1)

LIABILITY WHEN THERE ARE TWO PAIRS OF WITNESSES (cont.)

אמר רבינא הכא במאי עסקינן כגון שהיתה שניה בשעת כפירת ראשונה קרובין בנשותיהן ונשותיהן גוססות
(a)

Answer (Ravina): The case is, when the first pair denied, the second pair were invalid witnesses, because they were related (Rashi - to each other; R. Chananel - to a party of the case) through their wives, who were Gosesos (close to death);

מהו דתימא רוב גוססים למיתה קמ"ל <השתא מיהא לא שכיב>:
1.

One might have thought that since most Gosesim die, the second pair is destined to become valid and the first pair is exempt. The Mishnah teaches that this is not so.

2)

MULTIPLE LIABILITY

(משנה) משביע אני עליכם אם לא תבואו ותעידוני שיש לי ביד פלוני פקדון ותשומת יד וגזל ואבידה שבועה שאין אנו יודעין לך עדות אין חייבין אלא אחת
(a)

(Mishnah): If Reuven said 'I impose an oath on you if you will not testify for me that Ploni owes me a deposit, a loan, stolen property and a lost object', and the witnesses said 'we swear that we do not know testimony for you', they bring only one Korban;

שבועה שאין אנו יודעין שיש לך ביד פלוני פקדון ותשומת יד וגזל ואבידה חייבין על כל אחת ואחת
1.

If they answered 'we swear that we do not know that Ploni owes you a deposit, loan, stolen property or lost object', they are liable for each of these.

משביע אני עליכם אם לא תבואו ותעידו שיש לי ביד פלוני פקדון חטין ושעורין וכוסמין שבועה שאין אנו יודעין לך עדות אין חייבין אלא אחת
(b)

If he said 'I impose an oath on you if you will not testify for me that Ploni owes me a deposit of wheat, barley and spelt', and the witnesses said 'we swear that we do not know testimony for you', they bring only one Korban;

שבועה שאין אנו יודעין לך עדות שיש לך ביד פלוני חטין ושעורין וכוסמין חייבין על כל אחת ואחת
1.

If they answered 'we swear that we do not know that Ploni owes you wheat, barley or spelt', they are liable for each one.

משביע אני עליכם אם לא תבואו ותעידוני שיש לי ביד פלוני נזק וחצי נזק תשלומי כפל ותשלומי ארבעה וחמשה ושאנס איש פלוני את בתי ופתה את בתי ושהכני בני ושחבל בי חבירי ושהדליק את גדישי ביוה"כ הרי אלו חייבין:
(c)

Witnesses are liable for Shevu'as ha'Edus if asked to testify about any of the following. 'Ploni owes me for damage, half-damage, double payment (of a thief), payment of four or five (for selling or slaughtering a stolen animal), for raping or enticing my daughter, that my son owes me for hitting me, that Ploni wounded me or burned my stack on Yom Kipur.'

3)

LIABILITY FOR FINES

איבעיא להו משביע עדי קנס מהו
(a)

(Gemara) Question: Are witnesses liable for Shevu'as ha'Edus that denied testimony about a fine?

אליבא דר' אלעזר בר"ש לא תיבעי לך דאמר יבואו עדים ויעידו
1.

We do not ask according to R. Elazar b'Rebbi Shimon, who holds that even after one admits to a fine, if witnesses testify against him he must pay it (their denial cost the claimant money. Surely they are liable);

כי תיבעי לך אליבא דרבנן דאמרי מודה בקנס ואחר כך באו עדים פטור
2.

We ask according to Chachamim, who hold that witnesses do not obligate a fine after an admission.

ורבנן דהתם כמאן סבירא להו
3.

Question: According to which opinion (about something that enables one to get money) do we ask?

אילימא כר' אלעזר בר"ש דהכא
i.

Suggestion: We ask according to R. Elazar b'Rebbi Shimon (who holds (32a) that something that enables one to get money is like money).

הא קאמר דבר הגורם לממון כממון דמי
ii.

Rejection: Surely they are liable. They could have testified before the defendant (Shimon) admitted!

אלא כרבנן דהכא דאמרי דבר הגורם לממון לאו כממון דמי מאי
4.

Answer: We ask according to Chachamim (who hold that something that enables one to get money is not like money).

כיון דאילו מודה מיפטר לאו ממונא קא כפר ליה
i.

Since if Shimon would admit he is exempt, perhaps this is not considered a claim of money;

או דלמא השתא מיהא לא אודי
ii.

Or, since he did not admit yet, perhaps it is like a claim of money!

תא שמע משביע אני עליכם אם לא תבואו ותעידוני שיש לי ביד פלוני נזק וחצי נזק
(b)

Answer #1 (Mishnah): That Ploni owes me for damage, half-damage...

והא חצי נזק קנסא הוא
1.

Half-damage (for a Tam animal (not an established gorer) that gored) is a fine, and they are liable!

כמ"ד פלגא נזקא ממונא
(c)

Rejection: According to the opinion that half-damage is not a fine, this is no proof.

הניחא למ"ד פלגא נזקא ממונא אלא למ"ד קנסא מאי איכא למימר
(d)

Suggestion: According to the opinion that it is a fine, this is a proof!

בחצי נזק צרורות
(e)

Rejection: No. Perhaps it refers to half-damage caused by (kicking) pebbles;

דהלכתא גמירי לה דממונא הוא
1.

A tradition from Moshe from Sinai teaches that it pays half-damage. (It is not a fine.)

ת"ש תשלומי כפל
(f)

Answer #2 (Mishnah): (Witnesses are liable for denying) double payment (the fine that a thief pays).

משום קרנא
(g)

Rejection: Double payment includes principal (which is not a fine. They are liable for denying knowledge of the principal.)

ותשלומי ד' וה'
(h)

Answer #3 (Mishnah): ... Payment of four or five.

משום קרנא
(i)

Rejection: These payments include principal.

שאנס איש פלוני ופתה את בתי
(j)

Answer #4 (Mishnah): ... For raping or enticing my daughter (for which there is a fine of 50 Shekalim).

משום בושת ופגם
(k)

Rejection: A rapist or enticer also pays for embarrassment and blemish (i.e. the decreased amount people will pay to be Mekadesh a non-virgin), which are not fines.

מאי קמ"ל כולה ממונא הוא
1.

Question: Why does the Mishnah teach all these cases that are not fines?

רישא חדא קמ"ל סיפא חדא קמ"ל רישא חדא קמ"ל דחצי נזק צרורות ממונא הוא סיפא חדא קמ"ל ושהדליק את גדישי ביוה"כ לאפוקי מאי לאפוקי מדר' נחוניא בן הקנה
2.

Answer: There is a Chidush in one of the first clauses, and in the last clause. Half-damage teaches that pebbles is not a fine. Burning a stack on Yom Kipur teaches unlike R. Nechunyah ben Hakaneh;

דתניא ר' נחוניא בן הקנה היה עושה יוה"כ כשבת לתשלומין מה שבת כו'
i.

(Beraisa - R. Nechunyah ben Hakaneh): Just like one who damages through Melachah on Shabbos is exempt from payment (since this is punishable by Misas Beis Din (execution). One does not forfeit his life and money at the same time), the same applies to Yom Kipur (Melachah on Yom Kipur is punishable by Kares, which includes Misah b'Yedei Shamayim (death at the hands of Heaven).

ת"ש משביע אני עליכם אם לא תבואו ותעידוני (דף לג,ב) שהוציא איש פלוני שם רע על בתי חייבין הודה מפי עצמו פטור
(l)

Answer #5 (Beraisa): Witnesses are liable for Shevu'as ha'Edus about Motzi Shem Ra (Shimon married a Na'arah and falsely claimed that she was not a virgin. He pays her father a fine of 100 Shekalim. If Shimon confessed on his own, he is exempt.)

33b----------------------------------------33b
הא מני ר' אלעזר בר' שמעון היא דאמר יבואו עדים ויעידו
(m)

Rejection: The Beraisa is R. Elazar b'Rebbi Shimon, who says that witnesses obligate a fine even after an admission. We ask according to Chachamim.

אימא סיפא הודה מעצמו פטור
(n)

Question (Seifa of the Beraisa): If Shimon confessed on his own, he is exempt.

אתאן לרבנן
1.

(Presumably, this is even if witnesses testify later.) This is like Chachamim!

כולה ר' אלעזר בר' שמעון היא
2.

Answer: No, the entire Beraisa is R. Elazar;

וה"ק לא משכחת לה הודה מפי עצמו דפטור אלא היכא דליכא עדים כלל והודה מעצמו:
i.

It teaches that the only time he is exempt when he admits is if witnesses never testify.

4)

CLAIMING ON BEHALF OF ANOTHER

(משנה) משביע אני עליכם אם לא תבואו ותעידו שאני כהן שאני לוי שאיני בן גרושה שאיני בן חלוצה שאיש פלוני כהן שאיש פלוני לוי שאינו בן גרושה שאינו בן חלוצה שאנס איש פלוני את בתו ופתה את בתו ושחבל בי בני ושחבל בי חבירי שהדליק גדישי בשבת הרי אלו פטורין:
(a)

(Mishnah): Witnesses are exempt for Shevu'as ha'Edus if asked to testify about any of the following: 'I am a Kohen, or a Levi, or (regarding a Kohen) that my mother was not divorced or a Chalutzah, or that Ploni is a Kohen, or a Levi, or that his mother was not divorced or a Chalutzah, or that Reuven raped or enticed his (Rashi - Ploni's; some explain - own) daughter, or that my son wounded me, or that Shimon wounded me or burned my stack on Shabbos.'

טעמא דאיש פלוני כהן דאיש פלוני לוי הא מנה לפלוני ביד פלוני חייבין
(b)

(Gemara) Inference: They are exempt only because they were asked to testify about Ploni's lineage. Had they been asked to testify that Shimon owes him money, they would be liable!

הא קתני סיפא עד שישמעו מפי התובע
(c)

Question: The continuation of our Mishnah (35a) teaches that they are liable only if the claimant asked them!

אמר שמואל בבא בהרשאה
(d)

Answer (Shmuel): They would be liable if someone with a Harsha'ah (power of attorney) asked them to testify.

והאמרי נהרדעי לא כתבינן אורכתא אמטלטלי
(e)

Question: Chachamim of Neharde'a taught that we do not write a Harsha'ah on Metaltelim!

ה"מ היכא דכפריה אבל לא כפריה כתבינן
(f)

Answer: That is only if the defendant denied owing. If not, we may write it.

5)

THERE MUST BE A MONETARY CLAIM

ת"ר מנין שאין הכתוב מדבר אלא בתביעת ממון
(a)

(Beraisa) Question: What is the source that witnesses are liable for Shevu'as ha'Edus only if there was a monetary claim?

ר' אליעזר אומר נאמר כאן (ויקרא ה) אואין ונאמר להלן (ויקרא ה) אואין
(b)

Answer #1 (R. Eliezer): The word 'Oh' is repeated in the Parshah of Shevu'as ha'Edus, and also in Shevu'as ha'Pikadon;

מה להלן אינו מדבר אלא בתביעת ממון אף כאן אינו מדבר אלא בתביעת ממון
1.

Just like the latter refers to a claim of money, also the former.

(במדבר לה) אואין דרוצח יוכיחו שהן אואין ומדברים שלא בתביעת ממון
2.

Question: Why not learn from the Parshah of a murderer, in which the word 'Oh' is repeated, yet it does not refer to a claim of money?

דנין אואין שיש עמהן שבועה מאואין שיש עמהן שבועה ואל יוכיחו אואין דרוצח שאין עמהן שבועה
3.

Answer: It is preferable to learn Shevu'as ha'Edus from another Parshah that involves an oath.

(במדבר ה) אואין דסוטה יוכיחו שהן אואין ויש עמהן שבועה ומדברים שלא בתביעת ממון
4.

Question: Why not learn from the Parshah of Sotah, in which the word 'Oh' is repeated and it involves an oath, yet it does not refer to a claim (primarily) of money?

דנין אואין שיש עמהן שבועה ואין עמהן כהן מאואין שיש עמהן שבועה ואין עמהן כהן ואל יוכיחו אואין דרוצח שאין עמהן שבועה ואל יוכיחו אואין דסוטה שאע"פ שיש עמהן שבועה יש עמהן כהן
5.

Answer: It is preferable to learn Shevu'as ha'Edus from another Parshah that involves an oath and does not involve a Kohen.

ר"ע אומר (ויקרא ה) והיה כי יאשם לאחת מאלה יש מאלה שהוא חייב ויש מאלה שהוא פטור
(c)

Answer #2 (R. Akiva): "Ki Yesham l'Achas me'Eleh" - for some of these oaths he is liable, but not for others;

הא כיצד תבעו ממון חייב ד"א פטור
1.

He is liable for those with a claim of money, and exempt for others (later we will explain how he learns this).

ר' יוסי הגלילי אומר הרי הוא אומר (ויקרא ה) והוא עד או ראה או ידע בעדות המתקיימת בראיה בלא ידיעה ובידיעה בלא ראיה הכתוב מדבר
(d)

Answer #3 (R. Yosi ha'Galili): "V'Hu Ed Oh Ro'oh Oh Yoda" discusses testimony possible through seeing (without understanding) or knowing (without seeing). (These apply only in monetary cases.)

ראיה בלא ידיעה כיצד מנה מניתי לך בפני פלוני ופלוני יבואו פלוני ופלוני ויעידו זו היא ראיה בלא ידיעה
1.

An example of seeing without understanding is if they saw Reuven give Shimon money, but they do not know why;

ידיעה בלא ראיה כיצד מנה הודיתה לי בפני פלוני ופלוני יבואו פלוני ופלוני ויעידו זו היא ידיעה בלא ראיה
2.

An example of knowing without seeing is if they heard Shimon admit to Reuven.