TEMURAH 16 (3 Av) - dedicated l'Iluy Nishmas Reb Aharon Dovid ben Elimelech Shmuel Kornfeld (Muncasz/Israel/New York), who passed away on 3 Av 5761, by his daughter Diane Koenigsberg and her husband Dr. Andy Koenigsberg. May his love for Torah and for Eretz Yisrael continue in all of his descendants.
1)

THE ARGUMENT OF R. AKIVA AND RABANAN (Yerushalmi Chalah Perek 3 Halachah 4 Daf 18a)

רבי עקיבה אומר הכל הולך אחר קרימה בתנור:

(a)

(Mishnah - R. Akiva): It all depends on [when] it formed a crust in the oven.

חברייא בשם רבי לעזר מודה ר' עקיבה לחכמים בעיסת הדיוט שגילגולה טיבולה.

(b)

(Talmidim citing R. Lazar): R. Akiva agrees to Chachamim about a commoner's dough, that kneading it is Tovel it (forbids eating it before taking Chalah).

רבי הילא בשם רבי [דף יח עמוד ב] לעזר מודה רבי עקיבה לחכמים בעיסת הקדש שגילגולה פוטרה.

(c)

(R. Heila citing Talmidim citing R. Lazar): R. Akiva agrees to Chachamim about a Hekdesh dough, that kneading it exempts it.

כהנא אמר דברי ר''ע אין מירוח פוטר במקום הקדש.

(d)

(Kahana): R. Akiva holds that Miru'ach in the place (Reshus) of Hekdesh does not exempt.

אמר ר' יונה הדא דכהנא פליגא על רבי לעזר. [דף לא עמוד ב (עוז והדר)] מאן דאמר גלגול פוטר המירוח פוטר. ומאן דאמר אין גילגול פוטר אין המירוח פוטר.

(e)

(R. Yonah): Kahana's teaching argues with R. Lazar. The one who says that kneading [of Hekdesh] exempts, Miru'ach exempts. The one who says that kneading does not exempt, Miru'ach does not exempt;

ברם כרבנין גילגול פוטר ברשות הגוי. [ואין] המירוח פוטר ברשות הגוי.

(f)

However, Rabanan (of R. Akiva) hold that kneading in the Reshus of a Nochri exempts, and Miru'ach in the Reshus of a Nochri does not exempt.

וקשיא על דרבנין גילגול פוטר ברשות הגוי אין המירוח פוטר ברשות הגוי.

(g)

Question (against Rabanan): Does kneading in the Reshus of a Nochri exempt ("Reishis Arisoseichem'' excludes of a Nochri), and Miru'ach in the Reshus of a Nochri does not exempt?! (Likewise, we should expound "Reishis Deganecha'', and not Digun (Miru'ach) of a Nochri!)

שנייא היא דכתיב [ויקרא כז ל] וכל מעשר הארץ מזרע הארץ.

(h)

Answer: Here is different, for it says "v'Chol Ma'aser ha'Aretz mi'Zera ha'Aretz'' (to include Miru'ach of a Nochri).

והכא לית כתיב [במדבר טו יט] מלחם הארץ.

(i)

Question: Does it not say here "mi'Lechem ha'Aretz'' (to include of a Nochri)?!

מלחם ולא כל לחם:

(j)

Answer: "Mi'Lechem'', and not all bread (excludes).

א''ר חנינא בריה דרבי הלל מן הדא דרבנין אנן ילפין דלית הדא דכהנא פליגא על רבי לעזר כמה (דרב' אמר) [דרבנין אמרי] גילגול פוטר ברשות הגוי אין המירוח פוטר ברשות הגוי. כן רבי עקיבה אומר אין גילגול פוטר ברשות הגוי ואין המירוח פוטר (במקום) [ברשות] הקדש:

(k)

(R. Chanina brei d'R. Hillel): From this [opinion] of Rabanan, we learn that Kahana's teaching does not argue with R. Lazar! Just like Rabanan say that kneading in the Reshus of a Nochri exempts, but Miru'ach in the Reshus of a Nochri does not exempt, so R. Akiva can say that kneading of a Nochri does not exempt, and Miru'ach in the Reshus of Hekdesh does not exempt [but kneading of Hekdesh exempts, because it is unlike Miru'ach].