1)

DIFFERENCES BETWEEN TERUMAH, MA'ASER AND BIKURIM (Yerushalmi Bikurim Perek 2 Halachah 3 Daf 9a)

מתני' יש בתרומה ומעשר מה שאין כן בבכורים

(a)

(Mishnah): There is a stringency of Terumah and Ma'aser that is not in Bikurim. (Stam Terumah always refers to Terumah Gedolah);

שהתרומה והמעשר אוסרין את הגורן ויש להן שיעור ונוהגין בכל הפירות בפני הבית ושלא בפני הבית ובאריסין ובחכירות ובסיקריקין ובגוזלן הרי אלו בתרומה ומעשר מה שאין בבכורים.

1.

Terumah and Ma'aser forbid the granary (the rest of the crop, before they are separated), and they have a Shi'ur, and they apply to all Peros, while the Mikdash stands and when there is no Mikdash, and they apply to sharecroppers, Chakiros (they rent land on condition to pay a fixed amount of Peros from it), a Sikrikon (extortionist who took land, and the owner fears to contest him) and a Gazlan. These apply to Terumah and Ma'aser, but not to Bikurim.

יש בבכורים מה שאין [כן] בתרומה ומעשר

(b)

There is a stringency of Bikurim that is not in Terumah and Ma'aser;

שהבכורים נקנין במחובר לקרקע עושה אדם כל שדהו בכורים וחייב באחריותן וטעונין קרבן ושיר ותנופה ולינה.

1.

Bikurim are acquired (designation is valid) when they are attached to the ground, one can make his entire field Bikurim, and he has Achrayus (if he cannot bring (what he designated) to a Kohen in the Mikdash, he must designate other Bikurim and bring them), and they require a Korban, Shir, Tenufah and Linah (he must stay overnight in Yerushalayim).

[דף יח עמוד ב (עוז והדר)] תרומת המעשר שוה לביכורים בשתי דרכים ולתרומה בשתי דרכים.

(c)

Terumas Ma'aser is like Bikurim in two ways, and it is like Terumah in two ways;

ניטלת מן הטהורה על הטמאה ושלא מן המוקף כביכורים ואוסר את הגורן ויש לה שיעור כתרומה:

1.

It is taken from Tahor on Tamei, and Lo Min ha'Mukaf, like Bikurim. It forbids the granary, and it has a Shi'ur, like Terumah.

גמ' ניחא (התרומה אוסרת את הגורן המעשר [דף ט עמוד ב] אוסר) [צ''ל המעשר אוסר את הגורן התרומה אוסרת את - גליוני הש''ס] הגורן.

(d)

(Gemara) Question: Granted, Ma'aser forbids the granary. [Why does it teach that] Terumah forbids the granary?! (After Miru'ach, he must separate first Terumah, and then Ma'aseros. It suffices to say that Ma'aser forbids the granary! We explained this like GILYONEI HA'SHAS.)

תיפתר שהקדימו בשיבלין.

(e)

Answer: The case is, [the Levi took Ma'aser Rishon] of sheaves (with the chaff);

דאמר רבי אבהו בשם ר''ש בן לקיש מעשר ראשון שהקדימו בשיבלין פטור מתרומה גדולה:

1.

(R. Avahu citing Reish Lakish): If [the Levi took] Ma'aser Rishon early (before Miru'ach) of sheaves, it is exempt from Terumah Gedolah. (In this case, Terumas Ma'aser is Me'akev eating the Ma'aser Rishon.)

ניקנין במחובר לקרקע. דכתיב [במדבר יח יג] בכורי כל אשר בארצם:

(f)

[Bikurim] are acquired when they are attached to the ground, for it says "Bikurei Kol Asher b'Artzam.''

עושה אדם כל שדהו ביכורים. דכתיב [יחזקאל מד ל] (וראשית כל ביכורי כל) [צ''ל בכורי כל אשר בארצם - פירוש המשניות]:

(g)

One can make his entire field Bikurim, for it says "Bikurei Kol Asher b'Artzam.'' (RAMBAM.)

[דף יט עמוד א (עוז והדר)] וחייבין באחריותן. דכתיב [שמות כג יט] ראשית בכורי אדמתך [צ''ל תביא - הגר''א]:

(h)

One has Achrayus for them, for it says "Reishis Bikurei Admascha Tavi [Beis Hash-m Elokecha].'' (GRA)

וטעונין קרבן. נאמר כאן שמחה ונאמר להלן שמחה מה שמחה שנאמר להלן שלמים אף כאן שלמים:

(i)

They require a Korban, for it says here Simchah, and it says there Simchah ("v'Samachta b'Chagecha''). Just like Simchah there is Shelamim, also here it is Shelamim.

ושיר. נאמר כאן (שיר) [צ''ל הטוב - הגר''א] ונאמר להלן [יחזקאל לג לב] והנך להם כשיר עגבים [צ''ל יפה קול ומטב נגן - הגר''א]:

(j)

They require Shir, for it says here "ha'Tov'', and it says there "v'Hincha Lahem k'Shir Agavim Yefe Kol u'Metiv Nagen.'' (GRA)

ותנופה. דכתיב [דברים כו ד] ולקח הכהן הטנא מידך והניחו לרבות הבכורים שטעונין תנופה כר' ליעזר בן יעקב:

(k)

They require Tenufah, for it says "v'Lakach ha'Kohen ha'Tene mi'Yadecha v'Hinicho'', to include Bikurim, that they require Tenufah, like R. Eliezer ben Yakov.

ולינה. דכתיב [שם טז ז] ופנית בבוקר והלכת לאהליך הא כל פינות שאת פונה לא יהו אלא בבוקר.

(l)

They require Linah, for it says "u'Fanisa ba'Boker v'Halachta l'Ohalecha'' - this teaches that whenever you are leave [the Mikdash], it is only in the morning.

אמר רבי יונה הדא דאת אמר כשאין עמהן קרבן אבל יש עמהן קרבן בלא כך טעון לינה מחמת הקרבן:

(m)

Remark (R. Yonah): This applies when there is no Korban with [Bikurim, e.g. he brought it the previous day - GRA], but when there is a Korban with them, Linah is required due to the Korban.

ר' יונה אמר רבי מיישא וחד מן רבנין חד מינהון אמר זאת אומרת שהפירות הטמאים חייבין בביכורים

(n)

R. Yonah citing R. Maisha and one of the Rabanan - one of them said [Terumas Ma'aser is like Bikurim, that it is taken from Tahor on Tamei] teaches that Tamei Peros are obligated in Bikurim [even though Tum'ah applies only after they are detached];

וחרנה אמר [צ''ל האוכל - גליוני הש''ס] מעשר ראשון שהקדימו בשיבלין פטור (מתרומה גדולה - גליוני הש''ס מוחקו)

1.

The other said, if one ate Ma'aser Rishon that was taken early, of sheaves, he is exempt [from lashes, like it says in Terumos 1:5. Our Mishnah said that Terumas Ma'aser forbids the granary, i.e. one is liable for Tevel to Terumas Ma'aser only after Miru'ach. We explained this like GILYONEI HA'SHAS.]