THE ARGUMENT OF R. AKIVA AND RABANAN (Yerushalmi Chalah Perek 3 Halachah 4 Daf 18a)
רבי עקיבה אומר הכל הולך אחר קרימה בתנור:
(Mishnah - R. Akiva): It all depends on [when] it formed a crust in the oven.
חברייא בשם רבי לעזר מודה ר' עקיבה לחכמים בעיסת הדיוט שגילגולה טיבולה.
(Talmidim citing R. Lazar): R. Akiva agrees to Chachamim about a commoner's dough, that kneading it is Tovel it (forbids eating it before taking Chalah).
רבי הילא בשם רבי [דף יח עמוד ב] לעזר מודה רבי עקיבה לחכמים בעיסת הקדש שגילגולה פוטרה.
(R. Heila citing Talmidim citing R. Lazar): R. Akiva agrees to Chachamim about a Hekdesh dough, that kneading it exempts it.
כהנא אמר דברי ר''ע אין מירוח פוטר במקום הקדש.
(Kahana): R. Akiva holds that Miru'ach in the place (Reshus) of Hekdesh does not exempt.
אמר ר' יונה הדא דכהנא פליגא על רבי לעזר. [דף לא עמוד ב (עוז והדר)] מאן דאמר גלגול פוטר המירוח פוטר. ומאן דאמר אין גילגול פוטר אין המירוח פוטר.
(R. Yonah): Kahana's teaching argues with R. Lazar. The one who says that kneading [of Hekdesh] exempts, Miru'ach exempts. The one who says that kneading does not exempt, Miru'ach does not exempt;
ברם כרבנין גילגול פוטר ברשות הגוי. [ואין] המירוח פוטר ברשות הגוי.
However, Rabanan (of R. Akiva) hold that kneading in the Reshus of a Nochri exempts, and Miru'ach in the Reshus of a Nochri does not exempt.
וקשיא על דרבנין גילגול פוטר ברשות הגוי אין המירוח פוטר ברשות הגוי.
Question (against Rabanan): Does kneading in the Reshus of a Nochri exempt ("Reishis Arisoseichem'' excludes of a Nochri), and Miru'ach in the Reshus of a Nochri does not exempt?! (Likewise, we should expound "Reishis Deganecha'', and not Digun (Miru'ach) of a Nochri!)
שנייא היא דכתיב [ויקרא כז ל] וכל מעשר הארץ מזרע הארץ.
Answer: Here is different, for it says "v'Chol Ma'aser ha'Aretz mi'Zera ha'Aretz'' (to include Miru'ach of a Nochri).
והכא לית כתיב [במדבר טו יט] מלחם הארץ.
Question: Does it not say here "mi'Lechem ha'Aretz'' (to include of a Nochri)?!
מלחם ולא כל לחם:
Answer: "Mi'Lechem'', and not all bread (excludes).
א''ר חנינא בריה דרבי הלל מן הדא דרבנין אנן ילפין דלית הדא דכהנא פליגא על רבי לעזר כמה (דרב' אמר) [דרבנין אמרי] גילגול פוטר ברשות הגוי אין המירוח פוטר ברשות הגוי. כן רבי עקיבה אומר אין גילגול פוטר ברשות הגוי ואין המירוח פוטר (במקום) [ברשות] הקדש:
(R. Chanina brei d'R. Hillel): From this [opinion] of Rabanan, we learn that Kahana's teaching does not argue with R. Lazar! Just like Rabanan say that kneading in the Reshus of a Nochri exempts, but Miru'ach in the Reshus of a Nochri does not exempt, so R. Akiva can say that kneading of a Nochri does not exempt, and Miru'ach in the Reshus of Hekdesh does not exempt [but kneading of Hekdesh exempts, because it is unlike Miru'ach].