THE NUMBER OF TRUMPET SOUNDS IN THE TEMPLE (Yerushalmi Halachah 6 Daf 24b)
משנה אין פוחתין מכ''א תקיעות במקדש ולא מוסיפין על מ''ח
(Mishnah): They would not sound less than 21, nor more than 48 trumpet sounds (Tekiyos) in the Temple.
בכל יום היו שם כ''א תקיעה ג' לפתיחת שערים ט' לתמיד של שחר וט' לתמיד של בין הערבים ולמוספין מוסיפין עוד ט'
Each day they would sound 21 Tekiyos - 3 for opening the gates, 9 for the morning Tamid offering and 9 for the afternoon Tamid. They would also add another 9 for the Musaf offering (on days when it was brought).
ובע''ש מוסיפין עוד שש ג' להפטיר את העם מן המלאכה ושלש להבדיל בין קודש לחול
On Erev Shabbos, they would add 6 Tekiyos, 3 to stop the people from their labor and 3 to distinguish between the holy and the non-holy (i.e. when Shabbos arrives).
ע''ש שבתוך החג היו שם מ''ח ג' לפתיחת שערים ג' לשער העליון ג' לשער התחתון ג' למילוי המים ג' ע''ג המזבח ט' לתמיד של שחר וט' לתמיד של בין הערבים ט' למוספין ג' להפטיר את העם מן המלאכה וג' להבדיל בין קדש לחול
On Erev Shabbos during Sukos, they would sound 48 Tekiyos - 3 for opening the gates, 3 for the Upper Gate, 3 for the Lower Gate, 3 for filling the water, 3 upon the Mizbeach, 9 for the morning Tamid, 9 for the afternoon Tamid, 9 for the Musaf, 3 to stop the people from their labor and 3 to distinguish between the holy and the non-holy (at the onset of Shabbos).
גמרא תני אין פחות מז' ולא יותר על ט''ז
(Gemara - Beraisa): They would not sound less than 7, nor more than 16 Tekiyos.
ההן תנייא עבד תקיעה ותרועה ותקיעה חדא. וההן תנייא עביד כל חדא חדא מינהון חדא
This Beraisa (R' Yehudah) treats the unit of Tekiyah, Teru'ah, Tekiyah as one sounding, but the Mishnah (Rabbanan) counted it as three sounds.
שתמצא אומר (ג')[אחת] על כל מטה ומטה. ר' יהודא אומר (ג')[אחת] על כל דגל ודגל
If you examine their words, you will find that (in the desert, when the trumpets were sounded to instruct the people to travel), according to the Rabbanan, they sounded one blast for each tribe, totaling twelve trumpet blasts. However, according to R. Yehuda, they sounded one blast (meaning 3) for each flag (there were three tribes ascribed to each flag - each tribe had its only actual blast).
[דף לא עמוד א (עוז והדר)] ותני (וט')[וג'] למעלה עשירית
Question: (How could the Mishnah say that there were 48 blasts on Erev Shabbos during the festival?) The Beraisa states that there were (an additional) three blasts sounded on the tenth step?
הא חורי מאן דאית ליה על גבי המזבח לית ליה למעלה עשירית מאן דאית ליה למעלה עשירית לית ליה על גבי המזבח
Answer: The Beraisa is authored by different Tanna who disagrees. The one who required 3 on the Mizbeach did not require 3 on the 10th step; the one who required 3 on the 10th step did not require 3 on the Mizbeach.
אמר רבי זעירה זאת אומרת שלא היו תוקעין אלא לניסוך המים בלבד אין תימר למילויין ניתנו שלש למילוי המים של יום ושלש למילוי המים של מחר
R. Zeira: This shows that they only sounded the trumpets for the Water Libations themselves (meaning that 'filling the water' in the Mishnah refers to the actual libations when they would fill the buckets, not filling the water from the spring) - otherwise there would be 51 blasts on Erev Shabbos during the festival, as they would also fill the water (from the spring) on Erev Shabbos for the Shabbos libations.
אילין אינון והא אית לך חורנין תשע למוספי שבת תשע למוספי ראש חדש ותשע למוספי יום טוב של ראש השנה
Question: Where there no days other than Erev Shabbos during the festival that they would sound 48 blasts? What about on Rosh Hashanah that occurred on Shabbos, when there would be 9 blasts for Musaf of Shabbos, 9 for Musaf of Rosh Chodesh and 9 for Musaf of Rosh Hashanah? (This totals 48 - the standard 21 daily blasts and an extra 27 for the 3 Musaf offerings.)
[דף כה עמוד א] אלא[דלא] כמאן דאמר יתקעו לפנים מן המוספין יתקעו
Answer: Rather, it is not like the opinion that requires separate blasts for each type of Musaf brought.
רבנן דקיסרין בשם רבי יעקב בר אחא ואפי' כמאן דאמר יתקעו לפנים מן המוספין יתקעו. תקיעות היו מוסיפין לא היו מוסיפין [תשע] תקיעות
Rabbanan of Kisarin quoting R. Yaakov bar Acha: It could even follow that opinion - they did add for each Musaf, but they did not add nine blasts for each (they only sounded 3 for each of the three Musafs).
THE VARIOUS MUSICAL INSTRUMENTS (Yerushalmi Halachah 6 Daf 25a)
ר' חייה בר בא אמר היא נבל היא כינור נימין יתירות בין זה לזה
R. Chiya bar Ba: A "Nevel'' and a "Kinor'' (listed in the Mishnah) are similar, but the Nevel has more strings.
אמר רבי חייה בר אבא למה נקרא שמו נבל שהוא מלבין כמה מיני זמר
R. Chiya bar Ba: Why is it called a "Nevel''? Because it (מלבין) embarrasses other musical instruments with its sweet sound. )''נבל'' has the same letters as "לבן''(
ר' חונה בשם רב יוסף על ידי עור שאינו עבוד ועל ידי נימין יתירות היה מלבין כמה מיני זמר
R. Chuna quoting Rav Yosef: It embarrasses other musical instruments, because it has superior sound even though it has unprocessed leather and extra strings. (It is made of inferior materials - hence the name "Nevel'' implying "lowly''.)
רשב''ל אמר עוגב זה ארדבליס
R. Shimon ben Lakish: The musical instrument called an "Ugav'' is a bell.
תני רבן שמעון בן גמליאל לא היה ארדבליס בירושלים מפני שהוא סורח את הנעימה
Beraisa - Rabban Shimon ben Gamliel: There were no bells in Yerushalayim because it would ruin the sound of the music.
חליל של מקדש של משה היה ושל קנה היה
The Chalil in the Temple was from the time of Moshe and was a hollow cane.
נשבר ותיקנוה ולא היה קולו ערב כמות שהיה חזרו ונטלוהו וחזר לכמות שהיה
It broke and they fixed it, but its sound was not as sweet as before. They broke it again and it returned to its original sound.
צלצל של מקדש של משה היה ושל נחושת היה
The cymbals of the Temple were from the time of Moshe and were made of copper.
נשבר ותיקנוהו ולא היה מצלצל כמות שהיה חזרו ונטלוהו וחזר לכמות שהיה
It broke and they fixed it but its sound was not as before. They broke it again and it returned to its original sound.
מכתשת של מקדש של משה היה ושל נחושת היה
The grinder (used for the incense spices) was from the time of Moshe and was made of copper.
נשברה ותקנוה ולא היתה מפטמת כמו שהיתה חזרו ונטלוה וחזרה לכמות שהיתה
It broke and they fixed it but it could not produce the spices as before. They broke it again and it returned to its original way.
אלו שני כלים שנשתברו בבנין הראשון ולא עלתה עליהן ארוחה
These two vessels (the cymbals and the grinder) were broken in the first Temple and were never restored.
[דף לא עמוד ב (עוז והדר)] עליהן הוא אומר (דברי הימים ב ד) נחשת מרוק (מלכים א ז) נחשת ממורט
About such copper vessels, the Pasuk says (Divrei Hayamim 2, 4, 16), "pure copper'' and another Pasuk says (Melachim 1, 7, 45), "pure copper''. (Ezra 8, 27), "and two fine golden-colored copper vessels, as shiny as gold''.
(עזרא ח) וכלי נחשת מצהב טובה שנים חמודות כזהב
The Pasuk states (Ezra 8, 27), "and copper utensils that had a golden shine to them, they were two valuable ones like gold''.
תרין אמורין חד אמר חד מינייהון כתריי דדהב וחורנה אמר תריי מנהון כתריי דדהב
Two Amoraim disagreed over this Pasuk - one said that one of their (copper) utensils was worth two utensils made from gold; the other one said that two of their copper utensils were worth two utensils of gold.
תני רבן שמעון בן גמליאל אומר שילוח היה מוציא מים כאיסר
Beraisa - Rabban Shimon ben Gamliel: The source of the Shiluach spring was (only) the width of an Issar coin.
אמרו נרחבנו וירבו מימיו הרחיבוהו ונתמעטו מימיו חזרוהו וגדרוהו וחזר לכמות שהיה
They said - we will broaden and increase its waters. They broadened it and the waters decreased. They returned and closed up the area that they had broadened and it returned to its regular flow.
מגריפה רב ושמואל חד אמר עשרה נקבים היו בה כל אחד ואחד היה מוציא מאה מיני זמר וחורנה אמר מאה נקבים היו בה כל אחד ואחד היה מוציא עשרה מיני זמר מדברי שניהם היתה מוציאה אלף מיני זמר
The Magreifah (see earlier 52-2 (j) 2.): Rav and Shmuel disagreed - one said that there are ten holes in it, each one of which producing 100 types of musical sounds. The other one said that are 100 holes in it, each one producing ten types of musical sounds. Both agree that it produces 1000 musical sounds.
מוספי שבת ומוספי ראש חדש מי קודם
Query: When one must sacrifice a Musaf for Shabbos and for Rosh Chodesh (the New Month), which should he sacrifice first?
ר' ירמיה סבר מימר מוספי שבת ומוספי ר''ח מוספי ר''ח קודמין
Answer (R. Yirmiyah): The Musaf of Rosh Chodesh is sacrificed first.
חייליה דר' ירמיה מן הדא שירו של שבת ושירו של שראש חדש שירו של ראש חדש קודם
Proof (Beraisa): The song (that is sung during the sacrifice) of Rosh Chodesh precedes the song of Shabbos.
א''ר יוסי שנייא דא''ר חייה בשם ר' יוחנן כדי לפרסמו ולהודיע שהוא ראש חדש כיצד הוא עושה שוחט מוספי שבת ואומר עליהן שירו של ראש חדש ברם הכא מוספי שבת ומוספי ראש חדש מוספי שבת קודמין על שם כל התדיר מחבירו קודם את חבירו
Rebuttal (R. Yosi): R. Chiya quoting R. Yochanan, said that the song of Rosh Chodesh precedes in order to publicize the New Moon; so he slaughters the Shabbos Musaf offering and upon it they sing the song of Rosh Chodesh. However, the Shabbos Musaf is sacrificed first since they always first bring the one that is more frequent.