1)

PREPARATIONS FOR THE SIMCHAS BEIS HASHO'EVAH (Yerushalmi Halachah 2 Daf 23a)

משנה מוצאי י"ט הראשון של חג היו יורדין לעזרת הנשים ומתקנין שם תיקון גדול

(a)

(Mishnah): In the evening after the first Yom Tov of Sukos they would descend to the Ezras Nashim and make a great arrangement (as will be explained).

ומנורות של זהב היו שם וספלים של זהב בראשיהן וארבעה סולמות על כל מנורה ומנורה וד' ילדים מפרחי כהונה ובידיהן כדי שמן של מאה וכ' לוג והן מטילין על כל ספל וספל

(b)

There were golden Menorahs there and golden buckets on their tops. There were four ladders for each Menorah and four young Kohanim, holding 120 Lug jugs of oil, which they would pour into each bucket.

גמרא א"ר יהושע בן חנניה כל ימים של שמחת בית השואבה לא היו טועמין טעם שינה כל עיקר בתחילה היו הולכין להקריב תמיד של שחר משם היו הולכין להקריב את המוספין ומשם היו הולכין להקריב נדרים ונדבות ומשם היו הולכין לוכל ולשתות ומשם היו הולכין לתלמוד תורה ומשם היו הולכין להקריב תמיד של בין הערבים ומשם היו הולכין לשמחת בית השואבה

(c)

(Gemara - Beraisa - R. Yehoshua ben Chananya): During the days of the Simchas Beis Hasho'evah they would not taste sleep at all. They would first go to sacrifice the morning Korban Tamid. From there, they went to sacrifice the Korban Musaf, then to sacrifice volunteer offerings, then to eat and drink, then to learn Torah, then to sacrifice the afternoon Korban Tamid, then to the Simchas Beis Hasho'evah.

והא תני שבועה שלא אישן שלשה ימים מלקין אותו וישן מיד

(d)

Question (Beraisa): A person who says, "I am making an oath that I will not sleep for three days"; we give him lashes and he may sleep immediately (since it is not possible to refrain from sleeping for three days, he will certainly break his oath)?

מתנמנמין היו

(e)

Answer: They would doze on each other's shoulders (but not sleep).

ומתקנין שם תיקון גדול

(f)

The Mishnah had taught: They made there a great arrangement.

מה תיקון היו עושין שם.

(g)

Question: What was the arrangement that they made?

שהיו מעמידין האנשים בפני עצמן והנשים בפני עצמן כהיא דתנינן תמן וחלקה היתה בראשה והקיפוה כצוצטרא שהנשים רואות מלמעלן והאנשים מלמטן כדי שלא יהו מעורבין

(h)

Answer: They would stand the men and women separately, like the Mishnah (in Maseches Midos) that teaches - the Ezras Nashim was originally flat but they later built a gallery around the perimeter in order to separate them, with the women viewing from above and the men standing down below.

ממי למדו

(i)

Question: What was their source for doing this?

מדבר תורה (זכריה יב) וספדה הארץ משפחות משפחות לבד

(j)

Answer: From the Torah, as the Pasuk states (Zecharya 12, 12), "The land will mourn each of the families by itself".

תרין אמורין חד אמר זה הספידו של משיח וחורנה אמר זה הספידו של יצר הרע

1.

There were two Amoraim who disagreed over this Pasuk - One said that it refers to the eulogy over the Mashiach (ben Yosef who will be killed in the war of Gog). The other one said that it refers to the eulogy over the Evil Inclination.

מאן דאמר זה הספידו של משיח מה אם בשעה שהן אבילין את אמר האנשים בפני עצמן והנשים בפני עצמן בשעה שהן שמחים לא כל שכן

2.

According to the explanation that it will be a eulogy for Mashiach - if at a time of mourning you require the men and women to be kept separate, at a time of joy, it is certainly needed!

מאן דאמר זה הספידו של יצר הרע מה אם בשעה שאין יצר הרע קיים את אמר האנשים בפני עצמן והנשים בפני עצמן בשעה שיצר הרע קיים לא כל שכן

3.

According to the explanation that it will be a eulogy over the Evil Inclination - if at a time when there is no Evil Inclination (to sin) you require the men and women to be kept separate, at a time when there is an Evil Inclination, it is certainly needed!

ומנורות של זהב היו שם

(k)

The Mishnah had taught: There were golden Menorahs there.

בר קפרא אמר וגובהן מאה אמה

(l)

Bar Kafra: Their height was 100 Amos.

והא תני כל דתלי מאה אמין בעי בסיס תלתין ותלת

(m)

Question (Beraisa): Anything that is 100 Amos tall must a have a base that is 33 1/3 Amos wide? (If there were four Menorahs arranged near each other, how could they each have a base of 33 Amos?

סולמא מיכא תלתין ותלת וסולמא מיכא תלתין ותלת

(n)

Answer: One ladder's base of 33 was in one direction and another ladder base was in another direction.

והתני כל העזרה לא היתה אלא אורך מאה ושמונים ושבע על רוחב מאה ושלשים וחמש

(o)

Question (Beraisa): The dimensions of the entire Azarah were only 187 by 135 Amos?

אשכח תני מקומן מעשה ניסים היו

(p)

They discovered a Beraisa that taught - the ladder and candles stood in a miraculous fashion in that they did not take up any space.

מה ביד כולהם מאה ועשרים לוג או ביד כל אחד ואחד מאה ועשרים לוג

(q)

Question: How much oil did the young Kohanim carry? Was it 120 Lug in total (30 each) or was 120 Lug carried by each Kohen? (This question remains unanswered.)

2)

THE LIGHTS OF THE SIMCHAS BEIS HASHO'EVAH (Yerushalmi Halachah 3 Daf 23b)

משנה מבלאי מכנסי כהנים ומהמייניהן היו מפקיעין ובהן היו מדליקין

(a)

(Mishnah): From the tatters of the pants of the Kohanim, they would (Mafkiyim) make wicks and light them.

לא היתה חצר בירושלים שלא היתה מאירה מאור בית השואבה

(b)

There was not a courtyard in Yerushalayim that was not illuminated from the light of the Beis Hasho'evah.

גמרא תני מבלאי מכנסי כ"ג היו מדליקין את הנרות שבפנים ומבלאי מכנסי כהן הדיוט היו מדליקין את הנרות שבחוץ

(c)

(Gemara - Beraisa): From the (linen) pants of the Kohen Gadol they would light the candles inside and from the pants of the regular Kohanim they would light the candles outside (in the Temple courtyards - they provided light both for the Simchas Beis Hasho'evah and in general, for the Kohanim to be able to see).

א"ר שמואל בר רב יצחק כתיב (שמות כז) להעלות נר תמיד שיערו לומר אין לך עושה שלהבת אלא פשתן בלבד

(d)

R. Shmuel bar Rav Yitzchak: The Pasuk states (Shemos 27, 20), "to cause a candle to burn continually" - the Sages understood that (in order that the flame can continuously burn smoothly) a linen wick should be used.

מהו מפקיעין תירגם רבי חגיי קומי רבי יוסה מפשילים

(e)

Question: What does "Mafkiyim" mean in the Mishnah? R. Chagai explained to R. Yosa - they would extract long wicks.

תני לא היה חצר בירושלם שלא היתה מאירה מאור בית השואבה

(f)

We learned: There was not a courtyard in Yerushalayim that was not illuminated from the light of the Beis Hasho'evah.

תני יכולה אשה לבור חיטיה לאור המערכה

(g)

Beraisa: A woman could sort wheat from the light of the woodpile.

ולא היו מועלות

(h)

Question: Would that not be benefitting from Temple property, thereby transgressing the prohibition of Meilah?

לאו דאמר רבי יהושע בן לוי הריח והמראה והקול אין בהן מעילה

(i)

Answer: No, as R. Yehoshua ben Levi said that for smell, appearance and sound, one cannot transgress the prohibition of Meilah.

ששה קולות היו נשמעים מיריחו

(j)

Six sounds of the Temple could be heard from Yericho (which was about 40km away from Yerushalayim) -

מיריחו היו שומעין קול שער הגדול שנפתח

1.

The Great Gate of the Temple being opened;

מיריחו היו שומעין קול המגריפה

2.

The Magreifah (a certain musical instrument);

מיריחו היו שומעין קול העץ שעשה בן קטין מוכני לכיור

3.

The wooden wheel (pulley system) made by Ben Katin for the Kiyor (washing station);

מיריחו היו שומעין קול גביני כרוז

4.

The voice of Gevini the announcer;

מיריחו היו שומעין קול החליל

5.

The flute;

מיריחו היו שומעין קול הצילצל

6.

The cymbals.

ויש אומרים אף קולו של כהן גדול בשעה שהוא [דף כד עמוד א] מזכיר את השם ביום הכיפורים

7.

Some say, the voice of the Kohen Gadol when he said the Name of Hash-m on Yom Kippur.

מיריחו היו מריחין ריח פיטום הקטורת

(k)

From Yericho they could smell the odor of the Ketores (incense).

א"ר לעזר בן דלגוי עזים היו לבית אבא בהרי אכוור והיו מתעטשות מריח פיטום הקטורת

(l)

R. Elazar ben Delgoy: My father had goats grazing in the Achver mountains and they would sneeze from the smell of the incense.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF