סוכה דף ז. א
מה הן השיטות השונות בסוגיא היכן מעמיד את הטפח של הדופן השלישית?
היכן מעמיד את הטפח של הדופן השלישית? | ||
לרב ושמואל בשם לוי | מעמידו כנגד היוצא - בצמוד לאחת מראשי הזוית של שתי הדפנות [1] | |
לר' סימון / לריב"ל | עושה טפח שוחק ומעמידו תוך ג' טפחים מאחת מראשי הזיות [2] | |
לרבא |
בסתמא [3] | את הטפח יחלק לב' חצאים ויתן קנה למעלה - שיהיה צורת הפתח |
ללישנא קמא | יכול לחלק הטפח לב' חצאים, ונותן קנה למעלה - שיהיה צורת הפתח [4] | |
לאיכא דאמרי | מלבד מה שעושה טפח כנגד היוצא, עושה עוד צורת הפתח |
סוכה העשויה כמבוי - ששתי דפנותיה זה מול זה, היכן מעמיד הטפח של הדופן השלישית?
היכן מעמיד את הטפח של הדופן השלישית? | |
לרב יהודה | מעמידו איפה שירצה, באחד מד' מקומות של סיום הדפנות |
לר' סימון / לריב"ל | עושה פס ד' ומשהו ומעמידו תוך ג' טפחים באחד מד' מקומות הנ"ל [5] |
[1] רב כהנא ורב אסי הקשו שיעמידו בראש תור, ופירושו לפי הציור ברש"י שיטה את הטפח המחובר לאחת הזיות בזוית של ארבעים וחמש מעלות כדי שיראה כנגד שתי הדפנות, - וכך פירש המהרש"ל. אכן בראשונים מבואר בדעת רש"י שיעמיד אותו מול אמצע הזוית של ב' הדפנות, וכגון אם עשה דופן בצד מזרח ובצד צפון, יתן את הטפח בקרן דרומית מערבית.
[2] ובאופן זה יש לנו רוב דופן של ז' טפחים - ע"י דין לבוד.
[3] כן נראה מהסוגיא שיש כאן ג' פירושים, אכן בערוך מבואר ששתי הלשונות נחלקו מה אמר רבא, ואין כאן אלא ב' פירושים.
[4] כלומר או שיעשה טפח כנגד היוצא וכנ"ל או שיעשה את הטפח צורת הפתח.
[5] שע"י זה יש כאן דופן שבעה ממש, ומה שהצרכנו כאן פס ד', ולא סגי בטפח שוחק שיהיה רוב דופן כדלעיל. ביארה הגמ', שמתי ששתי הדפנות נתונות בזוית - שיש לנו שתי דפנות כהלכתן סגי להו בטפח שוחק, אולם בשתי דפנות זו מול זו - שאין כאן ב' דפנות כהלכתן צריך פס ד'.