TOSFOS DH l'Olam Eima Lecha Lehachazir Tanan v'Chisurei Michasra v'Chulei
תוספות ד"ה לעולם אימא לך להחזיר תנן וחסורי מיחסרא כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why he does not explain simply.)
משום דקיי''ל כחנניה כמו שאפרש בע''ה דחיק לאוקמא מתני' כוותיה
Explanation: Because we hold like Chananyah, like I will explain b'Ezras Hash-m, [the Gemara] struggles to establish our Mishnah like him.
TOSFOS DH Iy Amrat Bishlama Lehachazir Tanan Hainu d'Shani...
תוספות ד"ה אא''ב להחזיר תנן היינו דשני בין תוכה לעל גבה
(SUMMARY: Tosfos explains that we infer that they are different from the Heter to return.)
פי' בקונטרס משום דאי להחזיר תנן א''כ לשהות משהין אפילו באינה גרופה להכי שני בין תוכה דהוי מטמין ממש ברמץ לעל גבה
Explanation #1 (Rashi): If the Mishnah discusses returning, if so Shehiyah is permitted even if it is not Garuf. Therefore we distinguish between in it, which is real Hatmanah in hot coals, from on top of it.
וקשה להר''ח דלחנניה אפילו תוכה משהין אפי' באינה גרופה דהא תנן (. לעיל דף יט:) ולא חררה על גבי גחלים אלא עד שיקרמו פניה
Question #1 (R. Chaim): Chananyah permits even Shehiyah even inside, even if it is not Garuf, for the Mishnah (above, 19b) says that one may not leave a cake on coals, unless it formed a crust;
הא קרמו פניה שרי אע''ג דחררה בתוכה היא
Inference: If it formed a crust it is permitted, even though the cake is inside!
ובלאו הכי אור''י דבחנם דחק רש''י לפרש כן דאיכא למימר שפיר היינו דשני לן בין תוכה לעל גבה מהא דשרי להחזיר בגרופה
Question #2 and Explanation #2 (Ri): Even without this, there was no need for Rashi to explain so. We can properly say that we distinguish between inside it from on top of it, due to the Heter to return to a Garuf [Kirah];
ובהשהאה דוקא לא ניחא ליה לחלק אבל בהחזרה ניחא ליה שפיר לחלק כדמוכח במאי דמשני מי סברת ארישא קאי אסיפא קאי כו'
Only regarding Shehiyah, he (the opinion in the Gemara that holds that the Mishnah discusses returning) does not want to distinguish, but regarding returning, he is pleased to distinguish, like is proven from his answer "do you think that it refers to the Reisha? It refers to the Seifa...!"
קשה לר''י היכי בעי למימר אליבא דרב דמתניתין להחזיר תנן אם כן אתיא מתניתין כחנניה ורב דלא כחנניה
Question (Ri): How did [this opinion] want to say according to Rav that our Mishnah discusses returning? If so, our Mishnah is like Chananyah, and Rav holds unlike Chananyah!
דהא חנניה שרי במצטמק ויפה לו דהא דתנן (שם) אין צולין בשר וביצה אלא כדי שיצולו מבעוד יום אתיא כחנניה
Source: Chananyah permits Mitztamek v'Yafeh Lo, for the Mishnah (19b) says that one may roast meat and an egg only if they can roast before Shabbos, is like Chananyah;
וביצה אמרינן לקמן דמצטמק ויפה לו הוא ורב אסר לקמן דמצטמק ויפה לו
We say below (38a) that an egg is Mitztamek v'Yafeh Lo, and Rav forbids below, for it is Mitztamek v'Yafeh Lo!
וי''ל דבלאו הכי לא סבר לה רב כשום תנא דהא ר''מ ור' יהודה אסרי באינה גרופה אפילו במצטמק ורע לו ורב שרי במצטמק ורע לו אפילו באינה גרופה
Answer: Even without this (saying that our Mishnah discusses returning), Rav is not like any Tana, for R. Meir and R. Yehudah forbid when it is not Garuf, even Mitztamek v'Ra Lo, and Rav permits Mitztamek v'Ra Lo even when it is not Garuf;
דבגרופה לא אשכחן שום אמורא דאסר אפילו יפה לו
[He cannot discuss] when it is Garuf, [for then] we do not find any Amora who forbids even [Mitztamek v']Yafeh Lo.
ועוד דרב קאי אמילתיה דרבי יוחנן דאיירי באינה גרופה
Also, Rav refers to R. Yochanan's teaching, which discusses Eino Garuf.
וכן רבי יוחנן דשרי לקמן חמין ותבשיל שבישל כל צרכו באינה גרופה אבל לא בישל כל צרכו אסור
Observation: Similarly, below R. Yochanan (37b, is not like any Tana. He) permits hot water and a Tavshil that was fully cooked [even] when it is not Garuf. However, if it was not fully cooked it is forbidden.
Note: This refers to Rav Shmuel's teaching in the name of R. Yochanan. He permits a fully cooked Tavshil. He did not stipulate that the Kirah was Garuf. Also, Rav Sheshes cited R. Yochanan to permit even if it was not fully cooked, even if the Kirah was not Garuf. Even if we must say that Rav Shmuel and Rav Sheshes argue about R. Yochanan's opinion, we should minimize the argument, and say that Rav Shmuel discusses when it is not Garuf.
לא אשכחן תנא דסבר הכי:
We do not find any Tana who holds like this.
TOSFOS DH Mahu Lismoch
תוספות ד"ה מהו לסמוך
(SUMMARY: Tosfos explains the question according to the two Perushim of our Mishnah.)
באינה גרופה קבעי ואי מתניתין להשהות תנן קא בעי להשהות ולהחזיר
Explanation: He asks when it is not Garuf. If our Mishnah discusses Shehiyah, he asks to do Shehiyah (near the Kirah) and return;
ואי להחזיר תנן ושרי להשהות אפי' תוכה וגבה בעי להחזיר ולהשהות היכא שאינו מבושל כמאכל בן דרוסאי
And if our Mishnah discusses returning, and permits Shehiyah even inside or on top, he asks about returning (nearby), and Shehiyah when it is not cooked k'Ma'achal Ben Drusai.
TOSFOS DH Ta Shma Kirah she'Hisikuha v'Chulei
תוספות ד"ה תא שמע כירה שהסיקוה כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses what we may conclude.)
ומסיק דשרי לסמוך
Explanation: We conclude that Semichah is permitted.
ומכל מקום אין ללמוד מכאן לסמוך אצל האש דשאני הכא דדופני כירה מפסיקין בינו ולאש:
Limitation: We may not learn from here that Semichah is permitted near a fire. Here is different, for the walls of the Kirah interrupt between [the food] and the fire.
37b----------------------------------------37b
TOSFOS DH Shma Minah Mitztamek v'Yafeh Lo Mutar
תוספות ד"ה שמע מינה מצטמק ויפה לו מותר
(SUMMARY: Tosfos discusses the basis of this inference.)
פירש בקונטרס דאי האי תבשיל במצטמק ורע לו מאי אתא לאשמעינן
Explanation #1 (Rashi): If this Tavshil is Mitztamek v'Ra Lo, what does [Rav Yitzchak] come to teach?! (Rather, we must say that it is Mitztamek v'Yafeh Lo.)
וקשה לר''י הא איצטריך לאפוקי מדרבי מאיר ורבי יהודה דאסרי בשאינה גרופה אפילו חמין דמצטמק ורע להם
Question #1 (Ri): He must teach unlike R. Meir and R. Yehudah. When it is not Garuf they forbid even hot water, which is Mitztamek v'Ra Lo!
ועוד קשה כיון דהשתא ס''ד דמשום דהובערה הדרא למילתא קמייתא כי משני שאני הכא דקטמה מאי פריך מאי למימרא הא איצטריך טובא לאפוקי ממאי דס''ד מעיקרא
Question #2: Since now we think that because it flamed up, it returned to the first status (before he put ashes), when [the Gemara] answers that here is different, because he put ashes, what was the question "what is the Chidush?"? This is properly needed, to teach unlike the initial Havah Amina!
ונראה לר''י דהשתא ס''ד דלא חשיבא קטומה כלל משום דהובערה ואשמעינן דהדרא למילתא קמייתא
Explanation #2 (Ri): Now we are thinking that it is not considered Katum at all, because it flamed up. [Rav Yitzchak] teaches that it returned to the first status;
דאי חשיבא קטומה אמאי נקט בישל כל צרכו אפי' לא בישל כל צרכו שרי
If it were considered Katum, why does he say that it was fully cooked? Even if it was not fully cooked, it is permitted;
דאפילו רבי מאיר דמחמיר מכולהו תנאי שרי בחמין שלא הוחמו כל צרכן כדפירשנו לעיל דסתם חמין ותבשיל הוי שלא הוחמו כל צורכן
Even R. Meir, who is most stringent of all the Tana'im, permits hot water that was not fully heated, like we explained above (36b DH Chamin), that Stam hot water and a Tavshil were not fully heated.
ופריך שמע מינה מצטמק ויפה לו מותר דהא סתם תבשיל אמר לקמן דמצטמק ויפה לו הוא
[The Gemara] asks that this shows that Mitztamek v'Yafeh Lo is permitted, for we say below that a Stam Tavshil is Mitztamek v'Yafeh Lo.
ומשני שאני הכא דקטמה פירוש וחשיבא לגמרי קטומה וה''ה אפילו לא בישל כל צרכו שרי
[The Gemara] answers that here is different, because he put ashes. I.e. it is considered totally Katum. It is permitted even if it is not fully cooked;
והא דנקט בישל כל צרכו
Implied question: If so, why did he discuss fully cooked?
לאשמעינן דאי לאו קטומה אפילו בישל כל צרכו אסור משום דמצטמק ויפה לו הוא
Answer: This teaches that if it were not Katum, even if it were fully cooked it would be forbidden, for it is Mitztamek v'Yafeh Lo.
ופריך אי הכי מאי למימרא אף על גב דאשמעינן דאי לא קטמה אסור
Question: [The Gemara] asks "if so, what is the Chidush?" (What was the question? Rav Yitzchak teaches that if it is not Katum, it is forbidden!)
מ''מ מדנקט למילתיה בלשון היתר משמע דהתירא אתי לאורויי לן
Answer: Even so, since he taught with an expression of Heter, this connotes that he comes to teach Heter.
ואף על גב דאשמעינן דלא הדרא למילתא קמייתא
Implied question: [Rav Yitzchak] teaches that [even though it flamed up,] it did not return to the first status!
נראה לו דהא לא איצטריך לאשמעינן דסברא הוא דלא הדרא למילתא קמייתא
Answer #1: [The Makshan] holds that he need not teach this. This is logical that it did not return to the first status.
ואף על גב דמעיקרא הוה בעי למימר דהדרא למילתא קמייתא
Implied question: Initially, [the Gemara] wanted to say that it returns to the first status!
לאו משום דסברא הוא לומר כן אלא משום דנקט במלתיה בישל כל צרכו היה ר''ל כן כדפרישית
Answer: This is not because it is logical to say so. Rather, because [Rav Yitzchak] discusses when it is fully cooked, [the Gemara] wanted to say so, like I explained (d:1).
ומשני דמכל מקום אצטריך דמהו דתימא כו'
[The Gemara] answers that even so, [Rav Yitzchak] needed to teach this. One might have thought that [since the coals flared up, it is as if they were not covered]. R. Yitzchak teaches that this is not so
ועוד יש לומר שאני הכא דקטמה דלאו לגמרי מהניא קטימה אלא דוקא משום דבישל כל צרכו אבל לא בישל כל צרכו אסור משום דהובערה
Answer #2: "Here is different, for he put ashes" does not mean that Katum totally helps [even though it flamed up]. Rather, it is only because it was fully cooked. If it was not fully cooked, it is forbidden, because it flamed up.
והשתא אתי שפיר הא דנקט הכא קטמה והובערה ולעיל נקט ונתלבתה דנתלבתה הוי פחות מהובערה והויא לגמרי כקטומה
Support: Now it is fine that it mentioned here Katum and Huv'arah, and above it mentioned v'Nislavsah, for v'Nislavsah is [flaming up] less than Huv'arah, and it is totally like Katum.
ופריך א''ה מאי למימרא דהא בלאו מילתיה מסברא ה''א דלא הדרא למלתא קמייתא כמו בנתלבתה ושרי ואפי' לא בישל כל צרכו ובלשון איסור ה''ל לאשמעינן ולא בלשון היתר
The Gemara asks if so, what is the Chidush? Even without [Rav Yitzchak's] teaching, from reasoning I would say that it did not return to the first status, just like when Nislavsah it is permitted, even if it is not fully cooked! He should have taught an expression of Isur, and not an expression of Heter!
ומשני הובערה איצטריך ליה ואי לאו מילתיה לא היה פשוט היתר אלא הוה ס''ד למימרא דהדרא למילתא קמייתא
It answers that it needed to teach Huv'arah. If not for [Rav Yitzchak's] teaching, we would not know that it is permitted. We would have thought that it returned to the first status.
TOSFOS DH Amar Rav Sheshes Amar R. Yochanan Kirah...
תוספות ד"ה אמר רב ששת אמר ר' יוחנן כירה...
(SUMMARY: Tosfos rules like Rav Sheshes.)
פסק ר''ח דהלכה כרב ששת אמר ר' יוחנן דרבא דאמר תרוייהו תננהי סבירא ליה כוותיה
Pesak: R. Chananel rules like Rav Sheshes in the name of R. Yochanan, for Rava, who says that both of them were taught, holds like him.
וכן פסק רש''י דסתם מתניתין דפרק קמא (דך יט:) כחנניה ומותר להשהות אפי' באינה גרופה
Support: Also Rashi rules like him, for the Stam Mishnah above (19b) is like Chananyah, and Shehiyah is permitted even if it is not Garuf.
אבל להחזיר ודאי אסור אא''כ גרוף וקטום ואפי' בישל כל צרכו כדפי' לעיל
Limitation: Surely, returning is forbidden unless it is Garuf v'Katum, and even if it is fully cooked, like I explained above (36b DH Chamin).
TOSFOS DH Diyuka d'Masnisin Ka Mashma Lan
תוספות ד"ה דיוקא דמתני' קמ''ל
(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to our Mishnah above (36b).)
פי' רש''י דקמ''ל דקרמו פניה שפיר דמי
Explanation #1 (Rashi): He teaches that if it formed a crust, it is fine.
ואין נראה דדיוק פשוט הוא דהא כיון דתנא עד שיקרמו פניה ממילא שמעינן דקרמו פניה שרי
Rebuttal: This is a simple inference. Since he taught "unless it formed a crust", automatically we know that if it formed a crust, it is permitted! (Rav Sheshes need not teach this.)
ונראה לפרש דדיוקא דמתניתין דכירה אתא לאשמעי' דלהחזיר תנן וחסורי מחסרא והכי קתני
Explanation #2: He teaches what we infer from our Mishnah of a Kirah, that it discusses returning, and it is abbreviated and means...
TOSFOS DH Mahu Lehashhos
תוספות ד"ה מהו להשהות
(SUMMARY: Tosfos explains what cases he asks about.)
באינה גרופה ולא בישל כל צרכו קבעי או במצטמק ויפה לו:
Explanation: He asks about when it is not Garuf, and it is not fully cooked, or it is Mitztamek v'Yafeh Lo.