1)

TOSFOS DH ISHAH HAYSAH BORERES CHITIN L'OR SHEL SIMCHAS BEIS HA'SHO'EIVAH

תוס' ד"ה אשה היתה בוררת חיטין לאור של לשמחת בית השואבה

(Summary: Tosfos, citing the Yerushalmi, clarifies this statement, and reconciles it with the Gemara in Pesachim.)

בירושלמי פריך 'היאך בוררת -האיכא מעילה, דשמן ופתילה היו של הקדש? '

(a)

Question: How could she possibly select, asks the Yerushalmi, seeing as, based on the fact that the oil and the wicks were of Hekdesh, she would have been guilty of Me'ilah?

ומשני ד'קול ומראה וריח אין בהן משום מעילה' .

(b)

Answer: And it replies that 'Sound, sight and smell are not subject to Me'ilah'.

וקשה, דבפרק כל שעה (פסחים דף כו. ושם) אמרינן עלה 'מעילה הוא דליכא, הא איסורא איכא' ?

(c)

Question: In Perek Kol Sha'ah (Pesachim, Daf 26a & 26b) the Gemara comments that 'Even though there is no Me'ilah, it is nevertheless prohibited'?

וי"ל, ד'בוררת' לאו דוקא, אלא כלומר היתה יכולה לברור מרוב אורה.

(d)

Answer: 'She selects' is La'av Davka, but that due to the brightness of the light, she could have selected, had she wanted to.

2)

TOSFOS DH IM ANI KA'AN

תוס' ד"ה אם אני כאן

(Summary: , Tosfos explains the statement according to the Yerushalmi, not like Rashi, and elaborates.)

פירש בקונטרס -שהיה הלל אומר בשמו של הקב"ה.

(a)

Refuted Explanation: Rashi explains that Hillel was speaking on behalf of Hakadosh-Baruch-Hu.

אבל בירושלמי משמע שהיה אומר על עצמו ...

(b)

Authentic Explanaton: The Yerushalmi however, implies that he was saying it with reference to himself ...

דפריך 'ולקילוסיו הוא צריך? - 'כלומר וכי היה צריך לשבחו, והכתיב "אלף אלפין ישמשוניה ?" ...

1.

Source: Since it asks 'Since when does He require his praises?' - meaning that He does not need them, since the Pasuk states "A million angels serve Him"?

ומשני דכנגד ישראל היה אומר, וחביב עליו קילוסן של ישראל מן הכל ...

2.

Source (cont.): And it answers that he was speaking on behalf of Yisrael, and the praises of Yisrael are more precious than all others ...

שנאמר (שמואל ב כג א) "ונעים זמירות ישראל" .

(c)

Example #1: As the Pasuk writes (in Shmuel 2, 23:1) "And the pleasant composer of the songs of Yisrael'.

וכתיב (תהלים כב) "ואתה קדוש יושב תהלות ישראל" .

(d)

Example #2: And in Tehilim (22) it writes "And You are the Holy One, enthrone upon the praises of Yisrael".

ומיהו הא דקאמר 'אם אתה תבא אל ביתי אני אבא אל ביתך' לא אפשר אלא בשכינה ...

(e)

Clarification: But what the Gemara says 'If you come to My house, I will come to yours' can only refer to the Shechinah ...

דהא דריש ליה מדכתיב "בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבא אליך וברכתיך . "

(f)

Proof: Since the Gemara learns it from the Pasuk (in Yisro) "Wherever I permit My Name to be mentioned I will come to you and bless you".

53b----------------------------------------53b

3)

TOSFOS DH REBBI YEHUDAH SAVAR TEKI'AH U'TERU'AH U'TEKI'AH ACHAS HI

תוס' ד"ה רבי יהודה סבר תקיעה ותרועה ותקיעה אחת היא

(Summary: Tosfos clarifies a Sugya in Shabbos basd on this statement.)

מכאן ראיה לפירוש הקונטרס דפרק במה מדליקין (שבת דף לה: ושם) גבי 'שש תקיעות בע"ש' -שכולן בסדר תקיעה ותרועה ותקיעה.

(a)

Clarification of Sugya in Shabbos: This supports Rashi's explanation in Bameh Madlikin (Shabbos, Daf 35b & 26a) regarding 'The six Teki'os on Erev Shabbos', that they all followed the pattern of Teki'ah, Teru'ah Teki'ah.

והא דקתני התם 'התחיל לתקוע תקיעה שניה' ' ,תקיעה' לאו דוקא, דתרועה היא ...

(b)

Clarification (cont.): Consequently, when the Tana says there that 'They began to blow the second Teki'ah', it is La'av Davka 'Teki'ah', since really it was a Teru'ah.

דהא קתני מתניתין 'שלש להבטיל את העם ממלאכה' ,ור' יהודה לא חשיב לה אלא אחת.

1.

Proof: Since the Mishnah states 'Three to cause the people to stop work, and Rebbi Yehudah considers them as one blast.

ואע"ג דאמרינן בשמעתין 'לרבי יהודה אין בין תקיעה לתרועה ותקיעה ולא כלום' ...

(c)

Clarification (cont.): And although the Gemara here says that, according to Rebbi Yehudah there is no time-lag between the Teki'ah, the Teru'ah and the Teki'ah

לאו א'כולהו קאי, דהנך להבטיל את העם מן המלאכה היה שהות גדול בין זו לזו ...

1.

Clarification (concl.): This does not apply to all the cases, seeing as with regard to the notes to stop the people from working there was a large time gap between one and the other ...

כדאמר בסוף במה מדליקין (ג"ז שם).

2.

Source: As the Gemara explains at the end of Bameh Madlikin (Ibid.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF