1)

CONDITIONS OF LIABILITY

(דף לא,ב) אמר שמואל ראוהו שרץ אחריהן אמרו לו מה אתה רץ אחרינו שבועה שאין אנו יודעין לך עדות פטורין
(a)

(Gemara - Shmuel): If the claimant was running after witnesses, and they said 'why chase us? We swear that we do not know testimony for you!', they are exempt;

עד שישמעו מפיו
1.

One is liable only if the claimant asked him to testify.

מאי קא משמע לן תנינא
(b)

Question: What is the Chidush? A Mishnah teaches this!

שילח ביד עבדו או שאמר להן הנתבע משביע אני עליכם שאם אתם יודעין לו עדות שתבואו ותעידוהו הרי אלו פטורים
1.

(Mishnah): If the claimant sent his slave to ask the witnesses to testify, or the defendant made them swear, they are exempt;

(דף לב,א) עד שישמעו מפי התובע
2.

One is liable only if the claimant asked him to testify.

רץ אחריהן איצטריכא ליה
(c)

Answer: The case when he runs after them is a Chidush;

סלקא דעתך אמינא כיון דרץ אחריהן כמאן דאמר להו דמי קמ"ל
1.

One might have thought that this is like asking them to testify. Shmuel teaches that it is not.

והא נמי תנינא
(d)

Question: Also this is learned from our Mishnah!

שבועת העדות כיצד אמר לעדים בואו והעידוני שבועה כו'
1.

(Mishnah): Shevu'as ha'Edus is when Reuven told the witnesses 'come testify for me'...

אמר אין לא אמר לא
2.

Inference: Had he not told them, they would be exempt!

אמר לאו דוקא
(e)

Answer: No. (If not for Shmuel,) one could say that telling them is not essential, and they are liable even if he did not ask them to testify.

דאי לא תימא הכי גבי פקדון
(f)

Support: We must say so about Shevu'as ha'Pikadon!

דקתני שבועת הפקדון כיצד אמר לו תן לי פקדון שיש לי בידך \
1.

(Mishnah): Shevu'as ha'Pikadon is when Shimon told Levi 'give to me the deposit you are holding for me... '

ה"נ אמר אין לא אמר לא הא (ויקרא ה) וכחש בעמיתו כל דהו
i.

We cannot say that this is only if he told him. "V'Chichesh ba'Amiso" discusses any denial (i.e. even if there was no claim).

אלא אמר לאו דוקא הכא נמי לאו דוקא
ii.

Rather, we must say that 'told' in that Mishnah is not essential. The same applies to our Mishnah!

האי מאי אי אמרת בשלמא אמר דהכא דוקא תנא התם אטו הכא
(g)

Objection: If 'told' in our Mishnah is essential, we can say that the Tana taught it also in that Mishnah for parallel structure;

אלא אי אמרת לא אמר דהתם דוקא ולא אמר דהכא דוקא אמר אמר למה לי למיתנייה
1.

However, the Tana would not teach it in both Mishnayos if it is not essential in either!

דלמא אורחא דמילתא קא משמע לן
(h)

Answer: Perhaps the Tana teaches the normal case (he does not swear until he hears a claim).

תניא כוותיה דשמואל ראוהו שבא אחריהן אמרו לו מה אתה בא אחרינו שבועה שאין אנו יודעין לך עדות פטורין
(i)

Support (for Shmuel -- Beraisa): If the claimant was approaching witnesses, and they said 'why pursue us? We swear that we do not know testimony for you!', they are exempt;

ואם בפקדון חייבים:
1.

In a similar case of swearing to deny a deposit, they would be liable.

השביע עליהן חמשה פעמים כו':
(j)

(Mishnah): If Reuven made them swear five times...

מנלן דאכפירה בב"ד הוא דמחייבי אחוץ לב"ד לא מחייבי
(k)

Question: What is the source that they are liable only for denial in Beis Din?

אמר אביי אמר קרא (ויקרא ה) אם לא יגיד ונשא עונו לא אמרתי לך אלא במקום שאילו מגיד זה מתחייב זה ממון
(l)

Answer (Abaye): "Im Lo Yagid v'Nasa Avono" applies only where their testimony would have obligated the defendant to pay, i.e. in Beis Din.

א"ל רב פפא לאביי אי הכי אימא שבועה גופא בב"ד אין ושלא בבית דין לא
(m)

Question (Rav Papa): If so, we should say that also the oath must be in Beis Din!

לא ס"ד דתניא (ויקרא ה) לאחת לחייב על כל אחת ואחת
(n)

Answer (Abaye - Beraisa): "L'Achas" teaches that they are liable for every oath;

ואי ס"ד בב"ד מי מחייב על כל אחת ואחת
1.

This must be outside of Beis Din, for in Beis Din, they are liable only once!

והתנן השביע עליהן חמשה פעמים בפני ב"ד וכפרו אין חייבין אלא אחת
i.

(Mishnah): If Reuven made them swear five times in Beis Din, they are liable only once.

אמר ר' שמעון מה טעם הואיל ואינם יכולין לחזור ולהודות
ii.

R. Shimon: This is because once they swear that they do not know, they can no longer testify.

אלא לאו שמע מינה שבועה חוץ לב"ד כפירה בב"ד:
2.

We must say that only the denial is in Beis Din, but the oath can be outside of Beis Din.

2)

WHICH WITNESSES ARE LIABLE FOR DENYING?

כפרו שניהן כאחת חייבין:
(a)

(Mishnah): If both witnesses simultaneously denied knowing, they are liable.

הא אי אפשר לצמצם
(b)

Question: It is impossible for two events (their denials) to occur simultaneously!

אמר רב חסדא הא מני ר' יוסי הגלילי היא דאמר אפשר לצמצם
(c)

Answer #1 (Rav Chisda): The Mishnah is R. Yosi ha'Galili, who says that two events can occur simultaneously.

רבי יוחנן אמר אפילו תימא רבנן כגון שכפרו שניהן בתוך כדי דיבור
(d)

Answer #2 (R. Yochanan): The Mishnah can even be Chachamim. The case is, they denied within Toch Kedei Dibur of each other;

ותוך כדי דיבור כדיבור דמי
1.

Anything said Toch Kedei Dibur is a continuation of the previous statement.

א"ל רב אחא מדיפתי לרבינא מכדי תוך כדי דיבור כמה הוי כדי שאילת תלמיד לרב <איכא דאמרי כדי שאילת הרב לתלמיד>
(e)

Question (Rav Acha mi'Difti): Toch Kedei Dibur is the time needed to greet one's Rebbi, i.e. to say three or four words;

עד דאמרי שבועה שאין אנו יודעין לך עדות טובא הוי
1.

One cannot say 'we swear that we do not know testimony for you' in this time! (In Hebrew, this is six words!)

א"ל כל אחד ואחד תוך דיבורו של חבירו:
(f)

Answer (Ravina): It suffices that each witness begin swearing Toch Kedei Dibur of the previous witness.

3)

LIABILITY OF A LONE WITNESS

בזה אחר זה הראשון חייב והשני פטור:
(a)

(Mishnah): If one witness denied after the other, the first is liable, and the latter is exempt.

מתני' דלא כי האי תנא
(b)

Suggestion: Our Mishnah is not like R. Elazar b'Rebbi Shimon.

דתניא משביע עד אחד פטור
1.

(Beraisa): If there is only one witness, he is exempt for Shevu'as ha'Edus;

ורבי אלעזר ברבי שמעון מחייב
2.

R. Elazar b'Rebbi Shimon says, he is liable. (Therefore, in our Mishnah, even after the first witness denied, the second would be liable.)

לימא בהא קמיפלגי דמר סבר עד אחד כי אתא לשבועה הוא דקא אתא ומר סבר עד אחד כי אתא לממונא קא אתא
3.

Suggestion: Chachamim hold that one witness obligates only the defendant to swear, and R. Elazar holds that he obligates paying money (Rashi; Rashba - since he could join with another witness to obligate money, we consider that he comes to obligate money).

ותיסברא
(c)

Rejection: Abaye holds that all agree that one witness does not obligate money! (The explanation of the following proves this.)

האמר אביי הכל מודים בעד סוטה והכל מודים בעדי סוטה ומחלוקת בעדי סוטה
1.

(Abaye): Chachamim and R. Elazar b'Rebbi Shimon agree about one witness (who denied knowing testimony) about a Sotah (all these cases will be explained later), and about (two) witnesses about a Sotah. They argue about witnesses about a Sotah;

הכל מודים בעד אחד והכל מודים בעד שכנגדו חשוד על השבועה
2.

They agree about one witness, and when he (the defendant) is suspected to swear falsely (and is therefore disqualified from swearing).

אלא דכ"ע עד אחד כי אתי לשבועה קא אתי
(d)

Answer: Rather, all agree that one witness merely obligates the defendant to swear;

והכא בהא קמיפלגי מר סבר דבר הגורם לממון כממון דמי
1.

R. Elazar holds that something that enables one to get money is considered like money (had the witness testified, presumably the defendant would have paid. He would not swear falsely);

ומ"ס לאו כממון דמי
2.

Chachamim say, something that enables one to get money is not like money.

גופא אמר אביי הכל מודים בעד סוטה והכל מודים בעדי סוטה ומחלוקת בעדי סוטה הכל מודים בעד אחד והכל מודים בעד שכנגדו חשוד על השבועה
(e)

(Abaye): Chachamim and R. Elazar b'Rebbi Shimon agree about one witness about a Sotah, and about witnesses about a Sotah. They argue about witnesses about a Sotah. They agree about one witness, and when he is disqualified from swearing.

הכל מודים בעד סוטה שחייב בעד טומאה דרחמנא הימניה
1.

They agree that one witness about a Sotah is liable, if he saw that she sinned in seclusion, for the Torah believes him like two witnesses. (His testimony would have exempted the husband from her Kesuvah);

דכתיב (במדבר ה) ועד אין בה כל שיש בה
i.

"V'Ed Ein Bah", but if even one witness testifies (that she sinned), he is believed.

והכל מודים בעדי סוטה שפטור בעדי קינוי דהוה גורם דגורם
2.

They agree that (two) witnesses about a Sotah are exempt, i.e. witnesses who saw the husband warn her. Their testimony only enables that something else (seclusion) can enable him to profit (if she will refuse to drink, or drink and die).

32b----------------------------------------32b
(דף לב,ב) ומחלוקת בעדי סוטה בעדי סתירה
3.

They argue about witnesses about a Sotah, i.e. witnesses who saw seclusion (their testimony would enable him to profit if she would refuse to drink or die);

מר סבר דבר הגורם לממון כממון דמי וחייב ומר סבר לאו כממון דמי ופטור
i.

R. Elazar holds that this is like (testimony about) money, so they are liable. Chachamim hold that it is not like money, so they are exempt.

הכל מודים בשכנגדו חשוד על השבועה הכל מודים בעד אחד דר' אבא הכל מודים בשכנגדו חשוד על השבועה
4.

They agree that one witness (is liable) when the other party is disqualified from swearing.

דחשיד מאן
i.

Question: Who is disqualified?

אילימא דחשיד לוה דאמר ליה מלוה אי אתית אסהדת לי הוה משתבענא ושקילנא
ii.

Answer #1: (Only) the borrower (the defendant) is disqualified. Had the witnesses testified, the lender would have sworn instead and collected.

ולימא ליה מי יימר דמשתבעת
iii.

Rejection: This only enables money. Perhaps the lender would not want to swear (so Chachamim would argue)!

אלא כגון ששניהן חשודין
iv.

Answer #2: Rather, both parties are disqualified;

דאמר מר חזרה שבועה למחויב לה ומתוך שאינו יכול לישבע משלם
v.

When both are disqualified, the obligation to swear reverts to the defendant. Since he cannot swear, he must pay.

הכל מודים בעד אחד דר' אבא
5.

They agree about one witness (that he is liable) in a case like the following.

דההוא גברא דחטף נסכא מחבריה אתא לקמיה דר' אמי הוה יתיב ר' אבא קמיה אזל אייתי חד סהדא דמיחטף חטפה מיניה אמר ליה אין חטפי ודידי חטפי
6.

One witness testified in front of R. Ami that Reuven grabbed an ingot from Shimon. Reuven said 'yes, I grabbed it. It is mine!'

א"ר אמי היכי לדייני דייני להאי דינא לישלם ליכא תרי סהדי ליפטריה הא איכא חד סהדא דמחטף חטף
7.

Question (R. Ami): What is the law? We cannot obligate Reuven based on one witness, nor can we totally exempt him!

לישתבע
8.

Suggestion: He should swear to contradict the testimony.

כיון דאמר אין חטפי ודידי חטפי
9.

Version #1 (Rashi) Rejection: He cannot contradict it, for he admits that he took it. He is not believed to say 'Shimon was holding my ingot.'

הוה ליה כגזלן
i.

He is unable to swear (in this case), just like a thief (is never believed to swear).

10.

Version #2 (Tosfos) Rejection: Since he admits that he took it, and we assume that it was Shimon's (for Shimon was holding it), Reuven is like a thief (who is not believed to swear). (end of Version #2)

א"ל ר' אבא הוה ליה מחויב שבועה ואינו יכול לישבע וכל המחויב שבועה ואינו יכול לישבע משלם
11.

Answer (R. Aba): He is obligated to swear, but he cannot, therefore he must pay.

אמר רב פפא הכל מודים בעד מיתה שהוא חייב והכל מודים בעד מיתה שהוא פטור
(f)

(Rav Papa): Chachamim and R. Elazar agree that one witness that a man died (he is believed to permit the widow to remarry, and to collect her Kesuvah) is liable (we will explain the case), they agree that (in a different case) he is exempt.

הכל מודים בעד מיתה שהוא פטור דאמר לה לדידה ולא אמר להו לבית דין
1.

He is exempt if he told her that her husband died, but when she brought him to Beis Din to testify, he swore that he does not know;

דתנן האשה שאמרה מת בעלי תנשא מת בעלי תתיבם
i.

(Mishnah): A woman who says that her husband died (even if she just heard from someone else) is believed to remarry or (if it is a situation of Yibum) to do Yibum. (Since she would have been believed to say 'I heard that my husband died', when she asked him to testify, his testimony would not have helped her. Therefore he is exempt, even though now that he denied, she is not believed, and she cannot remarry or collect her Kesuvah.)

הכל מודים בעד מיתה שהוא חייב דלא אמר לדידה ולא אמר להו לבית דין
2.

He is liable if he did not tell her that her husband died, and swore in Beis Din that he does not know.

שמע מינה משביע עדי קרקע חייב
(g)

Inference: Rav Papa holds that a witness who swears that he does not know testimony about land is liable! (Kesuvos are collected only from land.)

דלמא דתפישא מטלטלי:
(h)

Rejection: Perhaps he teaches only about when she was holding Metaltelim from which to collect.

כפר אחד והודה אחד כו':
(i)

(Mishnah): If one denied and the other admitted (the former is liable, and the latter is exempt).

השתא בזה אחר זה דתרוייהו קא כפרי אמרת הראשון חייב והשני פטור כפר אחד והודה אחד מיבעיא
(j)

Question: We already learned that if the second witness denied longer than Toch Kedei Dibur after the first, he is exempt. We need not teach that he is exempt if he admits that he knows!

לא צריכא כגון שכפרו שניהן וחזר אחד מהן והודה בתוך כדי דיבור
(k)

Answer: If both denied, and Toch Kedei Dibur one retracted and admitted that he knows, the Mishnah teaches that he is exempt.

והא קא משמע לן דתוך כדי דיבור כדיבור דמי
1.

This teaches that anything said Toch Kedei Dibur is considered connected to the previous statement (it is as if he admitted before he finished denying).

בשלמא לרב חסדא דמוקי לה לההוא כרבי יוסי הגלילי
2.

We understand according to Rav Chisda, who explained that the Mishnah is R. Yosi ha'Galili;

רישא אפשר לצמצם וסיפא איצטריך לאשמועינן דתוך כדי דיבור כדיבור דמי
i.

The Reisha teaches that it is possible for two events to occur simultaneously. The Seifa teaches that anything said Toch Kedei Dibur is connected to the previous statement.

אלא לרבי יוחנן
3.

Question: R. Yochanan said that the Mishnah can be like Chachamim. (In the Reisha) they denied within Toch Kedei Dibur of each other;

רישא תוך כדי דיבור סיפא תוך כדי דיבור תרתי למה לי
i.

The Reisha and Seifa both teach that anything said Toch Kedei Dibur is connected to the previous statement!

מהו דתימא ה"מ כפירה וכפירה אבל כפירה והודאה אימא לא קמ"ל:
4.

Answer: One might have thought that two denials Toch Kedei Dibur of each other are like one, but an admission Toch Kedei Dibur of a denial is like a new matter. The Mishnah teaches that this is not so.

4)

LIABILITY WHEN THERE ARE TWO PAIRS OF WITNESSES

היו שתי כיתי עדים כפרה הראשונה ואח"כ כפרה השניה:
(a)

(Mishnah): If there were two pairs of witnesses, and one pair denied after the other (both pairs are liable).

בשלמא שניה תתחייב דכפרה לה ראשונה
(b)

Question: We understand why the second pair is liable. The first pair already denied, so the denial of the second pair stops the claimant from collecting;

אלא ראשונה אמאי (דף לג,א) הא קיימא שניה
1.

However, when the first pair denied, this did not stop the claimant from collecting. The second pair could have testified!