סוכה דף ו: א
מה דין חציצות דלהלן? [תוד"ה דבר].
רובו המקפיד | רובו שאינו מקפיד מיעוטו המקפיד |
מיעוטו שאינו מקפיד | |
בבשרו ליש מפרשים | חוצץ מהתורה | ||
בבשרו לר"ת | הלכה למשה מסיני [1] | גזירה דרבנן | אינו חוצץ |
בשערו לכו"ע | הלכה למשה מסיני | גזירה דרבנן | אינו חוצץ |
במה נחלקו רבנן ור' שמעון דלהלן, לפי האוקימתות השונות בגמ'?
לרבנן - שתים כהלכתן והשלישית טפח | לר' שמעון - שלש כהלכתן והשלישית טפח | |
א. | אם למסורת: בסכת בסכת בסוכות [2] | אם למקרא: בסוכות בסוכות בסוכות [3] |
ב. | אם למקרא: הסכך צריך פסוק [4] | אם למקרא: הסכך לא צריך פסוק |
ג. | אם למסורת: ההלכה באה לגרע | אם למסורת: ההלכה באה להוסיף [5] |
ד. | אם למסורת: ואין דורשין תחילות | אם למסורת: ודורשים תחילות [6] |
ה. | ----- | לרב מתנה: צריך שתהיה סוכה שמגינה מגשם [7] |
[1] פי', דבאה ההלכה למשה לפרש את דין התורה שאמרה "את בשרו" - לרבות שערו.
[2] וכאילו כתוב ד' פעמים, דל חד לגופיה - ללמד את עיקר מצות סוכה, והרי שנשאר למנין הדפנות רק ג', ובאה ההלכה וגרעה את השלישית לטפח.
[3] וכאילו כתוב ו' פעמים, דל תיבה אחת לגופיה - ללמד את עיקר מצות סוכה, והרי שנשאר למנין הדפנות ד', ובאה ההלכה וגרעה את הרביעית לטפח.
[4] כלומר, גם רבנן מודים דיש אם למקרא וכאילו כתוב ו' פעמים, אלא שדל חד לגופיה, ונשארו ד', ודל עוד אחד מהמנין לסכך, והרי שנשאר שלש ובאה ההלכה וכו'.
[5] כלומר, אף שיש לנו רק ג' למנין, מ"מ באה ההלכה להוסיף עוד דופן רביעית של טפח.
[6] כלומר, אף שאם למסורת ויש לנו רק ד' סוכות, וכן באה ההלכה לגרע דוקא, מ"מ כולם באו לדרשא ולא אמרינן שאותו שבא לגופיה לא אתא לדרשא.
[7] ודוקא סוכה שיש לה ד' מחיצות יכולה להגן מגשם שלא תכניסהו הרוח.