1)

DOES HEKDESH BUY ON CONDITION?

אי נימא רבנן דקטורת
(a)

Answer #1: It is Chachamim (Daf 10b) who permit redeeming the extra Ketores and giving it to the workers.

(דף יב,א) שאני קטורת דלא בר רעיה היא
(b)

Rejection: Ketores never gets a Mum, therefore they must stipulate, so it may be redeemed;

1.

NOTE: We have no source that they stipulate to permit redeeming a Tam animal. We could wait until it gets a Mum!

אלא רבנן דפרה
(c)

Answer #2: It is Chachamim (11b) who permit redeeming a Tam red heifer.

דלמא שאני פרה דדמיה יקרין
(d)

Rejection: Perhaps only there they stipulate, because it is very expensive.

ואלא רבנן דאמרו לו
(e)

Answer #3: It is Rabanan who asked R. Shimon why he permits using goats of Rosh Chodesh for Yom Kipur. (They permit because Hekdesh buys on condition.)

ממאי דר' יהודה היא והכי קאמר ליה בשלמא לדידי דאמינא לב ב"ד מתנה עליהן אמטו להכי יקרבו אלא לדידך דאמרת לא אמאי יקרבו
(f)

Rejection: Granted, if Rabanan hold like R. Yehudah (that the goats atone for different things), they must hold that Hekdesh buys on condition;

דלמא ר"מ היא והכי קאמר ליה בשלמא לדידי דאמינא כל השעירים כפרתן שוה מש"ה יקרבו אלא לדידך אמאי יקרבו
1.

However, perhaps Rabanan hold like R. Meir, that all the goats atone for the same thing!

אלא ר' יוחנן גמרא גמיר לה לדברי ר"ש אין נפדין לדברי חכמים נפדין
(g)

Answer #4: R. Yochanan had a tradition that Chachamim say that Hekdesh buys on condition, and (Tosfos - he derived from our Mishnah) that R. Shimon argues.

2)

WHAT WE DO WITH THE EXTRA KORBANOS

ולר"ש דלית ליה לב ב"ד מתנה עליהן מאי עבדין להו
(a)

Question: According to R. Shimon, what do we do with the extra lambs for the Tamid?

א"ר יצחק א"ר יוחנן מקיצין בהן את המזבח
(b)

Answer (R. Yitzchak): They are brought for Nedavah (Olos when the Altar is idle).

א"ר שמואל בר רב יצחק ומודה ר"ש בשעירי חטאת שאין מקיצין בגופן
(c)

(Rav Shmuel bar Rav Yitzchak): R. Shimon admits that extra Chatas goats of the Tzibur are not themselves brought for Nedavah;

אלא בדמיהן
1.

Rather, they are left to graze until they get a Mum. They are redeemed, and the money goes to Nedavah.

הכא הוא דמעיקרא עולה והשתא עולה
2.

R. Shimon permits using the same animal only when it was originally an Olah as well (e.g. the Tamid);

אבל התם דמעיקרא חטאת והשתא עולה
3.

However, if it was originally a Chatas, the same animal is not offered for Nedavah;

גזירה לאחר כפרה אטו לפני כפרה
i.

This is a decree, lest it be brought before the replacement for the Chatas is offered (and then it is still a Chatas, and it is not a valid Olah).

אמר אביי אף אנן נמי תנינא פר ושעיר של יוה"כ שאבדו והפריש אחרים תחתיהם
(d)

Support #1 (Abaye - Mishnah - R. Yehudah): If the (inner) bull or goat of Yom Kipur was lost, and another was taken in its place and the lost animal was found, we leave it to die;

וכן שעירי ע"ז שאבדו והפריש אחרים תחתיהן כולן ימותו דברי ר' יהודה
1.

The same applies to goats brought for (a mistaken ruling about) idolatry.

ר' אלעזר ור"ש אומרים ירעו עד שיסתאבו וימכרו ויפלו דמיהן לנדבה שאין חטאת צבור מתה
2.

R. Elazar and R. Shimon say, it is left to graze (until it gets a Mum; it is redeemed) and the money goes to Nedavah, because Chatas ha'Tzibur is never left to die.

ואמאי נקרבו אינהו גופייהו עולה
3.

Question: Why can't the found animal itself be offered?

אלא לאו ש"מ גזירה לאחר כפרה אטו לפני כפרה
4.

Answer: This is a decree, lest it be brought before the replacement is offered.

אמר רבא אף אנן נמי תנינא
(e)

Support #2 (Rava - Mishnah): If (after the lottery to determine which goat is offered to Hash-m and which is sent, one of them dies, we take two other goats and do another lottery;

והשני ירעה עד שיסתאב וימכר ויפלו דמיו לנדבה
1.

One new goat will replace the dead goat; the other grazes until it gets a Mum, the money goes to Nedavah.

ואמאי יקרב איהו גופיה עולה
2.

Question: Why can't the goat itself be offered?

אלא לאו ש"מ גזרה אחר כפרה אטו לפני כפרה
3.

Answer: This is a decree, lest it be brought before the original goat is offered.

אמר רבינא אף אנן נמי תנינא אשם שמתו בעליו או שנתכפרו בעליו ירעה עד שיסתאב וימכר ויפלו דמיו לנדבה
(f)

Support #3 (Ravina - Mishnah): If Reuven separated a Korban Asham, and he died, or he lost it and offered a different animal and then found the first one, the (unneeded) Asham grazes until it gets a Mum, and the money goes to Nedavah;

רבי אליעזר אומר ימות
1.

R. Eliezer says, we leave the Asham to die;

רבי יהושע אומר יביא בדמיו עולה
2.

R. Yehoshua says, Reuven (or his heir, if he died) uses its money to buy an Olah and brings it.

וליקרב הא גופא עולה
3.

Question: Why can't the animal itself be offered for an Olah?

אלא לאו גזירה לאחר כפרה אטו לפני כפרה שמע מינה
4.

Answer: This is a decree, lest it be brought before the replacement is offered.

תניא נמי הכי מה הן מביאין מן המותרות (דף יב,ב) קיץ כבנות שוח למזבח
(g)

Support (Beraisa): Extra (Chatas) offerings that are not needed are brought for Kitz ha'Mizbe'ach, like Benos Shu'ach (a type of fig).

12b----------------------------------------12b
והכתיב (ויקרא ב) כי כל שאור וכל דבש וגו'
(h)

Question: "V'Chol Devash Lo Saktiru... la'Shem" (we may not offer fruit on the Altar)!

תני רב חנינא כבנות שוח לאדם
(i)

Answer (Rav Chanina): The Beraisa means, it is like figs for a person (i.e. a dessert).

דרש ר"נ בר רב חסדא אין מקיצין בעולת העוף
(j)

(Rav Nachman bar Rav Chisda): We do not offer birds for Kitz ha'Mizbe'ach.

אמר רבא הא בורכא
(k)

Rejection (Rava): This is wrong!

א"ל ר"נ בר יצחק לרבא מאי בורכתא
(l)

Objection (Rav Nachman bar Yitzchak): What is wrong with it?

אנא אמריתה ניהליה ומשמיה דרב שימי מנהרדעא אמריתה ניהליה
1.

I said it to him in the name of Rav Simi of Neharde'a.

דאמר רב שימי מנהרדעא מותרות לנדבת צבור אזלי ואין עולת עוף בצבור
2I.

(Rav Simi of Neharde'a): Extra Korbanos are used for Nedavah of the Tzibur. The Tzibur does not bring birds for Olos.

ואף שמואל סבר להא דר' יוחנן
(m)

Version #1 (Rashi): Shmuel holds like R. Yochanan (that R. Shimon holds that extra lambs designated for the Tamid are brought for Olos Nedavah).

דאמר רב יהודה אמר שמואל קרבנות צבור סכין מושכתן למה שהן
1.

(Shmuel): Communal Korbanos may be slaughtered for something slightly different than their original designation, as long as it is similar.

תניא נמי הכי ומודה ר"ש בשעיר שאם לא קרב ברגל יקרב בר"ח ואם לא קרב בר"ח יקרב ביוה"כ ואם לא קרב ביוה"כ יקרב ברגל ואם לא קרב ברגל זה יקרב ברגל אחר שמתחלתו לא בא אלא לכפר על מזבח החיצון <תנא לא הוקדש אלא לכפר על מזבח החיצון>:
2.

Support (Beraisa): R. Shimon admits that if a goat of the Mo'ed was not offered on the Mo'ed, it may be offered on Rosh Chodesh. If it was not offered on Rosh Chodesh, it may be offered on Yom Kipur, and if not then, on the next Mo'ed, and if not, on the following Mo'ed, for it was originally designated to be brought on the outer Altar.

[[ואף שמואל סבר להא דר' יוחנן
(m)

Version #2 (Tosfos): Shmuel holds like R. Yochanan (that Chachamim hold that Hekdesh purchases on condition, extra Tamid Korbanos can be redeemed Tam).

דאמר רב יהודה אמר שמואל קרבנות צבור סכין מושכתן למה שהן
1.

(Shmuel): Korbanos Tzibur may be changed from their original designation until they are slaughtered.

תניא נמי הכי ומודה ר"ש בשעיר שאם לא קרב ברגל יקרב בר"ח ואם לא קרב בר"ח יקרב ביוה"כ ואם לא קרב ביוה"כ יקרב ברגל ואם לא קרב ברגל זה יקרב ברגל אחר שמתחלתו לא בא אלא לכפר על מזבח החיצון <תנא לא הוקדש אלא לכפר על מזבח החיצון>:]]
(o)

(Beraisa): R. Shimon admits that if a goat of the Mo'ed was not offered on the Mo'ed, it may be offered on Rosh Chodesh, and if not, on Yom Kipur, and if not, on the next Mo'ed, and if not, on the following Mo'ed, for it was originally designated to be brought on the outer Altar. (Some explain that this is a support for Rav Shmuel bar Rav Yitzchak, who says that R. Shimon admits that extra Chata'os Tzibur are not themselves brought for Nedavah.)

3)

ATONEMENT FOR OTHER TRANSGRESSIONS

ועל זדון טומאת מקדש וקדשיו שעיר הנעשה בפנים כו':
(a)

(Mishnah): The inner goat and Yom Kipur atone for intentional Tum'ah in the Mikdash or with Kodshim.

מנהני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

דת"ר (ויקרא טז) וכפר על הקדש מטומאות בני ישראל וגו'
(c)

Answer (Beraisa): "V'Chiper Al ha'Kodesh mi'Tum'os Bnei Yisrael...";

פשעים אלו המרדים וכן הוא אומר (מלכים ב ג) מלך מואב פשע בי ואומר (מלכים ב ח) אז תפשע לבנה בעת ההיא חטאות אלו השגגות וכן הוא אומר (ויקרא ד) נפש כי תחטא בשגגה:
1.

"Umi'Pisheihem" refers to intentional sins. "Chatosom" refers to unintentional sins.

על שאר עבירות שבתורה הקלות והחמורות הזדונות והשגגות כו':
(d)

(Mishnah): The goat sent to Azazel atones for all other transgressions, light or severe, intentional or unintentional, (whether or not the person knows he sinned, Lav or Aseh, even what is punishable by Kares or death)...

היינו קלות היינו עשה ולא תעשה חמורות היינו כריתות ומיתות ב"ד
(e)

Question: (The Mishnah teaches the same things in different ways!) A light sin is a Lav or Aseh. A severe sin is one punishable by Kares or death!

הודע היינו מזיד לא הודע היינו שוגג
1.

Intentional is when he knows that he sinned. Unintentional is when he does not know!

אמר רב יהודה ה"ק על שאר עבירות שבתורה בין קלות בין חמורות בין שעשאן בשוגג בין שעשאן במזיד
(f)

Answer (Rav Yehudah): The Mishnah teaches as follows. The goat sent to Azazel atones for all other transgressions, light or severe, intentional or unintentional;

אותן שעשאן בשוגג בין נודע לו ספיקן בין לא נודע לו ספיקן
1.

The unintentional sins are whether or not the person found out that perhaps he sinned (e.g. one of two pieces of meat was Chelev, and he is unsure which he ate. Normally, the doubt obligates him to bring an Asham.)

ואלו הן קלות עשה ולא תעשה ואלו הן חמורות כריתות ומיתות ב"ד
2.

A light sin is a Lav or Aseh. A severe sin is one punishable by Kares or death.

האי עשה ה"ד
(g)

Question: What is the case of an Aseh?

אי דלא עבד תשובה (משלי כא) זבח רשעים תועבה
1.

If he did not repent, Korbanos do not atone for him - "Zevach Resha'im To'evah"!

אי דעבד תשובה כל יומא נמי
2.

If he repented, he got atonement immediately!

דתניא עבר על מצות עשה ועשה תשובה לא זז משם עד שמוחלין לו
i.

(Beraisa): If one transgressed an Aseh and repented, he is forgiven immediately.