TOSFOS DH Af Al Gav d'Ika d'Damya Lah Chashiv
תוספות ד"ה אע''ג דאיכא דדמיא לה חשיב
(SUMMARY: Tosfos explains why other Melachos in the Mishkan were not counted.)
והא דלא חשיב שובט ומדקדק
Implied question: Why doesn't [the Mishnah] count Shovet (evening the warp threads) and Medakdek (hitting the woof so it will not be too taut? They were in the Mishkan!)
לפי שהם לגמרי בכלל מיסך ואורג
Answer: They are totally included in Meisach and weaving [respectively]. (On 75b, it says that they are included in them. Tosfos adds that they are totally included.)
ולא חשיב נמי מנפץ אע''ג שבמשכן היו מנפצין פשתן לעשות יריעות ושאר דברים
Implied question: Why doesn't [the Mishnah] count Menapetz (bang flax out of the stalk)? In the Mishkan, they were Menapetz flax to make curtains and other things!
משום דהיינו דש ממש אלא שזה בתבואה וזה בפשתן
Answer: This is because it is precisely Dash, just [Dash] applies to grain, and Menapetz applies to flax.
אבל זורה ובורר ומרקד הם שלשה דברים
Distinction: Zoreh (winnowing), Borer (selecting) and Meraked (sifting) are three [separate] matters.
TOSFOS DH she'Chen Oni Ochel Pito b'Lo Ketishah
תוספות ד"ה שכן עני אוכל פתו בלא כתישה
(SUMMARY: Tosfos discusses when this is a reason not to list a Melachah.)
וא''ת מ''מ ליחשיב כתישת סממנין דהוה במשכן ואע''ג דעני אוכל פתו בלא כתישה לענין סממנים מלאכה חשובה היא
Question: Still, we should count crushing ingredients [for dyes], which was in the Mishkan. Even though an Oni eats his bread without crushing, regarding ingredients, it is an important Melachah!
ואומר ר''י דלאו דוקא אוכל פתו אלא ה''ה דעני צובע בסממנים בלא כתישה
Answer (Ri): "He eats his bread" is not precise. Rather, likewise an Oni dyes with ingredients without crushing.
וא''ת מרקד נמי לא ליתני שכן עני אוכל פתו בעיסה בלוסה כדאמר בסוף פרקין
Question: Also sifting should not be taught, for an Oni eats his bread made from a dough with the coarse bran, like it says below (76b)!
ויש לומר דרוב עניים אין אוכלין בלא הרקדה אלא שלענין חלה מצטרפין הסובין דקרינן ביה מלחם הארץ כיון דיש עניים שאוכלים בעיסה בלוסה
Answer: Most Aniyim do not eat without sifting. However, regarding Chalah, the Gemara says [there] that the bran joins [towards the Shi'ur], for it is called "mi'Lechem ha'Aretz", since some Aniyim eat with the bran.
ור''ת פירש בע''א ולא נתיישב לר''י
Remark: R. Tam explained differently. The Ri did not accept his Perush.
TOSFOS DH Hayu Lefanav Shnei Minei Ochlin Garsinan
תוספות ד"ה היו לפניו שני מיני אוכלין גרסי'
(SUMMARY: Tosfos supports and explains this text.)
וכן פירש ר''ח דבאוכל מתוך אוכל שייכא ברירה שבורר אותו שאינו חפץ לאכול מתוך אותו שרוצה לאכול
Explanation: Also R. Chananel explained [like this text], that Bereirah applies to a food amidst another food. He selects the one that he does not want to eat from the food that he wants to eat;
דאותו שאינו חפץ בו חשיב פסולת לגבי אותו שחפץ לאכול
The one that he does not want to eat is considered Pesoles with respect to the one that he wants to eat.
וכן משמע בירושלמי דגרס הבורר אוכלים מתוך אוכלים חזקיה אמר כו'
Support: The Yerushalmi connotes like this. The text [there] says "one who selects foods from foods - Chizkiyah said...
TOSFOS DH Borer u'Meni'ach
תוספות ד"ה בורר ומניח
(SUMMARY: Tosfos explains that this is for the sake of others.)
פי' לצורך אחרים
Explanation: [He selects and leaves] for the needs of others.
Note: Also Tosfos ha'Rosh says so, but his DH is Borer u'Meni'ach l'Bo b'Yom. He explains how Ula distinguishes this from Borer v'Ochel l'Bo b'Yom. Perhaps this is also Tosfos' intent. Shabbos Shel Mi explains that Tosfos distinguishes Borer u'Meni'ach from Borer v'Ochel in the Beraisa itself, for we do not yet distinguish immediately from later in the day.
TOSFOS DH v'Chi Mutar Le'efos Pachos mik'Shi'ur
תוספות ד"ה וכי מותר לאפות פחות מכשיעור
(SUMMARY: Tosfos explains why the Metaretz thought that it is permitted.)
והמתרץ ס''ד דפחות מכשיעור הוי דרך אכילה
Explanation: The one who answered held that [Bereirah of] less than a Shi'ur is the way of eating.
TOSFOS DH Maskif Lah Rav Hamnuna Midi Kanun v'Tamchuy ka'Tani
תוספות ד"ה מתקיף לה רב המנונא מידי קנון ותמחוי קתני
(SUMMARY: Tosfos explains that he asks that the Beraisa did not teach the law in this case.)
פי' הקונט' דה''נ הוה מצי למיפרך מידי נפה וכברה קתני
Explanation #1 (Rashi): Similarly, [Rav Hamnuna] could have asked that the Beraisa did not teach a sifter or sieve.
וקשה לר''י מאי קמשני רב המנונא לדידיה נמי תקשה מידי [אוכל] מתוך פסולת קתני
Question #1 (Ri): What was Rav Hamnuna's answer? Also according to him, we can ask "the Beraisa does not mention food from amidst Pesoles!"
ועוד בסמוך פירש הקונטרס והתניא חייב דהיינו הך דהכא ומשני דבנפה וכברה מיירי והיכי משני הכא מידי נפה וכברה קתני
Question #2: Below, Rashi explained "a Beraisa says that he is liable", i.e. the Beraisa here. The Gemara answers that it discusses with a sifter or sieve. How can it answer so? The Beraisa does not mention a sifter or sieve!
ונראה לרבינו יצחק דדוקא מקנון ותמחוי פריך וה''פ מידי קנון ותמחוי קתני כיון דנחת לפרושי דיני ברירה דביד מותר ובנפה וכברה חייב חטאת לא היה לו להניח מלשנות קנון ותמחוי דפטור אבל אסור
Explanation #2 (Ri): He asks only from a funnel or plate. He means as follows. Did the Beraisa teach a funnel or plate?! Since it comes to explain laws of Bereirah, that by hand is permitted, and with a sifter or sieve one is Chayav Chatas, it should not have omitted teaching that with a funnel or plate he is exempt, but it is forbidden.
Note: Rav Yosef said that the Beraisa teaches that Bereirah by hand is permitted; with Kelim not special for Bereirah, he is exempt, but it is forbidden; and with Kelim special for Bereirah, he is liable. Rav Hamnuna asks that if so, the Beraisa should have explicitly taught the middle law, i.e. he is exempt, but it is forbidden! (The Beraisa says "he may not select", but did not say that he is exempt. These words could be part of the Seifa, in which he is liable!) Rav Hamnuna does not ask that the Beraisa did not mention the Kelim, i.e. a funnel or plate, or a sifter or sieve. The way he explains, the Beraisa does not teach a case that is forbidden, but he is exempt.
TOSFOS DH Borer v'Ochel Ochel mi'Toch Pesoles
תוספות ד"ה בורר ואוכל אוכל מתוך פסולת
(SUMMARY: Tosfos discusses whether sometimes this is the way of Bereirah.)
משמע דאוכל מתוך פסולת אין דרך ברירה בכך
Inference: Ochel from Pesoles is not the way of Bereirah.
וקשה דבריש פרק תולין (לקמן קלח.) אמרי' מה דרכו של בורר בורר אוכל מתוך פסולת
Question: Below (138a), we say that the way of Bereirah is Ochel from Pesoles!
וי''ל דהתם בפסולת מרובה על האוכל הוי אוכל מתוך פסולת דרך ברירה דהתם במשמר איירי
Answer: There we discuss when there is more Pesoles than Ochel. Ochel from Pesoles is the way of Bereirah, for there we discuss a strainer.
וקשה לרשב''א דתנן בפ''ק דביצה (דף יד:) הבורר קטניות בי''ט ב''ש אומרים בורר אוכל ואוכל וב''ה אומרים בורר כדרכו
Question (Rashba): A Mishnah (Beitzah 14b) teaches that one who selects legumes on Yom Tov, Beis Shamai say, he selects Ochel and eats. Beis Hillel say, he selects normally;
ואמר בגמרא בד''א כשהאוכל מרובה על הפסולת אבל פסולת מרובה על האוכל ד''ה נוטל את האוכל ומניח את הפסולת
The Gemara says, what is the case? It is when there is more Ochel than Pesoles, but when there is more Pesoles than Ochel, all agree that he takes the Ochel and leaves the Pesoles;
ואי בפסולת מרובה על האוכל הוי אוכל מתוך פסולת דרך ברירה היכי שרי לב''ש הא אינהו אסרי לברר כדרכו וצ''ע שם
If when there is more Pesoles than Ochel, taking the Ochel from the Pesoles is the way of Bereirah, why do Beis Shamai permit? They forbid Bereirah in the normal way! This requires investigation there.
TOSFOS DH veha'Tanya Chayav
תוספות ד"ה והתניא חייב
(SUMMARY: Tosfos concludes that this is not the Beraisa above.)
פי' בקונטרס דהיינו ברייתא דלעיל
Explanation #1 (Rashi): This is the Beraisa above.
וקשה לר''י דלמאי דמוקמינן לה בנפה וכברה משמע דוקא לבו ביום אסור אבל לאלתר אפי' בנפה וכברה שרי
Objection #1 (Ri): Based on how we establish it to discuss a sifter or sieve, this connotes that only for [later] in the day is forbidden, but for immediately, even in a sifter or sieve is permitted;
ובפ''ק דביצה (גם זה שם.) משמע דבנפה וכברה אסור בכל ענין דתנן ב''ה אומרים בורר כדרכו בקנון ובתמחוי אבל לא בנפה ובכברה ולא מפליג בין לאלתר לבו ביום
In Beitzah (14b) it connotes that a sifter or sieve is forbidden in every case, for in the Mishnah, Beis Hillel say that he selects normally with a funnel or plate, but not with a sifter or sieve. They do not distinguish between for immediately and for [later] in the day!
ועוד לכאורה לעולא דלעיל הוי בורר לבו ביום כמו לאלתר לאביי וא''כ שרי לעולא בנפה וכברה אפי' לבו ביום
Objection #2: It seems that according to Ula above, Bereirah for [later] in the day is like for immediately according to Abaye. If so, Ula permits with a sifter or sieve even for [later] in the day;
ובמתני' דביצה אסר לכל הפחות לבו ביום
The Mishnah in (Beitzah 14b) forbids at least for [later] in the day (if not for immediately)!
ונראה לר''י דברייתא דלעיל איירי בבורר ביד והכא דמוקמי לה בנפה וכברה ברייתא אחריתי היא ואפי' לאלתר חייב חטאת
Answer (Ri): The Beraisa above discusses Bereirah by hand. Here that we establish [the Beraisa] with a sifter or sieve, it is a different Beraisa, and even for immediately he is Chayav Chatas.
וכן משמע מתוך פירוש ר''ח דפירש שיש ג' דינין בבורר לאלתר דביד מותר לכתחלה בקנון ובתמחוי פטור אבל אסור בנפה וכברה חייב חטאת
Support: R. Chananel connotes like this. He explained that there are three laws of Bereirah for immediate use - by hand it is permitted l'Chatchilah, with a funnel or plate he is exempt, but it is forbidden, and with a sifter or sieve he is Chayav Chatas.
TOSFOS DH v'Lo Yadana Iy Mishum deka'Savar Ochel mi'Toch Pesoles Asur
תוספות ד"ה ולא ידענא אי משום דקסבר אוכל מתוך פסולת אסור
(SUMMARY: Tosfos explains that this could explain why he did not select them earlier.)
פי' לא ידענא מה שלא ביררם תחלה קודם שהביאם לפניהן
Explanation: I (Rav Dimi) do not know if the reason why [Rav Bivi] did not select them before bringing them in front of them [is because he forbids Ochel mi'Toch Pesoles].
אבל אין לפרש מה שלא ביררם בשעה שהניח לפניהם
Suggestion: Perhaps he is unsure if the reason [Rav Bivi] did not select them at the time he placed them in front of them [is because he forbids Ochel mi'Toch Pesoles]!
דא''כ מאי קאמר אי משום דקסבר אוכל מתוך פסולת אסור דהא לכ''ע שרינן אוכל מתוך פסולת לאלתר:
Rejection: If so, why did he say "or, perhaps he forbids Ochel mi'Toch Pesoles"? All permit Ochel mi'Toch Pesoles for immediately!
74b----------------------------------------74b
TOSFOS DH Hai Man d'Parim Silka
תוספות ד"ה האי מאן דפרים סילקא
(SUMMARY: Tosfos explains that this is specifically for beets.)
דוקא בסילקא שייך טחינה אבל שאר אוכלין שרי:
Explanation: [An Isur of] grinding applies only to beets, but it is permitted for other foods.
TOSFOS DH Mahu d'Seima Lishrurei Mana Ka Mikaven
תוספות ד"ה מהו דתימא לשרורי מנא קא מכוין
(SUMMARY: Tosfos explains that he is liable because first he softens it.)
ה''פ ואין בו בשול כלל קמ''ל דנהי דלשרורי מנא קא מכוין בשול מיהא יש בו דמירפא רפי והדר קמיט וחייב
Explanation: One might have thought that there is no cooking at all. [Rav Acha] teaches that this is not so. Granted, he intends to harden it. However, there is cooking, for it softens, and then it hardens, and he is liable.
אבל אין לפרש קמ''ל דלא אמרי' לשרורי מנא קא מכוין
Suggestion: Perhaps he teaches that we do not say that he intends to harden it!
דבפרק אין מעמידין (ע''ז לח.) אמרי' גבי האי נכרי דשדא סיכתא לאתונא אי קבר בה ישראל קרא מעיקרא שפיר דמי
Rejection: In Avodah Zarah (38a), [Ravina] said about a Nochri who cast pegs in an oven [in order to dry them, and he ignited the oven], if a Yisrael previously put gourds in [the oven, to get cooked], this is fine. (It is not called Bishul Akum, i.e. food that Nochrim cooked);
ופריך פשיטא ומשני מהו דתימא לבשולי מנא קא מכוין קמ''ל לשרורי מנא קא מכוין
[The Gemara] asks that this is obvious, and answers that one might have thought that the Nochri intended to cook the peg. [Ravina] teaches that this is not so. He intended to harden it. (Regarding Bishul Akum, this is not considered intent to cook.)
TOSFOS DH Chavusa v'Sanura v'Chalsa
תוספות ד"ה חביתא ותנורא וחלתא
(SUMMARY: Tosfos explains that Boneh applies to building an entire Kli, unlike Rashi.)
פי' רש''י דמשום בונה לא מיחייב דאין בנין בכלים
Explanation #1 (Rashi): He is not liable for Boneh, for building does not apply to Kelim.
ואין נראה דדוקא במחזיר מטה ומנורה של חוליות אמרי' דאין בנין בכלים אבל כשעושה לגמרי כל הכלי מיחייב משום בונה
Rebuttal: Only regarding one who reassembled a bed or candelabra of rings we say that there is no building in Kelim, but when he totally makes the entire Kli, he is liable for Boneh!
דאמרינן בריש הבונה (לקמן ד' קב:) האי מאן דעייל שופתא בקופינא דמרא חייב משום בונה
We say below (102b) that if one drives a peg into the handle of a hoe (so the blade will not fall off), he is liable for building (according to Rav. Perhaps Tosfos did not mention that Shmuel obligates for Makeh b'Patish, for we follow Rav against Shmuel in Isurim.)
וצ''ע דלא ליקשי ממנפח בכלי זכוכית דסוף פרקין:
Question: This requires investigation why it is not difficult from blowing (i.e. creating) glass Kelim (75b. It says that one who does so is liable for Makeh b'Patish. Sefas Emes suggests that Boneh applies only to combining separate items, e.g. boards of the Mishkan.)
TOSFOS DH she'Chen Tzadei Chilazon v'Chulei
תוספות ד"ה שכן צדי חלזון כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why they tied and untied.)
בריש אלו קשרים (לקמן קיא:) פירש בקונט' קושרין ומתירין פעמים קושרין את המכמורת ופעמים מתירין אותם:
Explanation: Below (111b), Rashi explained that they tie and untie. Sometimes they tie nets, and sometimes they untie them.