1)

WHEN A SHOMER IS EXEMPT

שומר חנם אינו נשבע:
(a)

(Mishnah): A Shomer Chinam need not swear about them (even through Gilgul)...

מנא הני מילי
(b)

Question: What is the source of this?

דתנו רבנן (דף מג,א) (שמות כב) כי יתן איש אל רעהו כלל כסף או כלים פרט לשמור חזר וכלל
(c)

Answer (Beraisa): ""Ki Yiten Ish El Re'ehu" is a Klal. "Kesef Oh Chelim" are Pratim. "Lishmor" is another Klal;

כלל ופרט וכלל אי אתה דן אלא כעין הפרט מה הפרט מפורש דבר המטלטל וגופו ממון אף כל דבר המטלטל וגופו ממון
1.

From the Klal u'Frat u'Chlal we learn everything similar to the Pratim, i.e. something that can be moved and has intrinsic value;

יצאו קרקעות שאין מטלטלין יצאו עבדים שהוקשו לקרקעות יצאו שטרות שאף על פי שמטלטלין אין גופן ממון הקדש רעהו כתיב:
2.

We exclude land, for it cannot be moved. We exclude slaves, for the Torah equates them to land. We exclude documents, for they lack intrinsic value. Re'ehu" excludes Hekdesh.

נושא שכר אינו משלם:
(d)

(Mishnah): A Shomer Sachar need not pay for them...

מנלן
(e)

Question: What is the source of this?

דתנו רבנן (שמות כב) כי יתן איש אל רעהו כלל חמור או שור או שה פרט וכל בהמה לשמור חזר וכלל
(f)

Answer (Beraisa): ""Ki Yiten Ish El Re'ehu" is a Klal; "Chamor Oh Shor Oh Seh" are Pratim. "V'Chol Behemah" is another Klal;

כלל ופרט וכלל כו' עד הקדש רעהו כתיב:
(g)

From the Klal u'Frat u'Chlal we learn everything similar to the specifics, like above.

ר"מ אומר יש דברים שהן כקרקע ואינן כקרקע כו':
(h)

(Mishnah - R. Meir): Some things are like land, but have the law of Metaltelim...

מכלל דרבי מאיר סבר כל המחובר לקרקע אינו כקרקע
(i)

Question: This implies that R. Meir holds that things connected to land are not like land;

אדמיפלגי בטעונות ליפלגי בסרוקות
1.

Rather than argue about laden vines, he should argue with Chachamim about barren trees! (It is a bigger Chidush to teach that they are not like land, for no part of them is destined to be detached.)

<אלא> א"ר יוסי ברבי חנינא הכא בענבים עומדות להבצר קמיפלגי
(j)

Answer (R. Yosi b'Rebbi Chanina): They argue about grapes ready to be harvested:

דרבי מאיר סבר כבצורות דמיין ורבנן סברי לא כבצורות דמיין:
1.

R. Meir holds that we consider that they are already harvested; Chachamim disagree.

2)

THE CLAIMS MUST BE QUANTIFIED

אין נשבעין אלא על דבר שבמדה ושבמשקל כו':
(a)

(Mishnah): One must swear only about something with a measure, weight or number...

אמר אביי לא שנו אלא דאמר ליה בית סתם אבל אמר ליה בית זה מלא ידיעא טענתיה
(b)

(Abaye): Shimon is exempt only if Reuven claimed a full house. If he claimed this full house, this quantifies his claim (and Shimon must swear).

א"ל רבא אי הכי אדתני סיפא זה אומר עד הזיז וזה אומר עד החלון חייב
(c)

Objection (Rava): If so, why does the Seifa give the case when Reuven claimed up to the ledge and Shimon admitted up to the window?

ליפלוג וליתני בדידה במה דברים אמורים בבית מלא אבל בית זה מלא חייב
1.

Rather, it should teach a more similar case, i.e. he claimed this full house, and Shimon must swear!

אלא אמר רבא לעולם אינו חייב עד שיטעננו בדבר שבמדה שבמשקל ושבמנין ויודה לו בדבר שבמדה ושבמשקל ושבמנין
(d)

(Rava): Rather, one must swear only if the claim and denial were both about something with a measure, weight or number.

תניא כוותיה דרבא כור תבואה לי בידך והלה אומר אין לך בידי פטור
(e)

Support (Beraisa): If Reuven claimed 'you owe me 30 Sa'im of wheat', and Shimon denied it all, he is exempt;

מנורה גדולה יש לי בידך אין לך בידי אלא מנורה קטנה פטור אזורה גדולה יש לי בידך אין לך בידי אלא אזורה קטנה פטור
1.

If Reuven claimed a large lamp or belt, and Shimon admitted that he owes a small one, he is exempt;

אבל אמר לו כור תבואה יש לי בידך והלה אומר אין לך בידי אלא לתך חייב מנורה בת עשר ליטרין יש לי בידך אין לך בידי אלא בת חמש ליטרין חייב
2.

However, if Reuven claimed 30 Sa'im of wheat, and Shimon admitted to owing 15, he is liable. If Reuven claimed a lamp weighing ten Literin, and Shimon admitted that he owes a lamp of five Literin, he is liable.

כללו של דבר לעולם אינו חייב עד שיטעננו בדבר שבמדה ושבמשקל ושבמנין ויודה לו בדבר שבמדה ושבמשקל ושבמנין
3.

The general rule is, one must swear only if the claim and denial were both about something with a measure, weight or number.

כללו של דבר לאתויי מאי
4.

Question: What does the general rule come to include?

לאו לאתויי בית זה מלא
5.

Answer: Even if he claimed 'this full house', Shimon is exempt.

ומאי שנא מנורה גדולה ומנורה קטנה מה שטענו לא הודה לו ומה שהודה לו לא טענו
(f)

Question: When Reuven claims a large lamp and Shimon admits to a small one, he is exempt. Presumably, this is because the admission is unlike the claim;

אי הכי בת עשר בת חמש נמי מה שטענו לא הודה לו ומה שהודה לו לא טענו
1.

The same should apply when Reuven claims a lamp weighing ten Literin and Shimon admitted that he owes one of five Literin!

אמר ר' שמואל בר רב יצחק הכא במנורה של חליות עסקינן דקא מודה ליה מינה
(g)

Answer #1 (Rav Shmuel bar Rav Yitzchak): The lamp is composed of rings. A five Liter lamp is part of a ten Liter lamp.

אי הכי אזורה נמי ניתני ולוקמי בדלייפי
(h)

Objection: If so, the Beraisa could have taught a case of a belt in which one is liable, i.e. a belt of loops sewn together (a short belt is part of a long belt)!

אלא דלייפי לא קתני הכא נמי בשל חליות לא קתני
1.

Rather, we must say that the Beraisa does not discuss belts of loops. Similarly, it does not discuss lamps of rings!

אלא אמר ר' אבא בר ממל שאני מנורה הואיל ויכול לגוררה ולהעמידה על חמש ליטרין:
(i)

Answer #2 (R. Aba bar Mamal): A five Liter lamp is part of a ten Liter lamp, because the latter can be converted to the former by scraping off some of the metal.

3)

A MASHKON (SECURITY) THAT WAS LOST

(משנה) המלוה את חבירו על המשכון ואבד המשכון
(a)

(Mishnah): If Reuven lent Shimon four Dinarim and took a security, and the security was lost (Reuven is liable for it);

אמר לו סלע הלויתיך עליו ושקל היה שוה והלה אומר לא כי אלא סלע הלויתני עליו וסלע היה שוה פטור
1.

If Reuven claims that the security was worth two (Dinarim, therefore Shimon still owes two) and Shimon claims that it was worth four, he is exempt (Shimon denies the entire claim);

סלע הלויתיך עליו ושקל היה שוה והלה אומר לא כי אלא סלע הלויתני עליו ושלשה דינרים היה שוה חייב
2.

If Reuven claims that the security was worth two, and Shimon claims that it was worth three, he must swear (Shimon admits to a Dinar and denies a Dinar);

סלע הלויתני עליו ושתים היה שוה והלה אומר לא כי אלא סלע הלויתיך עליו וסלע היה שוה פטור
3.

If Shimon claims that the security was worth eight (so Reuven owes him four), and Reuven claims that it was worth four, he is exempt (Reuven denies the entire claim);

סלע הלויתני עליו ושתים היה שוה והלה אומר לא כי אלא סלע הלויתיך עליו וחמשה דינרים היה שוה חייב
4.

If Shimon claims that the security was worth eight, and Reuven claims that it was worth five, he must swear.

ומי נשבע מי שהפקדון אצלו
5.

The one who was watching the security (i.e. Reuven) swears;

שמא ישבע זה ויוציא הלה את הפקדון:
i.

If Shimon would swear, perhaps Reuven would show the security (Rashi - and prove that Shimon swore falsely about its value, disqualifying Shimon from swearing again; Tosfos - it would turn out that Shimon's oath was not needed, since we later saw the security and we can evaluate it ourselves).

43b----------------------------------------43b
(דף מג,ב) אהייא
(b)

(Gemara) Question: To which case does the Seifa (Reuven must swear, lest... ) refer?

אילימא אסיפא ותיפוק ליה דשבועה גבי מלוה
1.

It cannot refer to the last clause taught before this (Shimon claims that the security was worth eight, and Reuven claims that it was worth five). If so, why does it say that Reuven swears, lest Shimon swear and Reuven show the security...? Mid'Oraisa, Reuven must swear!

אמר שמואל ארישא וכן אמר רבי חייא בר רב ארישא וכן א"ר יוחנן ארישא
(c)

Answer (Shmuel, R. Chiya bar Aba, R. Yochanan): It refers to the Reisha.

מאי רישא
1.

Question: What does this mean?

סיפא דרישא סלע הלויתיך עליו ושקל היה שוה והלה אומר לא כי אלא סלע הלויתני עליו ושלשה דינרין היה שוה חייב
2.

Answer #1: It refers to the Seifa of the Reisha (the second clause. Reuven claims that it was worth two, Shimon claims that it was worth three. He must swear);

דשבועה גבי לוה היא ושקלוה רבנן מלוה ושדיוה אמלוה
i.

Mid'Oraisa, Shimon swears that it was worth three. Chachamim enacted that instead Reuven swears (lest Shimon swear and then Reuven will show the security).

והשתא דאמר רב אשי
3.

Rav Ashi's law suggests another answer.

דקיימא לן זה נשבע שאינה ברשותו וזה נשבע כמה שוה
i.

(Rav Ashi): The Halachah is, Reuven swears that he does not have the security, and Shimon swears how much it was worth.

הכי קאמר מי נשבע תחלה מי שהפקדון אצלו שמא ישבע זה ויוציא הלה את הפקדון
4.

Answer #2: The Mishnah means that Reuven swears first, lest Shimon swear first and then Reuven will show the security (to proves that it is not worth as much as Shimon swore that it is).

אמר שמואל האי מאן דאוזפיה אלפא זוזי לחבריה ומשכן ליה קתא דמגלא אבד קתא דמגלא אבד אלפא זוזי
(d)

(Shmuel): Levi lent 1000 Zuz to Yehudah, and took a handle (of a shovel, which is not worth even one Zuz) for a security. If he loses the handle, he forfeits the loan;

אבל תרתי קתאתי לא
1.

If he took two handles for securities, he does not forfeit (even) half the loan if he loses one of them. (If he loses both, he forfeits the loan.)

ורב נחמן אמר אפי' תרתי קתאתי אבד חדא אבד חמש מאה אבד אידך אבד כוליה
(e)

(Rav Nachman): If he took two, he forfeits half the loan if he loses one of them;

אבל קתא ונסכא לא
1.

If he took a handle and an ingot, he does not forfeit half the loan if he loses the ingot (since the loan can be collected from it, he only deducts its value from the loan).

נהרדעי אמרי אפילו קתא ונסכא אבד נסכא אבד פלגא אבד קתא אבד כוליה
(f)

(Chachamim of Neharde'a): Even if he took a handle and an ingot, he forfeits half the loan for losing either one.

תנן סלע הלויתיך עליו ושקל היה שוה והלה אומר לא כי אלא סלע הלויתני עליו ושלשה דינרין היה שוה חייב
(g)

Question (Mishnah): If Reuven claims that the security was worth two, and Shimon claims that it was worth three, he must swear;

לימא ליה הא קבילתיה
1.

Since he lost the security, the loan should be forfeited! (This argues with all three opinions above. All agreed with Shmuel when only one security was taken.)

מתניתין בדפריש שמואל בדלא פריש
(h)

Version #1 (our text, Rashi) Answer: In the Mishnah, Reuven stipulated that if he loses the security, he will collect the remainder of the loan. Shmuel's law is when no stipulation was made.

(i)

Version #2 (R. Chananel) Answer: Shmuel's law is when Reuven stipulated that he accepts the security as if it was worth the value of the loan. In the Mishnah there was no stipulation.

לימא כתנאי
(j)

Suggestion: Tana'im argue about Shmuel's law.

המלוה את חבירו על המשכון ואבד המשכון ישבע ויטול את מעותיו דברי רבי אליעזר
1.

(Beraisa - R. Eliezer): If Reuven lent Shimon and took a security, and lost it, he swears (that he lost it) and collects the debt. (He is only a Shomer Chinam (one who guards a deposit for free. He is liable only for negligence), because the security is not for collection. It is a mere reminder of the loan.)

רבי עקיבא אומר יכול הוא שיאמר לו כלום הלויתני אלא על המשכון אבד המשכון אבדו מעותיך
2.

R. Akiva says, he lent only due to the security. Now that he lost it, he lost the loan.

אבל המלוה אלף זוז בשטר והניח משכון בידו דברי הכל אבד המשכון אבדו מעותיו
3.

If there was also a loan document, all agree that it was for collection. He is a Shomer Sachar (one paid to guards a deposit for free. He is liable also for theft or loss), so he lost the loan.

היכי דמי
4.

Question: What is the case?

אי דשוי שיעור זוזי (דף מד,א) מאי טעמיה דרבי אליעזר
i.

If the security was worth as much as the loan, R. Eliezer would not argue!

אלא לאו בדלא שוי שיעור זוזי ובדשמואל קא מיפלגי
5.

Answer: Rather, the security was worth less than the loan. R. Akiva holds like Shmuel, and R. Eliezer does not.