1)

THE ISUR TO DELAY IN THE MIKDASH WHILE TAMEI (Yerushalmi Halachah 3 Daf 10b)

מתני' נטמא בעזרה נעלמה ממנו הטומאה וזכור למקדש נעלם ממנו המקדש וזכור לטומאה נעלם ממנו זה וזה

(a)

(Mishnah): If one became Tamei in the Azarah, then forgot the Tum'ah but remembered (that he was in) the Mikdash; or, if he forgot the Mikdash, but remembered the Tum'ah, or he forgot both:

השתחוה או ששהא כדי השתחויה ובא לו בארוכ' חייב ובקצרה פטור

1.

If he bowed (before leaving), or delayed the time needed to bow, or left on a long path, he is liable. If he left on a short path, he is exempt.

זו היא מצות עשה שבמקדש שאין חייבין עליה:

(b)

This is a Mitzvas Aseh (to leave on a short path) in the Mikdash for which [the Great Sanhedrin] are not liable [for a mistaken Hora'ah that that caused most of Yisrael to transgress an Isur Kares).

גמ' ר' חזקיה ר' אמי בשם ר' לעזר כתוב אחד אומר [במדבר יט יג] את משכן ה' טמא וכתוב אחד אומר [שם כ] את מקדש ה' טמא

(c)

(Gemara - R. Chizkiyah citing R. Ami citing R. Lazar) Question: It says "Es Mishkan Hash-m Timei", and it says "Es Mikdash Hash-m Timei'!

הא כיצד ליתן חלק בין למיטמא בפנים למיטמא בחוץ מיטמא בפנים עד (שיכניס ראשו ורובו מיטמא בחוץ עד שישהא כדי השתחויה) [צ"ל שישהא כדי השתחויה מיטמא בחוץ עד שיכניס ראשו ורובו - קרבן העדה]

(d)

Answer: This teaches that there is a distinction between one who became Tamei inside, and one who became Tamei outside. One who became Tamei inside [is not liable] until he delays the time needed to bow. One who became Tamei outside [is not liable] until he enters Rosho v'Rubo (his head or the majority of his body).

ניטמא בפנים ונכנס לפני ולפנים

(e)

Question: If one became Tamei inside, and entered inside [the Heichal, or the Kodesh ha'Kodoshim, is he liable once he enters Rosho v'Rubo, or not until he delays the time needed to bow]?

נישמעינה מהדא השתחוה או ששהא כדי השתחויה. וכיון ששהא לאו כמי שהכניס ראשו ורובו ותימר עד שישהא כדי השתחוייה. וכא עד שישהא כדי השתחוויי'.

(f)

Answer: We learn from [our Mishnah] "he bowed, or delayed the time needed to bow" (this is more than the time needed to enter Rosho v'Rubo). Since delaying [the time for Rosho v'Rubo] is not like entering Rosho v'Rubo, and you say that it is until he delays the time in order to bow, here it is until the time needed to bow.

1.

Note: If one were liable for entering Rosho v'Rubo, he would be liable for delaying the time to do so, like we say about bowing.

[דף יא עמוד א] (היך עבידא - קרבן העדה, רידב"ז מוחקו) על אי זה מהן מתחייב על הראשונה או על האחרונה

(g)

Question: [If he went on a long path,] for what is he liable - for the first [distance that he walked], or for the latter [after walking the length of the shorter path]?

חברייא אמרין על (הראשונה) [צ"ל האחרונה - קרבן העדה, רידב"ז]

(h)

Answer #1 (Talmidim): It is for the latter.

אמר לון רבי יוסי א"ל צא ותימר על (הראשונה) [צ"ל האחרונה - קרבן העדה, רידב"ז] אלא כי נן קיימין על (האחרונה) [צ"ל הראשונה - קרבן העדה, רידב"ז]

(i)

Objection (and Answer #2 - R. Yosi): We tell him "leave" [and he is doing so now]. Can you say that he is liable for the latter?! Rather, it is for the first. (We explained this like RIDVAZ.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF