1)

IS TEVEL BATEL IN A MAJORITY? (Yerushalmi Chalah Perek 3 Halachah 5 Daf 19b)

רבי בון בר חייא בעא קומי רבי זעירא מנחה שנתערבה בחולין קומץ ומתיר את שירים לאכילה

(a)

Question (R. Bun bar Chiyah, to R. Ze'ira): If a Minchah became mixed with Chulin, can he take a Kemitzah, and permit eating the Shirayim? (Perhaps some of the Kometz is Chulin, so it does not permit. Or, the Chulin is Batel to the Minchah, so the Kometz is valid.)

[צ''ל א''ל - ר''ש סיריליו] קורא אני עליה [ויקרא ב ג] והנותרת מן המנחה לאהרן ולבניו.

(b)

Answer (R. Ze'ira): (Yes!) I apply to it "veha'Noseres Min ha'Minchah l'Aharon u'Vanav''!

אמר ליה וכי טבל שנתערב בחולין קורא אני עליה [במדבר יח כח] ונתתם ממנו את תרומת ה' לאהרן הכהן.

(c)

Question (R. Bun bar Chiyah): If Tevel became mixed with Chulin, do I apply to it "u'Nesatem Mimenu Es Terumas Hash-m l'Aharon ha'Kohen''! (Can one tithe from it as if it is all Tevel?!)

אמר ליה וכי אמרית לך (שאינו) [צ''ל שהוא - ר''ש סיריליו] מוציא ממנו עליו ולא ממנו למקום אחר.

(d)

Answer (R. Ze'ira): (Our Mishnah says that when Chulin became mixed with a Tevel dough, if he has no other Tevel dough, he takes one Chalah for everything.) Did I tell you that he separates from [the mixture] only on it (the mixture itself), and not on another place?!

אין תפשיטא לך שאינו מוציא ממנו על מקום אחר אפילו ממנו [דף כ עמוד א] עליו אינו מוציא.

1.

If it is obvious to you that he cannot separate from it on another place, even from it on it (the mixture itself) he cannot separate!

מתני' אמרה שהוא מוציא ממנו עליו דתנינן ואם לאו יוציא חלה אחת על הכל.

2.

Our Mishnah says that he can separate on it itself, for we learned 'if not, he takes one Chalah for everything'!

[דף לג עמוד ב (עוז והדר)] אמרין לית הדא דר' זעירה תתיבה על ר' בון בר חייה.

(e)

Rebuttal: R. Ze'ira's answer to R. Bun bar Chiyah is not proper!

מה בין המוציא ממנו עליו מה בין המוציא ממנו למקום אחר.

(f)

Question: (Why is it improper?) What is the difference between separating from it on itself, and separating from it on another place?

בשעה שהוא מוציא ממנו עליו הואיל ואין אותו הטבל ראוי להיעשות תרומה (כיוצא בו) [צ''ל אין - הגר''א] חולין שבו מבטלין אותו.

(g)

Answer: When he separates from it on itself, since that Tevel cannot become [all] Terumah (there must be a remnant of Chulin), the Chulin in [the mixture] cannot be Mevatel [the Tevel, for it is like Min b'Mino; our Sugya holds like R. Yehudah, that Min b'Mino is not Batel);

בשעה שהוא מוציא ממנו למקום אחר הואיל ואותו הטבל יכול להעשות (חולין כיוצא בו לא) [צ''ל תרומה כיוצא בו - הגר''א] [דף כ עמוד ב] בטל.

1.

When he separates from it on elsewhere, since that Tevel can become [all] Terumah, [the Tevel], which is like [Terumah, since there need not remain any Chulin, it is Min b'Eino Mino], and it is Batel (in the Chulin).

[דף לד עמוד א (עוז והדר)] אמר רבי יוסי הדא אמרה טבל שנתערב' בתרומה (הואיל ואותו הטבל יכול להעשות כתרומה כיוצא בו לא בטל) [צ''ל מותר להוציא ממנו על מקום אחר - הגר''א]

2.

Inference (R. Yosi): This teaches that Tevel that became mixed with Terumah, one may separate from it on another place. (We explained this like GRA.)

ולית הדא דרבי בון בר חייה תתיבה על דר' זעירא.

(h)

Question: R. Bun bar Chiyah's question against R. Ze'ira was not difficult!

מה נפשך אם שלמעלן בטל אף שלמטן בטל

1.

No matter what you will say - if what is above (the Kometz that he takes off) is Batel [in a majority of Chulin, for it is Min b'Mino], also what is below is Batel (there is no Kedushah to the Shirayim, and Kohanim may eat them)!

אם שלמטן לא בטל אף שלמעלן לא בטל שכבר קידשתנו.

2.

If what is below (the Shirayim) is not Batel, also what is above (the Kometz) is not Batel (and it permits the Shirayim to Kohanim), for he already was Mekadesh it!