THE ISUR TO DELAY IN THE MIKDASH WHILE TAMEI (Yerushalmi Halachah 3 Daf 10b)
מתני' נטמא בעזרה נעלמה ממנו הטומאה וזכור למקדש נעלם ממנו המקדש וזכור לטומאה נעלם ממנו זה וזה
(Mishnah): If one became Tamei in the Azarah, then forgot the Tum'ah but remembered (that he was in) the Mikdash; or, if he forgot the Mikdash, but remembered the Tum'ah, or he forgot both:
השתחוה או ששהא כדי השתחויה ובא לו בארוכ' חייב ובקצרה פטור
If he bowed (before leaving), or delayed the time needed to bow, or left on a long path, he is liable. If he left on a short path, he is exempt.
זו היא מצות עשה שבמקדש שאין חייבין עליה:
This is a Mitzvas Aseh (to leave on a short path) in the Mikdash for which [the Great Sanhedrin] are not liable [for a mistaken Hora'ah that that caused most of Yisrael to transgress an Isur Kares).
גמ' ר' חזקיה ר' אמי בשם ר' לעזר כתוב אחד אומר [במדבר יט יג] את משכן ה' טמא וכתוב אחד אומר [שם כ] את מקדש ה' טמא
(Gemara - R. Chizkiyah citing R. Ami citing R. Lazar) Question: It says "Es Mishkan Hash-m Timei", and it says "Es Mikdash Hash-m Timei'!
הא כיצד ליתן חלק בין למיטמא בפנים למיטמא בחוץ מיטמא בפנים עד (שיכניס ראשו ורובו מיטמא בחוץ עד שישהא כדי השתחויה) [צ"ל שישהא כדי השתחויה מיטמא בחוץ עד שיכניס ראשו ורובו - קרבן העדה]
Answer: This teaches that there is a distinction between one who became Tamei inside, and one who became Tamei outside. One who became Tamei inside [is not liable] until he delays the time needed to bow. One who became Tamei outside [is not liable] until he enters Rosho v'Rubo (his head or the majority of his body).
ניטמא בפנים ונכנס לפני ולפנים
Question: If one became Tamei inside, and entered inside [the Heichal, or the Kodesh ha'Kodoshim, is he liable once he enters Rosho v'Rubo, or not until he delays the time needed to bow]?
נישמעינה מהדא השתחוה או ששהא כדי השתחויה. וכיון ששהא לאו כמי שהכניס ראשו ורובו ותימר עד שישהא כדי השתחוייה. וכא עד שישהא כדי השתחוויי'.
Answer: We learn from [our Mishnah] "he bowed, or delayed the time needed to bow" (this is more than the time needed to enter Rosho v'Rubo). Since delaying [the time for Rosho v'Rubo] is not like entering Rosho v'Rubo, and you say that it is until he delays the time in order to bow, here it is until the time needed to bow.
Note: If one were liable for entering Rosho v'Rubo, he would be liable for delaying the time to do so, like we say about bowing.
[דף יא עמוד א] (היך עבידא - קרבן העדה, רידב"ז מוחקו) על אי זה מהן מתחייב על הראשונה או על האחרונה
Question: [If he went on a long path,] for what is he liable - for the first [distance that he walked], or for the latter [after walking the length of the shorter path]?
חברייא אמרין על (הראשונה) [צ"ל האחרונה - קרבן העדה, רידב"ז]
Answer #1 (Talmidim): It is for the latter.
אמר לון רבי יוסי א"ל צא ותימר על (הראשונה) [צ"ל האחרונה - קרבן העדה, רידב"ז] אלא כי נן קיימין על (האחרונה) [צ"ל הראשונה - קרבן העדה, רידב"ז]
Objection (and Answer #2 - R. Yosi): We tell him "leave" [and he is doing so now]. Can you say that he is liable for the latter?! Rather, it is for the first. (We explained this like RIDVAZ.)