FOR WHAT IS NESHICHAH A CONNECTION? (Yerushalmi Chalah Perek 3 Halachah 5 Daf 20b)
ואם לאו מביא ד' רובעין ומשיך.
(Beraisa): (If one added a Rova of Se'or to a dough, and he has Parnasah elsewhere to separate on it...) And if not, he brings four Reva'im and is Mashich.
[דף לד עמוד ב (עוז והדר)] רבי יונה בשם ר' זעירא זאת אומרת רובע שאור שנטבל במקומו טובל ד' רובעים במקום אחר.
Inference (R. Yonah citing R. Ze'ira): This teaches that a Rova of Se'or that became Tevel in its place, it is Tovel four Reva'im (joins to obligate them in Chalah) elsewhere.
[דף כא עמוד א] הדא אמרה שהנשוך תורה.
Inference: Nashuch is [connected] mid'Oraisa. (If not, this is like separating from Patur on Chayav!)
א''ר אימי איתפלגון רבי יוחנן ורשב''ל. רבי יוחנן אמר הנשוך תורה. רשב''ל אמר אין הנשוך תורה.
(R. Imi): R. Yochanan and Reish Lakish argued about this. R. Yochanan said, Nashuch is mid'Oraisa. Reish Lakish said, Nashuch is not mid'Oraisa.
רבי חייא בר בא מחליף שמועתא.
R. Chiya bar Ba switches the opinions (R. Yochanan holds that it is not mid'Oraisa, and Reish Lakish holds that it is mid'Oraisa.)
בעון קומי רבי יוסי את מה שמעת מן ר' יוחנן
Question (to R. Yosi): What did you hear from R. Yochanan [about Nashuch]?
אמר לון אנא לא שמעית כלום אלא נפרש מיליהון דרבנין מן מליהון דתמן
R. Yosi: I did not hear anything, but we can explain the words of Rabanan (R. Yochanan and Reish Lakish, here), from their words there;
תנינן המכניס חלות ע''מ להפריש ונשכו ב''ש אומרים חיבור בטבול יום וב''ה אומרים אינו חיבור
(Mishnah): One who gathers Chalos with intent to separate them, and they were Noshech, Beis Shamai says, this is connection for a Tevul Yom (if he touched one, all became Tamei), and Beis Hillel say, it is not a connection... (and they agree about all other Tum'os, whether light or severe).
ארשב''ל ממה דתנינן אינו חיבור הדא אמרה שאין חייבים עליו משום (טמא אוכל טהור) [צ''ל טהור שאכל טמא - אור שמח הלכות ביכורים ז:יא]
(Reish Lakish): From what we learned (Beis Hillel say,) it is not a connection [mid'Oraisa], this teaches that one is not liable for it for a Tahor eating Tamei. (It is only like a Shelishi l'Tum'ah, which is forbidden only mid'Rabanan - OHR SOMAYACH.)
א''ל ר' יוחנן שנייא היא בטבול יום [דף לה עמוד א (עוז והדר)] דכתיב ביה טהור וטמא טהור לחולין מבעוד יום ולתרומה משתחשך.
(R. Yochanan): Tevul Yom is different, for he is called Tahor and Tamei ("v'Tamei Ad Ha'arev v'Taher'' - v'Taher applies even during the day). He is Tahor for Chulin [even] during the day, and for Terumah at night (but during the day, he is Tamei for Terumah).
הוי [צ''ל בה - הגר''א] רבי יוחנן דו אמר דבר שאינו חיבור בטבול יום תורה הוא.
Inference (R. Yochanan): Something that is not connected for a Tevul Yom, it is [connected] mid'Oraisa [for other Tum'os].
דו אמר שהנשוך תורה. ור''ש בן לקיש דו אמר אינו תורה דהוא אמר אין הנשוך תורה.
Conclusion: [R. Yochanan] says that Nashuch is mid'Oraisa. Reish Lakish, who said 'this is not mid'Oraisa', he holds that Nashuch is not mid'Oraisa.
והתנינן ואם לאו מביא ארבעת רובעין ומשיך.
Question (against Reish Lakish - Beraisa): And if not, he brings four Reva'im and is Mashich.
אמר רב הושעיה תפתר שבא (מעיסת) [צ''ל מחמת - הגר''א] הנשוך.
Answer #1 (R. Hoshayah): The case is, the Se'or [is obligated] only due to Nashuch. (Since the Chiyuv is mid'Rabanan, we can rely on Nashuch to separate the Chalah.)
[דף כא עמוד ב] רבי זעירה בעי (או - הגר''א מוחקו) מה פליגין רבי יוחנן ורבי שמעון בן לקיש בנשוך מאיליו אבל אם השיכו בידו כל עמא מודיי שהנשוך תורה.
Answer #2 (R. Ze'ira): What do R. Yochanan and Reish Lakish argue about? It is when it became Nashuch by itself, but if he was Mashich it with his hands, all agree that Nashuch is mid'Oraisa. (We explained this like GRA.)
אפילו תימר השיכו בידו היא המחלוקת [דף לה עמוד ב (עוז והדר)] נאמר רבי שמעון בן לקיש כדעתיה
Answer #3: Even if you will say that they argue [even] about one who was Mashich it with his hands, Reish Lakish holds like he taught elsewhere;
דאמר רבי שמעון בן לקיש בשם חזקיה טבל בטל ברוב.
(Reish Lakish citing Chizkiyah): Tevel is Batel in a majority. (The Se'or is obligated mid'Rabanan, we can rely on Nashuch to separate the Chalah.)
ר' יוסי בי רבי נהוראי אמר טבל בטל ברוב.
(R. Yosi bei R. Nehurai): Tevel is Batel in a majority.
אמר רבי יוחנן אין הטבל בטל ברוב.
(R. Yochanan): Tevel is not Batel in a majority. (Since one can make it Terumah on another place, it is as if it one can separate it. Bitul applies only when one can separate the Isur.)