PEREK HA'MATZNIA
THE STRINGENCY OF ONE WHO STORED AWAY (Yerushalmi Perek 10 Halachah 1 Daf 61b)
מתני' המצניע לזרע לדוגמא ולרפואה והוציאו בשבת חייב עליו בכל שהוא
(Mishnah): If one was Matzni'a (stored away) for planting, a sample or for a cure, and was Motzi on Shabbos, he is liable for any amount;
וכל אדם אין חייבין עליו אלא כשיעורו
Anyone else is not liable unless if he was Motzi a Shi'ur;
[דף עה עמוד ב (עוז והדר)] חזר והכניסו אינו חייב אלא כשיעורו:
If he (the Matzni'a who was Motzi) later brought it back inside [his house], he is liable [for Hachnasah to Reshus ha'Yachid] only for a Shi'ur.
גמ' ר' ירמיה אמר ר' יוסי בי רבי חנינה בעי מתניתין דר''י דר' יהודה אמר אומן באומנתו חייב.
(Gemara - R. Yirmeyah citing R. Yosi bei R. Chaninah) Question: Is our Mishnah [which obligates one who stored for a sample and was Motzi] R. Yehudah? R. Yehudah says that a craftsman who was Motzi like people of his trade, he is liable.
אתא רבי יודה בר פזי בשם רבי יוסי בי רבי חנינא דר' יהודה היא.
(R. Yudah bar Pazi citing R. Yosi bei R. Chaninah): It is R. Yehudah.
א''ר יוסי ברבי חנינה לא אתיה אלא לדוגמא שכבר נתפייס הלוקח. אבל לזרע ולרפואה אפי' כל שהוא חייב.
(R. Yosi bei R. Chaninah): [The Seifa, i.e. if he later brought it back inside, he is liable only for a Shi'ur] refers to only to a sample, in a case that the buyer was already satisfied [so there is no longer special importance to the sample]. For planting or for Refu'ah, he is liable even for any amount. (We explained this like PNEI MEIR, SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)
הצניעו זה והוציאו זה פטור. ר''ש בן אלעזר מחייב.
If Reuven saved it and Shimon was Motzi it, he is exempt. R. Shimon ben Elazar obligates him.
מה אנן קיימין אם בשהוציאוהו מדעת השני דברי הכל פטור. אם בשהוציאוהו מדעת הראשון דברי הכל חייב.
Question: What is the case? If Shimon was Motzi it with the second intent (i.e. on his own volition, surely] all exempt! If he was Motzi it according to the first (Reuven's) volition, [surely] all obligate!
אלא כאן אנן קיימין בסתם. ורבנן אמרי חזקה מדעת השני הוציאו. ר''ש בן אלעזר אומר חזקה מדעת הראשון הוציאו:
Answer: The case is, he was Motzi Stam. Rabanan say that the Chazakah is that he took it out with the second's intent. Shimon ben Elazar says that the Chazakah is that he took it out with the first's intent.
HANACHAH MUST BE TOTALLY IN THE OTHER RESHUS (Yerushalmi Perek 10 Halachah 2 Daf 62a)
[דף סב עמוד א] מתני' המוציא אוכלין ונתנן על האסקופה בין שחזר והוציאם בין שהוציאם אחר פטור מפני שלא עשה מלאכתו בבת אחת
(Mishnah): If one was Motzi food and put it on the porch (a Karmelis), he or anyone else who later was Motzi it is exempt, for the Melachah was not done at once.
קופה שהיא מליאה פירות ונתונה על האסקופה החיצונה אף על פי שרוב הפירות מבחוץ פטור עד שיוציא את כל הקופה:
If one put a basket full of produce on an outer porch, even if most of the produce is outside (in Reshus ha'Rabim), he is exempt unless he was Motzi the entire basket.
גמ' חזקיה אמר בקופה של קישואין ושל דילועין היא מתניתין שמקצת האוכל מבפנים ומקצתו מבחוץ.
(Gemara - Chizkiyah): Our Mishnah discusses a basket of gourds or pumpkins. Part of every food is inside, and part is outside;
אבל בקופה שהיא מליאה פירות כיון שהוציא ממנה כגרוגרת חייב.
However, if a basket is full of Peros, once he was Motzi [a full Pri] k'Grogeres from it, he is liable.
אמרין מילתיה דרבי יוחנן פליגא [דף עו עמוד א (עוז והדר)] דא''ר חייא בשם רבי יוחנן סרוד שמקצתו מבפנים ומקצתו מבחוץ נטל מיכן ונתן לכאן פטור.
R. Yochanan's words disagree, for R. Chiya said in the name of R. Yochanan that if part of a trough was inside and part was outside, if he took from here (Peros in the Kli inside) and put here (in the part of Kli in Reshus ha'Rabim), he is exempt;
אם עקרו עד שיעקור כולו כאחת.
If he uprooted the Kli, [he is not liable] until he uproots it at once.
אמר רבי מנא קומי רבי יוסה תיפתר בפרוץ.
(R. Mana, in front of R. Yosah): [We can say that he does not argue. Chizkiyah] discusses a Kli open [to Reshus ha'Rabim, so Peros in the part of the Kli in Reshus ha'Rabim are considered to be resting totally in Reshus ha'Rabim. If the Kli is not open, all exempt due to Eged Kli; it is as if the Peros are partially in Reshus ha'Yachid.]
אמר ליה והא תנינן קופה. אית לך מימר קופה פרוצה.
Objection (R. Yosah): Our Mishnah discusses a basket. Can you say that a basket is open?! (Surely a Stam basket is closed!)
מיי כדון
Question: What is Chizkiyah's reason? (HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA)
. אין לך מיטלטל ברשות הרבים ונעשה כרמלית אלא אדם בלבד.
Answer: The only Metaltelim (movable object) in Reshus ha'Rabim that becomes Karmelis is man [but not Kelim. We do not say Eged Kli. One is liable for taking Peros to Reshus ha'Rabim, even if they are in a Kli that is partially in Reshus ha'Yachid.]
חזקיה אמר הוציא חבילה מרשות היחיד לרשות הרבים עד שלא הניחה ברשות הרבים היה ראשה למעלה מעשרה הואיל ואין כולה ניחה ברשות הרבים פטור.
(Chizkiyah): If one was Motzi a bundle from Reshus ha'Yachid to Reshus ha'Rabim - if before it rested in Reshus ha'Rabim, the top was above 10 [Tefachim], since it is not totally resting in Reshus ha'Rabim, he is exempt. (Even if he later rested in totally within 10, since it first rested partially in Mekom Petur, he is exempt.)
א''ר שמואל בר רב יצחק הוציא קורה מרשות היחיד לרשות הרבים עד שלא הניחה ברשות הרבים נכנס ראשה לרשות היחיד אחרת הואיל ואין כולה ניחה ברשות הרבים פטור.
(R. Shmuel bar Rav Yitzchak): If one was Motzi a beam from Reshus ha'Yachid to Reshus ha'Rabim - if before it rested in Reshus ha'Rabim, the end entered another Reshus ha'Yachid, since it is not totally resting in Reshus ha'Rabim, he is exempt.
אמר רבי יוחנן אבן שהיא נתונה ברשות הרבים גבוהה עשרה ורחבה ארבעה המשתמש מתוכה לרשות הרבים ומרשות הרבים לתוכה חייב.
(R. Yochanan): If a rock was in Reshus ha'Rabim, 10 [Tefachim] tall and four [Tefachim] wide, one who uses (transfers) from it to Reshus ha'Rabim or from Reshus ha'Rabim to it, he is liable [for it is Reshus ha'Yachid].
שמואל אמר קופה שהיא מליאה פירות ונתונה ברשות הרבים גבוה עשרה ורחבה ארבעה המשתמש מתוכה לרשות הרבים או מרשות הרבים לתוכה פטור.
(Shmuel): If a basket full of Peros placed in Reshus ha'Rabim is 10 tall and four wide, one who uses from it to Reshus ha'Rabim or from Reshus ha'Rabim to it, he is exempt.
מה פליג
Question: Does he argue [with R. Yochanan]?
כאן בשהפכה על צידה. וכאן בשלא הפכה על צידה.
Answer: [He does not argue. Shmuel] discusses when he turned it on its side [now it is not 10 tall, so it is not Reshus ha'Yachid - PNEI MEIR. R. Yochanan] discusses when he did not turn it on its side.
[דף סב עמוד ב] רבי בון בר חייה בעי עקר אבן ברשות הרבים גבוהה עשרה ורחבה ארבעה מה את עבד לה
Question (R. Bun bar Chiyah): If one uprooted a rock in Reshus ha'Rabim 10 tall and four wide, what is the law?
כמשתמש מתוכה לרשות הרבים ומרשות הרבים לתוכה ומרשות הרבים לרה''ר אחרת.
Is this like one who uses (transfers) from it to Reshus ha'Rabim or from Reshus ha'Rabim to it [and he is liable for moving it any amount? Or, is it like transferring] from Reshus ha'Rabim to a different Reshus ha'Rabim [and he is liable only if he moved it four Amos]?
[דף עו עמוד ב (עוז והדר)] רבנן דקיסרין אמרין רבי יוחנן בעי נתן חמשה על גבי חמשה מה את עבד לון
(Rabanan of Kisarin): R. Yochanan asked about one who put [something] five [Tefachim tall and four Tefachim wide, which was initially resting on something else of these dimensions - MEROMEI SADEH] on [something else] five [tall and four wide], what is the law?
כמשתמש מרשות היחיד לכרמלית מכרמלית לרשות היחיד מרשות היחיד לרשות היחיד אחרת:
Is this like one who uses from Reshus ha'Yachid to Karmelis (if we view the places of Akirah and Hanachah like they were initially), or from Karmelis to Reshus ha'Yachid (if we view the places like they are at the end. Either way, it is forbidden mid'Rabanan], or like from Reshus ha'Yachid to another Reshus ha'Yachid (if we view the place of Akirah like before Akirah, and the place of Hanachah like after Hanachah. If so, it is permitted l'Chatchilah)?