TOSFOS DH she'Himru Zeh Es Zeh
תוספות ד"ה שהמרו זה את זה
(SUMMARY: Tosfos mentions where the Gemara teaches about Asmachta.)
דיני אסמכתא מפורש במקום אחר (בבא מציעא דף עד. ושם)
Reference: The laws of Asmachta (exaggerated promises that one does not intend to fulfill) are explained elsewhere (Bava Metzi'a 74a).
TOSFOS DH Emunas Zeh Seder Zera'im
תוספות ד"ה אמונת זה סדר זרעים
(SUMMARY: Tosfos explains why agricultural laws pertain to Emunah.)
מפרש בירושלמי שמאמין בחי העולמים וזורע:
Explanation: The Yerushalmi explains that he believes in the One who gives life to the worlds, and he sows.
31b----------------------------------------31b
TOSFOS DH v'Soser Al Menas Livnos bi'Mkomo
תוספות ד"ה וסותר על מנת לבנות במקומו
(SUMMARY: Tosfos concludes that R. Shimon obligates even if the new building is no better.)
ור''ש פוטר אפי' בסותר על מנת לבנות במקומו אלא במקום שע''י סתירה יש תיקון (בבנין אחרון) יותר משלא היה בנין ראשון מעולם שם כגון בפתילה שצריך להבהבה דמחייב ר' שמעון כדאמר בסמוך
Explanation: R. Shimon exempts even if he destroys in order to build in the same place, unless through the destruction there is an improvement more than if it had never been built there, e.g. a wick that must be singed. Then R. Shimon obligates, like it says below.
ואם תאמר לר' שמעון הא דתנן בפרק כלל גדול (לקמן דף עג.) המכבה והסותר
Question: According to R. Shimon, [how can we explain] the Mishnah below (73a), which teaches extinguishing and Soser (destroying, among Avos Melachos)?
בשלמא מכבה משכחת לה דמתקן כדפירש כגון לעשות פחמין אלא סותר לא משכחת שיהא מתקן בסתירה זו יותר משלא היה בנוי שם מעולם ואמאי חייב לר' שמעון
Granted, we find extinguishing that fixes, like [the Gemara] explains, e.g. to make coals (wicks that will light nicely). However, we do not find Soser that he fixes through the Stirah more than if it had never been built there. Why is he liable according to R. Shimon?
וי''ל דכולהו ממשכן ילפינן לה ולא היה כיבוי במשכן כ''א לעשות פחמין ולהכי לא מחייב ר''ש אלא בכה''ג
Answer: We learn all of the Melachos from the Mishkan. The only extinguishing in the Mishkan was to make coals. Therefore, R. Shimon obligates only in such a case;
אבל סותר אשכחן במשכן שאין מתקן בסתירה זו יותר משלא היה בנוי שם מעולם ולהכי מחייב שם אפי' ר''ש
However, we find Soser in the Mishkan that does not fix through the Stirah more than if it had never been built there. Therefore he is liable even according to R. Shimon.
וא''ת כיון דסותר ומכבה בעינן ע''מ לבנות ולהבעיר א''כ בפרק כלל גדול (שם) דתנן המכבה והסותר הוי ליה למיתני המכבה ע''מ להבעיר והסותר ע''מ לבנות כי היכי דקתני המוחק ע''מ לכתוב שתי אותיות והקורע ע''מ לתפור שתי תפירות
Question: Since we require Soser and extinguishing in order to build and burn, if so, in the Mishnah (73a) that teaches one who extinguishes and one who destroys, it should have taught extinguishing in order to burn and Soser in order to build, just like it taught one who erases in order to write two letters and one who tears in order to sew two stitches!
וי''ל דהתם נמי לא קתני ליה אלא משום דבעי למיתני שיעורא דשתי אותיות ושתי תפירות אבל במכבה וסותר על מנת להבעיר ולבנות כל שהוא מיחייב לא איצטריך למיתנייה:
Answer: Also there, it was taught only because it needed to teach the Shi'ur of two letters and two stitches. However, extinguishing and Soser in order to burn and build any amount is liable. There was no need to teach them.