1)

THE KEDUSHAH OF KETORES

אלא מעתה לא תפסל בטבול יום
(a)

Question (Rabah): If Ketores has only monetary Kedushah, a Tevul Yom (one who immersed from Tum'ah today; he will be fully Tahor at nightfall) should not disqualify it!

אלמה תניא נתנה במכתשת נפסלת בטבול יום
1.

(Beraisa): If Ketores was put in the grinder, if a Tevul Yom touches it, he disqualifies it.

וכי תימא כל קדושת דמים מיפסלי בטבול יום
(b)

Suggestion: Perhaps a Tevul Yom disqualifies things with monetary Kedushah!

והתנן המנחות מועלין בהן משהוקדשו קדשו בכלי הוכשרו ליפסל בטבול יום ובמחוסר כפורים ובלינה
(c)

Rejection (Mishnah): From the time one is Makdish a Minchah (flour-offering), Me'ilah applies to it. When it is put in a Keli Shares (service vessel), it gets more Kedushah. It becomes disqualified if a Tevul Yom or Mechushar Kipurim (one who was Tamei, and his Taharah will be complete when he brings a Korban) touches it, or if left overnight;

קדשו בכלי אין לא קדשו בכלי לא
1.

The latter two laws apply only after it was put in a Keli Shares, but not before!

אלא מאי קדושת הגוף היא אלא מעתה תיפסל בלינה
2.

Counter-question (Rav Chisda): If Ketores has Kedushas ha'Guf (it is considered destined to be used for the Avodah), it should be disqualified if left overnight!

אלמה תנן הקומץ והלבונה והקטורת ומנחת כהנים ומנחת כהן משוח ומנחת נסכים מועלים בהן משהוקדשו
i.

(Mishnah): Me'ilah applies to the following from the time of Hekdesh: the Kometz (the handful taken from a Minchah and burned on the Altar), frankincense, Ketores, the Minchah of a Kohen, the daily Minchah of an anointed Kohen Gadol, and the Minchah that accompanies an animal Korban;

קדשו בכלי הוכשרו ליפסל בטבול יום ובמחוסר כפורים ובלינה
ii.

After they are put in a Keli Shares, they are disqualified if touched by a Tevul Yom or Mechushar Kipurim, or if left overnight.

קדשו בכלי אין לא קדשו בכלי לא
iii.

Inference: Before they are put in a Keli Shares, they are not disqualified if left overnight!

אמר ליה לינה קאמרת שאני קטורת הואיל וצורתה בכל השנה כולה
3.

Answer (Rabah): Ketores is different. The Torah instructs to make it once for the entire year, so mid'Oraisa it is not disqualified if left overnight (Tosfos - until put in the pan in which it is burned).

2)

HEKDESH BUYS ON CONDITION

מ"מ קשיא וכי קדושה שבהן להיכן הלכה
(a)

Question: We still have not answered the question (4:b Daf 10b. Why can Tam Korbanos (or Ketores) be redeemed? Did the Kedushah vanish?!)

אמר רבה לב בית דין מתנה עליהן אם הוצרכו הוצרכו ואם לאו יהיו לדמיהן
(b)

Answer (Rabah): Beis Din (Hekdesh) purchases things needed for the Avodah on condition that anything that is not needed does not get Kedushas ha'Guf.

א"ל אביי והא מר הוא דאמר הקדיש זכר לדמיו קדוש קדושת הגוף
(c)

Question (Abaye): You yourself taught that if one is Makdish a male animal to (sell it and use the money to) buy an Olah, the animal gets Kedushas ha'Guf!

לא קשיא הא דאמר לדמי עולה
(d)

Answer (Rabah): That is because it was Hukdash for something for which it is Ra'uy (appropriate);

הא דאמר לדמי נסכים
1.

However, if it was Hukdash to (sell it and use the money to) buy Nesachim (the accompanying Minchah), for which it is not Ra'uy, it does not get Kedushas ha'Guf.

איתיביה אביי פר ושעיר של יום הכפורים שאבדו והפריש אחרים תחתיהם
(e)

Question (Abaye - Mishnah - R. Yehudah): If the (inner) bull or goat of Yom Kipur was lost, and another was taken in its place and the lost animal was found, we leave it to die;

11b----------------------------------------11b
(דף יא,ב) וכן שעירי ע"ז שאבדו והפריש אחרים תחתיהן כולן ימותו דברי ר' יהודה
1.

The same apples to goats that atone for (a mistaken ruling of the Sanhedrin that caused most of Yisrael to transgress) idolatry.

ר' אלעזר ור' שמעון אומרים ירעו עד שיסתאבו וימכרו ויפלו דמיהן לנדבה
(f)

R. Elazar and R. Shimon say that it is left to graze until it gets a Mum (blemish). It is redeemed, and the money goes to Nedavah (to buy Olos for the Tzibur to bring when the Altar is idle);

שאין חטאת צבור מתה
1.

(If an individual's Chatas cannot be offered, it must die, but) the Tzibur's Chatas is never left to die.

ואמאי לימא לב בית דין מתנה עליהן
2.

Summation of question: If Hekdesh purchases things for the Avodah on condition, we should redeem it Tam!

אבודין קאמרת שאני אבודין דלא שכיחי
(g)

Answer (Rabah): These are uncommon Korbanos (and it is rare that one would be lost). Hekdesh does not stipulate about them.

הרי פרה דלא שכיחא
(h)

Question (Abaye): It is uncommon that we will redeem a red heifer because a nicer one was found, yet Hekdesh stipulates about this!

ותניא פרה נפדית על כל פסול שבה מתה תפדה נשחטה תפדה מצא אחרת נאה הימנה תפדה
1.

(Beraisa): A red heifer is redeemed if it is disqualified in any way, if it died, if it was slaughtered (in the wrong place), or if a nicer red heifer was found;

שחטה על גבי מערכתה אין לה פדייה עולמית
2.

If it was slaughtered in the proper place (facing the entrance to the Heichal), it may never be redeemed.

שאני פרה דקדשי בדק הבית היא
(i)

Answer #1 (Rabah): The red heifer is different, since it is Hekdesh Bedek ha'Bayis (it is not offered on the Altar), so even if Hekdesh did not stipulate, it can be redeemed Tam.

אי הכי מתה או נשחטה תפדה הא בעינן העמדה והערכה
1.

Question: Why can it be redeemed after it died or was slaughtered? It must be stood up and evaluated!

הא מני ר"ש היא דאמר קדשי מזבח היו בכלל העמדה והערכה קדשי בדק הבית לא היו בכלל העמדה והערכה
2.

Answer: The Beraisa is R. Shimon, who says that only Kedushas ha'Guf must be stood up and evaluated (before redemption), and not Bedek ha'Bayis.

אי רבי שמעון אימא סיפא שחטה על גבי מערכתה אין לה פדייה עולמית
3.

Question (end of the Beraisa): If it was slaughtered in the proper place, it may never be redeemed.

והתניא ר"ש אומר פרה מטמאה טומאת אוכלין הואיל והיתה לה שעת הכושר
i.

(Beraisa - R. Shimon): The red heifer receives Tum'ah of foods because there was a time when it was Ra'uy (to be eaten).

ואמר ר"ל אומר היה ר' שמעון פרה נפדית על גב מערכתה
ii.

(Reish Lakish): He holds that it was Ra'uy after slaughter, for if a nicer one was found, we would have redeemed the first one. (This contradicts the Beraisa!)

אלא שאני פרה הואיל ודמיה יקרין
(j)

Answer #2 (Rabah): Rather, even though it is uncommon to find a nicer red heifer, Hekdesh stipulates about this because red heifers are very expensive.

אמר מר מתה תפדה
(k)

(Beraisa): If a red heifer died (without slaughter), it is redeemed.

וכי פודין את הקדשים להאכילן לכלבים
(l)

Question: We do not redeem Kodshim to feed them to dogs!

אמר רב משרשיא משום עורה
(m)

Answer (Rav Mesharshiya): It is redeemed for its skin.

וקיימי ב"ד ומתנו אדעתא דעורה
(n)

Question: Does Hekdesh make the Kedushah conditional just so if it dies, we can redeem it for the skin?!

אמר רב כהנא אמרי אינשי מגמלא אונה
(o)

Answer (Rav Kahana): Even the ear of an (expensive animal such as a) camel is worthwhile.

איתיביה אמרו לו לר' שמעון מהו שיקרבו זה בזה
(p)

Question (Mishnah - Rabanan): If a goat designated for one of these three atonements was lost, and it was found after a substitute was offered, may the found goat be used for another of the three atonements?

אמר להו יקרבו
1.

R. Shimon: Yes.

אמרו לו הואיל ואין כפרתן שוה היאך הן קריבין
2.

Rabanan: If it was originally designated for one atonement, how can it atone for something else?!

אמר להן כולן באין לכפר על טומאת מקדש וקדשיו
3.

R. Shimon: They all atone for Tum'ah in the Mikdash or with Kodshim. This is essentially what it was designated for!

ואמאי לימא לב ב"ד מתנה עליהן
4.

Summation of question: Why didn't R. Shimon answer that Hekdesh buys things for the Avodah on condition?

ר' שמעון קאמרת ר"ש לית ליה לב ב"ד מתנה עליהן
(q)

Answer: R. Shimon holds that Hekdesh does not buy things on condition.

דאמר רב אידי בר אבין אמר רב עמרם א"ר יוחנן תמידין שלא הוצרכו לצבור לדברי רבי שמעון אין נפדין תמימים לדברי חכמים נפדין תמימים
1.

(Rav Idi bar Avin): R. Shimon forbids redeeming Tam lambs for the Tamid that were not used by Nisan. Chachamim permit this.

ורבנן דפליגי עליה דרבי שמעון מאן נינהו
(r)

Question: Who are the Chachamim who argue with R. Shimon (and say that Hekdesh purchases on condition)?