1)

LIABILITY FOR THINGS ON ONE'S BODY OR GARMENT (Yerushalmi Halachah 3 Daf 36a)

מתני' לא תצא אשה במחט הנקובה ולא בטבעת שיש עליה חותם ולא בכולייר ולא בכובלת ולא בצלוחית של פלייטון ואם יצאת חייבת חטאת דברי ר' מאיר

(a)

(Mishnah - R. Meir): A woman may not go out with a needle with a hole, a ring with a stamp, clasp, Koveles (spices bound together) or a flask of [fragrant] balsam oil. If she went out with them, she is Chayeves Chatas;

וחכמים פוטרין בכובלת ובצלוחית של פלייטון:

(b)

Chachamim exempt for Koveles or a flask of balsam oil.

גמ' תני לא יצא החייט במחטו שבכליו. ולא הלבלר בקולמוס שבאזנו. והצבע בדוגמא שבאזנו. ולא השולחני בדינר שבאזנו. ואם יצאו הרי אלו פטורין דברי רבי מאיר.

(c)

(Gemara - Beraisa): [On Shabbos,] a tailor may not go outside with his needle inserted in his garment, nor a scribe with a quill on his ear, nor a dyer with a sample [of different colors of dyed wool] on his ear, nor a moneychanger with a coin in his ear. If they went out like this, they are exempt. R. Meir says so;

וחכמים אומרים אומן באומנתו חייב.

(d)

Chachamim say, a craftsman who carries something like people of his trade is liable.

הא שאר כל האדם יוצאין בכך.

(e)

Inference: Anyone else (not a craftsman) may go out like this.

מחלפא שיטתיה דר''מ. דתנינן תמן ואם יצאת חייב חטאת דברי ר''מ. והכא הוא אמר הכין.

(f)

Contradiction: R. Meir contradicts himself! The Mishnah there (i.e. here) says that if [a woman] went out [with a needle with a hole], she is Chayav Chatas; R. Meir says so. Here (the Beraisa) he says so (even a tailor is exempt! The Yerushalmi copies the exact question asked above (1:3). There, it properly says "there'' and "here''.)

ר' מנא אמר לה סתם ר' אבון בשם רבי יוחנן תמן דרך הוצאה בנשים. [דף לו עמוד ב] ברם הכא טפילין יוצאין בכך

(g)

Answer (R. Mana, and R. Avin citing R. Yochanan): It is normal for women to take things outside like this. However, here, Tefeilin (subordinates) go out like this. (SEFAS EMES 11b DH b'Tosfos - tailors are a minority. They are Batel to the majority. Women are a nation unto themselves, and it is normal for all of them.)

מחלפה שיטתין דרבנין. דתנינן תמן וחכמים פוטרין בכובלת ובצלוחית של פלייטון. הא במחט הנקובה (חייב) [נראה שצ''ל חייבת]. ודא היא אומן באומנותו חייב.

(h)

Contradiction: Rabanan contradict themselves! There (here,) the Mishnah teaches that Chachamim exempt [one who goes out] with Koveles or a flask of balsam oil. This implies that [they agree to R. Meir that] for a needle with a hole, she is Chayav. Here (in the Beraisa), they hold that [only] a professional like his trade is liable!

אמר רבי אבין תיפתר באשה גודלת

(i)

Answer (R. Yosi bar Avin): [Our Mishnah discusses] a woman who braids (she is like a professional).

רבי אחא בשם רבי אבא בר רב נחמן דר' נחמיה זו היא.

(j)

Question (R. Acha citing R. Acha bar Rav Nachman): Is [our Mishnah] like R. Nechemyah [and unlike Chachamim?! It obligates for a ring with a stamp, i.e. it is not an ornament!]

דתנינן תמן טבעת של מתכת [דף מה עמוד א (עוז והדר)] וחותם שלה של אלמוג טמאה. טבעת של אלמוג וחותמה של מתכת טהורה.

1.

(Mishnah): A metal ring with a stamp of coral is Tamei (can receive Tum'ah, like a metal Kli). A coral ring with a metal stamp is Tahor (like a Kli Etz without a receptacle. I.e. its law depends on the ring itself, and not on its stamp);

תני רבי נחמיה מחליף וכן היה ר' נחמיה אומר בטבעת אחר חותמה בסולם אחר שליביו. בקולב אחר (מעמידיו ונעול) [צ''ל שליביו ובעול - פני משה] אחר סמנייריו.

2.

(Beraisa): R. Nechemyah says oppositely. And so R. Nechemyah used to say, the law of a ring depends on its stamp. The law of a ladder depends on its rungs. The law of a block [with pegs from which a merchant hangs his wares] depends on its rungs (pegs - PNEI MOSHE). The law of a yoke depends on its pegs (protrusions sticking down; the animal's neck goes between them).

א''ר אילא תיפתר דברי הכל בשהוציאה לחתום בה.

(k)

Answer (R. Ila): [Our Mishnah] is like everyone. The case is, she took it out to stamp with it;

ר' שמואל בשם ר' זעירא היתה עשויה לכך ולכך הוציאה לחתום בה חייב. הוציאה לשם תכשיט פטור אף על החותם שאף החותם טפילה לתכשיט:

1.

(R. Shmuel citing R. Ze'ira): If it was made for this and this (an ornament and to stamp), if one took it out to stamp, he is liable. If he took it out for an ornament, he is exempt even for the stamp, for the stamp is secondary to the ornament.