MAY ONE ARRANGE THAT OIL DRIPS INTO A LAMP? (Yerushalmi Halachah 4 Daf 17b)
מתני' לא יקוב אדם שפופרת של ביצה וימלאנה שמן ויתננה על פי הנר בשביל שתהא מנטפת אפילו היא של חרס
(Mishnah): One may not puncture an eggshell and fill it with oil and put it on top of a lamp in order that the oil will drip into the lamp [on Shabbos. This is forbidden] even [if it drips] from a Kli Cheres;
ורבי יהודה (מתיר) [צ''ל אומר - טוב ירושלים] אם חיברה היוצר מתחילה מותר
R. Yehudah says, if the potter made it like this from the beginning, it is permitted.
לא ימלא אדם את הקערה שמן ויתננה בצד הנר ויתן ראש הפתילה בתוכה בשביל שתהא שואבת
One may not fill a bowl [next to a lamp] with oil and insert a wick to draw oil;
[דף כב עמוד א (עוז והדר)] ורבי יהודה מתיר:
R. Yehudah permits.
גמ' למה משום שלא הותחל בכל טיפה וטיפה. או שמא ישכח ויערה.
(Gemara) Question: What is the reason (why it is forbidden)? Is it because each drop did not begin [burning before Shabbos]? Or, is it lest he forget and pour [take from the oil in the upper Kli]?
מה נפיק מן ביניהן
Question: What is the difference between them?
ההן זקוקה (דיקלון) [צ''ל דקטריה - שערי תורת ארץ ישראל] אין תימר משום שלא הותחל בכל טיפה הרי לא הותחל בכל טיפה וטיפה אין תימר שמא ישכח ויערה הרי אינה שוכח ומערה:
Answer: They argue about a flask that he tied (and it drips into the lamp). If you will say that it is because each drop did not begin, it did not begin. If you will say that it is lest he forget and pour, he will not forget and pour.
[צ''ל נשמעינה מן הדא - שערי תורת ארץ ישראל] אם חיברה היוצר מתחילה מותר.
Answer #1: We learn from our Mishnah. If the potter made it like this from the beginning, it is permitted.
Note: R. Yehudah permits this, even though each drop did not begin burning before Shabbos! Rather, he is concerned only lest he take from the oil, and here he cannot pour out from the top Kli alone. The first Tana forbids even in this case, i.e. because each drop did not begin before Shabbos.
שנייה היא שכולה אחד.
Rejection: There, it is all one Kli (it is as if all the oil began burning before Shabbos. We cannot learn from there.)
(אלא) [צ''ל תני - הגר''ח קניבסקי שליט''א] אם חברה בסיד או בגיפסוס.
Answer #2 (Tosefta): If he connected [the two Kelim] through plaster or gypsum [on Erev Shabbos, it is permitted. Surely, the reason to forbid is lest he take, and here he cannot!]
יאות דרבי יודה כדעתיה דר' יודה אמר משקה טופח חיבור.
Rejection: This is proper, according to R. Yehudah; he holds like he taught elsewhere. R. Yehudah says that Tofe'ach (moisture) of a liquid is a connection (so it is as if it all began burning. The first Tana forbids, for he does not consider it connected.)
תני פתילה אחת בשני כוסות בשתי קערות בשני תמחויין אסור רבי יודה מתיר.
Answer #3 (Beraisa): One wick in two cups, in two bowls or in two plates, it is forbidden. R. Yehudah permits.
Note: We can infer that R. Yehudah is never concerned lest he take. We minimize the argument, and assume that the first Tana agrees. They argue only about whether or not Maskeh Tofe'ach is a connection, so it is as if all started burning before Shabbos. This is why the first Tana forbids "even if it is of Cheres'', i.e. even though one is not wont to take oil from it. I was not satisfied with any of the Perushim I found; this Perush draws from some of them, but with changes - PF.
ר' חנניא בשם רבי פינחס ר' יודה כדעתיה דר' יודה אמר טופח חיבור:
(R. Chananyah citing R. Pinchas): R. Yehudah teaches like he taught elsewhere. R. Yehudah says that Maskeh Tofe'ach is a connection.