THE KAPARAH OF THE GOATS OF YOM KIPUR (Yerushalmi Halachah 3 Daf 4b)
מתני' אין בה ידיעה בתחילה אבל יש בה ידיעה בסוף שעיר הנעשה בחוץ ויוה"כ מכפר שנאמר [במדבר כט יא] מלבד חטאת הכיפורים על מה שזה מכפר זה מכפר
(Mishnah): If there was no Yedi'ah at the beginning, but there is Yedi'ah at the end, the outer goat (of Musaf Yom Kipur, offered on the outer Mizbe'ach) and Yom Kipur atone. "Milvad Chatas ha'Kipurim" - what this (the inner goat) atones for, this (the outer goat) atones for;
מה הפנימי אינו מכפר אלא על דבר שיש בו ידיעה אף החיצון לא יכפר אלא על דבר שיש בו ידיעה:
Just like the inner atones only for [an Aveirah] that had Yedi'ah, also the outer atones only for [an Aveirah] that had Yedi'ah.
גמ' מה חמית מימר הפנימי תולה והחיצון מכפר או החיצון תולה והפנימי מכפר או זה וזה יתלו או זה וזה יכפרו. מאי כדון
(Gemara) Question: Why do you see proper to say [in the previous Mishnah] that the inner suspends (when there was Yedi'ah only at the beginning) and [in our Mishnah] the outer atones (when there was Yedi'ah only at the end)? Perhaps the outer suspends and the inner atones, or both suspend, or both atone? What will we say?
א"ר יעקב בר אחא מילה חמית ריש לקיש אותיב קומי רבי יוחנן ואתיב ליה מחלוקי כפרות היא מילתא ולינה ידע מה מר ליה.
R. Yakov bar Acha: I saw Reish Lakish ask R. Yochanan, and he answered him about division of Kaparos, and I do not know what he answered him. (Perhaps it was this question!)
א"ל ר' זירא דילמא דא היא מה חמית מימר בטמא שאכל טהור או נימא בטהור שאכל טמא. ת"ל וטומאתו עליו בטומאת הגוף לא בטומא' בשר:
R. Zeira: Perhaps he asked this - what do you see proper to say, [the Korban is for] a Tamei who ate Tahor [Kodshim], or a Tahor who ate Tamei? [And he answered] "v'Tum'aso Alav" - Tum'as ha'Guf, and not Tum'ah of the meat.
או זה וזה יכפרו. מאי כדון [ויקרא טז כא]
Question: [We asked] or, perhaps both atone. What will we say?
והתודה עליו עונות אילו הזדונו' פשעיהם אילו המרדים חטאת' אילו השגגות. נשא יכפר.
Answer: [It says about Se'ir ha'Mishtale'ach] "v'Hisvadah Alav Avonos" - these are Mezid. "Pish'eihem" - these are rebellions. "Chat'osam" - these are Shegagos. "[V']Nasa" - it will atone;
א"ר אמי בשם ריש לקיש ונשא השעיר עליו את כל עונותם תפש הזדונות והניח השגגות לומר מה זדונות שאין בהן חיוב קרבן אף השגגות שאין בהן חיוב קרבן
(R. Ami citing Reish Lakish): "V'Nasa ha'Sa'ir Alav Es Kol Avonosam" - it mentioned the Mezid and abandoned the Shogeg, to teach that just like Mezid has no Chiyuv Korban, also Shogeg [for which it atones] has no Chiyuv Korban.
ולמה באו לכאן ר' אילא בשם ר' יסא לתליי'.
Why did they come to here? (If it does not atone for Shogeg, how does confession for Shogeg help?) R. Ila'a said in the name of R. Yosa, it is to suspend (protect from punishment until he will find out and bring a Korban, like Asham Taluy suspends. Likewise, the inner goat only suspends (NO'AM YERUSHALAYIM). He did not explain why we learn only to the inner goat. Perhaps because the Torah equated the inner goat and Se'ir ha'Mishtale'ach ("Shnei Se'irim"), we should equate them as much as possible - PF.)
[דף ה עמוד א] ויתלה על אוכלי שקצים ורמשים במשמע.
Suggestion: It should suspend for [one who was Shogeg about Lavim of lashes, e.g.] people who eat vermin! [Also] these are connoted [in "Chat'osam" similar to Avonos, for there is no Korban for them]!
ר' שמואל בשם ר' זירא חטאתם חטאתם מה [במדבר ה ז] חטאתם שנאמר להלן שיש בהן חיוב קרבן אף חטאתם שנאמר כאן שיש בהן חיוב חטאת יצאו (זדונות) [צ"ל השגגות - פני משה] שאין בהן חיוב קרבן.
Answer (R. Shmuel citing R. Zeira): We learn from a Gezeirah Shavah "Chat'osam- Chat'osam." Just like Chat'osam said below ("v'Hisvadu Es Chat'osam Asher Asu") refers to something to which Korban applies (Asham Gezelos), also Chat'osam here [is an Aveirah] with a Chiyuv Chatas. This excludes Shegagos [of Aveiros of lashes], which have no Chiyuv Korban.
שייר שעיר הנעשה בפנים יום הכיפורים תולה מה שיירת' אין בה ידיעה בתחילה אבל יש בה ידיעה בסוף:
Answer (to Question (b)): The inner goat and Yom Kipur suspend [for Aveiros that have no Chiyuv Korban now, but could have later, i.e. there was Yedi'ah only at the beginning]. What remains [similar to this for the outer goat to atone, i.e. there is Yedi'ah, but no Chiyuv Korban]? There was no Yedi'ah at the beginning, but there is Yedi'ah at the end.