שבת דף קכ. א
מתי יכול להציל מהדליקה רק מזון ג' סעודות ומתי יכול להציל יותר?
יכול להציל טובא | רק מזון ג' סעודות | |
לרב הונא | בבא להציל - שיש לו סל שכבר מלא | כשבא לקפל - סלים הרבה [1] |
לר' אבא [2] | כשבא לקפל - לאותה חצר | כשבא לקפל - לחצר אחרת |
האם מותר לעשות הצלות דלהלן?
בנשברה לו חבית בראש גגו | לפרוש טליתו ולקפל ולהניח | |
לרב שיזבי [3] | אסור להביא כלי שמחזיק יותר מג' לוגין | אסור |
לרבא | מותר להביא אפי' כלי גדול, ובלבד שלא יביא ויחזור ויביא |
מותר |
האם מותר לעשות הצלות דלהלן?
לעשות מחיצה בכלים מלאים מים - חדשים שיודע שיתבקעו |
טלית או ספר שאחז בו האור מצד אחד - לתת עליו מים מצד שני |
|
לר' שמעון בן ננס | מותר | |
לר יוסי [4] | אסור |
שבת דף קכ: א
נר שעל גבי השולחן - האם יכול לנערו שיפול? [תוד"ה מנער].
כששכח את הנר שם | כשהניחו בכוונה | |
כשהוא נר בלא שמן | מותר - ואם כבה כבה [5] | אסור - דנעשית הטבלא בסיס לדבר האסור |
כשהוא נר עם שמן | אסור - דאם שופך את השמן מיד הוא מכבה |
שבת דף קכ: א
האם מותר לפתוח דלת כנגד מדורה בשבת, או יש לחוש שהרוח תבעיר את האש יותר?
כשמנשבת רוח מצויה | כשמנשבת רוח שאינה מצויה | |
לרב יהודה | מותר | אסור - דפסיק רישיה דהאש תתלבה |
לאביי | אסור - דגזרינן אטו אינה מצויה |
היה שם כתוב על בשרו, ונזדמנה לו טבילת מצוה, מה יעשה?
כשיש לו גמי | כשאין לו גמי | |
לרבנן - טבילה בזמנה לאו מצוה |
צריך להניח גמי [6] |
לא יטבול [7] |
לר' יוסי - טבילה בזמנה מצוה | יטבול בלא גמי |
[1] דהיינו שטורח לאוספם, ומוציא בכמה פעמים.
[2] פירשו התוס' (בד"ה אידי), דמה שנקט ר' אבא "בבא לקפל" - כוונתו דאפי' בא לקפל, אולם ה"ה דבבא להציל יש את אותו חילוק בין חצר זו לחצר אחרת. ולפ"ז יוצא מדבריו גם חומרא, דאם בא להציל לחצר אחרת - אינו יכול להוציא יותר ממזון ג' סעודות.
[3] רב שיזבי דרש לפני רב חסדא והודה לו רב חסדא על דבריו. וס"ל לרבא, שדרשתו היתה טעות.
[4] ומחלוקתם תלויה בחקירה האם גרם כיבוי מותר או אסור, דלר"ש בן ננס מותר ולר' יוסי אסור.
[5] אכן בירושלמי מוקי לה כשהיה הנר כבר מכובה ומשום דין טלטול מוקצה.
[6] ואין הטעם משום שאסור למחוק את השם, דדוקא אם בא למחוק בידים אסור מדכתיב (דברים יב:ד) "לא תעשון כן לה' אלהיכם", ודרשינן: עשייה הוא אסור - אבל גרמא שרי. אלא טעם האיסור משום דאסור לעמוד בפני השם ערום, ולא מהני שיתן ידו על השם, כי חיישינן שמא ישכח ויוציא את היד.
[7] כלומר, צריך לחפש עד שימצא גמי, ואם לא ימצא תדחה הטבילה ולא איכפת לן, דס"ל דטבילה בזמנה לאו מצוה.