שבת דף קכד. א
מה ביאור המשנה שאמרה "כל הכלים ניטלים לצורך ושלא לצורך"?
ניטלים לצורך | ושלא לצורך | |
לרבה [1] | כלי שמלאכתו להיתר - לצורך גופו | כלי שמלאכתו להיתר - לצורך מקומו [2] |
לרבא [3] | כלי שמלאכתו להיתר - לצורך גופו ומקומו | כלי שמלאכתו להיתר - מהחמה לצל |
מה הנפ"מ היוצאות במחלוקת רבה ורבא הנ"ל?
כלי שמלאכתו להיתר | כלי שמלאכתו לאיסור | לדעת ר' נחמיה - בכלי שמלאכתו להיתר |
|
לרבה | לצורך גופו ומקומו מותר, מחמה לצל אסור | לצורך גופו מותר, ולצורך מקומו או מחמה לצל אסור | לצורך גופו מותר, ולצורך מקומו [4] או מחמה לצל אסור |
לרבא | מותר לצורך גופו ומקומו ומחמה לצל | לצורך גופו ומקומו מותר, ומחמה לצל אסור | לצורך גופו ומקומו מותר, ומחמה לצל אסור |
שבת דף קכד: א
באיזה אופנים הותר לטלטל שברי כלים שאין עושים מעין מלאכתן הראשונה [5]?
בנשברו מערב שבת | בנשברו בשבת | |
להו"א בדברי רב יהודה אמר שמואל | לת"ק: מטלטלין לר' יהודה: אין מטלטלין |
לכו"ע מטלטלין [6] |
למסקנא בדברי רב יהודה אמר שמואל | לכו"ע מטלטלין [7] | לת"ק: מטלטלין לר' יהודה: אין מטלטלין [8] |
שבת דף קכד: א
האם מסיקים בכלים או בשברי כלים שנשברו ביו"ט?
בכלים | בשברי כלים | |
לר' יהודה | מותר | אסור - משום נולד |
לר' שמעון | מותר | מותר - דלית ליה איסור נולד |
לר' נחמיה | אסור - דאין זה תשמישו המיוחד לו |
האם מותר לטלטל חתיכת חרס קטנה במקומות דלהלן?
מגופה של חבית - אחר שנשברה החבית, האם מותר לטלטלה?
בסתמא אחר שבירת החבית |
כשזרקה לאשפה בשבת | כשזרקה לאשפה בערב שבת |
|
לביאור רב פפא | מותר | מותר [12] | אסור [13] |
[1] ועל כלי שמלאכתו לאיסור לא מדברת בזה המשנה, אלא שרבה ממשיך לומר מה הדין גם בכלי זה, ואומר שלצורך גופו מותר ולצורך מקומו אסור, וע' ריטב"א.
[2] ובזה נחלקו ת"ק ר' ונחמיה, דלת"ק מותר לטלטלו, ולר' נחמיה כיון שחשיב טלטול שאינו לצורך - אינו ניטל. אכן מה שר' נחמיה קורא לצורך, אינו אותו לצורך שקורא ת"ק, ר"ל, דלת"ק כל שצריך את הכלי להשתמש בו - מותר, ואפי' אם אינו התשמיש המיוחד לו. ואילו לר' נחמיה, לצורך מיקרי, דוקא אם משתמש בו לצורך התשמיש המיוחד לו.
[3] גם לדעת רבא לא דיברה המשנה על כלי שמלאכתו לאיסור, אלא שרבא ממשיך לומר מה הדין בכלי זה. והוא, שלצורך גופו ומקומו מותר, ומחמה לצל אסור.
[4] ומקשה הגמ' לסברת רבה, שאסור לר' נחמיה לטלטל כלי שמלאכתו להיתר אפי' לצורך מקומו, א"כ הקערות אחר הסעודה איך מטלטלין אותם. ותירצה הגמ', שיש להם דין של גרף של רעי.
[5] אכן בעושין מעין מלאכתן הראשונה, בכל ענין מותר לטלטלם לכו"ע.
[6] דכיון שהיו מוכנים כל השבת עד עתה לשימוש יחד עם אביהם, לכך אפי' שנשברו לא בטל מהם היתרם.
[7] משום שהוכנו כבר לאיזה מלאכה שתהיה מבעו"י - לא בעינן דוקא מעין מלאכתן.
[8] ומשום איסור נולד.
[9] משום שבחצר מצוים כלים, שיכולה חתיכה זו לשמש להם ככיסוי.
[10] דכיון שרגילים אנשים לשבת שם, ראויה חתיכת חרס זו לכסות בה רוק, אבל ברה"ר שאין רגילים לשבת שם אנשים - אין להתיר.
[11] רבא ס"ל, דכיון שיש עליה שם תורת כלי במקום אחד - כגון בחצר, הרי שהיא מותרת בכל מקום לטלטול. וכתבו התוס' (בד"ה ורבא), דדוקא בנשברו בערב שבת, אבל בנשברו בשבת - ודאי אסור משום נולד.
[12] דכיון שהדבר מיוחד לשימוש, אינו יכול לבטלו מתורת כלי אפי' אם יזרקנו, דהוי כמו שזורק את בגדיו לאשפה בשבת, שאין אוסר אותם בשביל זה בטלטול.
[13] דכיון שגילה בדעתו דלאו מנא הוא מערב שבת, בטל ממנה שם כלי כבר מערב שבת, (ולא דומה לגלימא שיש לה שם כלי, - תוד"ה אם).