WHEN IS ONE BELIEVED TO RETRACT? (Yerushalmi Halachah 2 Daf 29a)
מתני' מנה לי בידך אמר לו הן ולמחר אמר תניהו לי
(Mishnah): If Reuven claimed a Maneh from Shimon (in front of witnesses), and Shimon admitted, and the next day, Reuven claimed it again:
נתתיו לך פטור אין לך בידי חייב
If Shimon answers 'I paid you', he is exempt [even from swearing]. If he answers 'I do not have (i.e. never had) your money', he is obligated [to pay].
מנה לי בידך אמר לו הין אל תתניהו אלא בפני עדים למחר אמר לו תניהו לי
If Reuven claimed a Maneh from Shimon (in front of witnesses), and Shimon admitted, and Reuven told him 'you must repay it in front of witnesses', and the next day, Reuven claimed it again:
אמר לו נתתיו לך חייב מפני שהוא צריך לו ליתנם בפני עדים:
[Even] if Shimon says 'I paid you', he is obligated, for he needs to pay in front of witnesses.
גמ' (א"ר בון דרך בני אדם להלוות לחביריהן שלא בעדי' ולתובען בעדים - נועם ירושלים מוחקו מכאן וגורסו לעיל) מנה לי בידך אמר לו הין אל תתניהו לי אלא בפני (פלוני ופלוני) [צ"ל עדים - הגהות ר' יוסף דיננער] למחר אמר לו תניהו לי נתתיו לך חייב שצריך להחזיר לו בעדים.
(Gemara - Mishnah): If Reuven claimed a Maneh from Shimon, and Shimon admitted, and Reuven told him 'you must repay it in front of witnesses', and the next day, Reuven claimed it again, and Shimon says 'I paid you', he is obligated, for he needs to pay in front of witnesses.
הגע עצמך דא"ל נתתיו לך בעדים.
Question: Exert yourself [and you will find the answer! Is the borrower not believed if] he says "I paid you in front of witnesses'?
תני בר קפרא במעמד פלוני ופלוני
Answer (Bar Kaparah): He said 'you must repay it in front of Ploni and Almoni.'
הגע עצמך דא"ל במעמד פלוני ופלוני.
Question: Exert yourself! [Is the borrower not believed] to say 'I paid you in front of [different] witnesses'?
רבי בא רב המנונא רב אדא בר אהבה בשם רב מעשה בא לפני רבי ואמר יבואו פלוני ופלוני.
Answer (R. Ba citing Rav Hamnuna citing Rav Ada bar Ahavah citing Rav): A case occurred in front of Rebbi, and he said 'Ploni and Almoni will come' [to say whether or not he paid. Indeed, other witnesses do not help.]
הרי שבא בשטר ובחזקה רבי אומר ידון בשטר רשב"ג אומר ידון בחזקה.
If [one says that he bought land, and says that he has the] document and a Chazakah, Rebbi says, he [must] bring(s) the document. R. Shimon ben Gamliel says, [it suffices to] bring [witnesses of] Chazakah.
רבי זעירא בשם רב ירמיה מעשה בא לפני ר' (יהודה) [צ"ל והורה - הגהות ר' יוסף דיננער] כרבן שמעון בן גמליאל.
(R. Ze'ira citing R. Yirmeyah): A case occurred in front of Rebbi, and he ruled like R. Shimon ben Gamliel.
(ר' ירמיה בעי קמי ר' זירא) [צ"ל ר' זירא בעי קומי ר' ירמיה - פני משה] מה מחלפה שיטתיה דרבי תמן אמר ידון בשטר וכא אמר ידון בחזקה
Question (R. Zeira, to R. Yirmeyah): Rebbi contradicts himself! There, he said that he [must] bring the document. Here he ruled that he [can] bring [witnesses of] Chazakah!
נימר עד דלא יחזור ביה.
Suggestion: Should we say that [he ruled like R. Shimon ben Gamliel] before he retracted [to argue with him]?
ואפילו תימר [דף כט עמוד ב] מדחזר ביה לא ביקש רבי אלא לעמוד על אמיתן של דברים.
Rejection: We can even say that it was after he retracted. (Rebbi did not say that if he cannot bring the document, he loses the land.) Rebbi merely wanted to clarify the truth. (The document is a better proof than the Chazakah.)
המחזיק מחמת אונו ונמצאת פסולה אינה חזקה.
If one was Machazik based on a [sale] document, and it was found to be Pasul, it is not a Chazakah.
רבי ירמיה אמר במחלוקת
Opinion #1: There is an argument about this. (This is like Rebbi, who says that he must bring the document, and if not, he loses.)
רבי שמואל א"ר זירא ר' יעקב בר אחא בשם ר' אבינא דברי הכל היא.
Opinion #2 (R. Shmuel citing R. Zeira citing R. Yakov bar Acha citing R. Avina): All agree to this;
א"ר יוסי תמן בבא בשטר ובחזקה הכא בבא בשטר
Explanation #1 (R. Yosi): There, he said [from the beginning] that he has a document and a Chazakah. Here, he came [only] with a document. (When it is found to be Pasul, he is not believed to retract and say that he has witnesses of Chazakah.)
א"ר יודן תמן בבא בשתי כיתי עדים הכא בכופר בראיותיו.
Explanation #2 (R. Yudan): There, he came with two sets of witnesses (one on the document, and one on the Chazakah). Here, he denies his proofs (his Chazakah was based on the document. Since the document is Pasul, also the Chazakah is invalid - HAGAHOS R. DINAR.)
ר' מרינוס הוה ערב לכלתיה והוו דיינין קמי רבי חמא אבי בר קפרא ור' הושעיה מדהודה א"ל יהבית.
R. Merinus was a guarantor for his daughter-in-law. They were being judged in front of R. Chama, the father of Bar Kapara and R. Hoshayah. After admitting [that he was an Arev], he said that he paid.
שאלון לרבי חייה רובה שאל ר' חייה לרבי [צ"ל א"ל - הגהות ר' יוסף דיננער] המתחייב בב"ד לא כל הימינו.
They asked R. Chiyah Rabah, and R. Chiyah asked Rebbi. He said that one who is obligated in Beis Din, he is not believed.
מאי לא כל הימינו
Question: Why is he not believed?
רבי אבהו בשם רבי יוחנן אם מעצמו משלם נאמן לומר נתתי ואם מפי אחרים לא כל הימינו.
Answer (R. Avahu citing R. Yochanan): If one pays by himself (he admitted before coming to Beis Din), he is believed to say that he paid. If [he admitted] only through others (in Beis Din), he is not believed. (We explained this like HAGAHOS R. DINAR.)
רבי בון בר כהנא אמר אף בשבועות כן
(R. Bun bar Kahana): Even Shevu'os are like this.
מהו אף בשבועות כן
Question: What does it mean "even Shevu'os are like this"?
רבי אבהו בשם רבי יוחנן אם מעצמו נשבע נאמן לומר נשבעתי אם מפי אחרים לא כל הימינו:
Answer (R. Avahu citing R. Yochanan): If one [agreed to] swear by himself (without coming to Beis Din), he is believed to say "I swore". If [he agreed to swear] only through others (in Beis Din), he is not believed.
ADMISSION TO A DIFFERENT CURRENCY THAN THE CLAIM (Yerushalmi Halachah 3 Daf 29b)
מתני' ליטרא זהב לי בידך אין לך בידי אלא ליטרא כסף פטור
(Mishnah): If Reuven claimed a Litra of gold, and Shimon admitted that he owes a Litra of silver, Shimon is exempt;
דינר זהב לי בידך אין לך בידי אלא דינר כסף וטריסין ופונדיון ופרוטה חייב שהכל מין מטבע אחד:
If Reuven claimed a gold Dinar, and Shimon admitted that he owes a silver Dinar, Trisis, Pundyon or Perutah (a smaller coin), Shimon is obligated [to pay it and swear that he does not owe more], for all coins are considered to be one Min.
גמ' שמונה של זהב יש לי בכיס ונמצאו שמונה דינרי זהב [צ"ל הרי אלו שני. שמנה דינרי זהב יש לי בכיס והלך ומצא שמנה של זהב הרי אלו חולין - פני משה]
(Gemara): [If one had pouches of coins of Ma'aser Sheni and Chulin, and he said] I have eight gold [pieces of Ma'aser Sheni] in a pouch, and eight gold Dinarim were found, they are Ma'aser Sheni. If he said 'I have eight gold Dinarim [of Ma'aser Sheni] in a pouch', and eight gold pieces were found, they are Chulin. (People are wont to call gold Dinarim "gold" Stam, but not vice-versa.)
(או חמשים סלע ונמצאו מאתים דינר או מאתים דינר ונמצאו חמשים סלע הרי אילו חולין. שמונה דינרי זהב יש לי בכיס ונמצאו חמשים סלע או מאתים דינר ונמצאו חמשים סלע הרי אילו שני) [צ"ל שמנה דינרי זהב יש לי בכיס והלך ומצא חמשים סלע או מאתים זוז. מאתים זוז או חמשים סלע אחר כך מצא שמנה דינרי זהב הרי אלו חולין - פני משה]
[If he said] I have eight gold [pieces] in a pouch, and he went and found 50 [silver] Sela'im or 200 [silver] Zuz, [or he said] 200 Zuz or 50 Sela'im and afterwards he found eight gold Dinarim, they are Ma'aser Sheni;
ליטרא זהב לי בידך אין לך בידי אלא ליטרא כסף פטור דינר זהב יש לי בידך אין לך בידי אלא דינר כסף
(Mishnah): If he claimed a Litra of gold, and he admitted that he owes a Litra of silver, he is exempt. If he claimed a gold Dinar, and he admitted that he owes a silver Dinar... [he is obligated].
א"ר יעקב בר אבינא בקדמיתא הוינן אמרין דינר זהב פרוטרוט דינרי זהב אינן פרוטרוט.
(R. Yakov bar Avina): Initially, we used to say that [one] gold Dinar, it is Prutrut (it is normal to add the value of smaller coins, and say that they are a gold Dinar), but gold Dinarim are not Prutrut (if he claims gold Dinarim, this does not refer to smaller coins).
אילו מר דינרי זהב זהוב יאות.
Retraction: If he said [the value of] gold Dinarim [in] gold [coins], this would be proper [to say that he claims specifically gold. However, a Stam claim of gold Dinarim can even be of smaller coins!]
אשכח תני דינר זהוב זהב פטור
Support: A Beraisa was found that says that [if he claimed] gold Dinarim [of] gold [and the defendant admitted to smaller coins] he is exempt.
MUST THE ADMISSION BE LIKE THE CLAIM? (Yerushalmi Halachah 4 Daf 30a)
מתני' כור תבואה לי בידך אין לך בידי אלא לתך קטנית פטור
(Mishnah): If Reuven claimed 30 Sa'im of grain, and Shimon admitted that he owes 15 Sa'im of legumes, Shimon is exempt;
כור פירות לי בידך אין לך בידי אלא קטנית חייב שהקטנית בכלל הפירות
If Reuven claimed 30 Sa'im of Peros, and Shimon admitted that he owes 15 Sa'im of legumes, Shimon is obligated [to pay it and swear], for legumes are included in Peros.
טענו חטים והודה לו בשעורים פטור
If Reuven claimed wheat, and Shimon admitted that he owes barley, Shimon is exempt;
ור"ג מחייב
Raban Gamliel obligates (to pay the barley and swear, even though they are different Minim).
הטוען לחבירו בכדי שמן והודה לו בקנקנים אדמון אומר הואיל והודה מן הטענה ישבע
Admon says, If Reuven claimed barrels of oil, and Shimon admitted that he owes (empty) barrels, Shimon must (pay them and) swear, for he admitted to part of what was claimed;
וחכמים אומרים אין הודייה מן הטענה
Chachamim say, his admission is unlike the claim (so he is exempt).
אמר רבן גמליאל רואה אני את דברי אדמון
Raban Gamliel: I agree with Admon.
טענו כלים וקרקעות הודה בכלים וכפר בקרקעות בקרקעות וכפר בכלים פטור
If Reuven claimed Kelim and land, and Shimon admitted to (all) the land but denied the Kelim, or admitted to (all) the Kelim but denied the land, he is exempt (an admission to land cannot obligate an oath, and we do not make a primary oath about land);
הודה במקצת הקרקעות פטור
If Shimon admitted to part of the land but denied (all) the Kelim, he is exempt (we do not make a (primary) oath about land);
במקצת הכלים חייב
If he admitted to part of the Kelim but denied (all) the land, he is obligated (about the remaining Kelim, and also about the land);
שהנכסים שאין להן אחריות זוקקין את הנכסים שיש להן אחריות לישבע עליהן:
Property without Achrayus (Metaltelim, when one must swear about them), is Zokek (obligates the defendant) to swear [through Gilgul] about property with Achrayus (land).
גמ' [צ"ל מתניתא בשטענו חטים והודה לו בשעורים אבל אם טענו שני מינין והודה לו באחד מהן דברי הכל חייב - פני משה]
(Gemara): Our Mishnah discusses when he claimed wheat, and [the defendant] admitted to barley, but if he claimed two species, and he admitted to one of them, all agree that he is obligated.
ר' אמי בשם ר' יוחנן (מתני' בטענו חיטים והודה לו בשעורי' אבל טענו שני מינין והודה לו באחד מהן דברי הכל) [צ"ל לא סוף דבר מתניתא בטענו חטין והודה לו בשעורים אלא אם טענו שני מינין והודה לו באחד מהן דברי חכמים - פני משה] פטור
(R. Ami citing R. Yochanan): Our Mishnah is not only when he claimed wheat, and he admitted to barley. Rather, [even] if he claimed two species, and he admitted to one of them, Chachamim exempt.
א"ר אבהו (בהדא) [צ"ל כהדא - קרבן העדה בכתובות יג:ד] דרבי אמי
R. Avahu taught like R. Ami.
מאי דא דתנינן רבן גמליאל מחייב.
Question: Why did the Mishnah teach [that when he claimed wheat, and he admitted to barley, Chachamim exempt and] R. Gamliel obligates? (It should have taught that he claimed two species, and he admitted to one, and even then Chachamim exempt!)
בא להודיעך כח רבן גמליאל עד היכן מחייב.
Answer: It comes to teach that the Ko'ach of R. Gamliel (the extremity of his opinion), how far he obligates.
[צ"ל וכן - פני משה] רבי חייה בשם רבי יוחנן לא סוף דבר בטענו חטים והודה לו בשעורים (אבל) [צ"ל אלא - פני משה] אם טענו שני מינין והודה לו באחד מהן דברי חכמים פטור.
Support: And so said R. Chiyah in the name of R. Yochanan. [Our Mishnah is] not only when he claimed wheat, and he admitted to barley. Rather, [even] if he claimed two species, and he admitted to one of them, Chachamim exempt.
ריש לקיש אמר לא יהא דבר (בשטענו שני מינין והודה לו באחד מהן אבל אם טענו חטים והודה לו בשעורים) [צ"ל אלא מתניתא בשטענו חטים והודה לו בשעורים אבל טענו שני מינין והודה לו באחד מהן - פני משה] דברי הכל חייב.
Rebuttal (Reish Lakish): This is wrong. Rather, our Mishnah is when he claimed wheat, and he admitted to barley, but if he claimed two species, and he admitted to one of them, all agree that he is obligated.
[צ"ל רב - פני משה] כהדא דריש לקיש.
Rav holds like Reish Lakish.
חד בר נש אזל בעי מידון קמי רב דהוה מטען לחבריה חטין שעורין וכוסמין אמר ליה רב המתן עד דיגלגל עלך כל דבעי ובסופא תישתבע על כולן
A man came to be judged in front of Rav. He claimed wheat, barley and spelt from his colleague. Rav said to [the defendant] "wait until he is Megalgel (adds all his claims that he demands that you include in your Shevu'ah) all that he wants, and in the end you will swear about everything." (This shows that he holds that if many species are claimed, and he admitted to one, he must swear.)
אמר רבי אבהו כך משיב ריש לקיש לרבי יוחנן על דעתך דאת מר טענו שני מינין והודה לו באחד מהן דברי חכמים פטור והתנינן טענו (חטים) [צ"ל כלים - זכרון משה] וקרקעות והודה לו בכלים וכפר בקרקעות בקרקעות וכפר בכלים [צ"ל פטור - פני משה]
Question (R. Avahu): So Reish Lakish countered R. Yochanan. You hold that if he claimed two species, and he admitted to one of them, Chachamim exempt. Our Mishnah teaches that if he claimed Kelim and land, and he admitted to the land but denied the Kelim, or admitted to the Kelim but denied the land, he is exempt;
כלים וכלים (חייב) [צ"ל פטור - רידב"ז] כלים וקרקעות לא כ"ש.
Inference: [If you will say that] if he claimed Kelim and [another kind of] Kelim [and he admitted to one of them], he is exempt, all the more so for Kelim and land! (Why did the Mishnah teach them? Rather, this shows that one is liable for Kelim and Kelim!)
[דף ל עמוד ב] אמר ליה לזוקקו לשבועה דו מתניתא שהנכסים (שיש להן אחריות זוקקין הנכסים שאין) [צ"ל שאין להן אחריות זוקקין הנכסים שיש] להן אחריות לישבע עליהן.
Answer (R. Yochanan): [Also Kelim and Kelim, he is exempt. It taught about Kelim and land, for] our Mishnah teaches that property without Achrayus (Metaltelim) is Zokek property with Achrayus (land) to swear about it.
ואפילו על דריש לקיש לית היא פליגא דתנינן הטוען לחבירו כדי שמן והודה לו בקנקנים.
Even what Reish Lakish taught does not argue with what our Mishnah taught, that if he claimed barrels of oil, and he admitted that he owes [empty] barrels, [Admon obligates and Chachamim exempt];
מה נן קיימין אם בשטענו קנקנים ושמן כל עמא מודיי שיש הודייה מהטענה
What is the case? If he claimed barrels and oil [and he admitted to one of them], all agree that the admission is part of the claim;
אם בשטענו (קנקנים ולא הודה בשמן) [צ"ל שמן והודה לו בקנקנים, כמו בכתובות] כל עמא מודו שאין הודייה מהטענה.
If he claimed oil, and he admitted to barrels, all agree that the admission is not part of the claim!
רבי זירא ור' אבהו בשם שמואל בשטוענו (קנקנים ושמן אהן אמר קנקנים ולא שמן ואהן אמר שמן ולא קנקנים) [צ"ל קנקיני שמן היא מתני' ההין מילין וההן אמר ריקנין, כמו בכתובות]
Answer (R. Zeira and R. Avahu citing Shmuel): He claimed Kankanei Shemen in our Mishnah. This opinion (Admon) holds [that this connotes] full [barrels], and this opinion (Chachamim) holds [that this connotes] empty [barrels].
[צ"ל ניחא, כמו בכתובות] קנקנים ולא שמן שמן ולא קנקנים.
Question: Granted, [we could say that Kankanei Shemen connotes] barrels and not oil. Can you say that it connotes that oil and not barrels?! (Chachamim say that he claimed only oil!)
רבי לעזר בשם ר' אבין מפיק לישנא מחצין דמשח.
Answer (R. Lazar citing R. Avin): He says [Kankanei] to express the quantity of oil. (Barrels of oil were a standard known size.)
וישאלוניה
Question: We should ask him [what he claimed]!
בהוא דאישתתק.
Answer: We discuss when he became mute [so we cannot ask him].
כיני מתניתא כפר במקצת קרקעות (חייב במקצת כלים פטור) [צ"ל פטור במקצת כלים חייב - פני משה]
Our Mishnah teaches that if he denied some of the land, he is exempt. [If he denied] some of the Kelim, he is obligated [even on the land. HAGAHOS R. DINAR - this belongs above, at the end of R. Yochanan's answer.]