1)

WARNINGS TO THE LITIGANTS (Yerushalmi Halachah 1 Daf 1b)

[דף א עמוד ב (עוז והדר)] אשכח תני ר''ש בן יוחי ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם. אתא מימר לך בפשוטה דקרייא

(a)

Answering the question above: The Beraisa teaches (R. Shimon bar Yochai) - "And these are the judgments you should place before them'' - the Torah first talks about monetary matters concerning a Jewish slave and then later talks about theft and injuries. The Tana of our Mishnah is doing the same thing.

ותייא כרבי יוסי בר חלפתא ר' יוסי בר חלפתא אתון תרין בר נש מידון קומוי א''ל על מנת שתדיננו דין תורה.

(b)

This follows R. Yosi bar Chalafta - once, two people came before R. Yosi bar Chalafta. They asked him to judge them in a Din Torah.

אמר לון אני איני יודע דין תורה אלא היודע מחשבות יפרע מאותן האנשים. מקבלין עליכון מה דנא אמר לכון.

1.

He said to them: "I do not know how to judge a din Torah; rather, the One who knows people's thoughts should punish those who are lying. Do you both accept whatever ruling I make?''

רבי עקיבה כד הוה בר נש אזל בעי מידון קומיה הוה א''ל הוו יודעין לפני מי אתם עומדין לפני מי שאמר והיה העולם שנאמר ועמדו שני האנשים אשר להם הריב לפני ה' ולא לפני עקיבה בן יוסף.

(c)

When a person would come before R. Akiva for a judgement, R. Akiva would say to him - You should know before Whom you are standing - before the One who said that the world should exist, as the pasuk states (Devarim 19:17), "Then the two men between whom the controversy exists will stand before Hashem'' - but not before Akiva ben Yosef.

תני קודם לארבעים שנה עד שלא חרב הבית ניטלו דיני נפשות ובימי שמעון בן שטח ניטלו דיני ממונות.

(d)

Beraisa: 40 years before the Beis HaMikdash was destroyed, the ability for Sanhedrin to judge capital cases was removed; and in the days of Shimon ben Shetach, the ability to judge monetary cases was removed.

אמר ר''ש בן יוחי בריך רחמנא דלינא חכים מידון.

(e)

(R. Shimon ben Yochai): Baruch Hash-m that I cannot judge, so I cannot be punished if I do not judge correctly.