1)

DOUGH OF A NOCHRI (Yerushalmi Chalah Perek 3 Halachah 4 Daf 17a)

מתני' נכרי שנתן לישראל עיסה לעשות לו פטורה מן החלה.

(a)

(Mishnah): If a Nochri gave to a Yisrael a dough to make for him, it is exempt from Chalah;

נתנה לו מתנה עד שלא גילגל חייבת. ומשגילגל פטורה.

1.

If he gave to him a gift - [if he gave it] before kneading, it is obligated. After kneading, it is exempt.

העושה עיסה עם הנכרי אם אין בשל ישראל כשיעור חלה פטורה מן החלה.

(b)

One who makes a dough with a Nochri - if there is not in the Yisrael's portion the Shi'ur of Chalah, it is exempt from Chalah.

גר שנתגייר והיתה לו עיסה אם נעשית עד שלא נתגייר פטור ומשנתגייר חייב

(c)

If a Nochri converted and he had a dough - if he made it before he converted, it is exempt; after he converted, it is obligated.

ואם ספק חייב. ואין חייבין עליה חומש.

1.

If it is a Safek, it is obligated, and [a Zar who ate it b'Shogeg] is not liable a Chomesh.

[דף ל עמוד א (עוז והדר)] רבי עקיבה אומר הכל הולך אחר הקרימה בתנור:

2.

R. Akiva says, it all depends on [when] it formed a crust in the oven.

גמ' מה בינה לעיסת ארנונא [דף יז עמוד ב] שמא אינה חייבת בחלה.

(d)

(Gemara) Question: What is the difference between [one who makes a dough with a Nochri] and a dough [subject to the law] of Arnona (the Nochri king takes a 10th)? Perhaps it is not obligated in Chalah [if there is not a Shi'ur of Chalah in the Yisrael's portion]?!

תמן ברשות ישראל הוא שמא ימלך הגוי [צ''ל שלא - ר' שמשון] ליטלה. ברם הכא לדעתו היא תלויה.

(e)

Answer: There (Isas Arnona), it is in the Yisrael's Reshus. Perhaps the Nochri will reconsider and not take it (rather, he will take money). However, here (partnership), does it depends on [the Nochri's] intent?! (Surely he will take the portion that belongs to him! We explained this like GRA.)

תני ר' יודה מלאי של ישראל ופועלין גוים עושין לתוכו חייב בחלה. מלאי של גוי ופועלי ישראל עושין בתוכו פטור מן החלה.

(f)

(Beraisa - R. Yehudah): If Malai (merchandise given to be sold in a store) is of a Yisrael and Nochri workers [knead and] make [bread] inside (the store), it is obligated in Chalah. Malai of a Nochri and Yisrael workers make inside, it is exempt from Chalah. (We explained this like OHR ZARU'A 235.)

אמר רבי יוסי אוף אנן [נמי] תנינן נכרי שנתן לישראל לעשות לו עיסה פטורה מן החלה.

(g)

Support (R. Yosi - Mishnah): If a Nochri gave to a Yisrael a dough to make for him, it is exempt from Chalah.

רבי בון בר חייה בעא קומי רבי זעירא ואפילו יש בשל ישראל כשיעור יעשה כקב מכאן וקב מכאן וקב הגוי באמצע

(h)

Question (R. Bun bar Chiyah, to R. Ze'ira): Even if there is in the Yisrael's portion the Shi'ur of Chalah, [it should be exempt]! It should be as if there is a Kav [of the Yisrael] here (on one side), and a Kav [of the Yisrael] here (on the other side), a Kav of the Nochri in the middle! (When something exempt is in the middle, it blocks the sides from joining.)

אמר ליה רבי זעירא ואינו מעורב על ידי (גוים) [צ''ל גירוס - הריבמ''ץ על המשנה].

(i)

Answer (R. Ze'ira): Is it not mixed through Girus (i.e. Irus, i.e. it is all kneaded together?! We explained this like RI BEN MALKITZEDEK.)

תמן תנינן גר שנתגייר והיתה לו פרה נשחטת עד שלא נתגייר פטור משנתגייר חייב. ואם ספק פטור שהמוציא מחברו עליו הראייה.

(j)

(Mishnah): If a Nochri converted and he had a cow - if it was slaughtered before he converted, he is exempt [from giving Matanos to a Kohen]. If [Shechitah was] after he converted, he is obligated. If it is a Safek, ha'Motzi me'Chavero Alav ha'Re'ayah (to collect, one must bring a proof. The Kohen cannot, so the convert is exempt.)

תמן את אמר ספק פטור והכא את אמר ספק חייב.

(k)

Question: There you say that a Safek is exempt, and here you say that a Safek is obligated!

[דף ל עמוד ב (עוז והדר)] אמר רבי אחא איתתבת קומי רבי אמי ואמר מי יאמר לי (שהוא) [צ''ל שאינו - הגר''א] נוטל דמיו מן השבט.

(l)

Answer (R. Acha): I asked R. Ami, and he told me 'who will tell me that he does not take money from the Shevet?!' (He must separate Chalah due to Safek Isur, but he need not give it to Kohanim for free. We explained this like GRA.)

רבי יעקב בר זבדי רבי חייא בשם רבי לעזר נוטל הוא דמיו מן השבט.

(m)

(R. Yakov bar Zavdi citing R. Chiya citing R. Lazar): He takes money from the Shevet.

(ויפרש) [ויפריש] תמן ויטול דמיו מן השבט.

(n)

Question: [Also] there, he should separate [Matanos], and take money from the Shevet!

א''ר יוסי חלה שהיא טבל ובעון מיתה מפריש

(o)

Answer (R. Yosi): Chalah is Tevel (forbidden to eat before it is separated), and it is an Aveirah of Misah (bi'Ydei Shamayim), so he must separate.

ולא יטול דמיו מן השבט

(p)

Question: [If so,] he should not take money from the Shevet!

על שם המוציא מחבירו עליו הראייה.

(q)

Answer: [He takes,] due to ha'Motzi me'Chavero Alav ha'Re'ayah.

אמר רבי בון בר חייה שני גוים שעשו שני קבין וחלקו והוסיפו זה על שלו וזה על שלו חייבין שלא היתה להן [דף יח עמוד א] שעת חובה ונפטרו.

(r)

(R. Bun bar Chiyah): If two Nochrim made [a dough of] two Kavin and divided it (before they converted), and each added to his share, they are obligated [in Chalah], for they did not have a time of obligation and they were exempt [then].

שני ישראלים שעשו שני קבין וחלקו והוסיפו זה על שלו וזה על שלו פטורין שכבר (היה) [היתה] להן שעת חובה ונפטרו.

(s)

If two Yisraelim made two Kavin and divided it, and each added to his share, they are exempt, for they had a time of obligation and they were exempt. (ARUCH HA'SHULCHAN YD 326:13 - they joined flour with intent to make a joint dough, which is obligated. Once they added water, before kneading, they decided to divide, and be exempt.)

ישראל וגוי שעשו שני קבין וחלקו והוסיפו זה על שלו וזה על שלו. ניחא חלקו של ישראל חייב. [דף לא עמוד א (עוז והדר)] חלקו של גוי מהו.

(t)

Question: If a Yisrael and a Nochri made two Kavin and divided it (and the Nochri converted) and each added to his share, granted, the Yisrael's share is obligated (it did not have a time of obligation and an exemption). What is the law of the Nochri's share?

כלום חלקו של (גוי חייב לא מחמת חלקו של ישראל) [צ''ל ישראל חייב אלא מחמת חלקו של גוי - הגר''א] חלקו של ישראל חייב וחלקו של גוי פטור:

(u)

Answer: The Yisrael's share is obligated only due to the Nochri's share. Is the Yisrael's share obligated and the Nochri's share is exempt?! (Surely also the Nochri's share is obligated! - RA'AVAD Hilchos Bikurim 7:10, GRA.)