיצא אמר ווי שיצא זה
(c)

Answer (R. Yochanan): At first, Hash-m was Do'eg (concerned lest he sin. After he sinned, Hash-m said Vai (woe, alluded to by the Vov-Yud in Doyeg) that he sinned.

<סימן גבור ורשע וצדיק חיל וסופר> א"ר יצחק מאי דכתיב (תהילים נב) מה תתהלל ברעה הגבור חסד אל כל היום
(d)

Question (R. Yitzchak): What does it mean "Mah Tis'halel b'Ra'ah ha'Gibor Chesed Kel Kol ha'Yom"?

אמר לו הקב"ה לדואג לא גבור בתורה אתה מה תתהלל ברעה לא חסד אל נטוי עליך כל היום
(e)

Answer: Hash-m said to Do'eg 'you are awesome in Torah. Why do you exalt yourself in evil? My Chesed is over you all day!'

וא"ר יצחק מאי דכתיב (תהילים נ) ולרשע אמר אלהים מה לך לספר חוקי
(f)

Question (R. Yitzchak): What does it mean "vela'Rasha Amar Elokim Mah Lecha Lesaper Chuki"?

אמר לו הקב"ה לדואג הרשע מה לך לספר חוקי כשאתה מגיע לפרשת מרצחים ופרשת מספרי לשון הרע מה אתה דורש בהם
(g)

Answer: Hash-m said to Do'eg 'why do you learn My Torah? What do you expound in the Parshiyos of murder and Lashon ha'Ra (you killed the Kohanim of Nov, and slandered David)!

(תהילים נ) ותשא בריתי עלי פיך אמר ר' אמי אין תורתו של דואג אלא משפה ולחוץ
(h)

(R. Ami): "Va'Tisa Vrisi Alei Ficha" - Do'eg's Torah was from the lips and outward, i.e. superficial. He did not internalize it.

ואמר רבי יצחק מאי דכתיב (תהילים נב) ויראו צדיקים וייראו ועליו ישחקו בתחילה ייראו ולבסוף ישחקו
(i)

(R. Yitzchak): "Va'Yir'u Tzadikim va'Yira'u v'Alav Yischaku" - at first Tzadikim saw Do'eg's success and feared that people would learn from his sinful ways. When he died before half his (normal allotment of) years, they laughed.

וא"ר יצחק מאי דכתיב (איוב כ) חיל בלע ויקיאנו מבטנו יורישנו אל
(j)

Question (R. Yitzchak): What does it mean "Chayil Bola..."?

אמר דוד לפני הקב"ה רבש"ע ימות דואג
(k)

Answer: David asked Hash-m to kill Do'eg;

אמר לו חיל בלע ויקיאנו
1.

Hash-m: "Chayil Bola va'Yaki'enu" (he has learned a great amount of Torah. Wait until he forgets it.)

אמר לפניו מבטנו יורישנו אל
2.

David: "Mi'Bitno Yorishenu Kel" - cause him to forget it soon!

וא"ר יצחק מאי דכתיב (תהילים נב) גם אל יתצך לנצח
(l)

Question (R. Yitzchak): What does it mean "Gam Kel Yitatzcha"?

אמר הקב"ה לדוד ניתי דואג לעלמא דאתי
(m)

Answer: Hash-m asked David if Do'eg should be in the world to come;

אמר לפניו גם אל יתצך לנצח
1.

David: "Gam Kel Yitatzcha la'Netzach" (eternally destroy him).

מאי דכתיב (תהילים נב) יחתך ויסחך מאהל ושרשך מארץ חיים סלה אמר הקב"ה לימרו שמעתא בי מדרשא משמיה
2.

Hash-m: Let teachings be said in Do'eg's name.

אמר לפניו יחתך ויסחך מאהל
3.

David: "Yachtecha v'Yisachacha me'Ohel" (uproot him from the Beis Medrash).

ליהוי ליה בנין רבנן
4.

Hash-m: His children should be Chachamim!

ושרשך מארץ חיים סלה
5.

David: "V'Shereshcha me'Eretz Chayim" (his progeny should be cut off from Torah).

וא"ר יצחק מאי דכתיב (ישעיהו לג) איה סופר איה שוקל איה סופר את המגדלים איה סופר כל אותיות שבתורה
(n)

(R. Yitzchak): "Ayei Sofer" - where is the one (Do'eg) who could count all the (extra and missing) letters of the Torah?

איה שוקל ששוקל כל קלים וחמורים שבתורה
1.

"Ayei Shokel" - where is the one who could weigh all the Kal va'Chomerim in the Torah?

איה סופר את המגדלים שהיה סופר שלש מאות הלכות פסוקות במגדל הפורח באויר
2.

"Ayei Sofer Es ha'Migdalim" - Do'eg knew 300 laws of (Tum'ah of) airborne towers.

א"ר [אמי] ארבע מאה בעיי' בעו דואג ואחיתופל במגדל הפורח באויר [ולא איפשט להו חד]
3.

(Rav): Do'eg and Achitofel had 400 questions about airborne towers. They did not resolve any of them.

אמר רבא רבותא למבעי בעיי
(o)

(Rava): Asking questions (and learning) does not show greatness (in Hash-m's eyes)!

בשני דרב יהודה כולי תנויי בנזיקין ואנן קא מתנינן טובא בעוקצין
1.

In the days of Rav Yehudah, all the learning was focused on Seder Nezikim. Today we learn (all six Sedorim of the Mishnah, up to the last tractate) Uktzim (Tum'ah of stems);

וכי הוה מטי רב יהודה אשה שכובשת ירק בקדירה ואמרי לה זיתים שכבשן בטרפיהן טהורים אמר הויות דרב ושמואל קא חזינא הכא ואנן קא מתנינן בעוקצין תלת סרי מתיבתא
2.

When Rav Yehudah reached the Mishnah about a woman preserving vegetables in a pot, he could not explain why they are Tehorim. We have 13 academies learning Uktzim!

ורב יהודה שליף מסאני ואתא מטרא ואנן צוחינן וליכא דמשגח בן
3.

When they needed rain, Rav Yehudah would remove one shoe (he intended to remove both and to pray with great humility), and the rain came immediately. We cry to Hash-m all day, and we are not answered!

אלא הקב"ה ליבא בעי דכתיב (שמואל א טז) וה' יראה ללבב
4.

This is because Hash-m desires a person's heart (and their hearts were much more devoted to Hash-m) - "va'Shem Yir'eh la'Levav."

4)

DO'EG AND ACHITOFEL [line 43]

אמר רב משרשיא דואג ואחיתופל לא [הוו] סברי שמעתא
(a)

(Rav Mesharshiya): Do'eg and Achitofel could not explain Halachos.

מתקיף לה מר זוטרא מאן דכתיב ביה איה סופר איה שוקל איה סופר את המגדלים ואת אמרת לא הוו סברי שמעתא
(b)

Objection (Mar Zutra): It says "Ayei Sofer Ayei Shokel." You cannot say that Do'eg could not explain Halachos!

אלא דלא הוה סלקא להו שמעתא אליבא דהלכתא דכתיב (תהילים כה) סוד ה' ליראיו
(c)

Correction: Rather, they could not reach the correct Halachah - "Sod Hash-m li'Re'av."

א"ר אמי לא מת דואג עד ששכח תלמודו שנא' (משלי ה) הוא ימות באין מוסר וברוב אולתו ישגה
(d)

(R. Ami): Do'eg forgot all his Torah before he died - "Hu Yamus b'Ein Musar..."

רב <אשי> אמר נצטרע שנאמר (תהילים עג) הצמתה כל זונה ממך כתיב התם (ויקרא כה) לצמיתות ומתרגמינן לחלוטין
(e)

(Rav): He became a Metzora - "Hitzmatah Kol Zoneh Mimeka", the Targum of Tzemisus is 'la'Chalutin' (which refers to Tzara'as);

ותנן אין בין מוסגר ומוחלט אלא פריעה ופרימה
1.

(Mishnah): The only difference between a Musgar (quarantined) and a Muchlat (fully Tamei) Metzora is that the latter must tear his clothes and let his hair grow.

<סימן שלשה ראו וחצי וקראו> א"ר יוחנן שלשה מלאכי חבלה נזדמנו לו לדואג אחד ששכח תלמודו ואחד ששרף נשמתו ואחד שפיזר עפרו בבתי כנסיות ובבתי מדרשות
(f)

(R. Yochanan): Three damaging angels came to Do'eg. One made him forget his Torah, one burned his Neshamah, and one scattered his dirt in Batei Keneses and Batei Medrash.

<א"ר> [ואמר ר'] יוחנן דואג ואחיתופל לא ראו זה את זה דואג בימי שאול ואחיתופל בימי דוד
(g)

(R. Yochanan): The lives of Do'eg and Achitofel did not overlap. Do'eg was in the days of Sha'ul, and Achitofel was in the days of David (after Sha'ul died).

וא"ר יוחנן דואג ואחיתופל לא חצו ימיהם תניא נמי הכי אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם כל שנותיו של דואג לא היו אלא שלשים וארבע ושל אחיתופל אינן אלא שלשים ושלש
(h)

(Beraisa): "Anshei Damim u'Mirmah Lo Yechetzu Yemeihem" - Do'eg lived 34 years, and Achitofel lived 33.

וא"ר יוחנן בתחלה קרא דוד לאחיתופל רבו ולבסוף קראו חבירו ולבסוף קראו תלמידו בתחילה קראו רבו (תהילים נה) ואתה אנוש כערכי אלופי ומיודעי
(i)

(R. Yochanan): At first, David called Achitofel his teacher - "v'Atah Enosh k'Erki Alufi (teacher) u'Meyuda'i";

ולבסוף קראו חבירו (תהילים נה) אשר יחדו נמתיק סוד בבית אלהים נהלך ברגש ולבסוף קראו תלמידו (תהילים מא) גם איש שלומי אשר בטחתי בו (דף קז,א) אוכל לחמי הגדיל עלי עקב
1.

Later he called him his colleague - "Yachdav Namtik Sod." In the end, he called him his Talmid - "Ochel Lachmi (he learns from me) Higdil Alai Akev."